fbpx

Albee

ingatlanbérlés egyszerűen

The case

2017-ben kezdtünk el dolgozni egy mobilhasználatra optimalizált webes ingatlankeresési alkalmazáson. Széles körű kutatással alapoztuk meg, majd folyamatában is segítettük a tervezési folyamatot.

Services

  • Interjúk
  • Perszónák
  • Lego serious play
  • Business model canvas
  • Kártyarendezés
  • UX koncepció
  • Drótvázak
  • Papír prototípus tesztelés
  • Tesztelés

team

  • Dr. Herendy Csilla – senior UX kutató
  • Eizenberger Máté – projektmenedzser
  • Pápai Szabolcs – UX designer
  • Régeni Anna – junior UX kutató
  • Dutka Krisztián – senior UX designer-kutató

017 nyarán keresett meg minket ügyfelünk, a Real-Deal Hungary Kft., hogy készítsünk számára egy olyan ingatlankereső és -kiadó mobilra optimalizált webes alkalmazást, amely megfelel a 21. század követelményeinek. Az ügyfél nem érkezett pontos, a funkciókat teljes körűen lefedő elképzeléssel, hanem csak az ötletét körvonalazta csapatunknak. Ez alapján részletes feltáró kutatásokat végeztünk annak érdekében, hogy pontosítsuk a vázolt elképzelést, ötleteket gyűjtsünk hozzá, és a későbbiekben az ügyféllel közösen briefet tudjunk készíteni belőle, valamint kijelöljük a projekt irányát.

A 6 hónapos projekt során a UX kutatási módszertanok széles spektrumát használtuk fel (best practice kutatás, mélyinterjúk, mentális modell kutatás, perszónák kialakítása, card sorting tesztelés, papír prototípus tesztelés, felhasználói tesztelés.) – linkelni az Ergománia honlapon a szolgáltatásokra.)

Különösen szerencsésnek találtuk az Ingatlanbérlés UX kutatásával kapcsolatban, hogy még azelőtt vizsgálhattuk a témát, hogy megkezdődött volna a tervezés, így sokkal pontosabban tudtuk a tervezési célokat meghatározni és a kutatási eredményeket becsatornázhattuk a tervezési folyamatba.

A UX kutatás során az alábbi módszertanokat alkalmaztuk:

Mélyinterjúk (kvalitatív kutatás)

A teljes kutatási sorozatot interjúk készítésével kezdtük. Ennek keretében az összes lehetséges célcsoportból (kiadó, bérbevevő, eladó és vásárló) interjúztattunk lehetséges felhasználókat, összesen 32 főt. A kutatás során mentális modell kutatással ötvözött félig strukturált interjúkat készítünk.

Az interjúk során először a felhasználók internet használati szokásairól, tipikus tájékozódási módszereiről beszélgettünk, majd azt jártuk körbe, hogy milyen tapasztalataik voltak a legutóbbi lakásbérlési/vásárlási folyamat során, emlékeznek-e jó példára, vagy olyan internetes felületre, ami különösen tetszett nekik.

Ezután haladtunk az ideális megoldás keresése felé: arra voltunk kíváncsiak, hogy a megszólított résztvevő hogyan képzeli el a legjobb ingatlan/ albérlet-keresőt. Milyen funkciókat szeretne használni, és hogy miképp tudná egy ilyen jellegű szolgáltatás megkönnyíteni a tevékenységét.

A beszélgetések során feltártuk a résztvevők hozzáférhető mentális modelljeit, és az ingatlankereséssel kapcsolatos, azonosítható kognitív sémáit is. Nagyon kíváncsiak voltunk arra is, hogy milyen további, – korábban tudatosan nem-reflektált – ötleteik vannak. Az is érdekelt bennünket, hogy a résztvevőknek mi a véleményük a konkurens oldalakról, mi az amit szeretnek, és mi az, amit nem kedvelnek bennük.

Eredményeink világos alapot adtak a későbbiekben a tervezéshez, a feltárt modellek-sémák és szempontok pedig a tervezők segítségére voltak abban, hogy a majdani felhasználók az elkészült felületet barátságosabbnak, testhezállóbbnak és könnyen használhatónak érzékeljék.

Az interjúk kimenete:

A kutatás alapján 6 perszónát hoztunk létre.
A perszónák szemszögéből fontossági sorrendbe állított szempontok a következők voltak: -Életmód és jellemző user story, -Feltárt mentális modellek a lehetséges alkalmazással kapcsolatban, -Ideális ingatlankeresési app és annak jellemzői, -Elképzelések, ötletek.

A versenytársak fő előnyeinek és hátrányait részletes feltárása érdekében az interjúkkal egyidőben best practice kutatást is végeztünk.

 

Business model canvas készítése

Ezt követően Lego® Serious Play® módszertan segítségével dolgoztuk ki a készülő app/alkalmazás Busines Model Canvasát.

A Business Model Canvas az elképzelt vagy épp fejlesztés alatt álló üzleti vállalkozás alkotóelemeit modellezi, kilenc területen. Minden fontos szempontot egy helyen tartalmaz, tőmondatokban megfogalmazva. Így könnyen átlátható a vállalkozás működőképessége, azonnal észrevehetők a stratégiai és egyéb hibák. Ha pedig a vállalkozás szempontjából időközben relevánsan változott az üzleti és egyéb környezet, a Canvas rugalmasan alakítható. Ez hatalmas előny a folyton változó piaci környezetben.

A készülő app alkotóelemeit tartalmazó Canvast LEGO® Serious Play® segítségével dolgoztuk – kvázi legóztuk – ki. Ez egy nagyszerű, közös gondolkodást és egyenrangú kommunikációt használó, és azokra épülő módszertan. Alkalmas arra, hogy egy csoport tisztázzon és megértsen aktuális helyzetet, valamint hogy kigondolja azt is, miképp lehet bizonyos célokat megvalósítani. Ha egy csoport ezek megjelenítésére elsősorban nem szavakat és mondatokat, hanem LEGO elemeket használ, hatékonyabban tudja azokat kommunikálni.

A Business Model Canvas kidolgozásán az ügyfélen kívül az Ergománia szakemberei – UX tervező, kutató, IT szakértő –, valamint potenciális felhasználók voltak. Különösen innovatív módja volt ez az üzleti modell átgondolásának. Az elkészült Canvas minden mezőjében LEGO-figurák és összeállítások szerepeltek, amelyekhez részletes sztorik és magyarázatok is tartoztak. Ez módszer az Ügyfélnek segített tisztázni és árnyalni az elképzelését.

Elkészült produktum: A részletesen kitöltött Business Model Canvas

canvas
Készül a canvas

 

Card sorting teszt

A korábbi mélyinterjúk során hallottak segítségével kidolgoztuk a tervezett felület teljes tartalmát, amit Card Sorting tesztelés segítségével rendszereztünk.

A módszert használva megismerhettük a felhasználók témával kapcsolatos gondolkodását, szóhasználatát, a számukra egyértelmű tartalom-csoportosítást és elnevezést. Az eredmények birtokában magabiztosan alakíthattuk ki a készülő felület információs architektúráját.

Card sorting teszt folyamatban. A fotón a rendszerezés közös megvitatása látható.
Card sorting teszt folyamatban. A fotón a rendszerezés közös megvitatása látható.

A kutatásba 8 főt vontunk be. A résztvevők között szerepeltek eladók, vevők, bérlők és kiadók is. A résztvevők kettesével dolgozva megkapták a témánként rendezett tartalmakat és rendezték, majd a lehetséges menüpontok szerint csoportosították, és el is nevezték azokat. Eztán kettesével ismertették az általuk optimálisnak gondolt struktúrát és elnevezéseket. A tesztelést azzal zártuk, hogy közösen is átbeszéltük az eredményeket és a résztvevők reflektálhattak egymás csoportosítására, elnevezéseire.

Card Sorting teszt, a tartalom rendezése folyamatban
Card Sorting teszt, a tartalom rendezése folyamatban

 

A tesztelés kimenete:

– részletesebben feltártuk a témával kapcsolatos folyamatokat

– pontosítottuk a funkciólistát

– elkészítettük a későbbi felület menüstruktúráját

 

Papír prototípus tesztelés

A fenti kutatások eredményeit figyelembe véve készítettük el a honlap prototípusát, amelyet a papír prototípus tesztelési módszer segítségével teszteltük.
A papír alapú prototípusok tesztelésének hatalmas jelentősége van a készülő terveken megbújó hibák és apróbb félreérthető pontok feltárásában. Előnye, hogy az első, vázlatos tervek segítségével készül, így különösebb anyagi ráfordítás nélkül (akár helyben is, radírral-tollal-ceruzával) lehet a felfedezett, alapvető és apróbb navigációs és használhatósági hibákat korrigálni.

A papír prototípus tesztelést 8 fővel végeztük el.

A tesztelés kimenete:

– feltérképeztük az alapvető és apróbb navigációs hibákat, részletes hibajegyzéket készíttünk

– összegyűjtöttük a megoldási és módosítási javaslatokat

 

Mobilos nézet tesztelése:

Az előzetes kutatásokat egy 4 hónapos tervezési szakasz követte.
A tesztelésre kész felületeket a style=”font-size: 16px;” href=”https://www.invisionapp.com/” target=”_blank” rel=”noopener noreferrer”>InVision segítségével kötöttük össze, így kaptunk tesztelhető, végigkattintható prototípust mobilos felületen. A jellemző trendek és az interjúk folyamán tapasztaltak alapján megrendelőnkkel közösen döntöttünk, hogy a mobilos nézetekre fókuszálunk. A tesztelést tesztlaborban, irodában és – majdani használatot jobban modellező – kávézós környezetben végeztük.

A tesztelésen 8 fő vett részt, többek között olyan résztvevők is, akikkel már dolgoztunk a korábbi kutatások alkalmával. A vizsgálat során az volt a célunk, hogy megismerjük, a közösen meghatározott célcsoportok képviselői hogyan igazodnak el a felületen, hogyan használják a kiemelt funkciókat és miképp viszonyulnak azokhoz.

Módszertanunk UX tesztelés volt, amely során feladatokat adtunk a felhasználóknak, akik a tesztmobilt a kezükben tartva megpróbálták végrehajtani azokat. Mind az albérlet kereső, mind a kiadó funkciókat teszteltettük. Az érdekelt bennünket, hogy a résztvevők mit tudtak a felületen jól használni, és mit kevésbé? Észreveszik, megtalálják-e az egyes funkciókat a felületen? Jó helyen van a térképes nézet vagy a kereső? Optimálisak a szűrési szempontok? Milyen ötletük merül fel még a tesztelőknek az adatfelvétel során? Milyen hibák derültek ki számunkra a használat folyamán? Az is nagyon érdekelt bennünket, hogy milyen visszajelzéseket adnak a felülettel kapcsolatban, ezért arra bíztattuk őket, hogy hangosan “gondolkodjanak” (think aloud módszer), így folyamatosan beszélgettünk velük.

Tesztelt felület, kutatás: hol és mit érdemes még módosítani?
Tesztelt felület, kutatás: hol és mit érdemes még módosítani?

A tesztelés során már nem derültek ki szarvashibák, hiszen azok lehetőségét a korábbi tesztkörök során már kiszűrtük. Így a tesztelés a felület mintegy finomhangolásához adott bemenetet, ezért a felmerült apróságokat még az előtt tudtuk orvosolni, mielőtt a fejlesztő nekilátott volna dolgozni.

Terveink szerint a kész felületet is felhasználói tesztelésnek fogja az Ergománia kutatói csapata alávetni, amely során reményeink szerint már csak egész apró módosítanivalók fognak kiderülni.

Fintech
és bankolás
Esettanulmányok

30+ sikeres FinTech projekttel a hátunk mögött Európa legtapasztaltabb FinTech UX csapata vagyunk. Egyaránt foglalkozunk mobil és internet bankolással a belső rendszerek áttervezésén keresztül értékesítés-támogatási chatbotok és hangvezérelt interface-k tervezéséig.

SIMPLE BY OTP

A Simple by OTP Magyarország legnépszerűbb mobil alkalmazása a készpénzmentes fizetések támogatására közel 650 000 letöltéssel és több, mint 1 millió tranzakcióval. FinTech fókuszú UX cég lévén különösen büszkék vagyunk arra, hogy az alkalmazást az Appstoreban 4,8-ra, a Google Play-en 4,5 re értékelték a felhasználók. Az alkalmazás 2017-ben elnyerte a legfelhasználóbarátabb pénzügyi alkalmazás díját is.

WHITE LABEL BANKI APP MOBILRA ÉS TABLETRE

Az értékesítési fókuszú bankoknak egy teljeskörű, új generációs mobilbanki megoldást készítettünk. Az észrevétlen felhasználói élményt végigvittük a nyitóképernyőn a keresztértékesítést támogató felhasználói központú felületeken, a banki szolgáltatásokon és a push értesítéseken keresztül. Megoldásunkat számos kereskedelmi bank használja.

Lépj velünk kapcsolatba!

Alkossunk együtt felejthetetlen dolgokat!

Kedves Ergo,

A nevem
.
Az email címem
.

Üzenetem:

24 órán belül válaszolunk

Gellérthegy u. 21.
1016 Budapest

Látogatóknak