A branding lényege

A branding lényege, hogy nem szabad csupán egyetlen elemre, a vizuális azonosíthatóságra redukálni azt, mert akkor minden más, a márkaépítéssel kapcsolatos tevékenység elsikkad. A márkaépítés lényege pedig túlmutat a puszta grafikai-vizuális megjelenésen, és négy pontban foglalható össze:

1. A branding állandó folyamat
A márkaépítés egy örökös folyamat, mert soha nem áll meg. Az emberek, a piacok és a vállalkozások folyamatosan változnak, és a márkának fejlődnie kell, hogy lépést tartson a változással. Aki nem tud alkalmazkodni, akár a természetben, úgy a gazdasági versenyben is a háttérbe szorul.

2. Azonosítani, létrehozni, kezelni
A márkaépítésnek van egy strukturált folyamata, amelynek során először azonosítania kell, hogy a cég vagy a termék mi akar lenni a célpiaca számára, meg kell alkotni a márkastratégiát, hogy ennek megfelelően pozícionálja magát, majd folyamatosan kezelnie kell mindent, ami befolyásolja a pozicionálását.

3. Összekapcsolt eszközök és tevékenységek
A pozícionálását olyan eszközökre (pl. vizuális identitás, tartalom, termékek, hirdetések) és cselekvésekre (pl. szolgáltatások, ügyfélszolgálat, emberi kapcsolatok, élmények) kell lefordítani, amely által a célközönség fejében kialakul és megerősödik a márka és az ahhoz kapcsolódó márkaérzet.

4. A márka megítélése, azaz reputáció
Ez az az asszociáció, amely egy egyén (akár ügyfél, akár nem) fejében él a márkával kapcsolatban. Ez a percepció a márkaépítési folyamat, vagy a folyamat hiányának eredménye.

 

A branding folyamata az Ergomániánál

Az Ergomániánál a branding túlmutat a stratégiai tervezési folyamaton, pláne a csak vizuális vagy csak arculattervezési tevékenységen. Egy logó vagy arculat stratégia nélkül nem brand, csak egy üres, tartalom és érzelem nélküli, vizuális jel. A stratégia (branding) pedig mit sem ér kivitelezés (design, audio, fizikai stb.) és végrehajtás (marketing) nélkül.

A branding során meghatározzuk azokat az alapelveket, amelyekre vizuális megjelenést építjük. Stakeholder workshoppal indulunk, amelynél átbeszéljük a márka, a cég jelenlegi helyzetét és távlati pozícióját, ívet rajzolva a jelenlegi és jövőbeli helyzet között.

Ennek része meghatározni azt is, hogy a márka “hova jusson el”, miként értékeljék, milyen érzelmi és mentális kapcsolat alakuljon ki vele (játékos, komoly, luxus, bárkinek elérhető, stb.).

Konkurencia- és célközönség-elemzés is történik a márka pozicionálásához. Ezt követik a színek, név, formák meghatározása a kutatási eredmények és a márkapszichológia alapján: több változat is készül, amelyek közül az ügyfeleink választják ki azt, amelyik a leginkább közel áll hozzájuk.

 

A branding főbb módszerei

Márkaépítés a gyakorlatban határozottan nem egyetlen módszeren alapuló folyamat az Ergomániánál. Ez egy folyamatosan fejlődő szakterület, amely számos szakmát ölel fel: üzletvezetés, marketing, reklám, design, pszichológia, stb.

A márkaépítésnek is különböző rétegei vannak, mindegyiknek megvan a maga jelentése és struktúrája. Nem azonos a marketinggel, de sok közös pont van a kettő között, ezért az Ergománia komplex módszer gyűjteményt használ.

 

Mit nyernek az ügyfeleink a branding révén?

A branding révén ügyfeleink négy nyereséget is elkönyvelhetnek:

1. A márkaépítés növeli az üzleti értéket
A márkaépítés fontos, amikor jövőbeli üzleteket alapoz meg a jelenben, és egy erős alapokkal bíró márka növelheti a vállalkozás értékét azáltal, hogy nagyobb befolyást biztosít a vállalatnak az iparágában.

2. A márkaépítés új ügyfeleket hoz
Egy jó márkának nem okoz gondot, hogy ajánlókat szerezzen az ügyfelek körében.

3. Javítja az alkalmazottak büszkeségét és elégedettségét
Ha egy alkalmazott egy erős márkával bíró vállalatnál dolgozik, és valóban kiáll a márka mellett, akkor elégedettebb lesz a munkájával, és növekszik a lojalitása is. A legjobb emberek megtartásához ez is szükséges.

4. Bizalmat teremt a piacon
Egy márka hírneve végső soron azon múlik, hogy az ügyfelek mennyire bíznak benne.

 

Mi az ügyfeleink szerepe a branding során?

Ügyfeleink szerepe a branding során az, hogy átadják az arculati elemeket, guide-okat és elvárásokat, amelyek a brandingben szerepet játszanak, továbbá aktív partneri szemléletű, gyors visszajelzés a tervekkel kapcsolatban.

 

A sikeres branding eredménye

A sikeresen záruló branding egy Brand Guide dokumentum lesz, amely tartalmaz minden eredményt és tudnivalót a branding sikeres gyakorlati megvalósításához.

  • Ügyféloldali részvétel: Arculati elemek, guide-ok és elvárások átadása, Gyors visszajelzés tervekkel kapcsolatban
  • Leszállítandók: Brand Guide dokumentum