Döntéshozói interjú

01

Discover

Vissza a szolgáltatásokhoz

A döntéshozói interjú használatának lényege

A döntéshozói interjú lényege, hogy az érintett döntéshozókkal folytatunk személyes beszélgetéseket, és célzottan a tervezési szempontból fontos információkat kérjük el azon emberektől, akiknek érdeke fűződik a termék sikeréhez és van beleszólásuk a döntési folyamatba.

Habár a stakeholder fogalma alapvetően és tágan értelmezve az összes érintett felet jelentené, a UX tervezési projektekben az érdekelt fél fogalma ennél szűkebb. Csak a szervezeten belüli azon személyeket jelenti, akik hasznos tanácsokkal és kritikus elvárásokkal szolgálhatnak a termékkel kapcsolatban.

Az érintett felek, döntéshozók meglátásai mind hozzájárulhatnak a tervezési folyamat egyszerűsítéséhez. Ezenkívül az érdekeltek saját hasznuk miatt is érdekeltek a termék sikerében, akár személyesen, akár szakmailag.

 

A döntéshozói interjú az Ergomániánál

Az Ergomániánál megrendezésre kerülő döntéhozói interjúk félig irányítottak. Többnyire 1-2 órásak és az érintett döntéshozókkal (stakeholder) folytatjuk le őket egyénileg vagy csoportos formában.

A beszélgetések során begyűjtjük az elvárásokat, az összes sikeres tervezéshez szükséges információt, és meghatározzuk, hogy mik az ügyfél szempontjából legfontosabb makro- és mikrokonverziók, KPI-ok, OKR-ek.

A beszélgetések során visszajelzést adunk az ügyfélnek arról is, hogy elképzelései mennyire kivitelezhetőek és reálisak a felhasználók szemszögéből. Az interjúk alapján a projektirányokat komplexebb projektek esetén egy workshopon határozzuk meg közösen.

 

A döntéshozói interjú főbb módszerei

Projekt indulása után szervezünk stakeholder interjúkat a döntéshozókkal és a belső érintettekkel. Minden egyes stakeholderrel először egyenként csináljuk meg az interjút, mérőszámokról, célokról, amiket ő személyesen szeretne elérni a projekt során.

Úgy találtuk, hogy legfeljebb 5-6 fő lekérdezése optimális, mert így érhetjük el az elsődleges célt: azt, hogy mindenki kiadja magából az információkat, legyen idő rászánva, hogy elmondhasson mindent a projekttel kapcsolatban, amit szeretne.

A sikeres döntéshozói interjú lényegi eleme az előre megírt szkript, azaz forgatókönyv, ami alapján vezetjük le az interjúkat. Ha sok résztvevős az interjú (ekkor már csak érintettek vannak), összefoglalót szoktunk készíteni. Ekkor kritikus, hogy két személy vezesse: egy jegyzetel, egy pedig vezeti az interjút. A döntéshozói interjúkat azok bizalmas jellege miatt csak ritkán vesszük fel kizárólag előzetes egyeztetés után.

 

Mit nyernek az ügyfeleink a döntéshozói interjú által?

Az Ergománia által megrendezésre kerülő döntéshozói interjú révén a belső érintettek és döntéshozók szavakba önthetik, kifejezhetik a gondolataikat a projekt kapcsán, így a UX tervezés három fő területéről gyűjthetjük össze a fontos információkat:

  • Felhasználói igények teréről, avagy hogyan fogja a tervezés segíteni a felhasználókat
  • Műszaki korlátozások teréről, azaz milyen meglévő vagy későbbi technikai akadályokat kell majd leküzdeni
  • Üzleti célok teréről, avagy miként is fogja az üzleti célokat támogatni a tervezés

 

Mi az ügyfeleink szerepe a döntéshozói interjú során?

Ügyfeleinktől a döntéshozói interjú előtt három dolgot kérünk:

  1. Az interjú forgatókönyvének véleményezése
  2. Brief a célok összefoglalásáról, témába vágó korábbi dokumentumok átadása
  3. Interjúkhoz résztvevők és döntéshozói térkép/lista biztosítása

 

A sikeres döntéshozói interjú eredménye

A döntéshozói interjú végeredménye az interjú összefoglalása, a leszűrt eredmények és információk bemutatása egy prezentáció vagy memó formájában.

  • Ügyféloldali részvétel: Interjú szkriptjének véleményezése, Brief, célok összefoglalása, Interjúkhoz résztvevők és döntéshozói térkép/lista biztosítása
  • Leszállítandók: Kiértékelés prezentáció vagy memó formájában