Kártyarendezés

02

Define

Vissza a szolgáltatásokhoz

Mi a Kártyarendezés?

A card sorting, azaz kártyarendezés, vagy kártyaválogató módszer meglehetősen hasznos eszköz a weboldalak és alkalmazások tervezése során. A card sorting módszer célja, hogy a megjeleníteni kívánt tartalmat, funkciókat könnyedén lehessen csoportosítani, a csoportokat felcímkézni, illetve átnevezni, hogy segítse a weboldal vagy alkalmazás struktúrájának kialakítását, felépítését és tartalmi feltöltését.

Az ereje az egyszerűségében rejlik, hiszen akár pár papírlappal és egy tollal is megvalósítható: a tervezett tartalom egyes részeit felírják a lapokra, a „kártyákra”, és a kutatás során tetszés szerint rendezik el azokat.

 

A kártyarendezés lényege

Az Ergománia gyakorlatában a card sorting kutatás során a vezető moderátor a már elkészített tartalom-kártyákat átadja a résztvevőknek és megkéri őket a kártyák rendszerezésére és csoportosítására, aszerint, hogy ők miként látják áttekinthetőnek és közérthetőnek a tartalmakat.

A kártyarendező kutatás történhet egyszemélyes vagy csoportos kialakításban, és megfelelő moderáció esetén remek lehetőséget biztosít a felhasználói motivációk megértésére, illetve a kvalitatív kutatási adat gyűjtésre is. A kutatás résztvevői szabadon hozhatnak létre halmazokat, azokat elnevezhetik és át is nevezhetik, így a végeredmény egy, a felhasználóknak leginkább megfelelően strukturált weboldal.

Ugyan a kártyarendezés nem feltétlenül határozza meg a végső oldal/alkalmazás struktúrát, hiszen ott más szempontok is szerepet játszanak, mégis rengeteg kérdést letisztáz még azelőtt, hogy a weboldalból, alkalmazásból akár egy kódsor is megszületne.

 

A kártyarendezés az Ergomániánál

A card sorting során válaszokat keresünk és találunk olyan UX és weboldal struktúra tervezési kérdésekre, mint például:

  • Milyen szempontok szerint csoportosítva akarják a felhasználók látni az információkat?
  • Mennyire hasonlóak vagy különbözőek az egyes felhasználói csoportok igényei?
  • Mennyi fő- és alkategóriába rendezhetők ésszerűen az információk?
  • Mi legyen a kategóriák neve?

 

A kártyarendezés főbb módszerei

Az Ergomániánál két fő elsődleges módszer szerint végezzük a card sorting kutatást:

  1. Nyitott kártyarendezés, amikor a résztvevők szabadon rendezhetik, csoportosíthatják a tartalom-kártyákat, és
  2. Zárt kártyarendezés, amikor a főbb csoportok már adottak és csak el kell neveznünk azokat.

Az első típust tervezés alatt álló rendszernél tanácsoljuk használatra, a második típust pedig meglévő oldal tartalmi bővítése vagy használhatósági tesztelése esetében javasoljuk. Mindkét típus végezhető egy résztvevővel és felhasználói csoporttal egyetemben.

Sőt, manapság akár digitálisan is elvégezhető a kutatás, ami karantén során is lehetővé teszi a haladást. A digitális felület előnye, hogy sokkal többen „férnek oda” a kártyákhoz. A digitális card sorting kutatást például az Optimalworkshop, a UXTweak, a Usabilitest felületén, vagy Miro-ban is elvégezhetjük. Ez utóbbi esetében megvalósulhat a moderáció is, így tényleg olyan, mintha egy valós interjú vagy workshop lenne!

A card sorting kutatás, a tapasztalataink szerint, akkor a leghatékonyabb, ha már ismerjük azt, hogy mit akarnak látni az ügyfelek az oldalon/alkalmazásban, és elkészült a tartalom – de legalábbis rendelkezünk részletes tartalom listával (új oldalak esetében).

 

Mit nyernek az ügyfeleink a kártyarendezéssel?

Amikor egy ügyfelünk kártyarendezést kér, több előnyre is szert tesz a versenytársaival szemben:

  1. Költséghatékonyság: a kártyarendezés könnyen és gyorsan megvalósítható,
  2. Egyszerűség: akár egy tollal és pár papírlappal is elvégezhető,
  3. Azonnali eredmény: a kutatás nem igényel hosszú előkészítést és az eredménye is hamar megszületik,
  4. Bevált: több mint tíz éve használják a világon mindenfelé,
  5. Valós tapasztalaton alapul: a kutatás eredményét tényleges felhasználók valós visszajelzései adják ki.

Ügyfeleink számára a legnagyobb előnyt a megalapozott kutatási eredmény jelenti, hiszen a kutatás során kapott visszajelzések és javaslatok igazi felhasználóktól származnak, amelyek megmutatják, hogy mi lenne az ideális tartalmi struktúrája és felépítése egy weboldalnak vagy alkalmazásnak.

 

Mi az ügyfeleink szerepe a kártyarendezés során?

A card sorting kutatásnál rendkívül fontos, hogy valós felhasználók vegyenek részt a kutatásban, ezért az ügyfeleink részéről ilyen téren mindenképpen együttműködésre számítunk.

Ezen túl pedig, értelemszerűen, szükséges tudnunk, milyen struktúra szerint épül fel a leendő vagy meglévő weboldal, illetve alkalmazás, és persze magát a tartalmat, vagy tartalmi elemet is ismernünk kell, ami aztán a kutatásban szerepel majd.

 

A sikeres kártyarendezés eredménye

A kártyarendezés végeredménye egy felcímkézett, csoportosított és rendszerezett információsturktúra lesz, amely révén a weboldal vagy alkalmazás olyan értelmezhető formában és sorrendben biztosítja az információkat a felhasználók számára, ahogy a célközönség számára a lehető legjobb.

Az így létrejött, strukturált információhalmazt ezután a weboldal vagy szolgáltatás tökéletesítésére lehet használni, például egy webshop termékkínálatának rendszerezésénél, egy kérdezz-felelek oldal csoportosításánál, vagy egy szerteágazóan összetett weboldal újrarendezésénél.

  • Információ az ügyféltől:Jelenlegi főbb tartalmak 1-2 mondatos leírása, összefoglalása
  • Ügyféloldali részvétel:Eredmény validálása
  • Leszállítandók:Javasolt menüstruktúra 2 mélységig