Desirability kutatás

03

Design

Vissza a szolgáltatásokhoz

A desirability kutatás lényege

A kívánatossági felmérést úgy is lehet érteni, mint annak a meghatározását, miként tudjuk rávenni a felhasználót arra, hogy akciókat hajtson végre a designon keresztül. Másként szólva, a desirability kutatás lényege, hogy a lehető legkívánatosabbá tegyük a terméket, mert minél inkább pozitív érzelmeket kelt a design, annál biztosabb, hogy használni, birtokolni is akarja a felhasználó. Emellett a szép design és a branddel való azonos értékek sugárzása (tovább) erősíti a vásárlói bizalmat.

Általánosságban megfigyelhető a világ minden táján, hogy bár eltérő a szép fogalma, és más dolgok tetszenek az embereknek (vagy ugyanazon dolgok más csomagolásban), még egy gyengébb képességű terméket is inkább választanak sok esetben, ha azt szebbnek találják, mint a rivális terméket.

Ha pedig nem egy, hanem számos hasonló minőségű termék akad, akkor a több és erősebb pozitív érzelmet kiváltó terméket választják inkább az emberek. A desirability felmérés célja az, hogy az ügyfeleink terméke esetében megalkothassuk ezt a valós előnyt biztosító designt.

 

A desirability kutatás az Ergomániánál

Az Ergománia szakemberei tisztában vannak azzal, hogy a használhatóság és a kívánatosság együttesen minősülnek kulcsnak a kiváló UI-hoz és UX-hoz. A desirability tanulmánnyal a célunk elérni azon ideális állapotot, amikor is az ügyfeleink terméke egyszerre használható jól és élvezettel, így a felhasználók újra és újra használni akarják.

A kívánatossági kutatás számunkra a UI tervezési folyamat része, mivel az ügyfélélményt az fokozza, ha a felhasználók örömmel fogadják a terméket, hiszen önszántukból gyakorta nem is lépnek interakcióba azzal a termékkel, amit semlegesnek találnak, vagy éppen negatív érzelmeket váltanak ki belőlük.

A desirability tanulmányhoz olyan, a felhasználói felületet potenciális leíró kifejezéseket használunk, amelyeket az emberek pozitívnak vagy negatívnak tekinthetnek. A tesztelés során megmutatjuk a résztvevőknek a felhasználói felület egy változatát, majd megkérjük őket, hogy válasszák ki azt a három-öt jelzőt, amelyekről azt gondolják, úgy érzik, hogy a legjobban leírják a felületet vagy annak használatát. Egy felhasználó egyszerre egy változattal találkozik. Minden változatot azonos számú felhasználónak mutatunk meg.

A kapott adatok elemzésével jelzőket illesztünk az egyes design elemekhez és lehetőségekhez opciókhoz, és felmérjük, hogy ezek mennyire illeszkednek a vállalkozás által remélt vagy tervezett érzelmi reakciókhoz és márkajellemzőkhöz.

A tesztelés lépései:

  1. Az ügyfelünktől megkapjuk, vagy közösen meghatározzuk a kívánt célokat
  2. Elkészítünk több design változatot
  3. Kiválasztjuk azt az 50-70 jellemzőt, amik érvényesek lehetnek az adott esetben
  4. A résztvevők elvégzik a tesztelést
  5. Kielemezzük a kapott adatokat, és ezek alapján megkapjuk, melyik a legjobb design

 

A desirability felmérés főbb módszerei

Az Ergománia szakemberei a kívánatossági kutatáshoz vagy élő tesztalanyokat vonnak be a folyamatba vagy perszónákat alkalmaznak. Az egyik leghangsúlyosabb lépés, hogy a valóshoz legközelebb álló, de vizuálisan eltérő design terveket mutatunk nekik, hogy kiválaszthassák azt a tervet vagy azokat az elemeket, amik a leginkább szimpatikusak a számukra.

Az egyes lehetséges érzelmi reakciókat felírhatjuk kártyákra, amiket aztán az egyes elemekhez vagy design tervekhez rendelhetnek hozzá. Kiváló eszköz például a 118 Termék Reakció Kártya a Microsofttól.

 

Mit nyernek az ügyfeleink a desirability kutatás által?

Az ügyfeleink legfőbb nyeresége a kívánatossági felmérés megvalósítása által egy olyan design, ami vonzóvá, eladhatóvá teszi a terméküket, mert a felhasználók birtokolni, használni és újra használni vagy ismét megvásárolni akarják majd.

A desirability kutatás által a UX tervezési folyamat túllép a puszta funkcionalitáson és kívánatossá formáljuk a használhatót, mert a kiélezett piaci versenyben gyakorta ezen múlik egy termék sikere.

 

Mi az ügyfeleink szerepe a desirability felmérés során?

Ügyfeleink részéről fontos, hogy biztosítsa a kutatás elkészítésében részt vevő személyeket a célcsoportból, akik hajlandók nyíltan beszélni arról (vagy a termékkártyák által megmutatni), milyen érzelmeket váltanak ki a különféle design tervek.

Továbbá az ügyfeleinknek szükséges meghatározniuk a saját brandjük értékeit, és ezeket melléknevek formájában a rendelkezésünkre bocsátaniuk (pl. “értékes”, “szerethető”, “minőségi”), ezen túl pedig velünk együtt választják ki a tesztelendő design variációkat.

 

A sikeres desirability kutatás eredménye

A sikeres desirability felmérés végeredménye az, hogy a lehetséges designokból kiválasztjuk a felhasználóknak leginkább tetsző és a branddel leginkább önazonos design változatot, ami érzelmileg magával ragadó, tehát optimális termék design.

  • Információ az ügyféltől: Meghatározni a saját brandjük értékeit
  • Ügyféloldali részvétel: Biztosítani a kutatás elkészítésében résztvevő személyeket a célcsoportból
  • Leszállítandók: A felhasználóknak leginkább tetsző és a branddel leginkább önazonos design változat