Business Model Canvas

02

Define

Vissza a szolgáltatásokhoz

A Business Model Canvas használatának lényege

Az Ergomániánál a Business Model Canvas-t elsősorban akkor használjuk, amikor hatékony üzleti tervet akarunk létrehozni, anélkül, hogy ehhez 30 oldalnyi tömör szakmai szöveget kéne előállítani. A célja nem az, hogy kiváltsuk vele akár a gyors koncepciót, akár a bankok és befektetők számára készülő, részletes, sok éves időtávban megalkotott üzleti tervet.

A legfontosabb része az értékajánlat (value proposition), amiben tisztázzuk, hogy az ügyfeleknek milyen problémáját oldjuk meg, milyen szükségletét szándékozunk kielégíteni. Az eredeti Business Model Canvas a “creative commons” licensz alatt nyilvánosan elérhető a strategyzer.com oldalon, és a Canvas felületén az üzleti terv kilenc részét dolgozzuk ki és gondoljuk át, mégpedig az alábbiak szerint:

  1. Partner: az, aki neked segít.
  2. Tevékenység: mit csinálsz.
  3. Értékteremtés: Te hogyan segítesz.
  4. Ügyfélkapcsolat: hogyan lépsz kapcsolatba.
  5. Ügyfelek: kinek segítesz.
  6. Erőforrás: ki vagy Te és mid van.
  7. Csatornák: honnan tudnak rólad és hogyan szállítasz.
  8. Költség: amit adsz.
  9. Bevétel: amit kapsz.

A most bemutatott Business Model Canvas az Ergománia felületéről egyébként letölthető szerkeszthető pdf formátumban.

 

A Business Model Canvas létrehozása az Ergomániánál

Az Ergomániánál sok év tapasztalatai alapján a Business Model Canvas módosított változatával dolgoztunk, ahol is mi a Service dominant logic és a Service Management modellje szerint, azokhoz jobban illeszkedő verziót használtuk.

Habár némiképpen eltér az eredetitől, az alapelv teljesen ugyanaz. A mezők kicsit mások, és a kitöltési logika is módosult ezért, mert nem mindegy, hogy arra koncentrálunk, miszerint létrehozunk valamit, vagy arra, ahogyan az érték az ügyféllel közösen keletkezik.

Ezáltal a fókusz a szemléletmód függvényében alakul. Így került a mi verziónkba középre az “értékteremtés”. A Business Model Canvas-t minden ügyfelünk esetében úgy alkalmazzuk, ahogy a leginkább megfelelő, azaz vagy a saját, módosított verzióval élünk vagy az eredetivel, vagy egy olyan változattal, ami adott esetben az optimális.

Általunk kedvelt eszköz a Lego® Serious Play®, ami valódi legózás, de felnőtteknek: a résztvevők által épített Lego modellek szolgálnak alapjául a problémamegoldásnak, illetve segítenek a döntéshozatalban.

 

A Business Model Canvas használatának főbb módszerei

Az Ergomániánál kiemelt figyelmet fordítunk a Canvas kitöltési sorrendjére, ugyanis a gondolkodás folyamata mindig az ügyféltől indul és a számok sorrendje szerint érdemes haladni.

  1. Ügyfél/célcsoport/partner: meghatározzuk, kik lehetnek fogékonyak az ügyfeleink által nyújtott termékre, szolgáltatásra.
  2. Ügyfélérték és értékajánlat (value proposition): mi lesz a célközönség számára a valódi érték az ügyfeleink szolgáltatásaiból.
  3. Ügyfélkapcsolatok, csatornák, interakciók és együttműködés: ez a négyes pont az eredetiben és arra keressük a választ, hogy milyen csatornákon és miként tudják támogatni az ügyfeleink és a célközönségük között zajló együttműködést és interakciókat?
  4. Legfontosabb tevékenységünk, az értékteremtés: az egész canvas közepén helyezkedik el, és gyakorlatilag az ügyfeleink küldetését jelenti, mert az értékteremtés mindenkor csakis az ügyfél aktív részvételével jöhet létre.
  5. Legfontosabb (erő)források: mire van szüksége az ügyfeleinknek ahhoz, hogy a 3-as blokkba beírt tevékenységeket úgy tudják végezni, hogy a 2-esben felsorolt értékek megszülethessenek?
  6. Legfontosabb (kulcs)partnerek: kik az ügyfeleink kulcspartnerei és mi a szerepük?
  7. Erőforrások és partnerek bevonása: hogyan koordinálják az ügyfeleink a többszereplős értékteremtést, miként hasznosítják és fejlesztik a partnereket és erőforrásokat, és hogyan tudja mindezeket a célközönség hasznosítani?
  8. Bevétel-jövedelemstruktúra: ez az ötös pont az eredetiben, és ide kerülnek a bevételi források és mérőszámok.
  9. Költségstruktúra: Ide gondoljuk át mindazokat a szempontokat, amelyek az üzleti modell kiadásaival kapcsolatosak, a járulékos költségeket, egyéb áldozatokat. Tegyük ezt a szolgáltató és a célközönség szempontjából is.

 

Mit nyernek az ügyfeleink a Business Model Canvas használatával?

Az Ergomániánál szakértő által vezetett szakmai műhely keretein belül gondolják át az ügyfeleink az egyes elemeket papír alapú „vásznon”, vagy a canvanizer.com esetleg a strategyzer.com oldalak használata révén.

Az általunk vezetett egész napos workshop keretein belül dolgozzuk ki az ügyfeleink Business Model Canvas-át, aminek a végeredménye egy működőképes üzleti modell lesz.

 

Mi az ügyfeleink szerepe a Business Model Canvas megrajzolása során?

A Business Model Canvas megalkotásában fontos szerep jut az ügyfeleinknek, hiszen rengeteg olyan szenzitív üzleti, marketing és kommunikációs adatot szükséges megosztaniuk velünk, amelyek alapvetően szigorú üzleti titoknak minősülhetnek, így nem érhetők el kívülállók számára.

Lényeges felhívnunk a figyelmet arra, hogy ha az üzleti koncepciót nem rögzítik megfelelően, akkor olyan koncepción fogunk dolgozni, amely nem működik optimálisan, nem hoz létre értéket vagy nem lesz profitábilis!

 

A Business Model Canvas sikeres használatának eredménye

A Business Model Canvas egy olyan rendkívül tömör, átfogó, és mindenekelőtt működő üzleti modell, amelyet minden vállalkozás sikeresen használhat, mert a vállalkozás mind a 9, fentebb taglalt elemét lefedi, és így mutatja meg az egyes részek közötti összefüggéseket.

  • Információ az ügyféltől:Előzetes üzleti elvárások és kutatások átadása
  • Ügyféloldali részvétel:Résztvevők biztosítása
  • Leszállítandók:Értékteremtésre fókuszáló business model canvas