Etnografikus megfigyelés

01

Discover

Vissza a szolgáltatásokhoz

Az etnografikus megfigyelés lényege

Az etnografikus megfigyelés lényege, hogy egy eszköz vagy szoftver hogyan viselkedik valós körülmények között, és ha előfordulnak tervezési problémák, akkor ezek, és minden kapcsolódó kérdés, használat közben derüljön ki.

Az etnografikus megfigyelés egyik fő előnye, hogy segíthet a váratlan kérdések azonosításában és elemzésében. Más típusú megfigyelés során, amikor nem folyamatában vizsgálódunk (például interjú, felhasználók által kitöltött értékelés, stb.), a váratlan kérdések csak elvétve bukkannak fel.

Ez azért történhet meg, mert egy koordinált, irányított tesztelés során nem tesznek fel a kutatók minden kérdést, vagy a válaszadók elhanyagolnak valamit. Az etnografikus megfigyelés viszont segít csökkenteni ezt a kockázatot, mert a kérdések nyilvánvalóvá válnak.

 

Az etnografikus megfigyelés folyamata az Ergomániánál

Az Ergomániánál az etnografikus megfigyelés során tanulmányozzuk, hogy a felhasználók miképp használják valódi élethelyzetekben megrendelőnk digitális eszközeit vagy szolgáltatásait. Feltárjuk, hogy milyen problémákkal szembesülnek mindennapjaikban, és miként próbálják meg azokat kezelni.

Megfigyeljük azt is, hogy digitális megoldásaink mennyire vannak harmóniában a fizikai környezettel. Főleg munkaeszközök, vagy nagyon sokat használt szoftverek (pl. Facebook, Instagram stb.) felmérésére jók.

A kutatás során a hibákat és a problémákat listázzuk, és azokra konkrét megoldásokat javaslunk. Mindezt valós jelenléttel végezzük: fizikailag mellé ülünk és figyeljük, ahogy dolgozik, vagy online megosztja a képernyőjét.

Tapasztalataink szerint az etnografikus megfigyelés a hosszú távú használati hibák feltárásárára is kiváló, mert olyan hibákat is felfedezhetünk, amelyek egy 1 órás tesztelés alatt teljesen rejtve maradnának, illetve a rendszer, szolgáltatás tanulhatóságáról is több információt tudunk gyűjteni.

Az évek során kitapasztaltuk azt is, mikor érdemes, illetve mikor kevésbé hatékony az etnografikus módszer: jó például egy ügyintézői interfész kitapasztalásához, a rejtett hibák feltárására, a folyamatok megismerésére, de egy rendszertelenül és kis részében használt megoldás, pl. egy mobilbank felmérésére már nem.

 

Az etnografikus megfigyelés főbb módszerei

Az Ergománia szakemberei az etnografikus megfigyelés alkalmazása során a néprajztudomány módszereit, módszertanait alkalmazzák, csak sokkal célzottabban és rövidebb ideig. A néprajzkutatók gyakran hónapokig, évekig élnek egy csoporttal együtt, hogy megismerjék őket.

A UX design során erre szerencsére nincs szükség. Az antropológusok célja az, hogy minél jobban megértsék az egész vizsgált közösséget, míg a UX szakembereket csak olyan információk érdeklik, amelyek egy adott szoftver vagy termék használatával kapcsolatosak.

A rövid etnografikus megfigyelés éppen ezért nagyon hasznosak a felhasználó-központú projekteknél.

 

Mit nyernek az ügyfeleink az etnografikus megfigyelés révén?

Az etnografikus megfigyelés révén minden olyan rejtett hiba, tervezési gond, de akár pozitív ügyfélélmény is kiderül egy termék vagy szoftver esetében, amelyek a célzott, kontrollált felhasználói tesztelések során rejtve maradnak.

Emellett a felhasználók felteszik azokat a kérdéseket és olyan véleményt alkotnak, amelyek a tényleges, gyakorlati használatból fakadnak, ezáltal a piacra jutás előtt kiderülhet, hogy szükséges az áttervezés, vagy az, milyen irányban kéne továbbfejleszteni, jobbá tenni az adott terméket.

 

Mi az ügyfeleink szerepe az etnografikus megfigyelés során?

Ügyfeleink szerepe az az etnografikus megfigyelés során, hogy biztosítsák (és jutalmazzák) a felhasználókat, illetve osszák meg velünk a már ismert problémákat, elkerülve ezzel az újrafelfedezésüket.

 

A sikeres etnografikus megfigyelés eredménye

A sikeresen záruló etnografikus megfigyelés eredményterméke a megfigyelés kiértékelése egy prezentáció, vagy strukturált hibalista formájában.

  • Információ az ügyféltől:Korábbi megfigyelések tapasztalatai
  • Ügyféloldali részvétel:Megfigyelhető felhasználók biztosítása
  • Leszállítandók:Hibalista megoldásokkal