A Fintech szcéna Belgiumban

Belgium: biztonságos ország, ahol a kereskedelem évszázadok óta virágzik. Egy ország az európai tevékenység középpontjában, az Európai Bizottság és az Európai Unió Tanácsának székhelye, Németország, Franciaország, Luxemburg és Hollandia határolja. A General Electric, az IBM, a Toyota, a Microsoft, a Monsanto, a Pfizer és a Levi Strauss & Co európai vagy regionális székhelyei Belgiumban találhatók, részben az ország központi elhelyezkedése miatt. A főváros, Brüsszel, a Fintech vállalatok egyik fő bázisa , de Antwerpen, Gent és Leuven szintén fontos városai a szcénának.

Belgiumot két részre szokás osztani: az északi, holland nyelvet beszélő flamand, és a déli, francia nyelvű, vallon régióra. Adjunk hozzá egy németül beszélő kisebbséget, majd tetézzük azzal hogy a lakosság nagy része beszél angolul, és azonnal érthetővé válik, miért is olyan jó Belgium földrajzi helyzete Európa egyik „kereszteződésében”, és miért előnyös ez a Fintech piac növekedése szempontjából.

Ugyanakkor ezek a nyelvi és kulturális előnyök bizonyos mértékben a Fintech zökkenőmentes növekedése ellen dolgoznak. Belgium a maga 11,5 millió lakosával elég sűrűn lakott terület, de a hazai Fintech piacon nem rendelkezik végtelen növekedési potenciállal. A belga Fintech cégek inkább a helyi piacra összpontosító, organikus, belső növekedésre támaszkodtak, és gyakran csak lassan merészkednek át az ország határain. Az ország meglehetősen élénk piaca tehát egy lehetőségekkel és kihívásokkal teli „vegyesfelvágott”.

 

A Fintech Belgium-hálózat

A Fintech Belgium weblapja

Fintech Belgium egy kb. 100 Fintech vállalatot és szervezetet tömörítő szövetség, mely az országban az iparágon belüli párbeszéd javítására, partnerségek létrehozására és lehetőségek kiaknázására törekszik. Az egyesület szervezésében rendezett Digitális pénzügyi csúcstalálkozó kihagyhatatlan eseménnyé vált, és a Covid-19 világjárvány korlátozásai ellenére ötödik alkalommal is megrendezték. Igaz, a 2020. novemberében tartott konferenciát hibrid megoldással prezentálták – élő stúdiókat hostoltak online résztvevőkkel. Az online részvétel viszont nem korlátozta le a résztvevőket sima megfigyelői státuszra, számos lehetőségük volt bekapcsolódni az összes tevékenységbe. Ez is jellemzi azt a lendületet, ami figyelemre méltó része a belga Fintech jelenetnek.

Xavier Corman

Ismerkedjünk meg a szövetség igazgatójával, Xavier Cormannel, aki maga is két Fintech-céget, az Edebex.com-ot és a My-stand.com-ot megalapította.

 

Mi a Fintech Belgium küldetése?

„Öt évvel ezelőtt önszerveződő mozgalomként indult pizza és sör mellett” – mondja Xavier. „Meetupokkal kezdtük, mára pedig abban a kivételes helyzetben vagyunk, hogy mi lettünk az ország legnagyobb Fintech szolgáltatói gyűjteménye, egyben az ügyfelek, a szabályozók és a nagyközönség legjobb információforrása.” A Fintech Belgium célja kettős: a Fintech ökoszisztéma megismertetése a pénzügyi szektorral, különös tekintettel a törvényhozókra, valamint a lakosság tájékoztatása és edukálása. A szervezet bizonyos mértékben nyitott ajtókat dönget, mivel az olyan kezdeményezések, mint például az érintés nélküli fizetés és az e-számlázás már egy ideje a mindennapok szerves részeinek számítanak.

A Fintech Belgium másodlagos célja a tagok közötti interakció támogatása és elősegítése, és más, hasonló céllal létrehozott, Belgiumon belüli és határon túli szövetségekkel való kapcsolatfelvétel. A világjárvány kezdete óta az egyesület virágzásnak indult: 13 internetes szemináriumára, valamint digitális pénzügyi csúcstalálkozójára több mint 2000 résztvevő regisztrált. Itt teljesedett ki a Covid-19 miatt bevezetett korlátozások szülte stúdiókoncepciójuk, melynek keretén belül televíziós élményre leginkább hasonlító virtuális stúdiókat alkottak előadókkal és panelekkel. A Studio 1 nevű tér négy részből áll: banki, technológiai, biztosítási, és a nagy hangsúlyt kapó „A világ a Covid után” elnevezésű.

A Studio 2 izgalmas Fintech ötletversenyt kínált, melyre 15 társaság nevezett be és versengett a díjakért és a támogatásért. Végül a Studio 3 javarészt műhelymunkáról szólt, ahol a műszaki témák konkrét magyarázatait ismertették.

 

A világjárvány kezelése

Úgy tűnik, a belga Fintech-piac a nehézségek ellenére aktív és előretekintő.

„Óvatos optimista vagyok” – mondja Xavier. „Természetesen a járványt néhány vállalat eléggé megszenvedi, de jómagam a lehetőségeket nagyobbnak látom, mint a fenyegetéseket. Például az ország sok tradicionálisabb vállalata – és természetesen a politikai döntéshozók is – a múltban elég távol voltak a technológiától. Ezek a cégek és a törvényhozók most először Zoom-konferenciákat tartanak, a kormány pedig olyan kommunikációs technológiákat alkalmaz, mint még soha. Tehát ezeket a járvány sodorta a technológia közelségébe, és mivel javarész pénzügyi szakemberekről van szó, a kialakult munkamódszereket hamar magukévá tették. A fogyasztók is kezdik megszokni a virtuális létet. Egyre kevesebb akadálya van a pénzügyi tevékenységek applikációs végrehajtásának. Belgiumban található a SWIFT, az Eurocard és a Mastercard székhelye is, így az ökoszisztéma nagyon erős az országban.

A Fintech Belgium kezdeményezései között szerepel az inkluzivitás előmozdítása is. Alessandra Gambrill-Guion a FinTech Belgium vezérigazgatója, és a belgiumi női fintech-közösség önjelölt nagykövete szerint hálózatuk a fintech-startupoknál, bankokban, ügyvédi irodákban, pénzügyi szolgáltató- és tanácsadó cégekben dolgozó nők számára jött létre. „Együtt szeretnénk tanulni és növekedni, inspirálni és erősíteni akarjuk egymást. Mi akarjuk alakítani a pénzpiac jövőjét.”

Johannes Vermeire

A jövő másik alakítója Johannes Vermeire, a POM.be társalapítója és vezérigazgatója, emellett a Fintech Belgium igazgatósági tagja, és Xavier Corman támogatója. A POM 2014 augusztusa óta működő számlafizetési rendszer, aminek forgalmán a pandémia kezdetben igencsak meglátszott, de Johannes biztatónak tartja azt, hogy az új munkamódszerekre való áttérés örvendetesen gördülékeny. „Megindult az áttörés, az eladások egyre emelkednek. Hogy miért? Mert a vírus miatt az ügyfelek a a pénzügyi applikációkhoz már távolról akarnak hozzáférni. Számunkra az érintésmentes megoldások közé tartozó QR-kódok egyre inkább a mindennapok részévé válnak. További példák: Digiteal és Payconiq.

 

Partneri kapcsolat bankokkal

Johannes szerint a Fintech Belgium kifejezetten jól indult, részben azért, mert az országban a pénzügyi szolgáltatások mindig is közkedveltek voltak, míg a szomszédos államokban gyakran lemaradásban voltak. A Fintech Belgium ráadásul az ipar szereplőit és a szabályozókat megismertette egymással. A belga bankok gyorsan kapcsoltak, a négy fő pénzintézmény közül kettő gyors ütemben látott hozzá innovatív megoldások alkalmazásához. Például a KBC Bank Kate nevű mobilalkalmazása számos elismerést és díjat is elnyert.

KBC Bank

Ha tehát a belga Fintech cégek előnyt szereztek más országbeli versenytársaikkal szemben, ez azt jelenti, hogy ezt az előnyt a nemzetközi piacon is kamatoztatni tudják majd? „Ez egy elég bonyolult ország” – jegyzi meg Johannes. „Három hivatalos nyelvünk van, a szabályozás országonként eltérő, így egy üzleti modellt nem lehet csak úgy átültetni egy másik piacra. A Fintech nem olyan fogyasztási cikk, mint a tornacipő, amit kvázi bárhol lehet értékesíteni. Néhány aspektusa, például az adatvizualizáció könnyen átlépheti a határokat, de maguk a pénzügyi termékek sokkal rögösebb utat járnak be. Szó szerint minden ország más.”

A POM (a Peace of Mind, azaz Nyugalom betűszava) jelenleg kis léptékben működik ugyan a francia és holland piacon is, de Johannes egyelőre a hazai piacra koncentrál. A belga fizetési megoldások piaca gyakorlatilag védett a nagyobb külföldi játékosok betörésével szemben, hiszen közel ingyenes, az EU többi országában érvényes díjak akár tizedéért is használható. Az a tranzakció, aminek díja öt cent Belgiumban, akár 50 cent is lehet Spanyolországban, sőt, azokban a országokban, ahol a csekkforgalom a mai napig jelentős, egy eurós díjak se elképzelhetetlenek. A külföldi belépők számára a költségarány túl magas lehet, ami a viszonylag kis népességgel és a három nyelv problémájával párosulva már kifejezetten riasztónak tűnik. Ez nem azt jelenti hogy Belgium hermetikusan el van zárva a világ többi részétől, de nagyon úgy tűnik, hogy a tagállamonként eltérő rendeletek korlátozzák a belga Fintech terjeszkedését a határokon túl, és akadályozzák a belső vállalkozást. És akkor ott van még a belgák állítólagos szerénysége, amiről Rik Coeckelbergs beszél.

 

Amerikai hozzáállás

ATM-ek sora

A The Banking Scene alapítójakért Rik egész napja a bankolásról szólt, egészen addig, míg el nem határozta, hogy az oldalon ideje lenne megszólaltatni a bankokat is, hadd kapjanak szót ők is a Fintech világában. Belgium már régóta aktív szereplője a Fintech világnak, ami gyors növekedéshez és az új technológiák viszonylag zökkenőmentes adaptálásához vezetett. Belgium volt a világon az egyik első ország, ahol ATM-ek jelentek meg, és itt vezették be az Isabel Csoportrendszert is, amin keresztül az ügyfelek most már több mint 25 banknál férhetnek hozzá számláikhoz. Miért kellene szerénynek lenniük? Rik elmagyarázza: „Tegyük fel, hogy a belgák nagyon tudják, hogy kell gyönyörű autókat építeni, de nagyon nem szívesen nyitják ki a garázsajtót, hogy más is láthassa.”

Rik Coeckelbergs

Rik szerint ezt a hagyományos képet írják felül a piacon mostanában megjelenő fiatal vállalkozók, mint pl. Davy Kestens , a Cake nevű mobilapplikáció CEO-ja. „Az USA-ban kezdte, ahol a Sparkcentral nevű appot vitte sikerre és üzemeltette hét éven át, majd visszatért Belgiumba, és az Amerikában elsajátított hozzáállást behozta a hazai piacra is.” Rik szerint Kestens szívesen kinyitja azt a bizonyos garázsajtót. Ez a típusú vállalkozó szellem utat mutat más belga üzletemberek számára is.

Rik megemlíti a UnifiedPost nevű startupot is, ami talán az első belga unikornis-cég. 2000-ben alapították, és amikor tőzsdére vitték, a részvényeit hatszorosan jegyezték elő. A cég küldetése, hogy az ügyfelek összetett pénzügyi ökoszisztémáinak felépítéséhez kényelmes, intelligens, digitális megoldásokat szállítsanak. „A cégek az egész világon digitalizálják pénzügyi értékláncukat a szerződéstől vagy megrendeléstől a számláig, a fizetésig és a finanszírozásig. Ahhoz, hogy ez az evolúció sikeres legyen, léteznie kell egy olyan, megbízható hálózatnak, ami összeköti ezt a változatos ökoszisztémát.” A UnifiedPost sikertörténet, hiszen jelenleg 15 országban tevékenykedik, több mint 5 millió digitális felhasználója van, köztük 400 000 KKV és több mint 250 vállalati és kormányzati ügyfél.

Az UnifiedPost egyenes utat kínál a digitalizáláshoz: a strukturálatlan dokumentumokat strukturált dokumentumokká alakítja, ami Xavier Corman szerint minden digitális átalakulás központi eleme. De mit is jelent a strukturálatlan? Olyan dokumentációt melyet natív formátumban tárolnak, legyen az papír, fénykép, terv, videó és más médiumok. A strukturálatlan dokumentumok feldolgozása és megértése nehéz és időigényes. Összehasonlításképpen: a strukturált dokumentumokat könnyű tárolni és keresni. „Számos belga Fintech cég lett nagyon sikeres strukturált megoldások biztosításával.”

Ilyen például az 1995-ben alapított Isabel Group, melyet pénzügyi aggregátorként indítottak, és mára a legelismertebb belga Fintech céggé vált. Ők a Belga Nemzeti Bank engedélyezte pénzügyi megoldások átfogó választékát kínálják (pl. Isabel 6, codabox, zoomit, clearfacts). Az Isabel 6 multi-bank platformon keresztül az ügyfelek 27 belga bankban (pl. a Belfius, a BNP Paribas Fortis, az ING és a KBC) vezetett számláikhoz férhetnek hozzá. Jelenleg közel 71 000 üzleti felhasználójuk van, akik évente mintegy 460 millió tranzakciót hajtanak végre. Xavier a Bancontact és az itsme szolgáltatásait is kiemelte.

ING Bank

Az ING Bank a Payconiq nevű, 2015-ben alapított, belga fizetési rendszerrel mutatta az utat a szolgáltatóknak, akik közül a KBC és a Belfius bank is csatlakozott hozzájuk. A Payconig jelenleg Belgiumban, Luxemburgban és Hollandiában is elérhető, online, üzletben történő és peer-to-peer fizetést tesz lehetővé. Szolgáltatásuk mottója: „A biztonságos és meglepően egyszerű pénzküldés.” A Payconiq jelenleg a három ország 60 000 kereskedőjénél érhető el. Érdemes megjegyezni, hogy a belgák 69%-a használ valamilyen online banki és e-kereskedelmi szolgáltatást, mintegy 15%-kal többen, mint az európai átlag.

A KBC Bank Startit vállalati inkubátor- és gyorsító programja nagy hatással volt arra, hogy számos új vállalkozás beindítását felgyorsítsa először Belgiumban, majd a Cseh Köztársaságban és Magyarországon is. A startupokba eddig több mint 200 millió eurót fektettek be (évente körülbelül 120-at). A startit az ötletek azonosítása és érvényesítése után felépíti, forgalmazza és skálázza azokat – a módszerük sikerét a számaik igazolják.

A KBC Bank Startit irodája

A Bonsai olyan alkalmazás, amely az ökológiai kérdések fontosságát hangsúlyozza. Minden felhasználó tizedik tranzakciója után a cég vállalja, hogy elültet egy fát a „Fizesd vissza a bolygónak, ültess egy fát!” szlogen égisze alatt. Eddig 2964 fát ültettek a nyolc országban is aktív Eden újratelepítési projekt keretein belül. A Payconighoz hasonlóan a Bonsai is a fogyasztói szintről indul, azaz az alkalmazással akár egy kávét is kifizethetünk. A Fintech Belgiumban nem csak a kiemelt pénzügyeket jelenti!

Egy AI-vezérelt alkalmazás, a 33reasons célja a pénzügyi papírmunka terheinek elvonása a vállalkozóktól, egy ún. „virtuális haver” biztosításával, ami a cégek könyvelését automatizálja A, Gent és Brüsszel között található Kerkskenben alapított cég OkiOki digitális asszisztensének bétaverzióját ingyen ki lehet próbálni.

A Blanco egy kifejezetten bankokra, pontosabban a vagyonkezelő osztályokra szabott platform. Ezen a területen az ügyfelek alapos ismerete nélkül (KYC – Know Your Client) sikereket elérni nem egyszerű. A Blanco szlogenje: „Nem csak a techben hiszünk, hanem az ember és a gép szimbiózisában”.

A ghenti székhelyű docbyte 2006 óta működik, és RegTech-szolgáltatásokat nyújt bankoknak, biztosítóknak és más, szabályozási szolgáltatásokat igénylő szervezeteknek. Intelligens technológiák felhasználásával digitalizálják és automatizálják az eredetileg papíralapú folyamatokat, aminek eredményeként azok felgyorsulnak, így a szabálykövető magatartás és a rendezett papírmunka akár versenyelőnnyé is válhat.

 

AnyTech

Qover

Xavier Corman viccesen megjegyzi, hogy „kvázi minden lehet Fintech, csak adjuk hozzá a Tech szót, és máris új szektort nyitottunk!” A RegTech mellett az úgynevezett InsureTech is figyelemre méltó növekedésnek indult Belgiumban. Az új típusú Fintech egyik jó példája a Qover, „a digitális forradalom biztosítója”. A cég Brüsszelből indult világhódító útjára, és már tizenegy országban biztosít személyre szabott szolgáltatásokat ügyfelei számára. A Qover kreatív módon közelíti meg a biztosítás területének évszázados paradigmáit, például a kifejezetten a Deliveroo szállítócég kerékpáros futárainak kidolgozott csomagjukkal. A nagy forgalomban dolgozó, így veszélyes munkát végző futárok biztosítását a hagyományos társaságok nem szívesen vállalják, a Qover viszont kidolgozott egy olyan csomagot, amiben a futár a munkába álláskor egy appon bejelentkezik, majd a végén kijelentkezik, és a biztosítása csak a munkavégzés valós idejére vonatkozott – jelentősen csökkentve a Deliveroo költségeit. Ezt a részmunkaidős biztosítási formát a mai napig mintegy 40 000 futár választotta hét európai országban, ami megfelel 3,5 millió órányi biztosításnak.

Xavier saját vállalkozását, az Edebex nevű céget sem szabad kihagyni a felsorolásból. Az Edebex a digitális kor beköszönte előtt ún. faktoring szolgáltatásokat nyújtott a cégeknek. A vállalata elvégezte a munkát, leszámlázta az ügyfél felé, és…? Nem egyszer előfordul, hogy a kifizetésre várni kell, néha a tolerálható időtartamon is túl, ami minden vállalkozás számára problémás lehet, de a kkv-k esetében akár a cég jövője is múlhat rajta. Az Edebex az ilyen kintlevőségeket listázza, értékesíti, a számla ellenértékét pedig 72 órán belül a számlánkra utalja. Nem kell hetekig várakozni és gyomorgörccsel nézni a számlakivonatokat. Az Edebex összesen 547 millió eurót meghaladó előfinanszírozást nyújtott, olyan vállalkozásoknak, melyeknek a cash flow az életet jelenti.

A Belga Nemzeti Bank és a Belfius Bank támogatta Digiteal vállalkozások és a partnervállalatok számára a számlázási és fizetési folyamatok felgyorsítását és rendszeressé tételét kínálja. Nem csak vállalati szinten működnek, fogyasztói üzletáguk segít fizetések teljesítésében, valamint biztonságos tőzsdei kereskedésben is.

Ezek a példák a Fintech más és más irányból történő, kreatív megközelítését mutatják be. Tehát bármi lehet Fintech? Xavier szerint „a Fintech nem minden, de mindenütt ott van.”

 

Kihívások és lehetőségek

Rik Coeckelbergs szerint a belga Fintech szcéna átalakuláson, rétegződésen megy át, aminek okait részben a világjárványban lehet keresni. „A bankok most már kevésbé valószínű, hogy startupokat keresnének partnernek, inkább innovatív, növekvő vállalkozásokkal társulnak„. Arra is rámutat, hogy Belgium regionális kormányzati struktúrájába a kezdő vállalkozások nem mindig tudnak zökkenőmentesen beilleszkedni. Nem elég, hogy az országnak három hivatalos nyelve van, az eltérő regionális szabályozások bizonyos esetekben nagyban korlátozhatják az innovációt és a növekedést. „Továbbra is nagyszerű lehetőségek állnak a Fintech cégek előtt, de a piac kezd beszűkülni. A nagy cégeknek és szervezeteken pár remek év nem elég, az üzlet folytonosságát akarják látni. Nagy szükség van a projektek folyamatos supportjára, a túléléshez azonnal reagálni kell a változó körülményekre. Egy öt fős kis cég ezt sokkal nehezebben éli túl, mint egy ötven fős.” Van azért fény az alagút végén, hiszen a bankok továbbra is Fintech cégekkel akarnak társulni, mert tisztában vannak azzal, hogy a továbblépéshez erre van szükség. Tehát van még hely az innovációnak.”

SmartFin

Rik példaként a SmartFin kockázatitőke-társaságot említi, amit Jürgen Ingels vezérigazgató azért alapított, hogy támogatást nyújthasson az európai tech startupoknak. „Mi sikeres vállalatokat építünk, nem pénzgyárakat. Ott keresünk lehetőségeket, ahová más befektetők nem merészkednek. Minket nem lehet beskatulyázni, mert az korlátozná rugalmasságunkat.” Ingels TEDxBrussels -en mondott beszédét „From spaghetti to lasagna: Untangling the banking system„ címen bármi meghallgathatja. A címe (A spagettitől a lasagnáig: a bankrendszer kibogozása) kiválóan jellemzi cége egyszerre bomlasztó és támogató hozzáállását.

A belga Fintech szcénában nem nagyon lehet úgy navigálni, hogy ne ütközzünk Ingelsbe. The Glue nevű, pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó platformját 2015-ben indította, hogy „digitális megoldások stratégiai tervezését, koncepciójának kialakítását, megalkotását és működtetését” biztosítsa. Jövőképe egy olyan rendszer, amiben a bankok, a fogyasztók és a biztosítók zökkenőmentesen működnek együtt. Belgiumban úgy tűnik, hogy ez a jövőkép hamarabb beköszön, mint várta.

A belga Fintech szcéna egyik szokatlan jellemzője, hogy a vállalatok háromnegyede B2B kínálatra összpontosít, de hagyjuk most a kockázati tőkebefektetők támogatta Fintech cégeket, és nézzünk egy olyat, ami egy specifikus fogyasztói kérdésre reagál: Tegyük fel, hogy a barátaival vacsorázik (emlékszik még a Covid előtti időkre?), és a kellemes este végén hozzák a számlát. Úgy döntenek, hogy felosztják a számlát, de ugye volt, aki bort ivott, a másik nem kér előételt… Ismerős helyzet, ugye? A Tricount egy olyan alkalmazás, amelyet kifejezetten a számlák megosztására terveztek barátokkal és családtaggal, de kiterjed a költségmegosztás más területeire is. A Tricount elvégzi a matekot a felhasználó helyett, így egy kellemes vacsora végén nem kell az agyadat tornáztatni, az app kiszámolja, amit kell. Miguel, a Tricount oldalán idézett felhasználó szerint az app remekül kezeli a megosztott költségeket barátokkal vagy a családdal. A partneremmel közösen a háztartási költségvetés megosztására is használjuk. Ez az alkalmazás nélkülözhetetlen számomra.”

 

Az UX/UI tervezés szerepe

A meglehetősen intenzív Fintech tevékenység azt sugallja, hogy a felhasználói élmény és a felhasználói felületek körül sok tervezésre és fejlesztésre van szükség. Amint Johannes Vermeire megjegyezte saját, POM nevű cégéről: „A UX/UI kialakítása nagyon fontos. Cégünk neve nem véletlenül Peace of Mind. A felhasználói felületnek és élménynek egyszerűnek, könnyen használhatónak és érthetőnek kell lennie. Nagyon sok erőfeszítést tettünk az UX/UI-ba.” Ez viszont nem egy olyan aspektus, aminek egyszer csak vége lesz, a UX/UI folyamatos fejlesztés alatt áll, legalábbis Johannes cégénél, ahol, a felhasználói igényeket maradéktalanul igyekeznek kielégíteni. „Büszke vagyok arra, hogy négy évvel ezelőtti innovációinkat most másolják a versenytársak. Maradnunk kell az élen.” Johannes – amellett, hogy joggal büszke a POM másolásra érdemes innovációira – pontosan tudja, hogy a siker egyik záloga a UX/UI design folyamatos fejlesztése.

A mobil alkalmazások használata egyre fontosabbá válik a belga Fintech és banking területén, hiszen a trend azt mutatja, hogy előbb-utóbb teljesen ki fogják szorítani az internetes banki szolgáltatások használatát. 2016 és 2017 között a mobilbankos alkalmazások használata 69%-al növekedett az országban. Ha vetünk egy pillantást az Apple iOS áruházában legnépszerűbbnek tartott pénzügyi alkalmazásokra, széles és változatos kínálattal szembesülünk. És minden alkalmazásnak, minden platformnak nagyszerű UX/UI designra van szüksége a zökkenőmentes működéshez.

Xavier Corman is egyért ezzel, és külön kiemel egy budapesti UX/UI tervezőirodát, az Ergomaniát, a BNP Paribas és a Fintech Belgium partnercégét. „A jó felhasználói élmény elengedhetetlen a digitális átálláshoz” – mondja Xavier. „Az Ergomaniához hasonló cég a kapcsolat a technológia és a felhasználó között. Még ha van is egy Rollsunk vagy Ferrarink, nem tudjuk eladni őket, ha az emberek nem tudnak a létezésükről.” És ismét a zárt garázsajtó előtt állunk. „Nem szabad elfelejteni, hogy a UX kialakítása nem csak a végfelhasználóról szól” – folytatja Xavier. „A vállalat ügyvezetője is felhasználó, és egy banknak is elégedettnek kell lennie a UX kialakításával.” Való igaz, mi mind applikáció- és Fintech-termék felhasználók vagyunk, és tényleg kétirányú utcáról van szó. Hajlamosak vagyunk a végfelhasználóra fókuszálni, de amikor vállalkozásokat célzunk meg, ők is „felhasználók”. „Az Ergománia segíti a digitális pénzügyi szereplőket Belgiumban és másutt is, értékesítésük növelése érdekében. Összehozzák a tech részt a felhasználói résszel.

BNP Paribas

Amellett, hogy a Fintech Belgium partnere, az Ergománia további mélyreható tapasztalatokkal rendelkezik a belga Fintech alkalmazások területén is. Volt közös projektjük az UX stratégiáról a müncheni Digital Leadershippel és Steve Deplacie csapatával a belga óriásbanknál, a BNP Paribas Fortis-nál. Steve 2019 óta a brüsszeli térség MediaFin digitális igazgatója, de ezt megelőzően a BNP Paribas Ügyfélélmény Központ vezetője volt, ahol több mint 30 tervezőt irányított a BNP Paribas Fortis UX/UI-jának remek kialakításában. Ehhez külső ügynökségekre volt szüksége, az Ergomania nearshoring kapacitása ebben az esetben pedig kifejezetten értékesnek bizonyult. Míg sok ügynökség csak a Covid-19 miatt kényszerült alkalmazkodni a távoli munkavégzéshez, az mindig is része volt az Ergomania munkamódszerének. A cég az online eszközök széles skáláját használja annak érdekében, hogy az ügyfelek számára a leghatékonyabb és költséghatékonyabb szolgáltatásokat biztosíthassák.

Az Ergomania kulcsszavai, azaz Fintech és banki ismeretek, a helyi piac és a felhasználók megismerése és megértése valamint a kedvező árképzés és a gyors telepítés, a belga Fintech piacon is kiválóan beváltak.

 

A garázskapuk kinyitása?

Belgiumnak köszönhetjük többek közt Jean-Claude van Damme-ot, a brüsszeli izomembert; Adolphe Saxot, a szaxofon feltalálóját; a szürrealista mestert, René Magritte-et és Audrey Hepburn színésznőt, így bátran kijelenthetjük, hogy az ország már rég feltette magát a világtérképre. Ugyanez érvényes az élénk Fintech piacra, amit erős támogatási hálózat valamint számos innovatív vállalat is támogat. Vajon lehet mindezt a határokon túlra exportálni? Néhányat talán csak lassan. Mások már elérték a „szökési sebességet„ és hazájukon kívül is működnek.

Az biztos, hogy az olyan együttműködési kezdeményezések, mint például a Fintech Belgium a digitális pénzügyi csúcstalálkozóival, vagy éppen a The Banking Scene a kohéziót és a kölcsönös támogatás érzetét erősíti, ami segít a már elért sikerek tovább építését. Nehéz időket élünk, pár vállalat alól kiszaladt a talaj, de az általános hangulat mégis optimista. Ahogy azt Johannes Vermeire megjegyezte: „A belga Fintech cégeket eddig nem igazán érintette a vírus.” Rik Coeckelbergs a világjárványt „kihívásnak, de egyben áldásnak” tartja, és azt mondja, hogy az elmúlt fél évben szervezett találkozók miatt rengeteget tanult a bankolásról. De megismételhetnénk Xavier Corman megjegyzését is: „A Fintech nem minden, de mindenhol megtalálható.”

Talán ideje lenne kinyitni a garázs ajtaját?

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Tudj meg többet a témáról

    Alza.hu UX Design szemmel: Vásárlás vagy Kihívás?

    2024. okt. 04. | 5 perc olvasás

    Egy gördülékeny vásárlás olyan, mint egy űrlény, aki fénysebességgel utazik. Gyors és hatékony. Az online vásárlás világában a felhasználói élmény (UX) kulcsfontosságú. A zökkenőmentes vásárlási folyamat...

    A készpénzes fizetés élménye – Váltsunk azonnal mindenben digitális fizetésre vagy inkább várjunk?

    2024. máj. 10. | 23 perc olvasás

    Ebben a cikkben azt vizsgáljuk, hogy a végfelhasználók milyen előnyöket társítanak a fizikai készpénz használatához. Szemügyre vesszük azokat a folyamatokat és élethelyzeteket, amikor a készpénz használatát...