Keresőoptimalizálás és hatékony weblap 1.

Mivel a keresőoptimalizálás és a webergonómia is meglehetősen új fejlesztési területek az emberek nem nagyon tudják, hogy mit kezdjenek velük. Azt meg végképp nem tudják, hogy ha mind a kettőt szeretnék (azaz, hogy az emberek megtalálják weblapunk és használni is tudják), akkor hogyan hangolják össze a két fejlesztést. A legrosszabb megoldás, ha a kettőt egymásutáni sorrendbe szervezik. Igen nehéz használhatóvá tenni egy pusztán csak optimalizálásra kihegyezett oldalt, és egy tökéletes ergonómiájú oldal megtalálhatóságát is nehéz utólagosan megoldani.
Az ideális világban a keresőoptimalizálás és a webergonómia kéz a kézben haladnak előre. Ennek egész egyszerűen az az oka, hogy a Google és az összes többi kereső azon dolgozik, hogy a sok lehetőség közül a legpraktikusabb, legnépszerűbb oldalakat emelje ki. Ez ellen dolgozik az, hogy ezek a keresési eszközök messze nem tökéletesek, és mindenki szeretné, ha ő jönne be elsőnek, azaz optimalizál, ahogy csak tud (feltéve, ha tudja mi az és még pénze is van rá).
Néhány írásban áttekintem, hogy melyek azok a változtatások (nem kimerítő jelleggel), amelyekben a keresőoptimalizálás (más néven seo, mint search engine optimization) és az ergonómia egymást segítik, illetve egymásnak keresztbe tesznek.

Segítő lépések:

1. Stabil és értelmes Url
A webergonómusok 10 éve szajkózzák, hogy stabil és értelmes url-ek kellenek, azaz egy olvashatatlan php lekérdezés helyett  ez sokkal jobb:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Galéria, mert látom az url-ből, hogy miről szól. Erre sokáig senki sem hallgatott, és a programozók ontották az olyan oldalakat, amelyeknek az urljei valamilyen php lekérdezést tükröztek vissza. Aztán az optimalizálós szakemberek is felismerték, hogy a Google értékeli azt, amit az emberek is. Gép és ember is szívesebben olvas olyan url-t amiről lehet tudni, hogy mi. A stabilitás meg a linkelhetőség miatt fontos. Ha valamit kiteszünk valahova, az maradjon is ott, vagy legalább legyen onnan átirányítás az új helyre.
2. Egyszerű nyelvezet használata
Az emberek nem ismerik a dolgok szaknyelvi elnevezéseit. Az egyszerűbb általuk is ismert szavakkal fognak keresni, így célszerű ezeket használni, ezekre optimalizálni (hacsak nem szakmai közeg a célpontunk). Az ergonómia ugyanezt szereti. Az egyszerű nyelv gyorsan érthető, jól olvasható, könnyebben befogadható.
3. Tartalmas szöveg
Az üres marketingsallangra senki nem keres, ha az oldalunk hemzseg a lelkes ömlengéstől, akkor bizony nem találnak meg minket. Ezt az ergonómia sem támogatja ezt, mert senki sem szereti idejét tartalmatlan szövegek olvasgatására pazarolni.
4. Jó kiemelések
A címek, félkövér kiemelések segítik a keresőknek és az embereknek is a gyors orientációt, hogy mi a fontos. Természetesen a css átvariálásával a gépeket esetleg becsaphatjuk és lényeginek tüntetünk fel olyan elemeket, amelyek a lapon nincsenek kiemelt helyen.
Gátló lépések:
1.Feszes vagy sok szöveg?
Az ergonómia szereti, ha pont annyit mondunk amennyit kell. Ne legyünk feleslegesen bőbeszédűek. Az optimalizálás a minőségi szövegtermelésre sarkall minket, hogy jó sok szó legyen az oldalunkon, azaz több mindenre megtalálhatóak legyünk. Ne egy kulcsszó hozzon sok embert, hanem sok kulcsszó sokszor kevés embert. A kettő természetesen összeegyeztethető. Rövid, feszes, informatív szövegekből kell sokat elhelyezni. Az emberek szívesen fogják olvasni, mert nem túl sok egyszerre, feldolgozható.
2. Jó-e a redundancia?
Az ergonómia egy-két kivételes esettől eltekintve nagyon nem támogatja a redundanciát, hisz megzavarja az embereket. A keresőoptimalzálás szempontjából viszont jó, ha ugyanazok a szavak, ha nem is extrém mennyiségben, de többször felbukkannak egy lapon. A megoldás, hogy kerüljük a felesleges szóismétlést, vagy legalábbis ahol szükség van rá, ott a szöveg egyéb minőségi jegyeire fordítsunk különös gondot, hogy ne legyen bosszantó.
 

14 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Rung András | 2008. Dec. 24.

A könyv promója mérsékelt volt valóban, amennyire tudom már elkelt minden darab. Gondoltam is, hogy beszélek a Gondolat kiadóval, hogy megérne egy második kiadást. Persze a legjobb lenne egy újat írni:) A könyvből viszont tudok szemezgetni, meg is nézem mit lehet közkincsé tenni. Ha meg nem akarják kiadni, akkor lehet, hogy kirakom valahova (erről még egyeztetni kell a szerződtársammal, bár nem hiszem, hogy ellenezné) letöltésre. Eddig se ebből éltünk meg, ezután se a könyvkiadás lesz a nagy biznisz. Meg lehet, hogy a Nielsen írásokból is csinálok egy ajánlást, hogy mit érdemes igazán elolvasni. Pl ez a cikk nagyon hasznos ennek a területnek a fontosságának megismertetésében:
Usability ROI Declining, But Still Strong (www.useit.com/alertbox/roi.html). Arra is gondoltam, hogy az új könyvét le kellene majd fordítani. Mondjuk nyilván, akik ezt a blogot olvassák többnyire jól tudnak angolul, de talán így jobban terjedne az ige. Ja: port.hu már bonckés alatt:)

A nők bizonyos feladatokban tényleg jobban teljesítenek, mint a férfiak. Tesztekben is ezt láttam, néha figyelmesebbek és a rossz ergonómiájú oldalakkal is jobban megküzdenek.

Longhand | 2008. Dec. 24.

András:
Nők sok mindenben figyelmesebbek tudnak lenni, nincs mese, el kell ismerni :)
Szívesen olvasnék ezekről a kutatásaitokról, lehetne néhány mérés-alapú cikked is.
A könyvednek majd utánanézek, nem tudtam róla, hogy van vagy én voltam figyelmetlen vagy a promója volt mérsékelt.

Mind a 14 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Find out more about the topic

Emberi idő

2013. jún. 17. | 2 perc olvasás

Felhasználó felületeinken gyakran kell megjelenítenünk időpontokat. Elvileg nem tűnik bonyolult feladatnak ez, de mivel egy felületen gyakran időpontok tömege jelenik meg (pl. egy emailkezelő, mint a ...

Drótváztervezési praktikák

2012. aug. 29. | 2 perc olvasás

Megközelítőleg egy éve adtam elő a drótvázakról. Sokszor dilemma kezdő tervezőknek, hogy kézzel vagy géppel érdemes tervezni, és mik is azok a lépések, amikre érdemes figyelni. Nekik segíthet ez a rövid...