Keresőoptimalizálás és hatékony weblap 1.
Mivel a keresőoptimalizálás és a webergonómia is meglehetősen új fejlesztési területek az emberek nem nagyon tudják, hogy mit kezdjenek velük. Azt meg végképp nem tudják, hogy ha mind a kettőt szeretnék (azaz, hogy az emberek megtalálják weblapunk és használni is tudják), akkor hogyan hangolják össze a két fejlesztést. A legrosszabb megoldás, ha a kettőt egymásutáni sorrendbe szervezik. Igen nehéz használhatóvá tenni egy pusztán csak optimalizálásra kihegyezett oldalt, és egy tökéletes ergonómiájú oldal megtalálhatóságát is nehéz utólagosan megoldani.
Az ideális világban a keresőoptimalizálás és a webergonómia kéz a kézben haladnak előre. Ennek egész egyszerűen az az oka, hogy a Google és az összes többi kereső azon dolgozik, hogy a sok lehetőség közül a legpraktikusabb, legnépszerűbb oldalakat emelje ki. Ez ellen dolgozik az, hogy ezek a keresési eszközök messze nem tökéletesek, és mindenki szeretné, ha ő jönne be elsőnek, azaz optimalizál, ahogy csak tud (feltéve, ha tudja mi az és még pénze is van rá).
Néhány írásban áttekintem, hogy melyek azok a változtatások (nem kimerítő jelleggel), amelyekben a keresőoptimalizálás (más néven seo, mint search engine optimization) és az ergonómia egymást segítik, illetve egymásnak keresztbe tesznek.
Segítő lépések:
1. Stabil és értelmes Url
A webergonómusok 10 éve szajkózzák, hogy stabil és értelmes url-ek kellenek, azaz egy olvashatatlan php lekérdezés helyett ez sokkal jobb:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Galéria, mert látom az url-ből, hogy miről szól. Erre sokáig senki sem hallgatott, és a programozók ontották az olyan oldalakat, amelyeknek az urljei valamilyen php lekérdezést tükröztek vissza. Aztán az optimalizálós szakemberek is felismerték, hogy a Google értékeli azt, amit az emberek is. Gép és ember is szívesebben olvas olyan url-t amiről lehet tudni, hogy mi. A stabilitás meg a linkelhetőség miatt fontos. Ha valamit kiteszünk valahova, az maradjon is ott, vagy legalább legyen onnan átirányítás az új helyre.
2. Egyszerű nyelvezet használata
Az emberek nem ismerik a dolgok szaknyelvi elnevezéseit. Az egyszerűbb általuk is ismert szavakkal fognak keresni, így célszerű ezeket használni, ezekre optimalizálni (hacsak nem szakmai közeg a célpontunk). Az ergonómia ugyanezt szereti. Az egyszerű nyelv gyorsan érthető, jól olvasható, könnyebben befogadható.
3. Tartalmas szöveg
Az üres marketingsallangra senki nem keres, ha az oldalunk hemzseg a lelkes ömlengéstől, akkor bizony nem találnak meg minket. Ezt az ergonómia sem támogatja ezt, mert senki sem szereti idejét tartalmatlan szövegek olvasgatására pazarolni.
4. Jó kiemelések
A címek, félkövér kiemelések segítik a keresőknek és az embereknek is a gyors orientációt, hogy mi a fontos. Természetesen a css átvariálásával a gépeket esetleg becsaphatjuk és lényeginek tüntetünk fel olyan elemeket, amelyek a lapon nincsenek kiemelt helyen.
Gátló lépések:
1.Feszes vagy sok szöveg?
Az ergonómia szereti, ha pont annyit mondunk amennyit kell. Ne legyünk feleslegesen bőbeszédűek. Az optimalizálás a minőségi szövegtermelésre sarkall minket, hogy jó sok szó legyen az oldalunkon, azaz több mindenre megtalálhatóak legyünk. Ne egy kulcsszó hozzon sok embert, hanem sok kulcsszó sokszor kevés embert. A kettő természetesen összeegyeztethető. Rövid, feszes, informatív szövegekből kell sokat elhelyezni. Az emberek szívesen fogják olvasni, mert nem túl sok egyszerre, feldolgozható.
2. Jó-e a redundancia?
Az ergonómia egy-két kivételes esettől eltekintve nagyon nem támogatja a redundanciát, hisz megzavarja az embereket. A keresőoptimalzálás szempontjából viszont jó, ha ugyanazok a szavak, ha nem is extrém mennyiségben, de többször felbukkannak egy lapon. A megoldás, hogy kerüljük a felesleges szóismétlést, vagy legalábbis ahol szükség van rá, ott a szöveg egyéb minőségi jegyeire fordítsunk különös gondot, hogy ne legyen bosszantó.
Mind a 14 hozzászólás mutatása
14 hozzászólás
Oszd meg velünk véleményed
Rung András | 2008. Dec. 24.
A könyv promója mérsékelt volt valóban, amennyire tudom már elkelt minden darab. Gondoltam is, hogy beszélek a Gondolat kiadóval, hogy megérne egy második kiadást. Persze a legjobb lenne egy újat írni:) A könyvből viszont tudok szemezgetni, meg is nézem mit lehet közkincsé tenni. Ha meg nem akarják kiadni, akkor lehet, hogy kirakom valahova (erről még egyeztetni kell a szerződtársammal, bár nem hiszem, hogy ellenezné) letöltésre. Eddig se ebből éltünk meg, ezután se a könyvkiadás lesz a nagy biznisz. Meg lehet, hogy a Nielsen írásokból is csinálok egy ajánlást, hogy mit érdemes igazán elolvasni. Pl ez a cikk nagyon hasznos ennek a területnek a fontosságának megismertetésében:
Usability ROI Declining, But Still Strong (www.useit.com/alertbox/roi.html). Arra is gondoltam, hogy az új könyvét le kellene majd fordítani. Mondjuk nyilván, akik ezt a blogot olvassák többnyire jól tudnak angolul, de talán így jobban terjedne az ige. Ja: port.hu már bonckés alatt:)
A nők bizonyos feladatokban tényleg jobban teljesítenek, mint a férfiak. Tesztekben is ezt láttam, néha figyelmesebbek és a rossz ergonómiájú oldalakkal is jobban megküzdenek.
Longhand | 2008. Dec. 24.
András:
Nők sok mindenben figyelmesebbek tudnak lenni, nincs mese, el kell ismerni :)
Szívesen olvasnék ezekről a kutatásaitokról, lehetne néhány mérés-alapú cikked is.
A könyvednek majd utánanézek, nem tudtam róla, hogy van vagy én voltam figyelmetlen vagy a promója volt mérsékelt.
Rung András | 2008. Dec. 24.
@Longhand:
Egyet értek, nem is annyira zavaró. Korábban néha javasoltam a kigyomlálását, mert sok szerepe nincs, de amikor rájöttem, hogy miért van, azóta nem bántom. Tényleg nem zavar sok vizet.
Gyomlálnivaló mindenki oldalán van, egy oldal olyan, mint a lakás, mindig van rajta szépíteni való. Szerintem egy jó oldal olyan, amire azt mondanád, hogy 95%-ban kész van. Kb. eddig szórakoztató is megcsinálni egy oldalt, utána jön az unalmas szöszölés.
Érdekes a beágyazott linkekről, amit mondasz. Ezt régen mi is így találtuk, hogy ezt szeretik a legjobban. Erről egy egész tesztet is csináltunk. Ami nekem megdöbbentő volt, bár most már logikusan hangzik, hogy a nők jobban kedvelték a beágyazott linkeket. A férfiak önálóan mérlegelnek és döntenek, a nők viszont jobban figyelembe vették a környezetet. Az eredmény valami olyasmi volt, hogy a férfiak gyorsabban böngésztek, a nők viszont jobban választottak.
Longhand | 2008. Dec. 24.
Port.hu -hoz mit szólsz, majd ha egyszer időd engedi, nem sürgős. :)
Imént kerestem rajta és eszembe jutott.
Rung András | 2008. Dec. 23.
Köszi, jól jönnek az ilyen biztatások az indulásnál. Az új olvasóknak azt tudom mondani, ha van valami oldal, aminek kíváncsiak vagytok az ergonómiájára vázlatosan, akkor lehet javasolni, és ha időm engedi szívesen reagálok itt.
Cseh Balázs - Balee | 2008. Dec. 23.
nagyon jóóóóó a blog és jó a téma! Bookmarked :)
Rung András | 2008. Dec. 23.
Szia bÁdi, jó keresek ilyeneket. A kettő összehozható, mint írtunk róla, de nem könnyű, mármint nem ezek összeférhetetlensége, hanem pusztán a feladat nagysága miatt. De megéri. A blog remélem a későbbiekben is tetszeni fog és kellemes ünnepeket Neked is.
Rung András | 2008. Dec. 23.
Merras teljesen igaz, kéz a kézben járnak, de a SEO-snak bizony kell a Google kezét fogni és vezetni, hogy megtalálja az általa okosnak vélt gondolatokat. A Google nagyon jó cég, de az ő programjai is nyilván több mindenben ostobák. Csak ha arra gondolunk, hogy pár éve még nem volt magyar tövezés. Ha azt akartam, hogy a Galéria kulcsszóra megtalálható legyek, akkor bizony néha nyakatekert, kicsit tőszavakban beszélős szövegeket kellett összehoznom. Ez nem a SEO-s, hanem a Google hibája, nem írhattam azt, hogy A Galériában Tóth Angelika állít ki, hanem azt, hogy a Galéria kiállítótermében Tóth Angelika kiállítás látható. Így a Google a galéria és a kiállítás szavakra régen, és azért még részben most is jobban megtalált. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy számos ergonomialag hasznos alkalmazást SEO-soktól tanultam. Emiatt különösen hálás lehet nekik az ergonómus szakma, hisz mivel a magyar nem nyitott az ergonómiára indirekt módon így lett lassan ránevelve. Amíg nem volt a SEO népszerű addig az ergonómia még érdektelenebb volt ebben az országban.
Merras | 2008. Dec. 23.
Szia,
én is felvettelek a feedreaderbe. :)
Amúgy nekem is az a meglátásom, hogy a SEO vs. ergonómia kérdéskörből bőven ki lehet venni a "vs." jelzőt. :)
Valahol talán filozófikusnak hat a dolog, de a keresőmotorok fejlesztői is abból indulnak ki, hogy a használhatóbb honlapokat jobban szeretik a népek, ergo, azokat kellene előrébb rangsorolni. Azaz, az én olvasatomban az ergnomóia és a SEO eléggé kéz a kézben járnak.
bÁdi | 2008. Dec. 22.
Sziasztok,
Longhand blogjáról tévedtem ide:)
Valóban nagyon hasznos a blogod, még sosem néztem azokat az észrevételeket, amiket korábbi bejegyzéseidben írtál.
Viszon ez számomra nagyon érdekes és tanulságos blog lesz hiszen, - véleményem szerint - elég nehéz lehet összehozni egy olyan oldalt ami mind SEO és ergonómia szinten megfelel.
Kíváncsian várom a további bejegyzéseket!
És egy kérésem lenne, a későbbiekben mutathatnál olyan oldalakat, amelyek véleményed szerint mind a két kritériumnak megfelelnek.
Kellemes Ünnepeket!
SEO blog - Longhand | 2008. Dec. 22.
Webergonómia blog: Ergománia - Rung András
Egy új magyar blogot, Rung András - Ergománia nevű blogját ajánlanám mindenki figyelmébe.
A használhatóság, SEO mellett, a másik mostohagyermeke a magyar webfejlesztésnek egyelőre, fontos hiánypótló blog lesz a magyar piacon, ha ilyen ...
Longhand | 2008. Dec. 22.
Szia András,
a blogomon is lenne mit varrni .. :)
A jelenség valóban létezik, amikor a footer kreatívan - és kevésbé kreatívan - felhasználásra kerül a célból, hogy a site többi oldalát jó szöveges linkekkel hivatkozza meg az ember.
Ez talán annyira nem probléma, ha esztétikusan, jól van kivitelezve, a footer mégiscsak a footer, nincs olyan központi szerepe a weboldalon. Idővel majd vissza fog szorulni ez a tendencia, mert a kereső is egyre kevesebb fontosságot tulajdonit ilyen linkeknek.
Legértékesebb a content részben elhelyezett link, ahogy usability mérések tanúsága is az, hogy a content részben elhelyezett linkeket sűrűbben követik a felhasználók.
Rung András | 2008. Dec. 22.
Szia Loghand,
Tiéd az első komment a blogban. Ezért valami ajándék vagy mi járna Neked:) A pozitív elismerést köszönöm, a többi részével is lényegileg egyet értek. A SEO nem szakterületem, habár műkedvelő szinten régóta foglalkozok vele. Redundancia alatt pl. olyan dolgokat is értettem, minta az oldalak alján megjelenő dupla (sokszor nem is kattintható) | jelekkel elválasztott menüsor. Klasszikusan SEO-s vagy optimalizált gyanús oldalakon látok ilyet. A SEO és a használhatóság kapcsolata azért is érdekelt, mert egyre gyakrabban futottam bele abba, ha valaki az ergonómiai alapelveket többé kevésbé jól alkalmazza, de felületesen, akkor véthet hibákat SEO szempontból. Mi a véleményed a feszes szöveg/sok szöveg bejegyzés hatásról? A blogodat már korábban én is nézegettem, most jól felderítem:)
Longhand | 2008. Dec. 22.
Szia András,
nagyon tetszik a blogod témája, tetszenek a cikkeid, hasznos és kötelező olvasmány lesz magyar webfejlesztőknek rövid időn belül.
Egy kritikai észrevételt viszont engedj meg nekem, már így az elején.
Ez már a második olyan bejegyzésed, ahol arra a következtetésre kell jutnom, hogy az ergonómiához jól értesz, a SEO lényegi elemeit viszont csak feltételezed és felszínes ismeretekkel próbálod összehasonlítani a SEO-t az ergonómiával.
Ahogy ergonómiában, úgy SEO-ban is ugyanúgy teljesen oktalan a "redundancia", felejtsük el a kulcsszósűrűségnek nevezett badarságokat végre.
Továbbmegyek, jó SEO és jó ergonómia, szinte minden ponton egyeznek, ők, a két egymással legjobb viszonyban lévő rokon webfejlesztésben.