Többet ésszel, mint kóddal!

Mindenki látott már olyan projekteket, ahol iszonyatos költséggel fejlesztettek le felesleges dolgokat, vagy ha nem is feleslegeseket, de teljesen téves koncepció mentén valósítottak meg egyébként akár hasznosnak is mondható funkciókat. A jó hír, hogy ez nem kötelezően szerves része a fejlesztésnek, mert egy viszonylag olcsó technikával a papír prototípus teszteléssel megelőzhetőek az ilyen költséges (sokszor milliókra rugó) baklövések.
Mi is a papír prototípus teszelés?
A papír prototípus tesztelésben nem valódi működő oldalt vagy alkalmazást tesztelünk, hanem rajzolt vagy nyomtatott képekkel imitáljuk annak működését. A tesztben a tesztelt felhasználón kívül egy tesztvezető és egy másik résztvevő, az ún. számítógép vesz részt. A felhasználó a papír képeinkkel úgy dolgozik valósnak tűnő feladatokat végrehajtva, mintha azok valódi képernyőnézeteket mutatnának (kattint = ujjával vagy ceruzával mutat valahova, görget = ujjával lefelé irányuló mozgást végez, begépel = ceruzával, tollal ráír a felületre), míg a számítógép mutatja neki azokat az új nézeteket, amelyeket gesztusaival előhívna. Pl. a papíron egy webáruház nyitóját látja, és ha ujjával egy termék fotójára nyom, akkor a számítógép elé teszik a termékoldal képernyő tervét. A tesztelés során a képernyőkön valódi tartalmat kell elhelyeznünk, azzaz a lorem ipsum jellegű töltelékszövegek, vagy itt most a termékleírása lesz típusú instrukciókkal teleszórt drótvázak alkalmatlanok a minőségi visszajelzések begyűjtésére.
Néhány videó, ami megmutatja, hogy ez miképp is néz ki a valóságban:
[youtube height=”300″ width=”624″]http://www.youtube.com/watch?v=GrV2SZuRPv0[/youtube]
 
[youtube height=”300″ width=”624″]http://www.youtube.com/watch?v=_g4GGtJ8NCY[/youtube]
 
[youtube height=”300″ width=”624″]http://www.youtube.com/watch?v=6TbyXq3XHSc[/youtube]
 
[youtube height=”300″ width=”624″]http://www.youtube.com/watch?v=AtfWM2jRS2w[/youtube]
 
Fontos megemlíteni azt az előnyét a klasszikus felhasználói teszteléssel kapcsolatban, hogy a váratlan eseményekre is jobban tudunk reagálni. Ha egy alkalmazás kattintható prototípusában olyan helyre jut a felhasználó, ami nincs kitalálva, akkor kínos magyarázkodás fogadja, míg a papír prototípus tesztelésben könnyedén fel tudjuk neki skiccelni 1 perc alatt, hogy nagyjából mi fogadná, ha kitaláltuk volna korábban:)
Mire jó?
Mivel nem kell hozzá programozni, hanem csak rajzolni, ezért számos elképzelést és designt tesztelhetünk, mielőtt nagyon sokat költöttünk volna rájuk. Csak néhányat említve az előnyeiből:

  • Időben kiszúrhatunk használhatósági hibákat, amelyek akár kritikusak is lehetnek.
  • Észrevehetjük kiemelten fontos funkciók hiányát.
  • Könnyebben dönthetünk két egymással rivalizáló fejlesztési megoldás, információ elrendezés, működési folyamat stb. közt.
  • Elvethetjük költséges, de egyébként senkinek sem hiányzó funkciók kifejlesztését, a maradékot pedig okosan fontossági sorrendbe rendezhetjük (pl. hasznos funkció, de inkább csak a 2.0-s verzióban akarjuk látni, hogy a többi funkcióval minél hamarabb elindulhassunk)
  • A felhasználóktól kaphatunk értékes visszajelzéseket általánosságban üzleti elképzeléseinkről. Még időben jönnek ezek, így talán használni is tudjuk őket, hisz ha kész termékünk tesztelésénél derül ki, hogy a költségvetés nagy részét valami butaságra költöttük, nos az több, mint kellemetlen.

Miért csak viszonylag olcsó?
Hazugság lenne azt állítani, hogy a papír prototípus tesztelés nagyon olcsó. El kell tölteni egy két napot a képek előkészítésével, kellenek hozzá tesztrésztvevők és egyszerre két szakembernek kell jelen lennie a felhasználói teszteknél megszokott egy ember helyett. Ez vitathatatlanul egy picit drágábbá teszi, mint a klasszikus felhasnálói tesztelés, de több pénzt takarít is meg, mint az, hisz még idejekorán lemetszi elképzeléseink vadhajtásait.
Miket nehezebb vele tesztelni

  • Görgetés modellezése nehézkes
  • Félrekattintás, elgépelés okozta rendellenes működés nem jöhet ki
  • A válaszidő túl lassú az elvárthoz képest, mivel a számítógépnek idő kell, amíg kikeresheti a megfelelő képernyőt.

 

2 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 2 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

Elég lesz-e a Revolut frissítése a hiper perszonalizáció korában?

2021. aug. 17. | 13 perc olvasás

A Revolut nem kis utat tett meg viszonylag rövid, 6 éve tartó pályafutása alatt. A 2015-ben induló startup 2018-ra már elérte az unikornis státuszt (a legalább 1 millárd dolláros értékelést elérő startupokat...

Magyar látássérültek segítik a hangalapú kezelőfelületek tervezését az Ergomániánál

2021. ápr. 13. | 27 perc olvasás

Az Ergománia 2020 végén kezdett bele egy nagyobb szabású projekt következő fázisába. 2013 óta foglalkoztat bennünket a hangvezérlés, hanggal való navigáció kérdése, ezért most vakokat és gyengénlátókat...