Timeline: pokol vagy menny?

A facebook timeline bevezetése óta folyamatos beszédtéma a felhasználók és a felhasználói felületek szakértői közt egyaránt. Merésznek tűnő lépés volt a bevezetése, amely jelentősen megosztja az embereket. Azért írom csak, hogy merésznek tűnő, mert valójában, még ha nem is jó ez a megoldás, akkor sem valószínű, hogy valaki a timeline utálata miatt hagyja ott a facebookot, vagy használja kevesebbet.
Többen is értékelték már használhatósági szempontból előttem.  A simpleusability.com tanulmánya alapján látható, hogy a timeline a magánembereknek előnyösebb, mint a cégeknek. Ezeket látják el jótanácsokkal, hogy miképp használhatják a timeline-t hatékonyan felülemelkedve azokon a nehézségeken, amiket okoz. A simpleusability elemzői megállapítják tanulmányukban, hogy a cégek logóját, cover képét figyelmen kívül hagyták az emberek. Nehezen találják meg a cégeket bemutató kisméretű about linket is. Továbbá azt is megfigyelték, hogy a frisseség különösen fontos a timeline-nál, a régebbi adatokat nem nézik meg a felhasználók, mert nincs kedvük megvárni a betöltést. A simpleusability.com némileg borús kommentjeivel ellentétben a Baymard Institute alapvetően rajongó módon nyilatkozik a timeline-ról, míg egy másik pozitív hangvételű bejegyzésben megismerkedhetünk a timeline tervezése mögötti motivációkkal is.

Ugrálva olvassák az emberek a timeline-t
A véleményem szerint legfontosabb kérdést azonban csak egyetlen fórumtopik érinti tudomásom szerint. Jó-e, hogy a timeline az embereket és cégeket érintő eseményeket két oszlopba rendezett  módon jeleníti meg? A design jellegéről sokat elárul már az is, hogy az aktív felhasználók dícsérni, a kevésbé aktívak szidni szokták a timeline-t. Vajon miért? Talán csak azért, mert az aktívaknak minden tetszik, amit a facebook csinál, a kevésbé elkötelezettek pedig szkeptikusabbak, és minden változást elutasítanak? A válasz nem ilyen egyszerű. A megértéshez fontos látnunk, hogy mikor találkoznak a felhasználók a timeline-os felülettel. Elsősorban akkor nézegetünk timeline-t, ha valakiről többet szeretnénk megtudni, úgymond turkálunk a múltjában, mert valami miatt érdekes nekünk, hogy mit is csinált korábban, vagy mi történt vele.
Events in life of Benjamin Franklin
Egy korábbi bevett timeline megjelenítés
A timeline elsődleges előnye, hogy tömör formában ad át nekünk információt. A kéthasábos szerkezet lehetővé teszi a négyzetesebb, kevésbé elnyújtott információmorzsák bemutatását, ami könnyebbé teszi egy egy elem tanulmányozását, átbogarászását. A gyors átfutásra azonban a timeline már kevésbé alkalmas. Ha össze akarjuk olvasni az eseményeket, akkor ide-oda kell ugrálnunk és cikkcakban kell olvasni, ami kevésbé előnyös ilyenkor. Nem lehet az újságokban bevett olvasási technikákat sem alkalmazni az információ megemésztésre, hisz ott, ha az első oszlop végére érünk, akkor ugrunk a másodikra. Itt ilyen lehetőség azonban nincs.

A timeline lehetővé teszi az információmorzsák tömör megjelenítését
A timeline másik előnye a tömörségből fakadó gazdaságosság lehetne. Könnyebb egy képernyőre több információt összezsúfolni vele, mintha csak egy hasábunkban lennének elnyújtott, szellős tartalomelemek, mint ahogy régen is volt a felhasználói adatlapokon. A desing azonban nem rugalmas, a nagy képernyőhöz nem alkalmazkodik. Igaz, mobilon egy hasábosra összeesik, ilyenkor az egész felület hirtelen szerethetőbb és praktikusabb is lesz, hisz sok jó újítás van benne, amiket a némileg zavaros hasábosság felülír.
További hátránya a timeline-nak, hogy valójában, hogy ha az idővonalat figyeljük, akkor fogalmunk sincs, hogy pontosan mi mikor történt, hisz az események időpontja az események címkéjén van rögzítve, ha egyáltalán rögzítve van. Persze nem olyan sok eseménynél fontos, hogy pontosan mikor történt, de akkor meg minek a középső idővonal? Nem is beszélve arról, hogy a timeline időnként rendkívül pazarló. Hatalmas üres területeket is láthatunk rajta, aminek nincs igazi motivációja, vagy legalábbis a rendszer alapos ismerete nélkül nem érthető ezek miért fordulnak elő és pontosan hol is.
pastedGraphic_1.pdf
A felületekkel pazarló timeline nézet
Ezek alapján úgy gondolom, hogy felesleges volt a facebooknak a timeline erőltetése, mivel itt klasszikusan azzal a helyzettel találkozunk, ahol a felhasználóknak meg kellene hagyni a szabadságot, hogy (ne) timeline-ban jelenítsék meg tartalmaikat, illetve olvashassák másokét. Az uniformizálás ilyen hatalmas felhasználói táborral rendelkező oldalnál nem mindig előny.

4 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 4 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

Alza.hu UX Design szemmel: Vásárlás vagy Kihívás?

2024. okt. 04. | 5 perc olvasás

Egy gördülékeny vásárlás olyan, mint egy űrlény, aki fénysebességgel utazik. Gyors és hatékony. Az online vásárlás világában a felhasználói élmény (UX) kulcsfontosságú. A zökkenőmentes vásárlási folyamat...

A készpénzes fizetés élménye – Váltsunk azonnal mindenben digitális fizetésre vagy inkább várjunk?

2024. máj. 10. | 23 perc olvasás

Ebben a cikkben azt vizsgáljuk, hogy a végfelhasználók milyen előnyöket társítanak a fizikai készpénz használatához. Szemügyre vesszük azokat a folyamatokat és élethelyzeteket, amikor a készpénz használatát...