Telefonválasztás a T-mobile oldalon

Egy rutinfeladatnak mondható tevékenység, a mobilválasztás kapcsán vizsgáltam meg a T-mobile honlapját. Tegyük fel, hogy meglévő T-mobile ügyfélként egy emailezésre, 500 cím tárolására, internetezésre és fényképezésre (min. 2 megapixeles) alkalmas telefont keresek.
A nyitóoldalon némi keresgélés után felfedezem a 6. menüpontot készülékek címmel, ebből ki is választom a készülékek alatt a telefonok almenüt, amelynek az urljét egy kicsit felhasználó és seo barátabbá is lehetne tenni: http://webshop.t-mobile.hu/webapp/wcs/stores/WSPhoneDisplayCmd?catalogId=2001&storeId=2001&langId=-11&categoryId=101&processMode=Modify&company=290&company=13057&company=2144&company=690&company=790&company=10001&company=1694&company=990&company=490&company=1090&company=13507
Nem lenne rossz, ha rengeteg akció, kedvezmény mellett elrejtve triplasoros fejlécben jobban látszódnának az elsődleges navigáláshoz szükséges menüpontok. Elsőként arra gondoltam, hogy a T-mobile grafikusai keveset tudnak a vizuális kiemelések működési mechanizmusairól, de inkább az a gyanúm, hogy a marketingesek nyomják a nekik fontos dolgokat, aminek köszönhetően alapfunkciók súlyosan károsodnak.

Alig látható menüsor
Meg kell jegyezni, hogy a T-mobile már a nyitón is kínálgat készülékeket, de ezt ügyetlenül teszi. A hatalmas iPhone hirdetés csak görgetésre látszik, a többi reklámozott telefonról pedig lényegtelen információkat is közölnek a kis helyen, hogy mennyiről lett leértékelve vagy épp milyen csomagban van. Első körben ez biztos nem érdekli a felhasználót.

Egy telefonreklám a nyitóoldalon
Egy dinamikus készülékválasztóhoz jutottam. Nem tetszik az instrukció, mert túlkomplikált: Jelölje be, milyen kritériumok alapján kíván keresni a telefonok közt. Le merem fogadni, hogy a kritérium szót legfeljebb a vásárlók fele érti, és azoknak is legalább fele csak a szövegkörnyezetből következteti ki a jelentését. Egy tömegoldalon nem lehet ilyen „bonyolult” szavakat használni instrukciókban. Sokkal jobb lenne egyszerűbben a szöveg: Jelölje be, hogy milyen telefont keres!

Keresési felület
Ügyetlen a keresési felületen, hogy a szempontokat tartalmazó oszlopok minden elemére vonatkozó kifejezések nem egységesek. Három nyelvtani szerkezet ilyen felépítésű: összes/bármilyen+csoportnév (összes gyártó, bármilyen jellemző, bármilyen stílus), míg az első előfizetésekre vonatkozó csoportban csak az összes szó van odavetve. Legyünk következetesek. Vagy legyen: összes, összes, bármilyen, bármilyen a címkézés, vagy tegyük oda ezek után azt, hogy előfizetés, gyártók, jellemzők, stílus.
Meglehetősen ügyetlen, hogyha egy olyan pipát veszek ki, amely az adott csoport összes elemére vonatkozik (összes, összes gyártó, bármilyen jellemző, bármilyen stílus), akkor némi töltés után visszateszi ugyanoda a pipát a rendszer. Nem értem miért nem vehetem ki, majd utána bejelölöm, hogy melyik típus, típusok érdekelnek.
A gyártóknál felesleges a kevesebb gyártó link, ami az utolsó három típust lecsippent, mivel növeli a vizuális komplexitás lényegi haszon nélkül.
A kéziszámítógépek csoport nem a gyártók alá való, legalábbis nem ezzel a névvel (egyébként a gyártó itt maga a T-mobile), hisz ez nem gyártó, hanem kivitel vagy típus. A netbook, mobilinternetet sem bölcs dolog ide a telefonok alá bekeverni. Értem én, hogy azért van itt, mert szeretnének belőle sokat eladni, de jobb lenne nem a telefonok alá belegyömöszölni azt, ami nem oda való.
A jellemzők pont alatt alatt az e-mail kliens helyett bőven elég lenne az email. Úgyse tudják az emberek mi az a kliens, és a web n walk az internethasználati lehetőség helyett is meglehetősen szerencsétlen választás, ha arra vonatkozik egyáltalán. Tetszik viszont nagyon a stílus képekkel való megjelenítése. Ez ha nem is eredeti, de legalább ügyes megoldás.
Bejelölöm, hogy összes gyártó, beépített kamera, web n walk (mivel azt gondolom ez az internet) és email kliens szempontokat. Magamban megjegyzem, hogy több jellemző is lehetne, mint pl. csúszkával lehetne telefonszám-mennyiséget választani.
44 találatot kapok, szerencsére van összeset egy oldalra link, így nyugodtan görgethetek, nem kell kattintgatnom. Előre rendezem a legolcsóbb készülékváltást. A rendezési szempontok is elég egyértelműek, látszik, hogy itt valaki gondolkodott, vagy legalábbis észnél volt.
A nézetet átváltom kétsorosra, mert idegesítenek a túlzottan kicsi képek a felsorolásban.

1 soros megjelenítés miniatűr képekkel

2 soros megjelenítés áttekinthetőbb képekkel
Nos, nézzük a találatokat. Még ezen a szinten is csak az árról látok információt. Ügyetlen, ha valami nincs raktáron, akkor azt mind a három előfizetés típusnál kiírják.


Nincs raktáron sokszor kiírva
Semennyire nem érdekel, mint vásárlót, hogy hány forint helyett árulják most a telefont. A sok értékesítési információ helyett örülnék, ha itt már legalább a jellemzőket láthatnám, ne adj Isten összehasonlításra kiválaszthatnék telefonokat. Így csak találomra böködök, hogy melyik szép és olcsó, ha egyszerre van ilyen.
Mondjuk, tetszik a Nokia 6300, és kattintok a részletek és vásárlás pontra. Az adatlapon a képnézegető egyszerűen kezelhető, a képek nagyok. Ez segít a választásban. Az viszont felidegesít, hogy a részletes adatokért még egyet kell kattintanom a technikai paraméterekre.

Képnézegető és technikai paraméterek link
Itt iszonyú sok adatot látok. Látszik a küzdés a T-mobile-nál, hogy csoportosítsák az adatokat, de ez nem igazán sikerült. Mármint a felosztás helyes többé kevésbé, csak épp nem praktikus.
Érdemes egy pillantást vetni a >legfontosabb adatokra. Vajon miért annyira fontos az RF teljesítmény (És vajon mi az?), az akkumulátor kapacitása / technológia /feszültség/ (érthetetlen adatokkal is), a térfogat (Vizet fogunk vele kiszorítani? Vagy tudjuk, hogy a zsebünk hány köbcentis? Akinek annyira fontos, az szerintem össze bírja szorozgatni a méreteket), váltakozó beszéd és fax átvitel, dtmf kód küldési lehetőség, illetve hosszú dtmf kód és még sorolhatnám.

Legfontosabb adatok:)
A telefon-számbeírási lehetőségek száma (egyébként max. 1000 lehet) furcsamód Magyarázatoknál van eldugva. Csak úgy tudtam megtalálni, hogy a telefonkönyv szóra rákerestem az oldalon. Ugye, ezt egy átlagos felhasználótól nem várhatjuk el.
A kamera méretét is az adatlap vége felé találjuk meg (2 megapixel rendben). Az internet kapcsolatra is csak a Magyarázatok alatt találok rá, szerencsére az email már a második blokkban megvan.
Mivel a telefon nem túl drága, szép és mindent tud, amire hipotetikusan szükségem van, gyorsan megelégszek vele, mert az ennyi böngészésből nyilvánvalóvá vált, hogy a T-mobile oldalán kicsit is bonyolultabb válogatásra, összehasonlításra mód nincs.
Pedig nem lenne olyan nehéz megoldani a kérdést. Egyrészt a termékek válogatásakor már jóval több adatot kellene megmutatni, másrészt lehetővé kellene tenni kiválasztott termékek összehasonlítását. Mind a kettőnek természetesen személyre szabható szempontok (kritériumok:) alapján kellene működnie. Amíg ezek az egyszerű funkciók nem lesznek meg, addig a T-mobile sikerének fő összetevője a türelem, a szívósság és a szerencse lesz. Van még bőven javítani rajta!
Megjegyzés
Elég kellemetlen volt, hogy tesztelés alatt egy webshop karbantartás is beindult, amelyet meglehetősen béna módon egy 404-es az oldal nem található (link) hibaüzenettel kommunikáltak. Ilyen bakikat ekkora cég azért nem csinálhatna.

 

8 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 8 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

Hamarosan hatályba lép az akadálymentességi törvény — 5 dolog, amit feltétlenül tudnod kell

2024. dec. 19. | 13 perc olvasás

Jelentős változásokat hoz 2025 nyara az Európai Unió piacán termékeket és szolgáltatásokat kínáló cégek életébe: június 28-ától kell a tagállamoknak alkalmazni a European Accessibility Act (EAA) előírásait...

Alza.hu UX Design szemmel: Vásárlás vagy Kihívás?

2024. okt. 04. | 5 perc olvasás

Egy gördülékeny vásárlás olyan, mint egy űrlény, aki fénysebességgel utazik. Gyors és hatékony. Az online vásárlás világában a felhasználói élmény (UX) kulcsfontosságú. A zökkenőmentes vásárlási folyamat...