Játékkal komoly környezetben: LEGO a UX tervezésben
A LEGO® Serious Play® (LSP) egy nagyszerű, közös gondolkodást és egyenrangú kommunikációt használó, és azokra épülő módszertan. Alkalmas arra, hogy egy csoport tisztázza, és megértse a jelenlegi helyzetet, az aktuális törekvéseket és célokat, valamint azt is, hogy miképp lehet azokat megvalósítani. Remek eszköz szervezetek számára stratégiák megalkotásához, problémák megoldásához, tervezéshez.
A módszertan egyfajta válaszként született az üzleti élet, vezetési világ és módszerek, valamint a világ megváltozott kihívásaira. A LEGO kutatói az 1990-es évek közepén kezdtek el gondolkodni egyfajta játékos módszer kidolgozásán. Megalkotásának tudományos alapjai vannak, vagyis hosszadalmas kutatásokkal támasztották alá, és végül 2010-ben mutatták be. Alapja a gamificationnek hívott trend, amely lényege, hogy játékos(ított) elemeket használnak egyáltalán nem-játékos környezetben.
Az LSP olyan problémák feldolgozására és megoldására alkalmas, amelyekre a klasszikus módszertanok nem, vagy csak nehézkesen felelnek meg. Célja, hogy a csapaton belül elősegítse a kreatív gondolkodást, mindehhez metaforákat használ.
A módszertan kidolgozói szerint a csoportok tagjai azáltal, hogy a gondolataik megfogalmazására és megjelenítésére elsősorban nem szavakat és mondatokat, hanem LEGO elemeket használhatnak, hatékonyabban tudják azokat kommunikálni. Így, a 24 kilogrammnyi LEGO kocka és egyéb elemek – merthogy ennyi szükséges a „komoly játékhoz” – csupán a módszertan egyik, fundamentális eleme, eszköze.
A játékosság motiváltabb és hatékonyabb együttlétezést (együttdolgozást) eredményez. Az egyes, közös gondolkodások/találkozások során a csoportok problémákat és helyzeteket old(hat)anak meg úgy, hogy kérdéseken végigvezetve, egyre mélyebben és részletesebben vizsgálják meg azokat. A facilitátor/tréner által feltett kérdésekre a résztvevők háromdimenziós LEGO modell építésével adnak választ. Ezek a modellek szolgálnak a későbbi beszélgetések, tudásmegosztás, problémamegoldás és döntéshozatal alapjául.
A módszertan megköveteli a résztvevőktől, hogy a találkozó/workshop folyamán többféle kommunikációs csatornát használjanak, így természetesen a beszédet (auditívat) és méginkább a vizuálisat. Építünk és beszélgetünk róla. LEGO modellekről beszélgetni pedig egyfajta közös nyelv használatát jelenti, ahol elvonatkoztatunk az egyes résztvevők hátterétől, kultúrájától, vállalati pozíciójától. Úgymond közös, nemzetközi nyelv.
A speciális LEGO készlet segítségével és a módszertan használatával könnyebben feltárhatók az egyes emberek, és az ember-világ közötti kapcsolódások és kapcsolatok, belső és külső dinamikák. Feltérképezhetők a különféle, valós, vagy akár hipotetikus forgatókönyvek, lehetőségek is. Vagyis: úgy tudunk beszélgetni egymásról (a helyzetben: a LEGO kockákkal összeállított modellekről), egymás közti kapcsolatokról, eseményekről, valódi témákról, hogy nem kell tartanunk a különféle korlátoktól, például a személyes érzelmektől. Hiszen nem konkrétan egymásról, eseményekről stb. beszélgetünk, hanem az (azokat megjelenítő) modellekről.
A LEGO® Serious Play® módszer célja az üzleti teljesítmény növelése. Azon a meggyőződésen alapul, hogy egy adott szervezeten belül mindenkinek lehetőséget kell adni arra, hogy hozzászóljon a vitához, és hozzájáruljon a döntésekhez és az eredményekhez. Ebben a LEGO elemek csak egyfajta katalizátorok, amelyek olyan beszélgetéseket-folyamatokat indíthatnak el, melyekre korábban nem volt példa.
A tényleges előnyök teljes kihasználása érdekében célszerű a módszertant képzett LEGO® Serious Play® facilitátor vezetésével használni. Mi, az Ergomániánál egy aktuális, fejlesztés alatt álló applikáción dolgoztunk a módszer segítségével. Csoportos munkával, Dévai Zoltán Senior Service Design tanácsadó vezetésével egy applikácóval kapcsolatos Business modell canvas-t dolgoztunk ki. Közösen átgondoltuk a lehetséges partnereket, a szükséges erőforrásokat, hogy milyen tevékenységével milyen értéket teremthet az app, és az értékajánlatokat. Összegyűjtöttük a potencális ügyfeleket és a lehetséges partnereket.
Összeállítottuk az interakciók és kommunikáció lehetséges felületeit, eszközeit, a várható költségeket és a lehetséges bevételi forrásokat is. Azáltal, hogy nem szavakkal, hanem metaforákkal (LEGO-ból épített elemekkel) ötleteltünk, mindenki gondolatai és ötletei szabadabban áramoltak.
Részletesebben:
https://www.lego.com/hu-hu/seriousplay/
https://www.lego.com/hu-hu/seriousplay/the-method
Oszd meg velünk véleményed