A cseh fintech szcéna – innováció és leleményesség
Amikor online találkozom Ivan Dovica-val, egy meleg otthoni irodában vagyok. Ő viszont úgy néz ki, mint egy sarkvidéki felfedező, aki vastag sálba burkolózva sétál hazafelé a munkanap végén. Visszahívjam később, egy alkalmasabb időpontban? Ivan csak megvonja a vállát az időjárás miatt. Körülbelül hat másik kollégájával együtt általában biciklivel jár munkába, keresztül a prágai dombokon. Úgy tűnik, elég kemény társaság jött össze a Dateio-nál, a cégnél, amelyet Ivan 2013-ban alapított.
A Dateio a „A fizetési adatokon alapuló bevételnövekedést egy új marketingeszköz, ami garantálja a befektetések magas megtérülését. Próbálja ki a kártyához kötött marketinget most!” Több mint 2,5 millió ügyfél kap célzott ajánlatokat egyenesen a mobilbankjába a Dateio termékéről, amit négy lépésben így lehet leírni:
- A bankok anonim fizetési adatokat osztanak meg velünk
- Látjuk, hogy az ügyfelek hol és mennyit költenek
- Kiválasztjuk azokat az ügyfeleket, akik számára releváns az ajánlat
- Ön csak azokért az ügyfelekért fizet, akik valóban Önnél vásárolnak
Oké, ez logikus.
„Semmi… semmi… semmi… aztán megtörténik.
Matematikus és informatikus végzettségűként Ivan nem feltétlenül számított arra, hogy fintech vállalkozó lesz, de amikor kollégája, Ondřej Knot – aki a banki innováció feltérképezésével foglalkozott – megkereste, meglátta a fényt az alagút végén. Együtt kezdték el tervezni a programot, amiből később a Dateio lett: „Az első másfél évben… semmi” – mondja. „Csak két srác és kismillió prezi. Őrülten naivak voltunk, de ebben az iparágban mindig is így mennek a dolgok. Sokáig semmi, aztán a semmiből bumm! „Ezek után a „semmiségek” után kezdődött meg a felfutás: a csehországi UniCredit volt az első bank, amely csatlakozott a vállalathoz, amely azt kínálja, hogy „a marketingadatok dúsításával a kártyás fizetési adatokat hasznossá teszi”.
A Dateio üzletága gyorsan növekedett, és ma már stabilan működik, mintegy 30 alkalmazottal, és olyan ügyfelekkel, mint a Raiffeisen Bank, az Erste Group, a Bunq, a Twisto és a Direct Finance. A Dateio most a második termékének, a TapiX-nek a bevezetésén dolgozik. A TapiX tovább gazdagíthatja az adatokat GPS-információkkal, a tranzakció fizetési kategóriájával, valamint a terméket vagy szolgáltatást nyújtó vállalat márkanevével és logójával.
Tom Bilske, a holland Neobank Bunq terméktulajdonosa mondta: „Az emberek világos képet szeretnének kapni arról, hogy mit és hol költöttek. Az emberek sokkal könnyebben megértik a költési szokásaikat, ha vizuálisan is láthatják, mi történik. Miközben erre kerestünk megoldást, rátaláltunk a TapiX-re. Segítettek nekünk abban, hogy az emberek sokkal jobb rálátást kapjanak a kiadásaikra, és ezzel rengeteg időt takarítottunk meg. A TapiX használatával nagyon rövid idő alatt egy igazán magas színvonalú terméket kaptunk.”
Mark Jindřich, a csehországi Fidoo termékinnovációs vezetője is megszólalt: „A Fidoo-nál azt a célt tűztük ki, hogy javítsuk az UX-ünket, és több információt tárjunk az ügyfeleink elé a kártyás fizetésekről. A folyamat során fedeztük fel a TapiX-et és szolgáltatásaikat. A TapiX az egyes fizetésekhez tartozó, feldúsított adatokkal rövid idő alatt segített nekünk abban, hogy szolgáltatásunk vizuális megjelenését feljavítsuk, és új lehetőségeket nyitott meg vállalatunk számára.”
Egyszerű, de nem hipermenő?
Úgy tűnik tehát, hogy rengeteg érdeklődő ügyfél van, és hogy a fintech bevezetése Csehországban könnyű. Ivan Dovica nevet a „könnyű” kifejezésen. „Valójában a fintech általános környezete meglehetősen laza és bátorító. A piac mérete azonban problémás. Négy fő bank van, a lakosság pedig körülbelül 10 millió fő, így a B2C tevékenységek nem túl gyakoriak. A hangsúly a B2B-re helyeződik. Az is érződik, hogy a fintech nem annyira hipermenő”. Lehet, hogy a cseh lakosság még nem „érti” a fintechet? Ivan egyetért ezzel, de rámutat, hogy egy viszonylag kis országhoz képest Csehország erős a technológia területén.
De a fintech nem hipermenő? Egy másik piaci versenyző felé terel, akit „szupersztárnak” nevez, és aki talán közelebb áll a hipercool fogalmához. Így egyelőre hagyjuk, hogy Ivan folytassa szélfútta útját hazafelé, és keressük meg Michal Smidát.
A Twisto megközelítés
Az első kérdés a Twisto vezérigazgatójához és alapítójához: Tényleg szupersztár vagy? Michal nem meglepő módon elhárítja ezt a kérdést, részben a cseh piac méretére hivatkozva. „Nem érezzük magunkat sztároknak” – nevet. „Mi nem vagyunk a Revolut. Mindig is regionális szereplőként pozicionáltuk magunkat”. Azt is elmondja, hogy cégét, a Twisto-t némileg korlátozza a tőke, szemben Németországgal, Franciaországgal vagy Spanyolországgal, ahol sokkal nagyobb finanszírozás érhető el.
Ennek ellenére a Twisto nemrég zárta le egy „elfogadható” finanszírozási kört, amely 20 millió eurót hozott. A Prágában mintegy 100, Varsóban 40, Pozsonyban pedig 20 munkatársat foglalkoztató Twisto meglehetősen gyorsan növekszik. És jegyezzük meg a két másodlagos irodát – melyek az országhatáron túl működnek. „A Twisto mostanra már elég idős” – magyarázza Michal. „Egy egyszerű javaslattal kezdtük 2013-ban, hogy a Twisto bekerüljön a Klarna Bank.” Az online kiskereskedelem ma már a Twisto üzletének körülbelül 10%-át teszi ki, 90%-át pedig az élelmiszer-, benzin- és divatáru-értékesítés – a mindennapi, szokásos fogyasztói dolgok – adja.
Mit kínál tehát a Twisto? – Nos, a nyitólapjuk szerint „Élj a magad módján. Fizess, ahogyan akarsz.” Nézzük meg, hogyan is működik ez:
- Vásárolj egész hónapban a Twistóval
Amint regisztrálsz, azonnal kapsz egy havi hitelkeretet a fizetéseidhez. Ezen összeghatárig vásárolhatsz online vagy üzletekben. - Jön a számla
Minden hónap első napján megkapod a havi számládat. Ennek kiegyenlítésére a hónap 15. napjáig van időd. - Ha akarod, elhalasztod a fizetést
Az elszámolást a következő hónapra is halaszthatod. Csak a számla 10%-át fizesd ki, a többit pedig halaszd el.
Minden világos? – Dióhéjban ez a Twisto. Merre tart a cég? „Elkezdtünk egyfajta Neobankká fejlődni, ahol az összes kifizetésedet szeretnénk feldolgozni” – folytatja Michal. „Ehhez egy olyan ökoszisztémát építettünk ki, amely összetett és átfogó.”
Tehát a Twisto egy mindent átfogó, über-fintech? „Specializált cégből lettünk mindent-az-egyben rendszerré. De határozottan nem konfekciótermék vagyunk. A bankok már több száz éve léteznek. Mi kevesebb mint tíz éve létezünk, szóval van még hová fejlődnünk!”
A Twisto a bankokkal együttműködésben hisz, nem pedig a bankok kihívójának tekinti magát. Együtt dolgoznak a Raiffeisen Bankkal Bécsben, az ING Bankkal Hollandiában, és a J&T Bankkal Csehországban. Közös vállalkozásuk van az Uniqa Insurance Grouppal Lengyelországban, azaz a Twisto határozottan kifelé tekint. „Amit a Twisto a jövőben elérhet, az körülbelül öt-hatszorosa annak, ahol most vagyunk” – mondja a vezérigazgató.
És a cég neve?
A név mögött kell lennie egy történetnek, és van is: a vállalati koncepció összeállításának első napjaiban – a sok ötletelés és a tipikus startupokra jellemző hosszú nappalok és éjszakák során – Michal és egy kollégája beugrottak egy gyorsétterembe. Tudták, hogy olyan cégnevet szeretnének, amelyet könnyű kimondani és használni a különböző piacokon, és amely fülbemászó és megjegyezhető. A közeli KFC-nél az éhes vállalkozók észrevették a Chicken Twisters feliratot, és megszületett a cégnév!
Miközben én jól szórakozom ezen a történeten, Michal nem tartaja „nagy kalandnak”. Mint minden más, amit a Twisto fejlődéséről mesél, ez is teljesen logikus és alapvetően nem izgalmas. Ez egy lépésről lépésre haladó fintech, amely széles körben elterjedt fogyasztói igényeket elégít ki és szolgál ki. A Twisto nem tüzet gyújt, hanem az ökoszisztéma és a szövetségek kiépítésével valójában gyökeresen megváltoztatja a B2C piacot Csehországban és azon túl.
Szabályok és még több szabály
A Twisto mindenféle engedélyezési probléma nélkül indult, köszönhetően szoros kapcsolatuknak egy bankkal. Vajon a csehországi szabályozók barátságosak-e a fintechekkel szemben? Michal szerint az engedélyezés terén fejlődés tapasztalható, és ez a fejlődő színtér még nagyon fiatal. A fintechek és a törvényhozók közötti kapcsolat nem „kutya-macska barátság”, sőt, „mindkét félnek igaza van bizonyos dolgokban”. Volt már néhány eset, amikor a fintecheket a szabályozó hatóság bíróság elé vitte, különösen állítólagos kriptopénz szabálytalanságok miatt. Összességében azonban a helyzet nem ennyire feszült, talán részben a Cseh Fintech Szövetségnek is köszönhetően, amely „összekapcsolja a pénzügyi szolgáltatásokat és a csúcstechnológiákat„. Itt az idő megszólítani Maria Staszkiewiczet, aki 2016 óta az egyesület vezérigazgatója.
Maria beszámolója szerint a cseh Fintech-szcéna jól megy. A lakása erkélyéről beszél, remélve, hogy nem ébresztjük fel a kisbabáját a hívásunkkal. Megjegyzem, hogy a világjárvánnyal nagyon megváltoztak a dolgok, ahol most már mindannyian sokkal természetesebben vonjuk be a „valódi életünket” az üzleti szférába.
A cseh fintech cégek üzleti oldalán a szabályozó hatóságok részéről a támogatás növekedése és a bankok részéről a gyanakvás csökkenése tapasztalható. „Eleinte úgy tűnt, hogy a cseh bankok többségét nem érdekli a komoly innováció” – mondja Maria. „Mostanra azonban a legtöbbjük felébredt.” A fintech cégek megítélését megváltoztató másik tényező, hogy az e-kereskedelmi szektor nagyon erős lett, a cseh piacra belépett az Amazon, a hazai e-kereskedelmet támogató megoldásokkal együtt. A piac tehát a „nem túl élénk” helyett sokkal pozitívabbá változik. Az egyenlet szabályozási része is változik, elsősorban a PSD2 -ben foglalt nyílt banki filozófia által kezdeményezett uniós harmonizációnak köszönhetően, amely Maria szerint „meglehetősen forradalmi ötlet, amely még sok finomhangolást igényel”.
2020 óta Maria az Európai Digitális Pénzügyi Szövetség – az innovatív, megfizethetőbb és biztonságosabb pénzügyi szolgáltatások szószólója – elnöke is, így áttekintése a Csehország-specifikus mellett nagyon is kontinens-szerte érvényes.
A javuló helyzet?
„A Cseh Köztársaságban a szabályozó hatóság felzárkózik, sőt, a Pénzügyminisztériumban most már egy, az innovációval foglalkozó egység is működik. A Cseh Nemzeti Banknak korábban az volt a mottója, hogy ne segíts, ne védj” – viccelődik Maria, de a bank mostanra kinevezte a fintech cégek kapcsolattartóját. Igaz, ez „mindössze másfél alkalmazottból” áll, de ez pozitív előrelépés. „A bankok mindig is szerették a fizikai kapcsolatot és a sok papírmunkát, de ez persze változik, és a világjárvány miatt meg is kellett változnia. Tehát a bankok változnak, és a szabályozó is változik, de még van hová fejlődni”. Maria példákat említ olyan bankokra, amelyek fintech cégek számláit zárták le, éspedig – úgy tűnik – semmi más okból, mint hogy konkurenciának tekintették őket. Néhány esetben a cseh Fintech Szövetségnek sikerült megbeszélnie a helyzetet a bankokkal. „Tehát mindig próbáljuk enyhíteni a helyzeteket a több mint 40 céges tagunk nevében. Hamarosan kezdődően rendszeres találkozókat is szervezünk a szabályozó hatósággal, így a dolgok egyre nyitottabbá válnak”.
És a tágabb európai színtér? „A Pénzügyi Stabilitási, Pénzügyi Szolgáltatási és Tőkepiaci Unió Főigazgatósága (DG FISMA) keményen nyomul a nyílt finanszírozás, az eID és a pénzügyi szolgáltatások egyéb olyan szabályozása terén, amelyek segíthetik az ágazatot. Másrészt egyes főigazgatóságok megpróbálnak horizontálisan szabályozni egyes technológiákat, és ennek durva következményei lehetnek. Például a mesterséges intelligenciát használó vállalatok számára ez nagyon üzletidegen lehet. Bizonyos értelemben nehéz megérteni a Bizottság filozófiáját, ha egyetlen szervként vesszük. Természetesen mindez a fogyasztóvédelem nevében történik, de ha mindez végigmegy, akkor lehet, hogy sok innovatív cégnek kell búcsút mondanunk – és nem csak a fintech szektorban. Például a pénzügyi szektorba belépő, mesterséges intelligencia vagy blokklánc alkalmazását tervező cégeknek már a folyamat kezdetétől fogva jogászokat kellene alkalmazniuk. Ez hosszadalmas és költséges, és az új fintech cégeknek sokkal több papírmunkával és általános dokumentációval kellene foglalkozniuk, valamint természetesen megnövekedett költségekkel, ráadásul egy olyan időszakban, amikor valószínűleg nem kapnak finanszírozást”.
Maria szerint több engedékenységre van szükség a megfelelés és a gondosság terén, különösen a startupok esetében. „Meg kell nézni az angolokat” – jegyzi meg, ahol egy ideje már ösztönzik az innovációt, és most, az ország Európai Unióból való kilépése után még kevésbé korlátozzák.
Maria Brüsszelben kezdte pályafutását, majd a nonprofit szektorba került, ahol a közigazgatásra és a külkapcsolatokra összpontosított. Szeretett volna azonban nagyobb befolyást szerezni a gazdaságok alakítására, és úgy gondolta, hogy a pénzügyi technológia a megfelelő hely, mivel a pénzügyi szolgáltatások terén megvalósuló innováció közvetlenül befolyásolja a többi ágazat innovációját. Úgy tűnik, a megfelelő helyre érkezett a megfelelő időben.
Bővülés
Vajon Ivan Dovica hazaért már? Nos, valójában nem, de kész egyszerre sétálni és elmesélni annak a fintech cégnek, a Dateio-nak a történetét, melynek ő a COO-ja és egyben társalapítója is. Emlékszünk, ugye? „A kártyás fizetési adatok hasznossá tétele a kártyához kapcsolódó marketingadatok gazdagításával”. Az ötlet 2013 körül formálódott, de “nem volt a végletekig kidolgozott“. Ivan és cégtársa, Ondřej Knot ugyanabban a bankban dolgoztak: Ondřej azt a banki innovációt térképezte éppen fel, amit Ivan az USA-ban a gyakorlatban is látott működés közben.
A Dateio a nehéz szülés után mára mintegy 30 főt foglalkoztató céggé nőtte ki magát. Első ügyfélként a csehországi UniCredit Bankot nyerték meg maguknak. És bár Ivan úgy látja, hogy az ország fintech-környezete „általában véve laza”, a cseh piac mérete problémás. „Ha helyben indulsz, a piac mérete meghozza helyetted a döntéseket. Négy nagy bank van, plusz természetesen a multinacionális szereplők. Így bizonyos mértékig korlátozottak a lehetőségek”.
A Dateio számára az egyik következmény az volt, hogy sikeresen elkezdett a határokon túlra tekinteni, a hollandiai Bunq-kal való partneri viszonyuk pedig az optimális terjeszkedés egyik remek példája.
„A piac érettségét tekintve talán valahol Ausztria és Hollandia között vagyunk” – véli Ivan. “Belülről induló startupként határozzuk meg magunkat, és nagyon jók vagyunk a dolgok kijavításában. Ez látható a technológiákban, ahol nagyon erősek vagyunk. Tehát egy kis ország vagyunk (2019-ben 10,6 millióan), kevés nagy B2C startuppal. Több a B2B, és ez a bankokkal való együttműködést jelenti. Itt minden a referenciákról szól. Talán az Egyesült Királyságban, amely az első számú fintech-ország, az innovációt jobban elismerik. Csehországban kevésbé.”
Mindenki digitális
Ivan rámutat, hogy a világjárvány valójában nagy kiegyenlítő tényező volt a cseh fintechek számára. Már nem szükséges személyesen találkozni a más országokban lévő érdeklődőkkel. „Most már mindannyian ugyanannál a startvonalnál állunk”. Amellett, hogy nincs több időpazarló utazás, a nemzetközi üzletkötés sokkal hatékonyabb és kellemesebb lett. „Optimista vagyok” – mondja Ivan. „Tudunk üzletet kötni, és most dolgozzuk ki a következő lépéseket, hogy még inkább nemzetközivé váljunk. Sok cseh fintech van, és a legtöbbjük sikeresnek bizonyul. A fintechek még mindig itt vannak, és a banki tevékenység is sokkal biztatóbban alakul”. Ami pedig a PSD2 körüli jogalkotást illeti, nos, Ivan úgy érzi, hogy a cseh szabályozóval valószínűleg nem a legnehezebb együtt dolgozni.
„A kiberbiztonság jó itt, és növekszik” – mondja Ivan, rámutatva az olyan cégekre, mint a ThreatMark, ami lehetővé teszi a bankok számára, hogy teljesen megbízható és biztonságos online banki rendszereket építsenek ki. (Mellékesen jegyezzük meg, hogy a cseh kormány minden évben növeli a kiberbiztonságra fordított kiadásokat, amelyek az Eurostat jelentése szerint 2017-ben mintegy 1,944 millió eurót tettek ki. Az Economist Intelligence Unit 2018-ban Csehországot azon 20 ország közé sorolta, amelyek a GDP-jük legmagasabb százalékát költik technológiai innovációra, beleértve a kiberbiztonsági szolgáltatásokat és az e-kormányzatot is. Az ország a kelet-európai országok közül a legmagasabb pontszámot kapta a technológiai felkészültség tekintetében is).
Az, hogy Ivan kiemelte a csehek fogékonyságát a fintech technológiai oldala iránt, felveti a kérdést, hogy milyen helyet foglal el az UX-UI design az országban. Most „mindenki digitális, és ez menő” – mondja, de bizonyos mértékig úgy látja, hogy az ügyfélélmény már nemigen fejlődik tovább. „Öt évvel ezelőtt csak néhány banknak volt mobilbankja, de most már minden bank jó minőségű szolgáltatást nyújt„. Ami a hangvezérlést illeti, egyelőre alacsony igény mutatkozik iránta, bár Szlovákiában a Tatra Banknál már évek óta használják a hangfelismerő szolgáltatásokat. Általánosságban azonban Ivan az UX-et minden fintech ajánlat fontos részének tekinti: „Természetesen működnie kell!„.
UX és UI
Ezt a hozzáállást Maria Staszkiewicz is osztja, bár megjegyzései elején elmondja, hogy ő „nem UX-szakértő”. „A cseh piacon hatalmas űr tátongott a felhasználóbarát szolgáltatásokat illetően. A bankokkal bármit is csinálni nem volt jó élmény”. Egy pillanatra elgondolkodik ezen, és módosítja kijelentését: „Valójában katasztrófa volt! Jöttek a fintechek, és valódi, működő, felhasználói élményt nyújtó szolgáltatásokkal töltötték be a hiányt. Most a bankok felzárkóztak ehhez. Forradalmi UX-dizájnra – tudomásom szerint – nincs példa, de mára már jól beváltak a könnyen használható rendszerek, különösen a fogyasztói területen. Ilyen például a Monet+, a biztonságos személyazonossági és fizetési megoldások specialistája, a prágai és brüsszeli székhelyű Resistant.AI, és természetesen a Twisto.
Milyen szerepet játszik tehát az UX-UI a Twisto számára? – A kérdés úgy hat Michal Smidára, mintha azt kérdezném tőle, hogy jó ötlet-e, hogy kerekek legyenek egy autón. „Fontos, de nem döntő” – mondja. „Az egész UX-dolgot túlértékelik. A legnagyobb szerepe az ügyfél behúzásában van. Ha egy ügyfélnek szüksége van a pénzre, akkor elmegy érte, függetlenül attól, hogy a UX nagyszerű-e vagy sem. Tudom, hogy aláásom a saját ajánlatunkat, de valójában a fogyasztót a külcsín nem érdekli annyira. A közelmúltban a bankok valóban szörnyű munkát végeztek az UX-ükkel, de mostanra a banki alkalmazások tényleg fejlődtek.” Az Erste Bank George-ját említi, mint igazán jó appot.
Az Erste Bank szerint a George „többet tud, mint a hagyományos internetes bankolás. Vonzó, modern grafikájával, felhasználóbarát felületével és mindenekelőtt eredeti funkcióival, amelyekkel kényelmesen kezelheti pénzügyeit”.
(És a trivia rajongóknak: tudtátok, hogy a George applikáció a legelső repülési robotpilótáról kapta a nevét, amelyet Lawrence Sperry talált fel az 1900-as években?)
De vissza Csehországba! A KBC Kate chat- és hangalapú asszisztensét az Obchodni Banka használja, de Michalnak még nincs közvetlen tapasztalata ezzel kapcsolatban, és úgy érzi, hogy a Twistónak még van hová fejlődnie, mielőtt szüksége lenne ilyen technológiákra. Ugyanakkor rámutat arra, hogy a Twisto már rendelkezik egy hangalapú asszisztenssel, amely kifejezetten a vak ügyfeleket segíti.
Annak ellenére, hogy Michal kissé agnosztikusan áll hozzá a UX-tervezéshez, a TapiX by Dateio weboldalán azonban elégedett ügyfélként szerepel: „A mobiltelefonok tele vannak színekkel, de a banki alkalmazások tranzakciós részletei úgy néznek ki, mint egy könyvelőprogram a 90-es évekből. Amikor megoldást kerestünk arra, hogyan adjunk értelmet a tranzakciós adatoknak, rátaláltunk a TapiX-re. Tetszik, hogy az ügyfeleknek most sokkal könnyebb a navigáció és a vizuális jelzések, amikor keresnek vagy navigálnak a tranzakciók között. Azért döntöttünk e képesség kiszervezése mellett, hogy időt takarítsunk meg, és a legjobb megoldást nyújtsuk a piacon.”
Ami pedig a gamifikációt illeti, Michal „túlértékelt trükknek” nevezi, amelyet „soha nem látott még működni”. Akkor mi az, ami valóban működik? – „A jó funkciók és a magas szintű kivitelezés. És a márkaépítés is nagyon fontos lehet. A Revolut a legjobb példa erre, mivel a fémkártyái egyes országokban – például Romániában – valódi státuszszimbólumnak számítanak.”
Befejezés
Mivel még mindig Michalnál vagyunk, fejezzük be a személyes oldalával: középiskolába az USA-ban, majd Oroszországban járt, és a londoni Kings College-ban szerzett BSc diplomát üzleti menedzsmentből. Tehát egy nagyon sokat utazott és kerek egyéniség. Egyébként a Cseh Fintech Szövetség alapító tagja. Ami a hobbikat, érdeklődési köröket vagy szenvedélyeket illeti, ezekről csak annyit árul el, hogy „munka és család”.
Gyanítom, hogy hasonló a helyzet Ivan Dovica esetében is, akinek három gyermeke és egy gyorsan növekvő vállalkozása van, és emellett a hegyi kerékpározás a hobbija.
Maria Staszkiewicz számára a Kreativitás és a Digitális találkozása foglalja le a Fintech Egyesületen kívüli idejét. Művészként érdekli, hogyan befolyásolja a blokklánc a művészetet, és fordítva, és aktívan tevékenykedik a területen.
Elbúcsúzom, miután a csehországi fintech szcéna három elkötelezett támogatójával beszélgettem, és úgy érzem, hogy néhány rövid év alatt a helyzet a Maria által leírt, kezdetben „nem túl élénk” helyzetből jóval pozitívabbá vált. Egy olyan országban, amely jelenlegi formájában csak 1993-ban jött létre, hatalmas lépéseket tettek egy sikeres piacgazdaság, egészséges kereskedelem és ipar megteremtése érdekében. És abból, amit a túlságosan rövid látogatásom során megtudtam, a cseh fintech-szakemberek kifelé fordulónak tűnnek, és nagyon készek arra, hogy elfogadják a kihívásokat, és innovatív megoldásokkal és leleményességgel válaszoljanak ezekre.
Oszd meg velünk véleményed