UX Zürichben

A város, amely Svájc legnépesebb városaként kevesebb mint félmillió lakossal rendelkezik, melynek közel egyharmada nem svájci állampolgár. Itt található a világ legnagyobb aranykereskedelmi központja, és titokzatos „törpéi” a világ legdiszkrétebb bankárainak számítanak. Üdvözöljük Zürichben, az ország észak-középső részén, a közlekedés, az üzleti élet és a bankszektor csomópontjában.

Éppen ezért Zürich az a hely, ahol érdemes nagyszerű UX-UI ügynökségeket felkutatni, amelyek kétség kívül a Fintech, a banki és a kapcsolódó iparágak kiszolgálására jöttek létre. Igaz vagy sem? A „diszkrét” kifejezés a kulcsszó, hiszen az általam megkeresett ügynökségek közül mindössze kettő vállalta az interjút. És a többiek? Nos, elcsodálkozom minden olyan vállalkozáson, amely a weboldalán azt írja: „Vegye fel velünk a kapcsolatot”, aztán vagy nem fogadja a megkereséseket, vagy figyelmen kívül hagyja őket. Úgy alakult azonban, hogy lehetőségem adódott beszélgetni Martin von Siebenthal-lal a Ginetta részéről és Pau Todó-val a Jam’on részéről, akik mindketten rengeteg tanulságot osztottak meg velem. Majdnem három interjú lett, de Mike Zurbrügg a thirty3 részéről a munkahelyi nyomás miatt végül azt mondta, hogy „köszönöm, de nem”.

 

A szakma áttekintése

A zürichi kínálatot elnézve, úgy tűnik, hogy a rengeteg arany mellett azért akad elegendő mennyiségű UX-tevékenység is. Nézzük például a Mindnow-t, amely Jean-Paul Saija vezérigazgató vezetésével az ügyfelek széles körét vonultatja fel, köztük egy mexikói étteremláncot, amely saját kriptovaluta hűségprogrammal rendelkezik. A Clanq elnevezésű családi banki alkalmazás szintén foglalkozik pénzügyi kérdésekkel.

A Nephila így mutatja be magát: „Mi egy olyan vállalat vagyunk, amely nyílt forráskódú technológiák és agilis módszerek segítségével szilárd digitális megoldások fejlesztésére specializálódott. Tisztában vagyunk azzal, hogy az általunk épített platformok hatással vannak a társadalomra, és az emberek látásmódjára és a világgal való interakciójára. A cég Firenzében és Londonban, valamint Zürichben van jelen, és úgy néz ki, hogy nagyon is a „technikás” végén van a spektrumnak, hiszen Django-t és django CMS-t használ.

Az Amazee Labs inkább a spektrum „kreatív” végén helyezkedik el, akik „Olyan tartalmas digitális élményeket hoznak létre, amelyek hatékonyak és relevánsak a célközönség számára. Munkánk alapja a kreatív szenvedély és az egyedi meglátások, mely segítségével tapasztalt, iparágvezető tervezőkből és mérnökökből álló csapatunkkal valósítjuk meg projektjeit a Drupal, a Gatsby és a React használatával. Ügyfeleink között megtalálható a Svájci Nukleáris Fórum és a NAGRA – a Radioaktív Hulladékok Ártalmatlanításának Nemzeti Szövetkezete.

Németül nem beszélő ostobaként azonnal megkedveltem a Hatch honlapját, amely egyszerűen megtalálható angol nyelvű oldalakat kínál, ezáltal egy kifelé fordulóbb nézőpontot sugall. És csakugyan, a „globális” szó egyből felbukkan a bevezetőben, hozzátéve: ” Számos érintkezési ponton keresztül olyan kiemelkedő digitális termékeket keltünk életre, amelyek központjában az Ön üzleti célja és az Ön ügyfeleinek igényei állnak”.

A freihandlabor esetében a játék neve a weboldalmarketing, amely „Digitális kampányok és weboldalak tervezése, megvalósítása és optimalizálása”. Mindig személyre szabottan, minőségtudatosan és hatalmas szenvedéllyel. Ah, szenvedély! Van egy olyan érzésem, hogy ez lehet a hívószó arra, hogy meglátogassam az első UX-eseket, akik hajlandóak voltak beszélgetni velem.

Jam’on Digital

Svájci kultúra és design

Oké, tehát először térjünk rá a kultúrára, egy Pau Todó-hoz intézett hívással. Rákérdezek, hogyan jutott el egy katalán származású, forróvérű szövegíró oda, hogy a vállalkozását egy állítólag titokzatos törpékkel teli városban alapítsa meg. Igen, tisztában vagyok vele, hogy a „spanyol szenvedély” és a „svájci zárkózottság” nem túl előnyös sztereotípiák, de néha van igazság a vélt kulturális különbségekben. Mint ahogy az gyakran előfordul azok esetében, akik nem a szülőföldjükön élnek, Pau esetében is a szívügyek játszottak szerepet. Sokat foglalkoztatott barcelonai szövegíró volt, aki márkaépítéssel és -fejlesztéssel foglalkozott, majd, amikor az internet igazán elkezdett beindulni, és a honlapkészítés lett a divat, egy webdesignra és márkaépítésre szakosodott ügynökségnél dolgozott. Ezután 2009-ben Pau megismerkedett Sarah Hähnle-vel, a svájci művészeti igazgatóval, akivel később össze is házasodtak, majd Zürichbe költöztek, ahol kezdetben együtt dolgoztak egy kis ügynökségnél, de közben saját vállalkozásukat tervezték. Ez 2017 környékén valósult meg amikor két társukkal megalapították a Jam’on Digital céget. “Nem rendelkeztünk egyértelmű pozícionálással. Minden tartalomhoz kapcsolódó dologban, azaz az információs architektúrában, a tervezésben és a márkaépítésben nagyon jók voltunk technikai értelemben,” meséli Pau. “Szükségét éreztem, hogy találjak egy igazán jó piaci rést és egy erős pozíciót. Végül teljesen természetesen és logikusan alakult: ha fogod a hagyományos márkaépítési üzletágat, például azt, hogy hogyan kell egy márkát nem csak pozícionálni, hanem hogyan kell egy márkát létrehozni, és ezt átviszed a webdesign üzletágba… A végeredmény a színtiszta UX design, mert a márka tulajdonságait nemcsak a design szempontjából, hanem a hangnemben és a szövegírásban is meg kell jeleníteni….”

Pau Todó

 

Jammelünk!

Egy kissé szokatlan megközelítést érzek itt, ami mondjuk úgy, hogy sokkal elmésebbnek tűnik, mint a legtöbb UX-er, akivel beszéltem. Úgy tűnik, hogy a Jam’on Digital neve is összefügg az elméleti háttérrel. A „Culture Jamming” a 90-es évekre visszanyúló szabad mozgalom, amelyet Naomi Klein, a No Logo című könyv szerzője tett népszerűvé.

A Culture Jamming a politikai üzenetek népszerűsítésére használja a reklám kódjait és formátumait, felforgatva ugyanazt a médiát, amelyet az áruk népszerűsítésére használnak, azaz a reklám szerepének és céljának felforgatásával. A további információkért Pau az Adbusters Media Foundation-t ajánlja, valamint „a Culture Jamming képek egyik legnagyobb tárházát”, a Jam’on blogot. ” Nagyon érdekelt a Culture Jamming, mert felforgatja a reklám céljait, így új jelentéstartalmakat közvetít, ugyanazokat a reklámtechnikákat és -nyelvet használva. Ez zseniális! Olyannyira érdekelt, hogy elkezdtem tanulmányozni, és kisebb konferenciákat szervezni itt Zürichben. Akkoriban kezdtük el az ügynökséget, és azon gondolkodtunk, hogy „Culture jamming… jamming… digital culture jamming”. Sarah egyszer csak azt mondta: ‘Jam’on Digital’, és a partnereink imádták.”

Azt feltételeztem, hogy a cég neve valahogyan kapcsolódik a spanyol „sonka” szóhoz, ami valahogy így is van. A weboldalon megtalálható videóban egy aranyos malac szaglászik egy dinnyét, tehát van benne egy játékos szójáték, bár a céget akár Silverfish-nek is hívhatták volna. Ez egy létező szoftverfejlesztő ügynökség volt, amelyet a harmadik alapító partner, Karsten Zingg webfejlesztő vezetett.

Jam’on Digital

 

Svájci kapcsolatok

Térjünk vissza a kulturális különbségek kérdéséhez, most, hogy már ismerjük a Jam’on Digital eredetét. „Alapvetően jó hírnévnek örvendünk az ügyfelek körében, akikkel együtt dolgozunk” – mondja Pau. “Ilyenkor ezek az emberek ismerhetnek más embereket is, így folyamatosan résen vagyunk, és telefonon beszélgetünk olyan emberekkel, akiket ők ismernek. Ez a tipikus svájci kultúra. Nem lehetetlen megpróbálni ügyfeleket szerezni hideghívással, mivel léteznek olyan hatalmas ügynökségek, akiknek ez sikerül. De Svájcban rendszerint kapcsolatokon és hálózatépítésen keresztül működik. Az ügyfelek rendkívül szilárdak, és ha mindent jól csinálsz, akkor veled maradnak – akár egy életre szóló ügyfelet is szerezhetsz!”  Példaként említhetünk egy aktuális pályázatot, amelyen Pau egy zürichi PR-ügynökséggel kialakított partnerségen keresztül dolgozik, melynek során a Jam’on meghívást kapott „egy potenciális rendszerváltóhoz”, amely a fintech-hez kapcsolódhat – Pau egyelőre a svájci diszkréciót választja a témával kapcsolatban. Tehát a zürichi üzleti életben fontos szerepet játszik az, hogy kit ismerünk, bár Pau azt is elismeri, hogy olyan munkatársat keres, aki képes „kimenni és bekopogtatni a hideg ajtókon”. Spanyolországban jellemzően sokkal kevésbé lojálisak az ügyfelek, és elmondása szerint előfordulhat, hogy az ember elvégzi a munkát, és remek visszajelzéseket kap… aztán soha többé nem hall az ügyfélről. Svájcban számít a lojalitás.

És vajon a Jam’on kizárólag a svájci piacra összpontosít, vagy vannak nemzetközi fejlesztésekre irányuló törekvések? Nos, Spanyolországban és Olaszországban vannak kapcsolatok, de elsősorban a zürichi színtérre összpontosítunk, mivel a Jam’on egy szűk, ötfős cég. Segítségére van egy stabil szolgáltatói hálózat, köztük a zürichi/kuala lumpuri szoftverfejlesztő Comerge, akik „nagyon erősek a programozásban, és rendkívül erős dolgokat csinálnak, például bonyolult mobilalkalmazásokat többféle képességgel”.

A Ginetta zürichi irodája. Nézze a „We simplify” (Mi egyszerűsítünk) feliratot a falon.

 

Egymást átfedő körök

Hamarosan visszatérünk a Culture Jammingre és a UX Brandingre, de most menjünk át a városon a Ginetta irodájába, amely Martin von Siebenthal szerint „a legjobb Zürichben”. Martin a Ginetta Circle Lead (Körvezető) munkatársa, ezzel a kifejezéssel még nem találkoztam. ” Ebben vagyunk jók, új kifejezéseket találunk ki!” nevet Martin. Egy erkélyről beszél hozzám, ahol egy hatalmas ablakon keresztül bepillantva rengeteg ember-forgalom zajlik. „Néha az én szerepemet úgy is hívják, hogy ‘Team Lead’ (Csapatvezető). A Ginetta-nál különböző UX-körök működnek: van kutatási kör, vizuális tervezési kör és így tovább, így mindenkinek, aki ugyanazon a területen dolgozik, megvan a lehetősége az eszmecserére és a személyes fejlődésre. És emellett természetesen mindenki projekteken is dolgozik.” Van tehát egy mátrix a fő tudásról, majd a projektekről – egyfajta Venn-diagram az interakcióról.

A Ginetta folyamatos növekedéssel érte el a jelenlegi, több mint 70 fős létszámot, Martin 2019 közepén csatlakozott a „digitális élményt nyújtó vállalathoz”, ekkor mintegy 50-60 kolléga dolgozott a cégnél.

” A digitális termékekkel kapcsolatos stratégiát, tervezést és mérnöki munkát fedjük le. A Ginetta DNS-e tehát a felhasználóközpontú tervezésben rejlik, de aztán a terjeszkedésünk során más területekre is átnőtt” – folytatja Martin. ” Mégis azt mondanám, hogy a DNS még mindig ugyanaz, és ez az, amiért a Ginetta jól ismert. Ez az, amiben igazán jók vagyunk, és amiért az ügyfelek hozzánk fordulnak: A felhasználót helyezzük a középpontba, és kutatóink segítségével a felhasználók igényeit ténylegesen feltárjuk. Még mindig ez jelenti a legnagyobb részt, és amit mi lefedünk, az a termékfejlesztés teljes köre.”

Martin von Siebenthal

 

Értékteremtés a valódi emberek számára

És hogy szokásos kérdésemet feltehessem – miért ez a név? Mint általában, itt is van egy történet. A cég társalapítója, a tervező és vállalkozó Simon Raess közeli kapcsolatban állt a Ginetta nevű nagymamájával, aki inspirációt jelentett számára. 2008-ban társalapítójával, Valérie Vuillerat-val közösen nevezték el a céget, amely kétfős vállalkozásként indult, hogy „digitális élményeket hozzon létre, valódi értéket teremtve a személyek és a vállalkozások számára„. Tehát ez kizárólag svájci vállalkozás? Martin szerint vannak fejlesztők Franciaországban, Portugáliában, egy backend-fejlesztő Hamburgban, és egy ügyfélpartner San Franciscoban. De valóban svájci székhelyű, sőt, zürichi, berni és bázeli működésről van szó, igaz, nemzetközi ügyfelekkel. És a több mint 70 alkalmazott túlnyomórészt svájci? Azért kérdezem, mert a cég honlapjának angol nyelvű változatát böngészve lenyűgözött a gördülékeny és hibátlan szöveg. Martin örömmel hallja ezt, és elmondja, hogy a Ginetta hivatalos nyelve az angol, és hogy Svájcban egyébként is négy nyelv van, a Ginetta munkatársai pedig „mindenfelől” érkeznek, jelenleg 19 különböző nemzetiségű munkatárs dolgozik együtt. Kétségkívül ez segít megőrizni a friss és kifelé forduló hozzáállást az ügyfelek felé.

 

Tisztázni, egyszerűsíteni, felerősíteni

Ezzel vissza is tértünk a sztereotípiákhoz, és ahhoz, hogy mit képvisel egy svájci vállalat a szemlélet és az értékek tekintetében. „Az első lépés a tisztázás” – mondja Martin. „Amit mi a stratégiával kapcsolatban mindig teszünk, az a tisztázás. Amikor már tisztáztunk, tervezőként egyszerűsítünk. És aztán a fejlesztés és a mérnöki tevékenység során felerősítünk.” A honlapot böngészve egyetértek azzal, hogy nem tart sokáig „körvonalazni” azt, amit a Ginetta kínál, tehát ez egy svájci dolog? Martin úgy véli: ” Valóban vannak bizonyos szempontok vagy mentalitás mögötte, ez igaz. Ez is a svájci dizájnhoz kapcsolódik, mint annak idején a tipográfia. Megvan bennünk ez a kulturális aspektus, hogy precízek és tiszták vagyunk, és talán egy kicsit szerények is. A svájciak általában nem hangosak, és igyekszünk udvariasak lenni. Ez a svájci kultúra, és ez arra is vonatkozik, ahogy egyszerűsítjük a dolgokat. A Ginetta-nál nem az a megközelítésünk, hogy őrült ötleteket és tűzijátékot hozzunk létre, és a dolgok felrobbanjanak, hanem hogy a felhasználó számára leegyszerűsítsük és a lehető legegyértelműbbé és leghatékonyabbá tegyük a dolgokat.”

 

Gyors, egyszerű, szép

Kérek egy példát! Martin megemlíti az Endaprime Hive Simulator-t, amely szerinte a tiszta és világos, vagy – egy másik Ginetta kifejezés – „gyors, egyszerű, szép” kiváló keveréke. Az Endaprime projekt keretében a feladat a következő volt: „egy olyan digitális szimulátor létrehozása, amely bemutatja az elektromobilitás, a megújuló energiák és a helyi intézkedések alkalmazásának hatását az elosztórendszerre, az energia-önellátásra és a környezetszennyezésre. A felhasználó számára a lehető legátfogóbban bemutatni az összetett rendszereken belüli többrétegű összefüggéseket… az Endaprime ötletéből a politikai és üzleti élet szereplői számára könnyen használható, meggyőző munkaeszköz született”. Az Endaprime fenntartható és tisztességes energiarendszerének célja, hogy elősegítse a megosztást és a cselekvést valamennyi helyi szereplő között, és Martin elmondása szerint az alkalmazás „szórakoztatóan használható, van benne némi íz, és gondolkodásra késztet”. Szóval ez nem csak egy üres vászon, és remek egyensúlyt teremt a két világ között: a kreativitás és a színek használata, ugyanakkor a hatékonyság és a letisztultság.”

Ginetta

 

Tesztelés és validálás

Megpróbálom a helyes nyelvezetet használni, és megkérdezem Martint, hogy ő személy szerint hogyan dolgozott Circle Leadként ezen a bizonyos projekten, de valójában az Endaprime munkájában inkább vezető tervező volt, aki a kezdetektől a végéig dolgozott egy olyan koncepción és terméken, amely korábban soha nem létezett. A projekt során négy kéthetes sprint volt, amelyek során a márka arculatát fejlesztették ki, és Martin segített a folyamat irányításában, hogy a hatókör meghatározásakor ” közelítsen és távolodjon”. Szóval ennél az energiaátalakítási projektnél mennyire volt fontos a tesztelés, és ez hogyan illeszkedik a Ginetta tevékenységébe?

„Ez rendkívül fontos” – válaszolja. „A tesztelés a Ginetta DNS-ében van, és az is, hogy felhasználó-központúak vagyunk. Természetesen rengeteg vállalat állítja, hogy felhasználó-központú, de…”. Nem sok UX-előadó tartja magát a szavaihoz? Martin bizonyára nem akarja a konkurenciát becsmérelni, de egyetért: „Nálunk alapszabály, hogy mindent, amit a sprint során csinálunk, a felhasználóval validálunk. Tehát bármiről is legyen szó – akár képernyőkről, akár prototípusok készítéséről -, a tesztelés célja a használhatósági problémák azonosítása, a kezdetektől a végéig, és a kockázat minimalizálása a befejezéskor. Minél több erőfeszítést teszünk és késleltetjük a tesztelést, természetesen annál nagyobb a kockázata annak, hogy később változtatunk valamin. Ezért tesztelünk és validálunk már a kezdetektől fogva. Ha megvan a koncepció, validáljuk azt a felhasználóval. A kezdetekben, az interjúk során tanulunk a legtöbbet, és ezért fontos, hogy ezt megtegyük. Ezért is fordulnak hozzánk az ügyfelek: még ha ez az elején többlet erőfeszítéssel is jár, a végén rengeteg erőfeszítést csökkent, ami mindenképpen megéri. Elkötelezett, pszichológiai háttérrel rendelkező kutatóink vannak itt, akik valóban meg akarják érteni, hogy ki a felhasználó, mik az igényei, és mi a mentális modell mögötte.”

UX Branding

 

UX branding a gyakorlatban

Nos, ez egy világos megközelítés egy hatalmas zürichi vállalattól, amely a jelek szerint a „svájci” értékeket testesíti meg, és elkötelezett a dolgok egyszerűsítése mellett. Menjünk 1,5 kilométeres (virtuális) sétát nyugat felé, vissza a Jam’on Digitalhoz, ahol a márkaépítés és az UX egy sokkal „gerillaszerűbb” szemléletét láthatjuk. Ahogy Pau Todó a „Syllabus for UX Branding” című (csak német nyelven elérhető) könyvének bevezetőjében írja: „Az UX Branding a márkamenedzsment módszerek kombinációja, Felhasználói élmény és viselkedési tervezési elvek, amelyek célja egy objektíven hatékony felület létrehozása a márka megbízhatóságának szubjektív érzékelésén keresztül, a márka attribútumainak a termék belső és külső jellemzőihez való illesztésével. A márka attribútumok és a grafikus felhasználói felület (GUI) elemeinek összekapcsolása, valamint a márkához igazodó viselkedési ösztönzők kialakítása megkönnyíti a márka jelentéseinek átvitelét a termék belső és/vagy külső jellemzőire. Ezen kognitív, kontextuális és tapasztalati ingerek együttes értékelése hozza létre az úgynevezett „élményt” (a márka és a felhasználó).

A fogalmak megértésével éppen, hogy csak bírom, de hogyan lehet ezeket a fogalmakat a valós munkára átültetni? „Egy új paradigma felé haladunk” – mondja Pau. „Nyilvánvalóan minden UX-tervező komoly tudással rendelkezik a márkaépítésről, de még mindig elsősorban tervezőként tekintenek magukra, nem pedig márkaépítési szakértőként. Egyre több olyan dologgal foglalkozunk, ahol a márkaépítés természetes része a UX designer munkájának. Amit felfedeztem, az egy nagyon világos pozicionálás volt, és azt mondtam, hogy próbáljuk meg elmagyarázni, hogy az UX branding nemcsak egy valós dolog lehet, hanem egy munkamódszer is. Alapvetően startupokkal kezdtem el dolgozni, és az első nagy kísérletünk a YuuJou volt”.

Ebben a projektben két zürichi újságíró egy világméretű versenyt hozott létre, két egymással versengő csapat indult Zürichből, azzal a céllal, hogy Tokióban találkozzanak. A folyamatot egy multimédiás platformon keresztül élőben kellett közvetíteni, ami rengeteg UX-et, rengeteg dizájnt és rengeteg új ötletet igényelt.

Sarah felelt a design minden elemének művészeti irányításáért, Karsten a fejlesztéssel foglalkozott, és eközben Pau arról győzködte az ügyfeleket, hogy erős márkára, nagyon sajátos hangvételre van szükségük, és meg kell teremteniük a színek, a szavak és a hangzás saját világát. „Néhány nagyon erős ügynökség ellen pitcheltünk, és ez volt az első alkalom, amikor valóban az UX brandinget alkalmaztam egy valódi projektben… és nagyon jól működött.”

A Jam’on Digital Partnerei

 

Az e-learning startup

A kezdeti sikert követően a Jam’on a Spross előtt is bemutatkozott, és elnyerte a konténer- és újrahasznosító vállalat üzletét, de Pau megjegyzi, hogy ” elvégeztünk számukra némi pozicionálást, de már túl késő volt az egészet átmárkázni, mert már volt márkájuk.” Ezért egy másik startupot keresve, ahol az UX Brandinget már a kezdetektől fogva ki lehetett fejleszteni, Pau egy elearning kezdeményezésben vett részt, amelyből később az Evrlearn lett.

Mindez egy Felix Schmid által a St. Galleni Egyetemen írt diplomamunkával kezdődött, amelyben egy e-learning platformot és piacteret javasolt, ahol az egyik oldalon az e-learning lehetőségeket kereső emberek, a másik oldalon az e-learning szolgáltatók, a kettő között pedig egy algoritmus, amely az ajánlatokat és a keresletet egyezteti egymással. „”Szükségük volt egy erős márkára” – magyarázza Pau. „És mi megalkottunk mindent, a logótól kezdve a névig. A kezdetektől fogva csodálatos volt a közös munka, és még most is együtt dolgozunk velük.” Ennek keretében 2022 nyarán felfrissítették a márkát, és most „az attribútumok valóban láthatóak, és a márka a weboldal része, a weboldal pedig a használhatóság része„.
Ami elvezet minket a behaviorizmushoz… és a noszogatáshoz….

 

Behaviorizmus és ösztönzés

Pau az Egyesült Királyság kormányára hivatkozik, amely rendelkezik egy ösztönzés és behaviorizmus részleggel, de hangsúlyozza, hogy finom határvonal húzódik az emberek gyengéd meggyőzése és a „sötét művészetek” között, ahol az etika megkérdőjelezhető. „A digitális behaviorizmus a márkaépítés nagy része” – mondja. “A digitális viselkedés lényegében arról szól, hogyan segíthetjük a felhasználókat bizonyos feladatok leghatékonyabb elvégzésében, anélkül, hogy gondolkodniuk kellene: „Hová kattintsak vagy lapozzak?” Az ösztönzés az a folyamat, amelynek során inkább javaslatokkal látjuk el az embereket, mintsem utasítanánk őket valamire.

Amint azt a McKinsey egyik jelentése a témában kifejti: Az ösztönzés olyan jellegű beavatkozás, amely fenntartja a választás szabadságát, ugyanakkor egy bizonyos irányba tereli az embereket. Egy adó nem ösztönzés. Egy támogatás nem ösztönzés. Egy megbízás nem ösztönzés. Egy tilalom nem ösztönzés. (De) egy figyelmeztetés viszont ösztönzés: „Ezen a strandon erős az áramlás, az úszás veszélyes lehet”. Arra ösztönöznek, hogy ne ússzon, de megteheti.

Pau nevet, és hangsúlyozza, hogy nem egyedüli hang: „Nem vagyok őrült, aki kitalálja mindezt, és rengeteg tudományos kutatás is alátámasztja – igazán kemény dolgok!”.

 

Egy márka felépítése?

Oké, Pau számára vonzóak a startupok, ezért felteszem a kérdést, hogy van egy startup ötletem, de nem tudom, hogyan kezdjek hozzá. Tudom, hogy mi a termék. Tudom, hogyan fog működni, de hogyan fog kikérdezni Jam’on engem és a csapatom, hogy a dolgok az UX branding felé haladjanak? „Nem minden ezen múlik, de egy jó kiindulópont a termék megfelelése lenne” – válaszolja Pau. “Amikor megkapjuk a terméket, alapvetően, amikor pontosan megértjük, hogy mit szolgál a termék – kinek, milyen helyzetben és mit akar, akkor pszichológiai és érzelmi implikációk származnak abból, hogy a termék megfelel. Onnantól kezdve el lehet kezdeni egy igazán jó online, digitális márka felépítését.” Hangsúlyozza, hogy ez nem lehet egy „trükkös” márka, amelynek célja az emberek megtévesztése. “Ez tulajdonképpen az UX használatának azon az érdekes pontján helyezkedik el, amely az esztétika, a design, a hatékonyság és a valós felhasználói igények közötti találkozási pontot jelenti. És amint világos elképzelése van arról, hogy a felhasználók hogyan fogják élvezni ezt a terméket, mind hatékony, mind pedig kellemes és esztétikus módon, akkor megkezdheti a márkaépítést. Persze, ekkor még ezernyi más követelmény is felmerül, de úgy gondolom, hogy a termék megfelelősége és a márka pozicionálása megy a jó UX-márka megteremtése felé.”
Természetesen egy kis ösztönzéssel.

Sarah Hähnle munka közben a Jam’on Digital-nál

 

Az UX elmélet UX ténnyé válik

A weboldalnak valóban át kell adnia a márka attribútumait. Amikor elkezdtem a kutatást, úgy gondoltam, valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, aki már gondolt erre – annyira nyilvánvaló! A törekvésekről és a törekvő termékekről van szó. Ha figyelemmel kísérte Steve Jobs kultuszát, akkor minden a személyiségről és a törekvésről szólt: 100%-os márkaépítés. És az olyan fickók, mint Jobs, ezt anélkül tudták megteremteni, hogy nevet adtak volna neki. Már akkor is hatalmas márkaépítést végeztek, amikor még senki sem gondolt erre.” Ilyen gondolatok eredményeként Pau sokat foglalkozott a UX történetével, és lassan rájött, hogy az ő koncepcióját, a UX brandinget, mint nevet nem ismerték el. Létezett, de nem kapott nevet. „A hiányzó darab az volt, hogy nem volt senki, aki a használhatóság és a márkaépítés nézeteit összefogta volna. De ennél többről van szó. Ez egy sajátos módja a dolgok elvégzésének.” Ez a dolgok valódi ügyfelekkel és valódi projektekkel történő elvégzése, ahol az elméletből tény lesz.

 

Fintech és banki szolgáltatások?

Pau Todó már említette az etikát, és ez a téma Martin von Siebenthal számára is fontos a Ginetta-nál – vagyis olyan ügyfelek, akikkel a vállalat nem fog együtt dolgozni, mint például: „Fegyveripar, pornó, alkohol…” És mi a helyzet a fintechekkel és a banki szolgáltatásokkal? Ügyfélként említi a Zürcher Cantonal Bankot (ZKB), amely mobilbankos alkalmazást indított, valamint a PostFinance-t, Svájc egyik legnagyobb pénzintézetét, ahol a Ginetta „könnyeddé, egyszerűvé – és egy kicsit szórakoztatóbbá -, de ugyanakkor teljesen biztonságossá” tette a mobilbankolást. Nos, ez a kijelentés tökéletesen megfelel a követelményeknek. Szeretném tudni, hogy Ginetta milyen kalapot visel, amikor bankokkal vagy biztosítótársaságokkal tárgyal: Tervezői kalapot, vagy pénzügyi kalapot, vagy mit?

„Attól függ, hogy melyik szakaszban vagyunk” – válaszolja Martin. „Kezdetben az ügyfél és a potenciális felhasználók igényeit igyekszünk megérteni, hogy a legjobb ajánlatot tudjuk tenni számukra. Tehát először az ügyfélkalapot, majd a felhasználói kalapot vesszük fel. Ha tervezőegységként megyünk be, tervezői kalapot fogunk viselni. De mindig van köztünk valaki, aki „beszéli” a pénzügyek nyelvét.”

A Ginetta csapat rendesen eszik

 

Innováció és UX

Világos, hogy Martin nem fókuszál a pénzügyi technológia következő nagy dobására, ezért továbblépünk – vagy ahogy Pau mondaná, „ösztönözzük magunkat” – az innováció témájára. Akad valami új és izgalmas?

Gyanítom, hogy a Ginetta most már szilárdabb talajon áll, és hogy – azon túl, hogy nem foglalkozik fegyverekkel, alkohollal vagy pornóval – olyan vállalat, amely az egyszerűsítés üzenetét minden ügyfélnek el akarja juttatni, és nem ágazati szinten működik.

Természetesen dolgoznak pénzügyi cégekkel, de nem specializálódnak a Fintech-re és a banki tevékenységre – ellentétben az Ergomania-val, amely hangosan és büszkén vállalja, hogy a pénzügyi szektor UX-UI Design ügynöksége, és Európa-szerte interjúsorozatot készíttetett a Fintech-ről. A jelenleg mintegy 40 fős csapattal és olyan ügyfelekkel, mint a BNP Paribas Fortis és a Rabobank, valamint a legnagyobb svájci médiavállalat, az Ergomania különösen aktív a DACH és a Benelux államok piacán.

Visszatérve azonban Martinra, és arra, hogy jelenleg őt mi érdekli. Azt mondja, hogy izgatott a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek miatt, „de ki ne mondaná ugyanezt!”. Szerinte hamarosan lehetővé válik, hogy a mesterséges intelligencia a szövegtől kezdve a képen és a videón át az UI-ig mindent létrehozzon: egy példa erre a Midjourney, amely a következőképpen jellemzi magát: „Egy független kutatólabor, amely a gondolkodás új médiumait kutatja és az emberi faj képzelőerejét bővíti”. „Hűha.” Martin megjegyzi: „Ez rendkívül inspiráló, és klassz látni, hogy mit lehetne ezzel kezdeni, ha ezt beépítenénk a projektjeinkbe. És persze, rengeteg elképzelést indít el arról, hogy milyen lesz az UX vagy a UI egy-két év múlva, azáltal, hogy ezeket a technológiákat is tartalmazza. Egyelőre úgy gondolom, hogy ez egy rendkívül inspiráló erőforrás, amely olyan ötleteket tartalmaz és hoz létre, amelyekre az agyunk még csak nem is gondol.” Majd a magas szintű elvont gondolkodásból visszatér a földre azzal a megállapítással, hogy „És a téma szempontjából jelenleg érdekes kérdés az energiaválság, ami rengeteg új vitát és lehetőséget nyit meg”.

 

Svájci hangalapú alkalmazások

És ha már a mesterséges intelligenciánál tartunk, beszéljünk a hangalapú alkalmazások használatáról. Ugyan Martinnak még nincs tapasztalata a hangalapú tervezéssel kapcsolatban, megjegyzi, hogy mivel Svájc négynyelvű ország, lehetőség nyílik például a fordítási alkalmazások számára, amelyek azonban emiatt összetettebbé is válnak. Már léteznek olyan alkalmazások, amelyek egyszerre fordítanak svájci németre, bár némi hibával, „de meg lehet érteni. A hangalapú felhasználói felületek többnyire a struktúráról szólnak, de emellett törvényeket, majd információs architektúrákat és így tovább kell meghatározni: Hogyan navigál a felhasználó A-ból B-be?” Párhuzamot von a hangalapú felhasználói felületek és a grafikus felhasználói felületek között: Minden esetben meg kell érteni a felhasználót, az igényeit és a kontextust ahhoz, hogy a leggyorsabb és legegyszerűbb megoldást kínálhassuk. A „szép” itt is érvényes, csak inkább az akusztikával, mint a vizualitással kapcsolatban. „A hangalapú felületek tervezésénél az a kihívás, hogy mit mondana valaki ilyenkor? Rengeteg dialektus is van, és talán kulturális vagy generációs dolog is, hogy Svájcban kevésbé használják a hangalapú alkalmazásokat. Egészen a közelmúltig a személyek közötti kapcsolattartás domináns eszköze a szöveges üzenet volt”.

 

Harmadik kapcsolattartó pont

Zürichben a UX-UI művészetek két gyakorlójával beszélgettem, és két megfontolt összefoglalót kaptam. Úgy látszik, hogy Pau cége előszeretettel építkezik az alapoktól és tiszta lappal indul. Martin a Ginetta esetében a meglévő vállalkozásokat vizsgálja meg, és keresi a módját annak, hogy az üzeneteket a lehető legegyszerűbbre szűkítse.

Természetesen a Jam’on a már befutott cégekkel is együtt dolgozik majd, a Ginetta pedig a startupokkal. Zárásként nézzük meg a harmadik céget a találati listámról, a thirty3-t, a weboldalukon keresztül. Látom, hogy Varsóban és Mexikóvárosban is jelen vannak, és „2 kontinens között szenvedélyes termékekért dolgoznak”. A LinkedIn-oldalon szerepel, hogy „a növekedést együttesen uraljuk”, és a honlapon is említésre kerül a méretarányosság, a kutatás, a tervezés, a mérnöki munka, a tanácsadás és a marketing révén.

Úgy tűnik, hogy körülbelül tizenkét zürichi munkatársuk van, és az ügyfélportfólió kiterjedt, a „hamarosan” felirat pedig egy forradalmi pénzügyi tervezési szoftverre, a Fintegrate-re utal.

A jelek szerint a thirty3 a zürichi – és a svájci színtéren is tekintélyes erőnek számít, vagy ahogy Andreas Logk-ot, a deeptrue társalapítóját és pénzügyi igazgatóját idézik az ügynökségről: „A klasszikus piackutatást felforgató elképzeléssel megbízható technológiai partnert kerestünk. A thirty3 minden fázisban optimálisan támogatott minket, az ötlettől kezdve a prototípuson át a technikai megvalósításig és a bevezetésig. És még egy idézet a thirty3 weboldaláról, ezúttal a Creadi CMO-jától, Oliver Johnson-tól: „Azoknak a kis- és középvállalkozásoknak, amelyek gyorsan szeretnék fejleszteni digitális termékeiket és szolgáltatásaikat, a thirty3 szakértelemmel és gyakorlati támogatással bővíti digitális készségeiket és erőforrásaikat.”.

Martin von Siebenthal DJ módban

 

Búcsú Svájc legnagyobb városától

Mielőtt elhagynám Zürichet, szeretném figyelmükbe ajánlani a PHAWS-t. Micsoda? Nos, Martin von Siebenthal neve annak idején valahogy a „Phaws” becenévre rövidült, és most ez az előadói neve, mint egy gazdag, lenyűgöző elektronikus zene zeneszerzője, akit érdemes megnézni. És hogy a tehetség tortáján még egy cseresznye is legyen, magánpilóta is, aki képes elvinni a barátait egy körre az Alpok felett. Mit lehet ebben nem szeretni? A rövid zürichi látogatásom során tehát felfedeztem néhány nagyszerű zenét, megismertem olyan UX-hez kapcsolódó elméleteket, amelyek létezéséről korábban nem is tudtam, és az egyszerűség egy különösen svájci megközelítését is felfedeztem.
A törpéknek azonban sajnos semmi nyoma….

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Tudj meg többet a témáról

    Erősödik a japán Fintech szektor

    2024. jan. 30. | 49 perc olvasás

    Amikor 2022 nyarán először beszéltem online Takeshi Kitoval, aki akkoriban a Japán Fintech Egyesület elnökhelyettese volt, éppen a Szingapúri Fintech Fesztiválra, illetve a Hongkongi Fintech Hétre való...

    Horvátország – Az ébredés szakaszában

    2023. szept. 07. | 42 perc olvasás

    Az időzítés mindennél fontosabb a fintech, a bankszektor és a kriptovaluták gyorsan változó világában, és az idő néha ellenünk dolgozik. Az interjúkat a horvát piac vezető szereplőivel jóval e cikk megjelenése...