A Value proposition canvas lényege
Az értékajánlati vázlat kritikus fontosságú az üzleti modellek számára, mert megkönnyíti az üzleti döntéshozatalt és a termék pozícionálását, méghozzá olyan mértékben, hogy a teljes üzleti stratégiát érdemes a Value proposition canvas-hoz igazítani. Általa derül ki az, hogy pontosan mit is akarnak az ügyfelek.
Az értékajánlati vázlat négy fő előnyt biztosít:
- Fókuszált tervezés
- Marketing elérések növelése
- Felhasználói elköteleződés erősítése
- Egyszerű és gyakorlatias
A fókuszált tervezés azt jelenti, hogy a Value proposition canvas végig a fejlesztés célján tartja a figyelmet egyfajta vizuális segédletként.
A marketing elérések növelésével hatékonnyá teszi a termék bevezetését, mert az értékajánlati vázlat segítségével erős, pozitív márkaképet lehet felépíteni a fogyasztók tudatában, hiszen a szükségleteik és igényeik azonosítása alkotja az alapját. Ez egyszersmind a felhasználók elköteleződését, márkahűségét is erősíti.
Mindezt pedig rendkívül gyakorlatias módon valósíthatjuk meg a Value proposition canvas segítségével.
A Value proposition canvas az Ergomániánál
Az értékajánlati vázlatot az Ergománia a Business Model Canvas részeként alkotja meg. Elsősorban akkor használjuk, amikor az ügyfeleink egészen új terméket akarnak megterveztetni, vagy egy meglévő szolgáltatást akarnak bővíteni. Mivel a Value proposition canvas révén hamar kiderül, mik a felhasználók problémái, könnyedén felismerhetővé válik, hogy érdemes-e új funkciót kialakítani, és ha igen, milyet.
Szintén alkalmazzuk olyan esetben, amikor az ügyfelünk új piacra lépne be vagy másik piaci szegmensben is terjeszkedne. Ekkor a döntéshozatalban nyújt nagy segítséget. Amennyiben már jelen van ott az ügyfelünk, akkor a piaci jelenléte erősítéséhez lesz igazán hasznos.
A Value proposition canvas főbb módszerei
Az Ergománia szakemberei jellemzően úgy alkotják meg a Value proposition canvas-t, hogy elsőként kiválasztjuk a vizsgálandó ügyfélszegmenst. Meghatározzuk a tevékenységeiket, és aszerint rangsoroljuk őket, hogy mennyire fontosak a felhasználók számára.
Ezt követi egy nyolc lépésből álló folyamat:
- Azonosítjuk a fájdalmas pontokat és rangsoroljuk őket
- Meghatározzuk a nyereségeket és rangsoroljuk őket
- Kiválasztjuk a 3-5 legfontosabb fájdalmat és nyereséget, amelyek a legfontosabb munkákhoz kapcsolódnak
- Felsoroljuk a termék vagy szolgáltatás összes előnyét, az összes „fájdalomcsillapító” jellemzőt, és a nyereség faktorokat
- Ezek közül kiválasztjuk azt a 3-5 nyereség faktort és „fájdalomcsillapítót”, amelyek a legnagyobb előnyt és értéket jelentik a felhasználóknak
- Összekapcsoljuk a „fájdalomcsillapítókat”, a nyereség faktorokat és a termék előnyeit az általuk megoldott fájdalmakkal, nyereségekkel és tevékenységekkel
- Meghatározzuk, hogy miben jobb, mint a versenytársak kínálata
- Végül pedig elkészítjük a különféle, egyértelmű és szakzsargontól mentes értékpéldákat, amelyek bizalmat teremtenek a felhasználókban
Mit nyernek az ügyfeleink a Value proposition canvas által?
Az ügyfeleink legfőbb nyeresége az, hogy pontosan meghatározzuk, a célközönségük milyen problémákkal szembesül, azokra mik a legjobb válaszok és így megkönnyítjük az ügyfeleink üzleti döntéshozatalát, a tervezett, vagy bővítendő termékük pozícionálását, illetve az ahhoz kapcsolódó marketing tevékenységet.
Mi az ügyfeleink szerepe a Value proposition canvas elkészítése során?
Ügyfeleink részéről fontos, hogy biztosítsák a célközönségük és a célpiacuk minden kutatási eredményét, a felhasználói perszónákat, és mindazon információt, amelyek alapján elkészíthetjük az értékajánlati vázlatot.
A sikeres Value proposition canvas készítés eredménye
A kész Value proposition canvas-t önmagában is felhasználhatjuk, de jellemzően a teljes Business Modell Canvas részeként eköré építjük fel a teljes üzleti modell vásznat.
- Információ az ügyféltől: Üzleti koncepció, Fájdalmak, vágyak
- Leszállítandók: Szándékoknak megfelelő funkciók javaslata