Value proposition canvas

02

Define

Vissza a szolgáltatásokhoz

A Value proposition canvas lényege

Az értékajánlati vázlat kritikus fontosságú az üzleti modellek számára, mert megkönnyíti az üzleti döntéshozatalt és a termék pozícionálását, méghozzá olyan mértékben, hogy a teljes üzleti stratégiát érdemes a Value proposition canvas-hoz igazítani. Általa derül ki az, hogy pontosan mit is akarnak az ügyfelek.

Az értékajánlati vázlat négy fő előnyt biztosít:

  1. Fókuszált tervezés
  2. Marketing elérések növelése
  3. Felhasználói elköteleződés erősítése
  4. Egyszerű és gyakorlatias

A fókuszált tervezés azt jelenti, hogy a Value proposition canvas végig a fejlesztés célján tartja a figyelmet egyfajta vizuális segédletként.

A marketing elérések növelésével hatékonnyá teszi a termék bevezetését, mert az értékajánlati vázlat segítségével erős, pozitív márkaképet lehet felépíteni a fogyasztók tudatában, hiszen a szükségleteik és igényeik azonosítása alkotja az alapját. Ez egyszersmind a felhasználók elköteleződését, márkahűségét is erősíti.

Mindezt pedig rendkívül gyakorlatias módon valósíthatjuk meg a Value proposition canvas segítségével.

 

A Value proposition canvas az Ergomániánál

Az értékajánlati vázlatot az Ergománia a Business Model Canvas részeként alkotja meg. Elsősorban akkor használjuk, amikor az ügyfeleink egészen új terméket akarnak megterveztetni, vagy egy meglévő szolgáltatást akarnak bővíteni. Mivel a Value proposition canvas révén hamar kiderül, mik a felhasználók problémái, könnyedén felismerhetővé válik, hogy érdemes-e új funkciót kialakítani, és ha igen, milyet.

Szintén alkalmazzuk olyan esetben, amikor az ügyfelünk új piacra lépne be vagy másik piaci szegmensben is terjeszkedne. Ekkor a döntéshozatalban nyújt nagy segítséget. Amennyiben már jelen van ott az ügyfelünk, akkor a piaci jelenléte erősítéséhez lesz igazán hasznos.

 

A Value proposition canvas főbb módszerei

Az Ergománia szakemberei jellemzően úgy alkotják meg a Value proposition canvas-t, hogy elsőként kiválasztjuk a vizsgálandó ügyfélszegmenst. Meghatározzuk a tevékenységeiket, és aszerint rangsoroljuk őket, hogy mennyire fontosak a felhasználók számára.

Ezt követi egy nyolc lépésből álló folyamat:

  1. Azonosítjuk a fájdalmas pontokat és rangsoroljuk őket
  2. Meghatározzuk a nyereségeket és rangsoroljuk őket
  3. Kiválasztjuk a 3-5 legfontosabb fájdalmat és nyereséget, amelyek a legfontosabb munkákhoz kapcsolódnak
  4. Felsoroljuk a termék vagy szolgáltatás összes előnyét, az összes „fájdalomcsillapító” jellemzőt, és a nyereség faktorokat
  5. Ezek közül kiválasztjuk azt a 3-5 nyereség faktort és „fájdalomcsillapítót”, amelyek a legnagyobb előnyt és értéket jelentik a felhasználóknak
  6. Összekapcsoljuk a „fájdalomcsillapítókat”, a nyereség faktorokat és a termék előnyeit az általuk megoldott fájdalmakkal, nyereségekkel és tevékenységekkel
  7. Meghatározzuk, hogy miben jobb, mint a versenytársak kínálata
  8. Végül pedig elkészítjük a különféle, egyértelmű és szakzsargontól mentes értékpéldákat, amelyek bizalmat teremtenek a felhasználókban

 

Mit nyernek az ügyfeleink a Value proposition canvas által?

Az ügyfeleink legfőbb nyeresége az, hogy pontosan meghatározzuk, a célközönségük milyen problémákkal szembesül, azokra mik a legjobb válaszok és így megkönnyítjük az ügyfeleink üzleti döntéshozatalát, a tervezett, vagy bővítendő termékük pozícionálását, illetve az ahhoz kapcsolódó marketing tevékenységet.

 

Mi az ügyfeleink szerepe a Value proposition canvas elkészítése során?

Ügyfeleink részéről fontos, hogy biztosítsák a célközönségük és a célpiacuk minden kutatási eredményét, a felhasználói perszónákat, és mindazon információt, amelyek alapján elkészíthetjük az értékajánlati vázlatot.

 

A sikeres Value proposition canvas készítés eredménye

A kész Value proposition canvas-t önmagában is felhasználhatjuk, de jellemzően a teljes Business Modell Canvas részeként eköré építjük fel a teljes üzleti modell vásznat.

  • Információ az ügyféltől: Üzleti koncepció, Fájdalmak, vágyak
  • Leszállítandók: Szándékoknak megfelelő funkciók javaslata