A szakértői elemzés használatának lényege
Az Ergomániánál a szakértői elemzés során a UX szakértőnk analizálja és véleményezi az adott UX tervet, vagy egy kész rendszert, például egy weboldalt vagy alkalmazást, hogy ellenőrizze az esetleges használhatósági problémákat.
A szakértői véleményezés során nem csak a heurisztikának való megfelelés szempontjából értékeljük a UX tervet vagy a rendszert, hanem más ismert használhatósági irányelvekkel, a használhatósággal kapcsolatos területek (például a kognitív pszichológia, vagy az ember-számítógép interakciók) alapelveivel is.
Mindennek az a célja, hogy az elkészülő szakvélemény által optimalizálni lehessen bármely UX tervet vagy kezelőfelületet, rendszert. A szakértői elemzést célszerű a felhasználói tesztelés előtt, de azzal kiegészítve használni, hogy a rendszer összes fontos hiányossága azonosításra kerüljön.
A szakértői elemzés létrehozása az Ergomániánál
A szakértői elemzés során az Ergománia UX szakértője nem csak a használhatósággal kapcsolatos bevált gyakorlatok mély ismeretével és a usability tervezés során szerzett nagy tapasztalattal rendelkezik, hanem olyan személy is, aki nem vett részt a felülvizsgálandó terv elkészítésében.
Egy új nézőpont inkább elfogulatlan, és őszinte visszajelzést ad – a UX elemzések így működnek a legjobban. A szakértői áttekintés jól működik a tervezési folyamat részeként egy, a designra vonatkozó, jövőbeni használhatósági tanulmányban.
A tervezés kiértékelése, különösen, ha egy teljesen új stratégiát tükröz a felhasználói élmény szempontjából, meghatározhatja azokat az aggodalomra okot adó területeket, amelyekre a tanulmány során fókuszálni kell, és olyan „nyilvánvaló” kérdéseket is felfoghat, amelyeket a használhatósági tesztelés előtt meg kell oldani.
A szakértői elemzés használatának főbb módszerei
A szakértői véleményezés fő elemei a következők:
- A használhatósági erősségek listája,
- A használhatósági problémák felsorolása, a tervezés során felmerülő helyek alapján feltérképezve,
- Az egyes használhatósági problémák súlyossági besorolása,
- Javaslatok az egyes használhatósági problémák megoldására,
- Példák a fejlesztések irányítására szolgáló bevált gyakorlatokra.
Szakértői véleményezés a tervezési ciklus bármely szakaszában elvégezhető, de általában egy nagyobb átalakítási projekt előtt javasoljuk. Továbbá még akkor is, ha jelentős átalakítás nem történik, 2–5 évente érdemes szakértői felülvizsgálatot végezni, a design fő életciklusán kívül annak biztosítása érdekében, hogy a UI továbbra is megfelelően szolgálja a felhasználói igényeket.
Mit nyernek az ügyfeleink A szakértői elemzés használatával?
Az Ergománia UX szakértője által adott szakvélemény pontosan azonosítja a jelenlegi UX design jelentős erősségeit és gyengeségeit. A szakértői analízis a designra vonatkozó, jövőbeni használhatósági tanulmányban is helyet kaphat, illetve része lehet egy weboldal vagy szolgáltatás korszerűsítésének.
Mi az ügyfeleink szerepe A szakértői elemzés elkészítése során?
Ügyfeleinknek a szakértői elemzéshez mindössze azt kell meghatároznia, miről szeretne szakvéleményt kérni és ahhoz hozzáférést biztosítani, azaz megfelelő hozzáférést kérünk a termékhez, továbbá a már azonosított gyenge pontok listázását (alacsony konverziós arány, magas lemorzsolódási arány a check out oldalakon stb.), a többi az Ergománia dolga.
A szakértői elemzés sikeres használatának eredménye
A szakértői elemzés végeredménye egy szakvéleményt tartalmazó írásos dokumentum, illetve prezentáció, részletes hibalistával – gyakorlatilag egy javítási javaslatokat tartalmazó tanulmány.
A szakértői elemzés a használhatósági megállapításokat a probléma súlyossága vagy gyakorisága szerint is rangsorolhatja.
Szakértői elemzés
A szakértői elemzés (heuristic analysis) során tervezői tapasztalatunkra alapozva, ügyfelünkkel egyeztetett szempontrendszer alapján módszeresen átvizsgáljuk a weboldal, webshop, alkalmazás érintett oldalait, folyamatait.
A szakértői elemzés célja a használhatósági hibák megtalálása, a felhasználók útjában álló akadályok feltárása, a javítási lehetőségek azonosítása, javaslatok megfogalmazása.
- Ügyféloldali részvétel: Megfelelő hozzáférések a termékhez, Már azonosított gyenge pontok listázása (alacsony konverziós arány, magas lemorzsolódási arány a check out oldalakon stb.)
- Leszállítandók: Részletes hibalista és javítási javaslatokat tartalmazó tanulmány