A Mentális modell lényege
A mentális modellt a gondolati egységekből hozzuk létre, azért, mert a megismerésük alapvetően szükséges ahhoz, hogy a későbbi felület a felhasználók, és ne a tulajdonos vagy a tervező mentális modelljeire épüljön. A mentális modellek nagysága abban rejlik, hogy az adott személy tipikus viselkedése mögötti mozgatórugókat ragadják meg, és remekül használható az egyes funkciók definiálására.
A mentális modellek fogalmával a kognitív pszichológia foglalkozik. Mentális modelljeink a valóságban meglévő rendszerről alkotott gondolati egységek (olvasás folyamata a papír-világban, vásárlás módja a sarki kisboltban), amelyek a jelenséget és az összefüggéseket is tartalmazzák.
Mentális modellt akkor érdemes alkalmazni, amikor a cél az, hogy a felhasználók valós gondolkodását ismerjük meg, az alapján fejlesszünk, ugyanis a mentális modellek feltárásával nemcsak az éppen tervezett termék lehet sokkal intuitívabb, de a készülő gap analysis-szel (létező igényeket feltáró művelet) akár újabb hasznos fejlesztéseket is végre tudunk hajtani; olyanokat, amelyekre ténylegesen van igény, és egy már meglévő szolgáltatásból pedig kivehetünk haszontalan funkciókat.
A Mentális modell az Ergomániánál
Az Ergomániánál úgy találtuk, hogy a Mentális modell univerzális használhatóságán túlmutat, hogy egyrészt hosszú ideig érvényes marad, mert az emberek szokásai, napi rutinja nem változnak gyorsan, másrészt a modell képes predikciókat hozni arról, hogy milyen új funkciókra lehet valóban szükség. Ezáltal kiválthatjuk vagy pótolhatjuk a dizájnban oly jól jövő megérzés és szerencse faktort.
Másik nagy előnye a modellalkotásnak, hogy leképezhető belőle a termék információs architektúrája, szolgáltatásainak köre. Itt mutatkozik meg leginkább, hogy milyen értékes az adatgyűjtés és hogy az adatok hogyan lehetnek segítségünkre egy szerteágazó, többszintű architektúra építésében, ráadásul a módszernek az a szépsége, hogy a mentális modell szinte magától épül fel.
Tapasztalataink szerint a mentális modellel párhuzamosan kell felépíteni az úgynevezett tartalmi térképet (content map), ami a már létező és tervezett szolgáltatásokat/funkciókat csoportosítja.
A Mentális modell főbb módszerei
Az Ergománia gyakorlata szerint először a célcsoport esetében egy adott helyzetben lehetséges felmerülő feladatok meghatározása és a kognitív sémák feltárása a cél. A következő lépés a feladatok viselkedés affinitás szerinti csoportosítása, majd jöhet a csoport szegmensek létrehozása és elnevezése.
A következő szakasz az adatfelvételé, amelyet az adatok kiértékelése követ, és megkezdődhet a feladatok csoportosítása, végül pedig vizualizáljuk a modellünket és ez alapján funkciókat, szükséges tartalomelemeket javasolunk.
A mentális modellek kutatási folyamata az alábbiak szerint épül fel:
- A célcsoport kiválasztása
- Brainstorming több kolléga bevonásával
- A viselkedés csoportosítása affinitás alapján (behaviour affinity)
- A csoport szegmensek létrehozása és elnevezése (audience segments)
- A csoport szegmensekhez illeszkedő résztvevők toborzása
- Az adatfelvétel
- Meghatározzuk a kutatás kereteit, részleteit
- Interjúk készítése
- Az adatok kiértékelése
- Feladatok (task) kiemelése (combing) az interjúkból
- Feladatok csoportosítása alulról felfelé haladva
- A feladatok összepárosításával tornyok (task towers) alkotása
- A hierarchia legfelső szintjének, a mentális terek (mental spaces) megalkotása
- Végül pedig vizualizáljuk a modellünket
Mit nyernek az ügyfeleink a Mentális modell által?
Az ügyfeleink számára kifejezetten előnyös hozadéka a mentális modell építésnek, hogy közelebb kerülnek a felhasználóik/potenciális felhasználóik problémáihoz és mindennapjaikhoz, megértik a gondolataik közötti összefűződések logikáját és ezáltal empatikusabbá válnak irántuk, megtanulnak a felhasználó szemével látni és fejével gondolkodni.
A mentális modellek birtokában olyan funkciókat és tartalmi elemeket tudunk javasolni, amikre valóban igény van felhasználói részről, mert a mentális modell kutatás egy alaposan átgondolt módszer, ami nagyban hozzájárulhat a felhasználói élmény valóban élménydússá tételéhez.
Mi az ügyfeleink szerepe a Mentális modell elkészítése során?
Ügyfeleink részéről több információra is szükségünk van a Mentális modell elkészítéséhez. Szükségünk lesz a szegmentációs anyagokra, felmérésekre és analitikákra, továbbá a felmérésben résztvevő interjúalanyok (és helyszín) biztosítására. A mentális modell kutatás alapján meghatározott funkcionális kör kialakítását is közösen végezzük.
A sikeres Mentális modell készítés eredménye
A folyamat végére megszületik a Mentális modell szöveges összefoglalása, amelyet aztán a termékfejlesztés vagy tervezés során az új, valós igényt kielégítő funkciók létrehozására is használunk.
- Információ az ügyféltől: Interjú scriptjének véleményezése, Szegmentációs anyagok, felmérések, analitikák
- Ügyféloldali részvétel: Interjúalanyok (és helyszín biztosítása)
- Leszállítandók: Kiértékelés prezentáció formájában, Valós élethelyzetekre illeszkedő funkciók