Felhasználói Tesztelés

03

Design

Vissza a szolgáltatásokhoz

A Felhasználói Tesztelés lényege

Felhasználói Tesztelést legalább akkor érdemes alkalmazni, amikor egy termék elérte azt a fejlettségi állapotot, hogy már kipróbálható drótváz szinten túlhaladt. Komplexebb termékeknél azonban ajánlott a tesztelés már akár vázlatos tervekkel, elképzelésekkel is. A felhasználói tesztelés nagyszerű módja a webhellyel vagy alkalmazással kapcsolatos problémák felfedezésének is, továbbá fokozza a felhasználói empátiát is.

A felhasználói tesztelés úgy működik, hogy megkérjük a szükséges számú embert arra, végezzenek el számos tipikus, előre meghatározott feladatot a webhelyen vagy az alkalmazásban, esetleg a drótvázakon, prototípuson, ha éppen új terméket tervezünk.

A tesztet egyedileg végzik a felhasználók, tehát nem olyan, mint egy fókuszcsoportos kutatás, ahol számos ember ad visszajelzést egyszerre! A teszt résztvevőinek a célközönséghez kell tartoznia. Ideális esetben a felhasználói tesztrésztvevői meglévő vagy potenciális ügyfelek.

Minden, amit a teszt résztvevő tesz és mond, rögzítésre kerül, így a szakembereink utólag áttekinthetik és elemezhetik az adatokat. Érdemes bátorítani a teszt résztvevőit a „hangos gondolkodásra”, amikor egyszerűen hagyjuk, hogy szavakba öntsék a gondolataikat, miközben az alkalamzást vagy terméket tesztelik.

Fontos a résztvevők viselkedésének megfigyelése, mert a testbeszéddel is sokat mondanak el.

 

A Felhasználói Tesztelés az Ergomániánál

Az Ergománia a Felhasználói Tesztelést alkalmazza minden olyan esetben, amikor valós, gyakorlati visszajelzés szükséges egy fejlesztés vagy tervezés alatt álló termékről, méghozzá a célközönség részéről.

A Felhasználói Teszteléseink többnyire 1 óra hosszúak és a felhasználók kulcsfeladatokat hajtanak végre, pl. egy webshop esetében egy terméket vesznek meg, egy internetbankban egy fizetési folyamaton mennek végig. Mindeközben megfigyeljük, hogy milyen problémáik adódnak, amelyről hangosan gondolkodva is beszámolnak. Például a drótváz prototípus segítségével teszteljük a létrejött digitális terméket 4-12 meglévő vagy potenciális felhasználó bevonásával. Nagyobb termékeknél egyedi szegmenseknél is érdemes 4-8 fővel tesztelni, illetve folyamatosan akár hétről hétre, ahogy a tervezett termék finomodik.

 

A Felhasználói Tesztelés főbb módszerei

Az Ergománia gyakorlatában háromféle tesztet végzünk, ezek egyébként a leggyakoribb típusai a Felhasználói Tesztelésnek:

  1. Moderált felhasználói tesztelés,
  2. Távoli (online) moderált felhasználói tesztelés,
  3. Távoli, moderálatlan felhasználói tesztelés.

A Felhasználói Tesztelés során sosem a jegyzetelésre fókuszálunk, hanem inkább a hasznos kérdések feltételére. Az összes információt ki tudjuk nyerni a videóból, amit később visszanézünk.

Fontosnak tartjuk, hogy a felhasználók beszéljenek teszt közben és ne a tesztet vezető személy, viszont az is fontos, hogy jól irányzott kérdésekkel minél több információt megosszon velünk a felhasználó. Nagyon kell figyelnünk arra, hogy kérdéseinkkel ne vezessük rá a felhasználót a helyesnek vélt megoldásra.

A tesztelés nem csak hibagyűjtésről szól. Megfigyelhetjük felhasználóink szóhasználatát, mi tetszik neki és a testbeszéd elemzésével az is hamar kiderül, miként érzett valójában a termék használatával kapcsolatban.

A felhasználói tesztelés online közismert szoftverek (Skype, Zoom, Hangouts, Whereby, Messenger Rooms, stb.) segítségével zajlanak, alkalmazkodva az ügyfeleink és a felhasználók elvárásaihoz.

Esetenként a tesztelést a felhasználói interjú módszertanával is ötvözzük, hogy mélyebben megértsük felhasználóink elvárásait. Tesztelni lehet konkurens megoldások jónak vélt megoldásait is, hogy akkor vegyük át azokat, ha látjuk, hogy nincsenek javíthatatlan gyengéig.

 

Mit nyernek az ügyfeleink a Felhasználói Tesztelés által?

Az ügyfeleink, de a designerek is eljutunk odáig, hogy valójában nem láthatják, és nem tapasztalhatják meg a terméküket úgy, mint első alkalommal használó emberek. Annyira ismerik már az általuk létrehozott szoftvert vagy szolgáltatást, hogy egyszerűen nem látják a folyamat vagy a termék olyan jellemzőit, amelyek zavaróak vagy félreérthetőek lehetnek.

A Felhasználói Tesztelés által viszont a tényleges célközönség ad valós visszajelzést a termékről, így a véleményük és tapasztalataik megismerése esszenciális a sikeres designhoz!

 

Mi az ügyfeleink szerepe a Felhasználói Tesztelés elkészítése során?

Ügyfeleink részéről fontos, hogy biztosítsák a teszt résztvevőit, azok jutalmazását, a tesztelés esetlegesen megfigyelését, ezen túl pedig vegyenek részt a problémák és megoldások megvitatásában és priorizálásában.

 

A sikeres Felhasználói Tesztelés készítés eredménye

A kész Felhasználói Tesztelés eredménye egy strukturált hibalista, tovább prezentáció a legfontosabb megfigyelésekről, amelyek lényegesek a design vagy termék véglegesítéséhez.

  • Ügyféloldali részvétel:Résztvevők biztosítása,tesztelés megfigyelése, problémák és megoldások megvitatása és priorizálása
  • Leszállítandók:Struktúrált hibalista, prezentáció a legfontosabb megfigyelésekről