Az A/B tesztelés lényege
Az Ergomániánál a kezdetektől használjuk az A/B tesztelést az ügyfeleink által kért tervezések során. Az A/B tesztelés kiváló eszköz a felhasználói viselkedést befolyásoló kisebb-nagyobb változtatások hatásainak megismerésére, mert ez által javíthatjuk folyamatosan a felhasználói élményt.
Az A/B tesztelés által megelőzhetjük a lehetséges megoldásokról folytatott véget nem érő vitákat éppen úgy, mint a tesztelés nélkül élesített, de rosszul teljesítő design okozta veszteséget.
Mindegy, hogy a webáruházuknál kéne lecsökkenteni az elhagyott kosarak számát vagy növelni szeretnék a leadjeik számarányát, esetleg szerethetőbbé akarják formálni a weboldaluk vagy egy applikációjuk felhasználói felületét, minden esetben elhagyhatatlan eszköz.
Az A/B tesztelés az Ergomániánál
Tekintettel arra, hogy a komolyabb és több eltérést tartalmazó variációk összehasonlítására nem alkalmas és az egyes variációk eltérő eredményei mögött álló pontos okokat csupán az A/B tesztelés eszközeivel képtelenség megállapítani és mérni, ezért az Ergománia szakemberei arra használják az A/B tesztelést, amire kitalálták: általa hatékonyan végezhető el a design finomhangolása.
Az Ergomániánál az A/B tesztelést megelőzően két vagy több verziót készítünk el a designból. Az elkészült verziókat egy időben mutatjuk meg ugyanazon célcsoport arányosan felosztott részeinek. A teszt alapján megtudjuk, hogy melyik verzió a jobb – melyiket veszik észre, kattintanak rá többen.
Az lesz a preferált változatuk, amelyik több felhasználót késztetett a kívánt cselekvésre, illetve amelyik jobb konverziós rátát produkált.
Az A/B tesztelés főbb módszerei
Az A/B tesztelésnél fundamentális pont, hogy a teszt csak statisztikailag szignifikáns eredmény esetén megbízható! Ehhez megfelelő mennyiségű tesztelő (megfelelő elemszám) szükséges, amely azt biztosítja, hogy az eredmény ne a kevés véletlen (pl. öt tesztelő) összessége legyen.
Az Ergomániánál az A/B tesztelési folyamathoz frameworköt használunk, és az által alkotjuk meg és hajtjuk végre a teszteket. A szükséges lépések:
- Adatok gyűjtése,
- Célok meghatározása,
- Hipotézis létrehozása,
- Változatok létrehozása,
- A tesztek lefuttatása,
- Eredmények elemzése.
Mit nyernek az ügyfeleink Az A/B tesztelésnal?
Az A/B teszteléssel több esetben is előnyre, nyereségre tesznek szert az ügyfeleink:
- Megjavítjuk a látogatók által problémásnak tartott design részeket
- Jobb megtérülés érhető el a meglévő forgalomból
- Csökkentjük a visszafordulási arányt
- Alacsony kockázattal végezhetünk módosításokat
- Statisztikai szempontból jelentős fejlesztéseket valósíthatunk meg
- Nyereségesen tervezzük újra a webhelyüket
Mi az ügyfeleink szerepe Az A/B tesztelés során?
Az A/B tesztelés során ügyfeleinknek is jut szerep, mert egyrészt szükségünk van információra az ügyfeleinktől a projekt céljának meghatározásához, másfelől lényeges az ügyféloldali részvétel is. Az A/B tesztelés kivitelezése időnként technológiailag komplex lehet, ezért célszerű a megtervezésében minél korábban bevonni az oldal, alkalmazás fejlesztőit is.
Kelleni fognak az aktuális teljesítményadatok a kiindulási állapot rögzítéséhez, továbbá a benchmark kijelölése az elérni kívánt cél eléréséhez, illetve az analitikai szoftverek beállítása az eredmények mérésére.
A sikeres A/B tesztelés eredménye
Az Ergománia által megvalósított A/B tesztelés eredménye egyfelől releváns statisztikai tesztelési eredmények, másfelől az ügyfeleink számára kijelöljük a jobban teljesítő design verziót, ami javítja az adott weboldal, applikáció vagy más szolgáltatás eredményességét.
- Információ az ügyféltől: A projekt céljának meghatározása
- Ügyféloldali részvétel: Aktuális teljesítményadatok a kiindulási állapot rögzítéséhez és a benchmark kijelölése az elérni kívánt cél eléréséhez, analitikai szoftverek beállítása az eredmények mérésére
- Leszállítandók: Statisztikai tesztelési eredmények, a jobban teljesítő verzió kijelölése