Mik azok a mikroszolgáltatások, és milyen előnyökkel járnak a UX-tervezés terén?

Ha digitális szolgáltatásodat a mikroszolgáltatás-stratégia figyelembe vételével tervezed meg, biztosíthatod, hogy terméked könnyen kezelhető, hibatűrő, gyorsan javítható és frissíthető, valamint skálázható legyen, illetve a személyre szabott UX révén kielégítő felhasználói élményt nyújtson. Mindez igaz, de csakis akkor, ha mindezt megfelelő időben teszed, illetve, ha a környezet támogatja az említett alkalmazást.

 

A mikroszolgáltatások célja

Mik is pontosan a mikroszolgáltatások? A mikroszolgáltatások olyan kisebb, független funkciók, amelyek egymás mellett működnek, API-kon (alkalmazásprogramozási interfész, API) keresztül kommunikálnak egymással, és együtt alkotják a teljes terméket vagy szolgáltatást. Az elmúlt években a mikroszolgáltatások egyre népszerűbbé váltak. Számos nagy technológiai vállalat, például az Amazon, az Uber és a Netflix is átvette a mikroszolgáltatásokat alkalmazó megközelítést, és jó okkal terelte az iparágat ebbe az irányba.

Tudni kell azonban, hogy mikor érdemes a fenti megközelítést választani, mivel nem megfelelő használat esetén jelentős többletköltséget okozhat a fejlesztés és menedzsment terén. Ugyanis minden egyes mikroszolgáltatásnak dedikált csapatra lesz szüksége, amely gondozza azt.

 

Melyek tehát a mikroszolgáltatások előnyei?

A mikroszolgáltatásokat alkalmazó megközelítés lehetővé teszi a csapatok számára, hogy az összetett feladatokat és termékeket lebontsák olyan kisebb szolgáltatásokra, amelyeket egymástól függetlenül terveznek, fejlesztenek és telepítenek. A bonyolult projektek több kisebb szolgáltatásra bontása megkönnyíti a javítást, az iterálást vagy az új funkciók hozzáadását.

A fenti funkciók függetlenségével a termék hibatűrése is nő, mivel, ha valami elromlik – márpedig ez elkerülhetetlenül be fog következni -, egy hiba nem teszi tönkre az egész rendszert. Mindez megkönnyíti a rendszer karbantartását, és lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy a problémákat gyorsan megtalálják és kijavítsák a nélkül, hogy a teljes felhasználói bázist felforgatnák az olyannyira gyűlölt „under construction” felirattal.

A skálázhatóság a mikroszolgáltatások másik jelentős előnye. Ha szükség van valamilyen új funkcióra, az külön telepíthető és tesztelhető az egész rendszer átépítése nélkül. A fentieken túl, a fejlesztők a rendszer kapacitását is hozzáigazíthatják az adott funkcióra vonatkozó, konkrét kérések kezeléséhez, ha ez időszakosan szükséges. Mindez jobban alkalmazkodó, és gyorsabban reagáló rendszert eredményez.

Az alkotóelemek különválasztásával a UX gyorsabban fejleszthető. Mivel minden egyes szolgáltatás önállóan telepíthető, tesztelhető és iterálható, a UX-tervezők figyelmüket a kisebb, konkrét részekre összpontosíthatják, és azokat finomíthatják ahelyett, hogy a teljes rendszert monolitikus termékként próbálnák javítani, ahol a változtatások az egész rendszer módosítását igénylik.

A UX szempontjából a mikroszolgáltatások legizgalmasabb előnye az, hogy a UX-tervezők személyesebb és testreszabottabb megoldásokat hozhatnak létre az egyes kontextusok és funkciók számára. Ennek köszönhetően az élmény élvezetesebb és emlékezetesebb lesz, ami növeli a márka elismertségét.

Remekül hangzik, igaz? Nos, igen, azonban a mikroszolgáltatások megjelenése óta előfordulnak olyan esetek, amikor azok nehéz helyzetbe hozzák a csapatokat és termékeket, különösen az induló startupok esetében. Hosszú távon, a mikroszolgáltatásokat alkalmazó megközelítés képes a teljes folyamat egyszerűsítésére és felgyorsítására, rövid távon azonban a fenti architektúrának az adaptálása jelentős terhet ró a vállalatra a menedzsment és az erőforrások vonatkozásában.

Mint azt korábban említettük, a mikroszolgáltatások alkalmazása előtt elemezni kell a vállalat és körülményeinek bizonyos szempontjait, mielőtt meggondolatlanul magad mögött hagynád a még működő monolitikus architektúrát.

 

A mikroszolgáltatások utat nyithatnak a következő szintre, vagy jelenthetik az első szöget a koporsóban.

Az előnyök mellett a mikroszolgáltatás-architektúra olyan új kihívásokat is jelent, mint például az, hogy az egyre növekvő és széttagolt rendszer kezelése komplexebbé válik, az általános minőségetegyre nehezebb lesz fenntartani, valamint, hogy mindent külön kell felügyelni. Ráadásul, valószínűleg minden egyes mikroszolgáltatáshoz ki kell jelölni egy vagy több, az adott mikroszolgáltatás gondozását végző tulajdonost. Mindez megterhelheti a céget, különösen, ha egy korlátozott erőforrásokkal rendelkező startup cégről van szó.

A mikroszolgáltatásokhoz kapcsolódó szinte minden sikertörténet jól bejáratott, monolitikus architektúrával rendelkező társaságokról szól, amelyek fokozatosan mozdultak el a mikroszolgáltatásokat alkalmazó megközelítés felé, amelyet azt követően alkalmaztak, hogy elkezdték érezni a monolitikus rendszer növekvő komplexitásából adódó korlátokat.

A mikroszolgáltatások bevezetése. Forrás: Ergománia, Dizájn: Dragus Ádam

A fentieket úgy tudod megvalósítani, ha elkezded a funkciókat egyenként kiszakítani a monolitikus architektúrából. Így a monolitikus rendszer olyan stabil alapként szolgál majd, amelyen a mikroszolgáltatások önállóan növekedhetnek és virágozhatnak. Ha a fenti funkciókat folyamatosan bontod ki, az erőforrásaidnak megfelelően, végül úgy valósítod meg a mikroszolgáltatásokat alkalmazó rendszered, hogy a menedzsmentet, az erőforrásokat és a csapatot sem teszed ki túlzott kezdeti stressznek.

A fentiek azonban nem jelentik azt, hogy startupként teljesen el kell felejtened a mikroszolgáltatásokat, és egy teljesen merev monolitikus rendszer építésével kell kezdened. Már a kezdetektől fogva készülhetsz a jövőre, monolitikus alapod modularizálásával. Így a későbbiekben, amikor eljön az ideje, céged készen áll majd a mikroszolgáltatás-architektúra átvételére.

 

Startup társaságként modularizálással készülj a mikroszolgáltatásokra.

A modularizációt tekintsd a monolitikus és a mikroszolgáltatás-architektúra közötti köztes lépésnek. Startupként valószínűleg egy korlátozott funkcionalitású MVP-t (minimálisan életképes terméket) tartasz szem előtt, azonban már ez alapján is kategorizálhatod a funkciókat néhány csoportba. A fenti csoportok biztosítják majd a monolitikus struktúrán belüli modulokat, amelyek otthont adnak első mikroszolgáltatásaidnak.

A monolitikus projekt előrehaladásával a már meghatározott moduláris csoportjaidat kisebb darabokra bonthatod, így koncentrálhatsz bizonyos mikroszolgáltatásokra, és kialakíthatsz új csoportokat. Esetleg növelheted a csapatod, hogy kielégíthesse az új mikroszolgáltatás igényeit. Ráadásul mindezt a fejlesztés tempójának megfelelően teheted meg.

Ily módon addig építheted monolitikus MVP-det, amíg úgy nem érzed, hogy az már nem megfelelő a céged számára. A mikroszolgáltatások magjait már elvetetted; te döntesz arról, hogy mikor kezded öntözni őket.

Alaposan gondold át a mikroszolgáltatások alkalmazását. Forrás: Unsplash

 

A mikroszolgáltatások a céged jövőjét jelenthetik, ha helyesen használod azokat. Csupán egy kis tervezésre van szükség.

Ha a UX-tervezés során mikroszolgáltatásokat alkalmazó megközelítést használsz, jobb felhasználói élményt hozhatsz létre, amely jobban reagál, kezelhetőbb és skálázhatóbb, illetve igazodik a felhasználó igényeihez.

Nézzünk meg három példát:

  1. Egy jól bejáratott termék és cég fordul hozzánk monolitikus rendszerével, amely jól működik, azonban a további és agilis fejlesztés útjában áll. Ebben az esetben az Ergománia UX-szakemberei mélyen belemerülnek az adott architektúrába, és keresik a módját annak, hogyan lehetne a monolitikus rendszer egyes részeit leválasztani, mind a felhasználók, mind a társaság számára optimális módon. Közben mindent, az adott funkció UX-ét is újratervezzük, és jobban a felhasználó igényeihez igazítjuk. Miután befejeztük a teljes rendszer átvizsgálását, és elkészítettük az új terveket, lesz egy világos és prioritás szerinti listád arról, hogy mit, hogyan és mikor kell fejleszteni, hogy az mind a felhasználók, mind a számodra a legjobb élményt nyújtsa.
  2. Egy startup társaság felkér bennünket, hogy tervezzük meg az MVP-jét, hogy elindulhassanak az útjukon, növelhessék a vállalkozásukat és elérhessék a közönségüket. UX-tervezőink a modularizációt szem előtt tartva tervezik meg az információs architektúrát, értékelik a projekt összes funkcióját, és a felhasználói kutatás alapján meghatározzák az MVP követelményeit. Így a projekt jó úton indul el, és amikor eljut arra a pontra, ahol a mikroszolgáltatások valóban előnyösek lennének, minden készen áll arra, hogy a monolitikus megközelítésről a mikroszolgáltatásokra váltsanak. Mindezt úgy tesszük, hogy a lehető legkevesebb hátránnyal járjon, és elkerüljük a folyamattal járó legtöbb stresszt.
  3. Egy társaság megkeres bennünket, de nem tudja, hogy a projekt jelenleg melyik fázisban van, azonban már gondolnak bizonyos funkciókra és frissítésekre. Az Ergománia csapata közelebbről megvizsgálja a terméket minden szempontból, és kidolgoz egy megvalósítható tervet, amely meghatározza a legjobb megközelítést, valamint azt, hogy hogyan lehet azt ténylegesen átültetni a gyakorlatba. Mindezt a jelenlegi felhasználói bázisnak és igényeiknek megfelelően, valamint az üzleti célokkal összhangban.

A mikroszolgáltatások a szoftverfejlesztésben és a UX-dizájn terén is korszakalkotó koncepciót jelentenek, amelyből a felhasználói élmény sok szempontból profitálhat. Ha lépésről lépésre haladsz, és egy összetett rendszert apró, független szolgáltatásokra bontasz, személyre szabottabb és skálázhatóbb termékeket hozhatsz létre, nagyfokú hibatűréssel. A fejlesztési ciklusok rövidek és gyorsak, a telepítések pedig biztonságosak. Így a projekt hosszú távon is testre szabható marad. A teljesítmény pontosan mérhető, és a folyamatosan fejlődő technológiai világunkhoz való alkalmazkodás továbbra is lehetséges és gyors marad.

Ha úgy gondolod, a fentiek kulcsfontosságúak lehetnek céged következő szintre lépéséhez, még ma vedd fel velünk a kapcsolatot.

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Tudj meg többet a témáról