Hangos forradalom

Ha gyakran mozgunk ergonómusok, felhasználói szakértők, internet innovátorok közt, akkor tudjuk, hogy mindenki a mobilról, alkalmazásokról, a reszponzív design lehetőségeiről beszél. Közben azonban csendesen egy sokkal nagyobb forradalom készülődik. A 1940-es években útnak induló nyelvtechnológia gyümölcsei igen lassan értek be, de ma már vannak kézzel fogható eredmények. Természetesen egy két dologban már eddig is segítségünkre volt a nyelvtechnológia (pl. helyesírás ellenőrzés), de az igazi áttörés most várható, hisz a hangvezérlés és a diktálás egyre jobb minőségű, most már olyan kis nyelvekre is, mint a magyar. Ha kipróbáljuk a Google vagy a Dragon Dictate megoldásait valószínűleg meglepődünk ezek minőségén.
A forradalom abban rejlik, hogy a vizuális kommunkációt könnyedén kiegészítheti, számos területen pedig le is válthatja a hang alapú kommunikáció. Hisz sokkal könnyebb utasításokat adni, miközben gépelünk, vagy könnyebb oda kiállítani a mosógépnek a távolból, mint közelről megnyomni a gombjait. És ne gondoljuk, hogy ezek a feladatok csak a Siri szüleinek jelentenek kihívást, és mi még 2025-ben is mobilweboldalakat fogunk fabrikálni. Hamarabb be fog törni a hangvezérlés, hangkommunikáció, semmint gondolnánk. Jobb, ha már most elkezdünk erre készülni rendszereinkkel.
A helyzetek száma végtelen, amikor a hangalapú vezérlés, kommunikáció hatékonyabb lehet, mint a vizuális interface manipulációja, de nézzünk meg néhány helyezetet azért, hogy tisztábban lássunk:

  • a felhasználó vak
  • a felhasználó kezei foglaltak (pl. gépel)
  • a felhasználó máshova néz (pl. vezet).
  • a felhasználó messze van (pl. más helységben van)
  • a felhasználó keze ugrál (pl. trolin van)

Nem véletlen, hogy a Google arra törekszik, hogy ezekre választ adjon (Google glass, önjáró autó, hangvezérlés), hisz akkor többet internetezhetünk, ők pedig több hirdetést tudnak eladni.
Mire figyeljünk, ha hangvezérlésű rendszert kell megalkotnunk:

  • Legyen a beszélgetés személyes, ne legyen gépies, de túl bratyizós se
  • Legyen a rendszer adaptív és tudjon a hibákból tanulni (gyűjtsünk a felhasználóktól visszajelzéseket)
  • Válaszoljunk gyorsan, az egyik legnagyobb gond a hangvezérlésű rendszerekkel a lassúság (könnyebb 8 opciót áttekinteni, mint végighallgatni). Ezért akár a két rendszert tanácsos lehet vegyíteni is időnként.
  • Készüljünk fel a váratlan és extrém helyzetekre is
  • Biztosítsunk alternatív kommunikációs megoldásokat (kézi bevitel, vizuális output)

 

6 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 6 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

Mondom, hogy értsd: hogyan van értelme hangalapú játékot fejleszteni?

2020. ápr. 27. | 12 perc olvasás

Mára a fizikai input eszközök (billentyűzet, egér, érintőképernyő) mellett tagadhatatlanul mindenhová elterjedtek a mikrofonok is. Megtalálhatók az összes telefonban, de egyre gyakrabban fellelhető perifériának...

Főúri UX

2015. dec. 28. | 2 perc olvasás

Ha új és innovatív felületeket tervezünk, akkor azt próbáljuk kifürkészni, hogy merre tartunk, mi lesz a jövőben. Vajon milyen új elvárásokkal fognak felhasználóink rendelkezni, és azoknak hogyan tudunk...