Hangalapú felület?

Több adat a felhasználóról
A felhasználóról több információt megtudhatunk, amelyeket csak írásbeli kommunikációban nem kaphatnánk meg. Kitalálhatjuk a nemét, többé kevésbé az életkori csoportját, érzelmeit és hangulatát, szociális hátterét. Azaz számos olyan információt megtudhatunk róla, amelyeket korábban nehézkes regisztrációs űrlapokkal próbáltak kiszedni a felhasználóból. Természetesen az, hogy okosan használjuk-e ezeket az adatokat a későbbiekben, már csak rajtunk múlik.
Olcsóbb gesztus
Egy gesztus használhatóságát több minden határozza meg. Mennyire könnyű fizikailag végrehajtani, mennyire könnyű tanulni, mennyire könnyű rá emlékezni és mennyi gondolkodást igényel a végrehajtása. A hangvezérléssel (ha jól működik) sok esetben könnyebb azt mondani, hogy ‘Foglald be holnap 4-re Kovács Péterrel a Madrid tárgyalót’, mint ugyanezt berögzíteni egy mobiltelefonon. A gond a mentális erőfeszítéssel van, mivel a rendszerek még meglehetősen buták (Siri és Dragon Mobile Assitant is), ezért a felhasználónak memorizálnia kell a varázsmondatokat, amikre buta rabszolgája hallgat. Ha ebben hibát vét, akkor elhasalhat a folyamat, vagy legalábbis jóval tovább tart és bosszantó lesz.
Nem kell tekintetünkkel követni
Mivel a gép tud hozzánk is beszélni, ezért sok esetben kiváltható a képernyő nézése. Itt elsősorban olyankor nem jó megoldás a hangos visszajelzés, ha zajos a környezet, intim információkat kell közölnie a rendszernek velünk, vagy sok közepesen hasznos információt kell átfutnunk. Az intim információk kikotyogása azonban kisebb gond, mint ahogy gondolnánk. Egyrészt ha van könnyedén hordható headsetünk, akkor a rendszer duruzsolhat a fülünkbe (lásd Her című film), másrészt ki nem tárgyalt meg relatíve intim dolgokat mobilon a villamoson egy csomó idegen előtt, tudva, hogy ezekkel az emberekkel soha többet nem fog találkozni.
Szabadon tarthatjuk a kezünket
Elsősorban az autókat szokták emlegetni, mint a hangvezérlés Mekkáit. Nem véletlen, hogy az Apple is nemrég rukkolt elő a carplay-jel. Ha nem szabad a kezünk, akkor is lehetőséget biztosít a rendszer a kontrollra. Ez természetesen nem zárja ki az ún. hibrid kontroll lehetőségét sem, pl. kezünkkel választunk zenét, mert sok opciónk van, de hangvezérléssel ugrunk, vagy állítjuk a hangerőt.
Nem akasztja meg folyamatainkat
Ha egy hangüzenetet kapunk, akkor nem kell eldobni, amit éppen csinálunk, hanem be tudjuk fogadni anélkül is az új információt, hogy megszakítanánk tervékenységünket. Nem feltétlenül igényel teljes figyelmet.
Észrevétlen
Ahogy jön, úgy megy is el. Az emailekben való takarítgatás rengeteg időt elvesz, míg a hang nyomtalanul eltűnik, annak minden előnyével és hátrányával együtt.
Távoli
Hangvezérléssel kiterjed a befolyási körünk, tudunk kontrollálni nem túl zajos környezetben pár méterre lévő intelligens eszközöket. Itt nem arra kell gondolni, hogy a 3 méterrel arrébb lévő számítógépünkön fogunk dolgozgatni, de kényelmesebben kapcsoljuk le a villanyt, indítjuk el a kávét hangvezérléssel.
Sok résztvevős
Hangvezérléssel többen is irányíthatunk egy eszközt pl. közös brainstorming esetén, vagy ha együtt rajzolunk valamit, vagy ha közösen játszunk. És természetesen egy rendszer egyszerre több felhasználóval is tud kommunikálni. Több gyereknek olvashat fel vicceket és meséket, több felhasználót tájékoztathat stb.
Írástudatlanoknak kinyílik a világ
Ha az írástudatlan kifejezés előkerül, akkor többnyire arra gondolunk, hogy ma már ez nem probléma, hisz a fejlett világban minden felnőtt tud jól írni és olvasni. Ez többé kevésbé igaz is, bár még mindig vannak országok (Ausztria, Szerbia, Spanyolország, Ausztrália, Törökország, Brazília stb.), ahol az írástudatlanok aránya 2% vagy ennél is több, a világban a felnőttek közt az írástudatlanság aránya 16%. Természetesen Afrika húzza le a statisztikát, de ott is a legnagyobb jövője a mobilozásnak hosszú távon. Azonban a nagy lehetőség nem az írástudatlan és vélhetőleg szegényebb rétegek boldoggá tételében rejlik, hanem abban, hogy gyerekek is elkezdhetik használni alkalmazásainkat könnyedén, minden erőbefektetés nélkül.
 

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Tudj meg többet a témáról

    Van jövője a banki interface-eknek? Elmondom miért nincs.

    2021. ápr. 27. | 12 perc olvasás

    Talán elsőre kicsit furcsán hangozhat a blogbejegyzés címe, mert „bombasztikus” hatást akar kelteni. Persze egy rutinos olvasó tudhatja, hogy lesz valami csűrcsavar, amivel kihozom, hogy habár nincs, ...

    A koronavírus-járvány hatása
    a UX-iparra

    2021. febr. 16. | 24 perc olvasás

    A koronavírus-járvány mélyreható változásokat eredményezett abban, ahogy az emberek világszerte érintkeznek és dolgoznak. Vajon ezek a változások állandóak, vagy pusztán átmenetiek? Nagyon sokan kényszerültek...