Készülj fel az irányított keresésre (faceted search)!

A legkönnyebb és legbiztonságosabb módja annak, hogy hatékony keresést építsünk a korábbi bejegyzésben is bemutatott irányított keresés (faceted search) „üzembe helyezése”, amivel szűrőket felhasználva szűkíthetjük az egyszerű keresésben megadott kulcsszavainkra kapott találatokat. Hogyan kezdjünk hozzá ennek a megvalósításához?

Mielőtt bármilyen bonyolultabb keresés megvalósításába kezdenénk, érdemes ellenőrizni, hogy oldalunk megfelel-e az alapvető keresés használhatósági alapelveknek. Jó helyen van-e a keresési doboz? Úgy működik, ahogy a látogatók elvárják? A találati oldalnak is egyszerűnek és logikusnakkell lennie. A találatokat átláthatóan kell rendeznünk (nem az oldalgazda, hanem a látogatók számára) fontosságuk szerint, hogy a felhasználók gyorsan át tudják futni és megértsék annak tartalmát. A keresésnek könnyedén újraszerkeszthetőnek, újra elküldhetőnek kell lennie, és meg kell jelenítenünk a találati oldalon, hogy pontosan mire is keresett a felhasználó.Nagyon fontos, hogy alkalmazzunk helyesírás ellenőrzést. Van ingyenes és jó minőségű hunspell, használjuk azt. A termékek nevei gyakran nehezen felidézhetők, vagy könnyű őket elgépelni. Egy oldal felhasználói, ha elírnak valamit, akkor lehet, hogy erre a találati oldalon rájönnek, és így csak bosszúságot okoztunk potenciális vásárlóinknak, de ha figyelmetlenebbek, akkor egyszerűen azt gondolják, hogy rossz az oldalunkon a keresés vagy az adott terméket nem áruljuk.
Vegyük figyelembe az emberi természetet és gondolkozást, amikor speciális keresést dolgozunk ki oldalunkra. A lépcsőzetes struktúraépítés (incremental construction) mentális folyamata alapvetően meghatározza, hogy miképp lehet részletes keresést létrehozni. Hagyjuk, hogy felhasználóink lépésenként hozzák létre saját keresésük. Lehet, hogy az emberek elsőre nem értik meg a rendszerünk, de ha finoman vezetjük őket, akkor az egész bonyolult feladatokat is játszi könnyedséggel megoldják. Hagyjuk, hogy keresési felületünket a felhasználók bátran és kockázatmentesen felderíthessék. Érezzék, hogy bármikor visszaléphetnek és találataikat vagy beállításaikat nem fogják elveszteni.
Elképzeléseink jó kiinduló alapot adhatnak ahhoz, hogy mely tulajdonságok érdemelnek meg saját szűrőket, de ez még nem elegendő ahhoz, hogy jó irányított keresést hozzunk létre. Nézzük meg az oldalaink statisztikáit! Mikre keresnek oldaladunkon a felhasználók? Milyen szavakat gépelnek be, hogy elérjék a céljukat? Ne feledjük el megnézni, hogy az irányított keresést versenytársaink miképp alkalmazzák! Célszerű a nemzetközi példákkal kezdeni, hisz ők rengeteg pénzt és időt költenek arra, hogy felhasználói felületeik könnyedén használhatók legyenek. Lehet, hogy sok mindent másképp csinálnánk, mint ők, de biztos, hogy jó ötleteket is kaphatunk tőlük. Amikor már kitaláltuk, hogy milyen szűrőkkel valósítunk meg ötleteink, statisztikáink és versenytársaink bevált gyakorlata alapján, akkor teszteljük elképzeléseinket valódi felhasználókkal! Teszteljük a felhasználói felületet már annak korai fázisában is, hogy biztosak legyünk abban, hogy jó úton haladunk.

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Tudj meg többet a témáról

    ‘Atomic design’ módszertan a UX tervezésben – 7 dolog, amit tudnod kell

    2023. nov. 02. | 14 perc olvasás

    Az UX és UI designerek az ‘atomic design’ módszertant alkalmazzák a tervezés során elkövetett változtatások gyorsabb és egyszerűbb végrehajtása érdekében. Néha azonban hajlamosak vagyunk a dolgokat a ...

    Hogyan használhatjuk a színpszichológiát a UX designban marketing és branding célok elérésére

    2023. jún. 20. | 14 perc olvasás

    A színek kulcsszerepet játszanak mindennapi életünkben, illetve abban, ahogyan a világot érzékeljük. Ezt előnyünkre fordíthatjuk a brand kialakítása, a termékmarketing vagy akár egy adott szolgáltatást...