Voice User Interface Design

03

Vissza a szolgáltatásokhoz

Mi is a Voice User Interface Desing?

Akkor beszélünk Voice User Interface-ről (VUI), amikor a készülékekhez (okostelefon, intelligens hangszóró stb.) beszélünk és így utasítjuk bizonyos feladatok elvégzésére a lámpák bekapcsolásától repülőjegyek megrendelésén vagy pénzküldésen át részletes információk megszerzéséig. Sokrétűen képzett szakemberekből álló csapatunk készen áll arra, hogy kapcsolatba lépjen vállalkozásoddal egy igazán innovatív hangvezérelt termék felépítése érdekében. Speciális VUI-csoportunk használhatósági szakértőket, szoftvermérnökeket, AI-szakértőket, nyelvészeket, alkotókat és copywritereket foglal magában. A legszélesebb körben elfogadott hangasszisztenseket olyan hangvezérelt termékek létrehozására használjuk, mint a Siri (Apple), Cortana, a Google Home, és az Alexa (Amazon), de bármilyen digitális terméket kiegészíthetünk egyedi beépített hang interfészekkel is (pl. a Nuance technológiára felépítve).

 

Mi történik egy Voice Interface Design projektben?

A hangalapú felhasználói felület tervezéskor feltérképezzük a felhasználók igényeit és szokásait. Feltárjuk, hogy milyen szándékaik (intent) vannak egy adott kommunikációs helyzetben. Így ha naptárbejegyzéseket kezelünk, akkor lehet időpont-bejegyzési, időpont-módosítási stb. szándékuk. A szándékok gyűjtésén túl megfigyeljük, ha két felhasználó egymás közt folytat párbeszédet (pl. igazgató kéri meg asszisztensét egy találkozó naptárba való bejegyzésére), akkor hogyan beszélgetnek, milyen szavakat, kifejezéseket használnak, mit értenek gyakran félre stb.

A feladatra való felkészülés után összeállítjuk a szándékok végleges listáját és az egyes szándékok mentén beszélgetési sémákat építünk fel. A sémák készítéséhez storyboardokat, text scenariokat és folyamattérképeket is használunk. Ez nagyban hasonlít a chatbotok készítéséhez, csak esetünkben a kommunikáció verbális formában történik és annak sajátosságait követi. A verbális kommunikációt könnyebb esetenként képileg támogatni, ha komplex információt kell befogadniuk a felhasználóknak. A sémák készítésében speciális hangalapú interface-k tervezésére kialakított eszközöket használunk, mint invocable.com, sayspring.com, dialogflow.com stb.

A kommunkációs sémák többnyire egyszerű döntési fák mentén alakíthatóak ki, de komplexebb témák esetében ezek kialakítása a konstrukciós – analógiás nyelvtan elméleti keretein belül folyik mesterséges intelligencia tudás bevonásával. Munkánk eredményét a vizuális interface-khez hasonlóan teszteljük, de mivel itt a hangos gondolkodás (think aloud protocol) nem használható, így a hangalapú interface-k tesztelését abban járatos, erre specializálódott kollégáink végzik Wizard of Oz tesztelési módszertannal.

 

Kulcsfontosságú eszközök

  • Az érdekelt felek interjúi. A személyzettel való találkozás segít meghatározni az üzleti célokat és felhasználni a hangvezérelt termék eseteit.
  • Ügyfélinterjúk. Az ügyfelekkel való beszélgetés során különös figyelmet fordítunk a szóválasztásukra és a használt nyelvtanra, mivel ezek a párbeszéd-szkriptek megírásának kritikus elemei.
  • Ügyfél perszónák. Workshopokat tartunk az alkalmazottakkal annak meghatározása érdekében, hogy mely kulcsfontosságú ügyféltípusok léphetnek kapcsolatba az Te hangvezérelt termékeddel.
  • Brand perszónák. Szorosan együttműködve vállalkozásodnak fő érdekelt feleivel, meghatározzuk a termék személyiségét, hangszínét és szókincsét. Nem szeretnél egy pimasz bank asszisztenst, ugye?
  • Funkcionalitás. Meghatározzuk, hogy az ügyfelek milyen funkciókat tudnak használni a hangfelülettel.
  • Párbeszéd fa. A hangtervezéshez használt dedikált szoftveres eszközökkel összetett famodell formájában feltérképezzük az ember-számítógép interakció minden lehetséges forgatókönyvét.
  • Részletes megfogalmazás. Copywritereink a szkriptelt beszélgetések minden részletét tökéletesre csiszolják.
  • Tesztelés. A fejlesztési folyamat során a szkriptek rendszeresen validálhatók az „Óz a nagy varázsló” kísérlettel.

 

Fő előnyök

  • Hozzáférhető. A VUI termékeket speciális igényű emberek, gyermekek, látássérültek vagy idős emberek üzemeltethetik.
  • Egyszerű. A beszéd az emberi kommunikáció alapvető formája. A VUI termék működtetése szinte ösztönös.
  • Gyors. A VUI-n keresztüli bevitel olyan gyors, mint az emberi beszéd.
  • Perifériás. Nem igényel szemkontaktust vagy tartós összpontosítást.
  • Megosztott. Több felhasználó férhet hozzá egy VUI termékhez egyszerre.
  • Szórakoztató. Ez az új interakciós módszer jelentősen gazdagítja a felhasználók tapasztalatait.

 

Részvétel ügyfélként

A VUI termékek tervezése izgalmas és innovatív terület, amely ügyfélként különös figyelmet igényel. A Te részvételed általában a következőket foglalja magában:

  • Részvétel workshopokon
  • Hozzájárulás minden lépésben
  • Tesztelők biztosítása
  • Az eredmények tesztelése és jóváhagyása
  • Hozzáférést kapsz a felhasználókkal folytatott rögzített beszélgetésekhez (pl. call center beszélgetések)

 

A VUI projekt legfontosabb teljesítendő elemei

Egy VUI Design Projektekben teljesítendő célok általában nem képernyők, hanem összetett logika (folyamatok, párbeszédek). Tipikus célok a következők:

  • Ügyfél Perszónák
  • Brand Perszónák
  • Hangszín
  • Flowchartok
  • Párbeszéd fa
  • Storyboardok
  • Tex forgatókönyv
  • Kifejezés térkép
  • Információ az ügyféltől: Elvárás a Hangalapú felhasználói felület felhasználásával kapcsolatban, funkciólista
  • Ügyféloldali részvétel: A Hangalapú felhasználói felület interface validálása
  • Leszállítandók: Párbeszéd sémák a gépi feldolgozáshoz, folyamatábrák