Perszónák

02

Define

Vissza a szolgáltatásokhoz

A perszónák használatának lényege

Az Ergomániánál a UX design alapvető része a perszónák használata. Az általunk felépített perszónák olyan módon jelenítik meg a valós felhasználókat, hogy magukban foglalják a céljaikat, tényleges viselkedési mintáikat és a valós motivációikat is, továbbá kitérnek a szükséges háttérinformációkra is.

Egy perszóna tehát akár valós, élő ember is lehetne, de mivel képzeletbeli személy, így sokkal több mindent meg lehet vele tenni – kezdésnek mindjárt azt, hogy korlátlan ideig áll rendelkezésre és még csak óradíjat se kell neki fizetni.

A perszónák azáltal reprezentálják a valós felhasználókat, hogy az alábbi részekből állnak össze:

  • Név
  • Fotó
  • Témához kötődő képességek
  • Témához kötődő tipikus aktivitások
  • Motivációk
  • Problémák
  • Félelmek
  • Célok

 

A perszónák használata az Ergomániánál

Az eredményes UX designhoz elegendő 2-3 perszónát használnunk, mert elsősorban a viselkedésre, aktivitásokra és interakciókra összpontosítunk, mintsem a demográfiai adatokra és a teljes lefedettségre.

A tapasztalataink szerint sokkal jobban beválik egy kevésbé kirészletezett perszóna, aminél a design folyamatában több idő áll rendelkezésre a használatára, mintsem hogy az idő nagy részét a csiszolására és tökéletesítésére használjuk fel – és alig jusson idő a célzott felhasználásra.

 

A perszónák használatának főbb módszerei

Az Ergomániánál három lépésben alkotjuk meg a tökéletesen használható perszónákat.

Az első lépésben adatokat gyűjtünk a felhasználók motivációiról, elvárásairól, nehézségeiről, feladatairól és céljairól közvetlenül a felhasználóktól, vagy elérhető analitikáinkból.

A második lépésben az összegyűjtött adatokat harmonizáljuk a viselkedési minták, az egyetemes és egyedi igények, valamint a felhasználói célok feltárásával.

Végül a harmadik lépésben elkészítjük az egyes felhasználói archetípusok leírását azáltal, hogy tényleges embereket alakítunk ki arccal, gondolatokkal, félelmekkel és háttér történetekkel. Ez azért fontos, mert nagyobb empátiát szerezhetünk, ha valódi embernek gondoljuk őket valódi problémákkal.

 

Mit nyernek az ügyfeleink a perszónák használatával?

A perszónák által az ügyfeleink egy-egy grafikus személyi lapot kapnak, amik elég részletesek ahhoz, hogy empátiát keltsenek, de csak az adott projekthez szükséges információkat tartalmazzák. A személyes adatokon túl is fontosabb, hogy benne vannak azok, amit tudunk a perszónák gondolatairól, érzéseiről, ismereteiről, elvárásairól, problémáiról és viselkedéséről.

Ha mindenkinek próbálunk meg tervezni, akkor senkinek sem tervezünk valójában. A perszónák viszont megválaszolják a „Kinek tervezünk?” kérdést – és tudjuk, hogy a UX és a szolgáltatástervezés egyik alapelve a termékek és szolgáltatások célcsoportjainak meghatározása!

Az ügyfeleink legfőbb nyeresége az, hogy fókuszáltabb lesz a design, így az jobban szolgálja a célfelhasználókat, mint egy átlagos, “mindenre is jó” design. Ennek köszönhetően a KPI-jaikat is könnyebben érik el az ügyfeleink, hisz pontosan azokat az igényeket szolgálja ki a design, amiket ki kell szolgálnia.

 

Mi az ügyfeleink szerepe a perszónák meghatározása során?

A perszónák meghatározásához szükségünk van minden olyan adatra az ügyfeleinktől, amelyek a célközönségükre vonatkozik. Ezeket rendszerint célcsoport interjúk eredményei tartalmazzák.

Szükség esetén akár az Ergománia szakemberei is meginterjúvolják az ügyfeleink célközönségét, és mi is hozzuk létre a perszónák kialakításához szükséges adatbázist, kiértékelést.

 

A perszónák sikeres használatának eredménye

Mivel a perszónák képviselik a UX design felhasználói célcsoportját, a perszónák használata vezet minket végig a tervezési folyamatunkban azáltal, hogy emlékeztetnek minket arra, hogy mik a felhasználók elvárásai, nehézségei, milyen a viselkedésük és végső céljuk. Minden további lépésben a perszónákra támaszkodunk, például folyamatok, funkciók vagy interakciók létrehozása során.

A perszónák nem csak a tervezők számára hasznosak, hanem tovább használhatóak, amikor egy bizonyos üzleti vagy marketing döntést meg kell hozni. Referenciapontként is felhasználhatóak az új csapattagok megértésének elősegítéséhez, és akár az új lehetséges innovációs irányok lefektetésében is.

A perszóna nem egy végtermék. Ehelyett folyamatosan változik, és frissíthető a termék aktuális állapotának függvényében. Ez azt jelenti, hogy egy perszóna a termék élettartama során a termékfejlesztés szerves részévé válhat.

  • Ügyféloldali részvétel: Szegmentációs kutatások, analitikák átadása,
    Marketing, ügyfélszolgálat rendelkezésre állása, Interjúkhoz résztvevők biztosítása
  • Leszállítandók: 2-4 perszóna adatlap