Design sprint

02

Define

Vissza a szolgáltatásokhoz

Design Sprint szolgáltatás

A Design Sprint egy időben korlátozott, ötfázisú folyamat, amelynek során dizájn alapú gondolkodást (design thinking) alkalmaznak azzal a céllal, hogy csökkentsék a kockázatot, amikor új terméket, szolgáltatást vagy funkciót visznek piacra.
A nevét onnan kapta, hogy a tervezési folyamata egészen hasonló az agilis fejlesztésben alkalmazott Sprint-hez. A Design Sprint egészen újfajta feladat megközelítési szemlélet: a Google-nél dolgozó Jake Knapp dolgozta ki még 2010-ben a folyamatát, amelynek elsődleges célja, hogy a tervezési fázist minimalizálja.

 

A Design Sprint lényege

Az Ergománia tapasztalatai alapján a tervezési fázis radikális lerövidítésének kulcsa az, hogy a csapatokat segítjük a célok egyértelmű meghatározásában, a feltételezések validálásában és a termék ütemtervének eldöntésében még a fejlesztés megkezdése előtt.
A stratégiai kérdések megoldására interdiszciplináris, gyors prototípus-készítés és használhatósági tesztelés révén jutunk el, így nálunk a Design Sprint alkalmazásával egy prototípus felépítése és tesztelése mindössze öt nap alatt.
Fontos különbséget tenni a Design Thinking és a Design Sprint között, mert az előbbi egy gondolkodásmód, míg az utóbbi egy folyamat neve. A dizájn alapú gondolkodás lényege, hogy már a tervezés legkorábbi fázisában is a megjelenés és használhatóság, azaz a dizájn áll a középpontban. Ennek a gondolkodásmódnak a megvalósulása a Design Sprint.

 

A Design Sprint az Ergomaniánál

A cél elérése érdekében az összes érintett bevonásával egy rendkívül intenzív, 5 napos workshop sorozat keretében hajtjuk végre a Design sprintet. Az ötlet validációját a UX, project scoping követi, majd az MVP elkészítése és letesztelése.
Az öt nap felépítése az alábbi struktúrát (Design sprint map-et) követi:

  1. Feltérképezzük a problémát
  2. Megoldás variációkat készítünk
  3. Értékeljük ezeket
  4. Prototípussal modellezzük a legjobb variációt
  5. Teszteljük a prototípust és ezáltal validáljuk az üzleti elképzelést

Azon esetek miatt, amikor öt nap túl sok lenne, létrehoztunk egy 3 napos, rövidített workshopot is.

 

A Design Sprint főbb eszközei

A Design Sprint legfőbb eszköze a Design Thinking, mert ennek a lépéseit követjük az egyes napok során. A siker záloga azonban, tapasztalataink szerint, a fejlesztő csapat diverzitása, amiben az Ergománia szintén segítséget nyújt.
A workshop során a kockázatcsökkentés egyik eszközeként már bizonyított a csapat esetleges vakfoltjainak felderítése és azok orvoslása. A Design sprint kit emellett tartalmazza mindazon módszertanokat és technikai eszközöket, amelyek a validálási és fejlesztési folyamatok során már bizonyítottak.

 

Mit nyernek az ügyfeleink a Design sprinttel?

A workshopot mindig az adott projekt kihívásai szerint, az üzleti életben már bizonyított módszertanok segítségével, teljesen ügyfeleink cégére szabottan építjük fel.
Ügyfeleink a rapid prototipizálás és az ötlet validálása által elsősorban időt nyernek, márpedig az idő az, amit senki se tud pótolni. Ha egy projekt validálása megtörténhet csupán öt nap alatt, akkor azzal heteket, hónapokat nyerhet a vállalkozás.
A Design Sprint révén mindössze egy munkahét kell csak ahhoz, hogy eldönthessék az ügyfeleink, megéri-e foglalkozni a fejlesztési ötletükkel. Emellett a csapat készségfejlődése is megjelenik, mint a Design Sprint kellemes és hasznos mellékhatása.

 

Mi az ügyfeleink szerepe a Design Sprint során?

A Design Sprint közös munka és ezt nagyon komolyan vesszük az Ergomániánál. A workshopnak akkor van értelme, ha felkészült csapat vesz rész rajta. Ennek érdekében az alábbiakat kérjük az ügyfeleinktől:

  1. a Design Sprint workshop egész idejére, de legalább 3 napra vegyen részt valaki az összes érintett osztályról
  2.  biztosítsanak szakértőt az 1. napra
  3.  legyenek tesztelőik és azokat jutalmazzák is meg

 

A sikeres Design Sprint eredménye

Az sikeresen záruló workshop eredménye egy olyan validált koncepció prototípus, ami már ebben az állapotában is szebb, szerethetőbb és felhasználóbarátabb, mint sok, piacra dobott termék. Aligha véletlen, hogy a vezető globális vállalatok mind a design szemléletnek köszönhetően hódították meg a piacot és váltak megkerülhetetlen tényezővé.
Gondoljunk csak az Apple-re, ami szinte a csőd széléről jött vissza olyan termékekkel, amikhez hasonlót mások is gyártottak – csak éppen azok a zenelejátszók, okostelefonok és tabletek se szépek, se felhasználóbarátak nem voltak.

A Design Sprint workshop eredményei:

  1. validált, design szemléletű prototípus
  2. véglegesített üzleti koncepció
  • Ügyféloldali részvétel:3-5 napra az összes érintett, osztályról résztvevők biztosítása, szakértők biztosítása az 1. napra,tesztelők biztosítása
  • Leszállítandók:Validált koncepció prototípus