A UX folyamattervezés lényege
A felhasználói folyamat ábrázolása lehetővé teszi a UX szakemberek számára, hogy értékeljék és optimalizálják a felhasználói élményt, és ezáltal növeljék az ügyfelek konverziós arányát.
A felhasználó útjának minden egyes érintkezési pontját egy csomópont képviseli az folyamatábrákon. Ezeket a csomópontokat alakzatok jelenítik meg, és minden alakzat egy adott folyamatot jelöl.
Például egy rombusz azt jelenti, hogy döntés születik, ezért „Igen” és „Nem” nyilak követik. A téglalap egy elvégzendő feladatot vagy műveletet jelez, például „Tovább olvasás” vagy „Vásárlás”.
A UX folyamattervezés elsősorban három esetben bír kiemelkedő haszonnal:
- Intuitív felületek létrehozásánál
- A meglévő interfészek áttekintésénél
- Projekttermék bemutatása, demózása során
Az intuitív felület létrehozására az olyan termékek tervezésénél van szükség, ahol fontos, hogy a felhasználók gyorsan, maguktól tanulhassák meg a rendszer használatát.
A meglévő interfészek áttekintésére akkor kerül sor, amikor a már használatban lévő termékeknél a felhasználói folyamatábrák segítenek meghatározni, hogy mi működik, mi nem, és mely területeken van szükség fejlesztésre.
A termék bemutatása során a felhasználói folyamatábrákkal könnyen be lehet mutatni a termék használatát még azelőtt, hogy abból egy tényleges kódsor vagy grafikai elem is elkészült volna, így a UX folyamatábra véglegesítése rengeteg felesleges változtatási körtől kíméli meg a designereket és a fejlesztőket.
A UX folyamattervezés az Ergomániánál
Az Ergomániánál a UX folyamattervezés úgy zajlik, hogy a kutatások és workshopok során meghatározott funkciók és tartalmak ismeretében kialakítjuk az egyes funkciók szerkezetét, navigációjának sémáját. Nem képernyőkben és különálló részletekben gondolkodunk a UX folyamattervezés során, hanem áramlás, az elejétől a végéig tartó folyamatban.
Meghatározzuk azt, hogy ezek hogyan fognak úgy rendszerbe szerveződni, összekapcsolódni, hogy zökkenőmentes felhasználói élményt tegyenek lehetővé. Folyamatábránk a teljes alkalmazás információs architektúráját, vagy annak kiemelt részleteit mutatja be, amelyen már illusztráljuk a legfontosabb funkciókat.
Amennyiben a kulcsperszónák folyamatai eltérnek egymástól, akkor azt külön jelöljük, ábrázoljuk.
A folyamattervezéshez számos szoftvert használunk, de ez talán a leegyszerűbb az Axure szotfverben, amely jól támogatja az egyes képernyők és az azokat összekötő folyamatábra konzisztensen tartását.
A UX folyamattervezés főbb módszerei
A UX folyamattervezés során többféle felhasználói folyamatábrát is készíthetünk:
- Feladatábra
- Vezetékábra
- Interakció-ábra
A feladatábránál arra összpontosítunk, hogy a felhasználók hogyan haladnak végig a terméken egy adott feladat végrehajtása közben.
A vezetékábra a drótvázak és a folyamatábrák kombinációja. Az egyes képernyők elrendezését használjuk fel a diagramon belüli elemként.
Az interakció-ábránál arra összpontosítunk, hogy a célközönség hogyan fog interakcióba lépni a termékkel. Az egyáltalán nem biztos, hogy minden felhasználó ugyanúgy hajtja végre a feladatokat, és emiatt különböző utakat járhat be, amiket mind ábrázolunk.
Mit nyernek az ügyfeleink a UX folyamattervezés révén?
A UX folyamattervezés révén ügyfeleink pontosan ismerni fogják, hogy a terméküket hogyan használhatják a felhasználók, azaz milyen utakat járhatnak be, így ennek megfelelően lehet megtervezni vagy áttervezni a terméket úgy, hogy tökéletesen a célközönségre legyen optimalizálva.
Mi az ügyfeleink szerepe a UX folyamattervezés során?
Ügyfeleink szerepe a UX folyamattervezés során az, hogy aktívan vegyenek részt a Workshopokon, mert így lehet a leghatékonyabban megalkotni a tervezett új, vagy átalakítandó folyamatábrákat.
A sikeresen alkalmazott UX folyamattervezés eredménye
A UX folyamattervezés sikeres használatának eredménye a drótvázak folyamatközpontú bemutatása, ami mutatja a kapcsolódási pontokat és útvonalakat, amelyeket a felhasználó bejárhat a termék használata során.
Ennek részletessége projektenként eltérő lehet. Tartalmazhat csak magas szintű szimbólumokat is elnevezésekkel (pl. nyitóoldal, termékoldal stb.), de akár viszonylag részletes miniképernyők is lehetnek az elemei, amelyek már valamilyen szinten mutatják az egyes lépések belső működését is.
- Ügyféloldali részvétel: Workshopokon való aktív részvétel
- Leszállítandók: Magasszintű drótvázak folyamatcentrikus rendszere, ami mutatja azok kapcsolódási pontjait