A UX mentorálás lényege
A UX mentorálás lényege, hogy tapasztalt UX-szakemberek osztják meg a mentorálásban résztvevőkkel a tapasztalataikat, módszereiket, jó gyakorlataikat, hogy a résztvevők még többet hozhassanak ki magukból.
A UX mentoráláson akár egész csapat is részt vehet, amennyiben egy cég vezetői többet szeretnének kihozni tervezői csapatukból. Itt tehát nem a UX szakma elsajátításáról beszélünk, hanem célzott problémamegoldásról.
A UX mentorálás folyamata az Ergomániánál
Az Ergomániánál a UX mentorálás során egy vagy több alkalommal a mentoráltak által felhozott problémákat, kérdéseket vitatjuk meg, ezekre keresünk együtt választ. Amennyiben a mentoráltaknak nehézséget jelent a problémák feltárása úgy ebben is segítünk.
A mentorálásnak egy rendkívül intenzív fajtáját is végezzük, amikor tapasztalt kollégánk kitelepül a megrendelő helyszínére és heteken vagy akár hónapokon át is támogatja a mentorált fejlődését először napi szinten, majd ha már magabiztos a mentorált UX-es feladatai kapcsán, akkor kisebb intenzitással.
A UX mentorálás főbb módszerei
Az Ergománia UX mentorai a mentorálás során alapvetően szöveges (írásbeli, szóbeli) visszajelzést adnak a mentoráltnak az eddigi eredményeiről. A visszajelzést követően együtt jelölnek ki újabb feladatokat, kihívásokat.
Esetenként a mentoráltat aktív munka alatt (pl. tervezés, tesztelés stb.) követik le, és közben adnak visszajelzést, vagy közvetlenül a feladat elvégzése után.
A mentorálás lényege, hogy a mentor konkrét feladatot önállóan sosem old meg, miközben végig segít a mentoráltnak, hogy ő maga érje el a jó megoldást.
Mit nyernek az ügyfeleink a UX mentorálás révén?
Sok junior UX-szakember reméli, hogy idővel komolyabb pozíciókat is betölthet. Egy-egy cégen belül, a csúcson lévő szakemberek azonban rendszerint annyira leterheltek, hogy nincs sok idejük utat mutatni és tapasztalatot megosztani a fiatal kollégákkal.
A junior UX pozíció betöltése ezért mindig kockázatos a kevés tapasztalattal bíró emberekkel, és ha cégen belül nem tudják megoldani a mentorálást, mindenképpen külső szakember segítségét érdemes igénybe venni.
De még akkor is, ha rendelkezésre áll tapasztalt senior UX-es kolléga, egyáltalán nem biztos, hogy alkalmas a mentor szerepre.
Az Ergománia UX mentorai ezért pontosan azt nyújtják az ügyfeleinknek, amire a leginkább szükségük van: tapasztalt UX szakértők mentorálják.
Mi az ügyfeleink szerepe a UX mentorálás során?
Ügyfeleinknek a UX mentoráláshoz mindössze a résztvevőket kell biztosítaniuk, továbbá a projekt részleteinek előzetes megosztását kérjük, illetve, természetesen, a mentoráltnak idő biztosítását a feladatok végrehajtására.
A sikeres UX mentorálás eredménye
A UX mentorálás akkor tekinthető igazán sikeresnek, ha a mentorált képes továbbfejlődni a szakmai útmutatás és a feladatok megoldása révén. Az Ergománia történetében ilyen sikerre példa a Startup Live, az OTP Startup program és a KBC Startit Belgiumban, vagy akár a saját gyakornoki programunk is!
- Ügyféloldali részvétel: Résztvevők biztosítása, projekt részleteinek előzetes megosztása, mentoráltnak idő biztosítása feladatok végrehajtására
- Leszállítandók: Nincs leszállítandó