Weblaptervezés: a jó menü ismérvei 1.

Most azt mutatom be, hogy a menü lényegi felépítésében mi az, amire jó figyelni. Mitől lesz igazán praktikus és jól használható.
1.Menüpontok száma
A menüpontok számát az amatőr oldalak gyakran rosszul lövik be. Sok a tartalom, nehéz kategorizálni, ezért nem ritka, hogy egy oldalon akár 15-20 menüpont is megjelenik.
Miért rossz ez? Sokszor szoktak hivatkozni arra, hogy 5-9 menüpontunk legyen, mert a rövid távú memóriában ennyi információ ragad meg. Az 5-9 menüpont valóban az ideális szám, de nem a memória miatt, hisz egy menünél az összes választási lehetőséget látjuk, többször is áttekinthetjük. A lényeg az áttekinthetőségben van. Ez az 5-9 szám az, ami egyszerre átlátható, és ennyi lehetőség közül jó lehet választani.
Ritkán van egy weboldalon 5-nél kevesebb menüpont, ha van az nem gond, valószínűleg az illetőnek ekkor kevés tartalma van. A 9-es számot viszont nem tanácsos átlépni, mert utána már nehezebb áttekinteni a lehetőségeket, ez jelentősen megnehezíti az eligazodást és a hatékonyságot. Így ez nem sikerült a www.budapest.hu-n sem

 
 
2. Adjunk találó menüneveket!
Menüpontjaink alatt tartalmak találhatók. Sokféle, sokszínű. Az biztos, hogy még a legkomplexebb weblap esetében is a tartalmak 50-100 szűkebb kategória alá besorolhatók. Ezt követően hozzunk létre 5-9 halmazt, amibe megpróbáljuk ezeket a tartalmakat besorolni hasonlóság (tematikus vagy funkcionális) alapján. Ha megvannak a halmazaink, adjunk olyan nevet nekik, amelyek jól fedik a tartalmukat és egy átlagos felhasználó számára is egyértelművé teszik, hogy mi található az adott menüpont alatt.
Az egész folyamat igazán akkor sikeres, ha ezt nem csak magunk, hanem 5-10 potenciális felhasználó-vásárló is megcsinálja, hisz akkor jobban látjuk, hogy mennyiféle megoldás lehetséges. Így könnyebben tudunk egy mindenki számára érthető és átlátható struktúrát kialakítani. Persze ennél vannak sokkal profibb és szervezettebb megoldások is, de ha ezt a megoldást minden magyar weblapnál végigzongoráznák, akkor máris jelentősen javulna azok hatékonysága. A kategorizálást elvégezhetjük olyan dokumentumokkal, tartalmakkal is, amelyek tipikusnak mondhatóak.
Hamarosan folytatom…

 

2 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 2 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

Alza.hu UX Design szemmel: Vásárlás vagy Kihívás?

2024. okt. 04. | 5 perc olvasás

Egy gördülékeny vásárlás olyan, mint egy űrlény, aki fénysebességgel utazik. Gyors és hatékony. Az online vásárlás világában a felhasználói élmény (UX) kulcsfontosságú. A zökkenőmentes vásárlási folyamat...

Mit és mit ne csináljunk ChatGPT-vel a UX designban

2023. nov. 30. | 15 perc olvasás

A digitális tervezés folyamatosan fejlődő világában a legújabb eszközök forradalmasítják a UX design megközelítését. Ezen eszközök közül kiemelkedik az OpenAI fejlesztett ChatGPT. De miért, és hogyan ...