Útmutató perszóna alkotáshoz és használatukhoz

  • Imrei Zsuzsanna
  • 2019. aug. 15.
  • nincs hozzászólás
  • 5 perc

Mi az a perszóna?

A perszóna egy, a UX tervezésben rendszeresen használt eszköz. A valós célközönségünk adatait reprezentálja, amit előzőleg gyűjtöttünk össze, például felhasználói interjúkból. Javasolt legalább 6 felhasználói interjúból kigyűjteni az információkat. Ahol az összegyűjtött információk átfedésben vannak egymással, ott kell keresnünk a mintákat. Ezekből a mintákból alkothatjuk meg a perszónákat.

A perszónák olyan archetipikus felhasználók, akiknek célja és jellemzői egy nagyobb felhasználói csoport igényeit képviselik. A reprezentációk magukban foglalják a viselkedési mintákat, célokat, motivációkat, készségeket, és háttérinformációkat, valamint azt a környezetet, amelyben a perszóna a mindennapjait éli. A  perszónák használatával az egész csapatunk arra fókuszálhat, hogy egy olyan dizájnt hozzon létre, ami valós felhasználókat szolgál ki. 

A perszóna részei:

  • Fotó
  • Név
  • Készségek
  • Leírás
  • Célok
  • Problémák

 

Hogy alkossunk perszónát?

  1. A személy létrehozásakor az első lépés az, hogy adatokat gyűjtsünk a felhasználók motivációiról, elvárásairól, nehézségeiről, feladatairól és céljairól közvetlenül a felhasználóktól.
  2. Másodszor, az összegyűjtött adatokat harmonizáljuk a viselkedési minták, az egyetemes és egyedi igények, valamint a felhasználói célok feltárásával.
  3. Végül elkészítjük az egyes felhasználói archetípusok leírását azáltal, hogy tényleges embereket alakítunk ki arccal, gondolatokkal, félelmekkel és háttér történetekkel. Ez azért fontos, mert nagyobb empátiát szerezhetünk, ha valódi embernek gondoljuk őket valódi problémákkal.

 

Hogy néz ki a perszóna végül?

A végeredmény egy grafikus személyi lap. Olyan, ami elég részletes ahhoz, hogy empátiát keltsen, de nem tartalmaz az adott projekt szempontjából irreleváns információkat. Ez magába foglalja a demográfia adatait és néhány további személyes adatot, például a személy nevét és képét. Ennél is fontosabb, hogy benne van az, amit tudunk a gondolatairól, érzéseiről, ismereteiről, elvárásairól, problémáiról és viselkedéséről.

Perszóna minta

Perszóna minta

Hogyan illik bele a perszóna a dizájn projektbe?

A perszónák válaszolnak a „Kinek tervezünk?” kérdésre. A termékek és szolgáltatások célcsoportjainak meghatározása a UX és a szolgáltatástervezés egyik alapelve. Ha mindenkinek megpróbálunk tervezni, akkor senkinek nem tervezünk.

 

Hogyan használjuk a perszónákat?

Mivel a perszónák képviselik azokat a felhasználói csoportokat, amelyeknek tervezünk, ők vezetnek minket végig a tervezési folyamatunkban azáltal, hogy emlékeztetnek minket arra, hogy mik a felhasználók elvárásai, nehézségei, milyen a viselkedésük és végső céljuk. Minden további lépésben a perszónákra támaszkodunk, például folyamatok, funkciók vagy interakciók létrehozása során.

 

A perszónák további felhasználási módjai

A perszónák nem csak a tervezők számára hasznosak, hanem tovább használható, amikor egy bizonyos üzleti vagy marketing döntést meg kell hozni. Referenciapontként is felhasználható az új csapattagok megértésének elősegítéséhez, és akár az új lehetséges innovációs irányok lefektetésében is. A perszóna nem egy végtermék. Ehelyett folyamatosan változik, és frissíthető a termék aktuális állapotának függvényében. Ez azt jelenti, hogy egy perszóna a termék élettartama során a termékfejlesztés szerves részévé válhat.

Végül ajánlott megosztani a perszónákat a lehető legtöbb kollégával. Ajánlott plakátokat készíteni és kirakni azokat több helyre az irodában. Célja, az hogy meghozza a közös megértést, hogy kinek tervezünk és kinek az igényeit akarjuk kiszolgálni.

 

Perszónák és az empátia térkép

Az empátia térkép hasonló a perszónához, abban az értelemben, hogy irányadó útként szolgál a tervezési folyamat során. Négy egyszerű kérdés megválaszolásával részletesen ábrázolja az adott felhasználó típusokat: mit gondol, mit mond, mit tesz és érez a felhasználó. Összességében az empátia térképek nagyszerű eszközök, amelyek segítenek a tervezők, termékmenedzserek, érdekelt felek és más csapattagok közös megértésében, a felhasználók felé az empátia kiépítésében és a viselkedésmintáik megismerésében.

Empátia térkép

Felhasználói élmény út

Perszónák és mentális modellek

A kutatásának segítségével megpróbáljuk feltárni a felhasználók mentális modelljét a valóság adott szegmensével kapcsolatban. Ezek a reprezentációk nem mindig mutatják helyesen a valóságot, azonban a valóság ezen modelljei alapján cselekszünk, döntünk és navigálunk a világban. Ha ismerjük az emberek releváns mentális modelljeit a tervezett szolgáltatásunkkal vagy termékünkkel kapcsolatban, akkor logikus, könnyen használható alkalmazásokat és szolgáltatásokat tudunk készíteni számukra, amelyek olyan tartalmakat és funkciókat tartalmaznak, amik a valódi felhasználói igények kielégítésére szolgálnak.

 

Perszónák és felhasználói élmény út

A felhasználók több mentális és érzelmi állapoton mennek keresztül, miközben a különböző rendszerekkel kapcsolatba lépnek. A felhasználói élmény út segítségével pontosan meghatározhatjuk azokat a helyzeteket, amikor a rendszer kapcsolata a felhasználóval kritikussá válik. A problémás helyzetek azonosítása segít megtalálni a lehetséges akadályok megoldását.


A SZERZŐRŐL

Zsuzsanna számos üzleti területen szerzett tapasztalatot. Junior UX designerként célja, hogy a web applikációkat jobbá tegye a felhasználóknak. Fő fókusza a termék analizis és design. Szereti figyelni, ahogy a termék fejlődik.

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!