Kézre esik a Vodafone mobilweboldal

Sokat kellett várni arra, hogy végre legyen a Vodafone-nak (is) mobilos weboldala, de elérkezett az idő, és végre ők is előrukkoltak egy mobilra optimalizált, kifejezetten igényes változattal. Első ránézésre látszik az oldalon, hogy a Vodafone-nál komolyan vették a feladatot és sok mindent kidobtak a mobilváltozatról, hiába lehetett az fájdalmas, ha nem is a tervezőknek, de bizonyos marketingeseknek annál inkább. A design és ergonómiai szempontjából is igényes oldalt azonban érdemes alaposan is megvizsgálni, mert vannak olyan megoldásai, amit érdemes megfogadni, míg némelyeket pedig érdemes másképp megközelíteni.
Az oldal kiértékelésénél elsősorban abból érdemes kiindulni, hogy mit is akarhat és mit nem egy felhasználó a mobiljával a Vodafone-tól:

  • Van neki okostelefonja, ezzel nézi az oldalt. Valószínűleg nem akar újat venni, vagy ha igen, akkor a legjobbat.
  • Külföldre utazik és érdeklik a netezési, telefonálási lehetőségek.
  • Elégedetlen a mostani előfizetésével. Túl kicsi, túl béna stb.
  • Üzletet keres.
  • Valami gondja van, szeretne valakivel beszélni.
  • Be akar lépni, hogy megnézze a számláit, egyéb ügyeit.
  • Venni akar valamit.

Nézzük meg, hogy ebből mit szeretne a Vodafone adni nekünk. Mit gondolnak ők erről hasonlóan, mit másképp. Az oldalból egyértelmű a Vodafone eladni akar, mert előtérben az ajánlatok vannak. Az értékesítés a legfontosabb, ebből jön a pénz, de nem biztos, hogy az embereket ez érdekli a mobilon. A telefoneladás ilyen előtérbe nyomása nem biztos, hogy előnyös az elsőként említett pont miatt. A szöveg kicsit semmitmondó, sokkal érdekesebb lenne akkor már, ha mutatnának két jó telefont és lenne egy még több gomb.
 

Vodafone nyitóoldal a mobilon
 
A nagy telefonos ajánlat alatt a menüt látjuk, amit egyébként a nyitón is elérünk az itt feleslegesen megjelenő gombbal. Az információk címkézés a menüopciók felett felesleges. Kár címkézni hatalmas betűkkel egy olyan tartalmat, amiről evidens, hogy mi is az.
 

Menüpontok
 
A menüpontokból az első továbbra is az eladásról szól. Ezt ismét túlzónak érzem. A mobil tarifák szerepeltetése és az internet tarifáké megfelelő. Erre szerintem is szüksége van az embereknek. Az aktuális ajánlatokra le merem fogadni, hogy kevesen kattintanak majd. Ez klasszikusan az unatkozó, böngésző felhasználók menüpontja. A weboldalon ok, de ha sok időm van böngészgetni, akkor inkább az indexet olvasom, vagy az emailjeimet.
A vásárlás mobillal szerepeltetése nagyon  helyes, de előrébb való lenne. Elég súlyos hibának tartom azonban, hogy nincs se hívható telefonszám kinn, illetve üzletkereső (akár útvonaltervezéssel is). Ezek szerintem alapvető igények, így az angol Vodafone oldalon van is üzletkereső. Hasonlóan jó ötlet ott az upgrade your phone (cseréld jobbra a mobilod) opció. A magyar oldalon legalul szerepel az ügyintézés opció, ahol a mobilalkalmazások letöltésére ösztönöznek. Lehet, hogy rosszul látom, de nem értem miért ne lehetne egy webes elérésből is ügyintézni, és miért szükséges ehhez egy alkalmazás. A segíthetünk menüpont a teljes oldalról jön. Ugyanolyan semmitmondó ott is, mint itt is nevével.
 

Angol Vodafone menüpontok
 
Mélységében a mobilvásárlást és az internetes tarifák pontokat nézem még meg, mert ezeket tartom a legfontosabbnak. A készülékajánlóról csak annyit érdemes megjegyezni, hogy ilyen kevés adattal minimális az esélye annak, hogy bárkinek is felkeltik ez az érdeklődősét.
 

Készülékajánlások
 
Az internet választásnál okosan külön van kezelve a feltöltőkártyás és az előfizetéses net, de az már bosszantó, hogy ezek alatt ugyanazokat a tartalmakat látjuk. Az egyes ajánlatok bemutatásánál szintén zavaró a sok kisbetűs szöveg és az információhiány. Mit mennyiért kapok és mit kell ezért csinálnom? Érhető, hogy van egy részletező oldal, de azért nem ártana többet mutatni első lépésben sem. A zsebnet egy kicsit félrevezető név, én elsőként arra asszociáltam, hogy ez olyan kicsi, zsebben is elférő net, lehet hogy öreg vagyok persze… És persze kár, ha tetszik az ajánlat, akkor nem lehet itt akár könnyedén megrendelni.
 

Internetes tarifák
 
A legfontosabbnak tűnő mobilvásárlás oldalon is lehetne még faragni. Az oldal egy hosszasabb bevezető szöveggel indul, aminek azonban semmi információtartalma nincs. Elég lenne az oldalt átnevezni Vásárlás sms-sel-re, és ezzel meg is lehetne szabadulni ettől a szövegtől. Ez persze nem csak a Vodafone hibája, sok cég erőlteti a mobilvásárlás szót, majd utána magyarázkodnak, hogy ez egy sms-es vásárlás lényegében. Ez egy klasszikusan jó példa arra, hogy az elterjedt, de szerencsétlen nevekhez nem kell ragaszkodnunk.
Hasonlóan az egyes pontok szövegeit le kellene cserélni, mert mind lényegében csak annyit mond, hogy sms-el lehet vásárolni. Ehelyett már ezen az oldalon meg kellene mutatni az egyes vásárlások főbb adait. Én pl. rendszeresen vásárolok autópályamatricát mobillal, de mindig elfelejtem ezeket a kódokat. A visszatérő felhasználóknak ezeket jó lenne már ezen a szinten megmutatni. Az egyes szolgáltatások leírásaival is van gond. Hosszúak, nincsenek benne kiemelések, nem elég tagoltak. A mobilon lényegretörőbbnek kellene lenni. Pont a hosszú leírások fognak ahhoz vezetni, hogy az emberek ezeket nem olvassák el, és emiatt hibát hibára halmoznak. A lehetséges opciók közül az autómosást kivenném. Az hogy csak egy helyen lehet mobillal autót mosatni némileg megmosolyogtatóvá teszi ezt a pontot.
 

Mobilvásárlás
 

Autómosás
Rövid elemzésemben azt kívántam bemutatni, hogy a Vodafone mobilos weblapja szép, igényes és ígéretes, azonban még számos helyen csiszolást, egyszerűsítést és véleményem szerint a valódi igények pontosabb beépítését igényelné.

2 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 2 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

Alza.hu UX Design szemmel: Vásárlás vagy Kihívás?

2024. okt. 04. | 5 perc olvasás

Egy gördülékeny vásárlás olyan, mint egy űrlény, aki fénysebességgel utazik. Gyors és hatékony. Az online vásárlás világában a felhasználói élmény (UX) kulcsfontosságú. A zökkenőmentes vásárlási folyamat...

A készpénzes fizetés élménye – Váltsunk azonnal mindenben digitális fizetésre vagy inkább várjunk?

2024. máj. 10. | 23 perc olvasás

Ebben a cikkben azt vizsgáljuk, hogy a végfelhasználók milyen előnyöket társítanak a fizikai készpénz használatához. Szemügyre vesszük azokat a folyamatokat és élethelyzeteket, amikor a készpénz használatát...