A készpénzes fizetés élménye – Váltsunk azonnal mindenben digitális fizetésre vagy inkább várjunk?

Ebben a cikkben azt vizsgáljuk, hogy a végfelhasználók milyen előnyöket társítanak a fizikai készpénz használatához. Szemügyre vesszük azokat a folyamatokat és élethelyzeteket, amikor a készpénz használatát biztonságosabbnak vagy szórakoztatóbbnak és praktikusabbnak érezzük, mint bármelyik digitális fizetési megoldás alkalmazását. Amíg nem értjük meg teljesen, mi motiválja az embereket arra, hogy ragaszkodjanak a készpénzhez, addig nem fogjuk teljesíteni azt a küldetésünket, hogy minden fizetést zöld, gyors, könnyen követhető, ellenőrzött digitális megoldásokon bonyolítsunk le. Ám miközben megtanuljuk, hogyan digitalizáljuk a készpénz használatát, azt is megtanuljuk, hogyan hozzunk létre olyan digitális élményeket, amelyek jobban illenek és jobban megfelelnek polgártársaink mentális modelljeinek.

 

A fizetés fájdalma

A készpénz az egyik leggyakoribb eszköz értékek átadására, átvételére és tárolására. Amikor a készpénzes fizetés élményéről beszélek, olyan területekre gondolok, amelyeket a felhasználói élmény tervezésekor egy empátiatérképpel le tudnánk fedni. Mit tesznek, látnak, éreznek, gondolnak és hallanak az emberek, amikor készpénzt adnak át, kapnak vagy tárolnak? Milyen aggodalmaik, félelmeik vagy örömeik vannak az egyes helyzetekben?

Van, amit elég jól tudunk a pszichológiai kutatásokból, mégpedig azt, hogy készpénzzel fizetni fájdalmas. Ezt a tényt Ofer Zellermayer bizonyította 1996-ban végzett kutatásával, és azóta több más kutató is megerősítette. Felettese, George Loewenstein azt mondta a fizetésekről: „Ha csak lehúzod a kártyádat, nem érzed úgy, hogy bármit is feladnál a vásárlás elvégzéséhez, a készpénzes fizetéssel ellentétben, ahol bankjegyeket kell átadnod”.

Megállapíthatjuk: minél nagyobb az átláthatóság, annál fájdalmasabb és kellemetlenebb a vásárló számára, hogy megváljon a pénzétől.

 

Szeretnénk készpénzmentes társadalmat?

Ha annyira fájdalmas készpénzzel fizetni, akkor azonnal meg kellene szabadulnunk tőle? Sokan így gondolják, például én is. De aztán elkezdtem mélyebben beleásni magam a témába. A digitális pénzkezelés zöldebb, hatékonyabb, tisztább, és segít a kormányoknak abban, hogy korlátozzák a bűncselekményekhez vagy adóelkerülő tevékenységekhez köthető tranzakciókat.

A készpénzes tranzakciók értéke világszerte meredeken visszaesett. A készpénzhasználat a COVID után a világon mindenütt történelmi mélypontra zuhant, a vásárlóhelyi tranzakciók volumenének mindössze 5%-át tette ki Kanadában és Norvégiában, 18%-át az Egyesült Államokban (2023-as adatok), egyes piacokon pedig, például Ausztráliában, Hongkongban és Svédországban, kevesebb mint 10%-át.

India még hivatalos háborút is hirdetett a készpénz ellen, amikor kivonta az 500 és 1000 rúpiás bankjegyeket. Ezek jól hangzanak. Haladunk, de kell-e valójában nyomást gyakorolnunk erre a visszafordíthatatlannak tűnő folyamatra? Vajon tényleg jó lesz-e ez minden társadalmi csoportnak, minden helyzetben?

 

A készpénz nagyon régi

Amikor a készpénz megszüntetésén dolgozunk, figyelembe kell vennünk annak eredetét, az összes kapcsolódó felhasználási helyzetet, és azt is, hogy mit képvisel a kultúránkban.

Ismereteink szerint a pénz körülbelül 5000 éves; a Közel-Keleten találták fel. Az egyik első jó állapotban fennmaradt agyagpénz a mezopotámiai Sippar városából, Ammi-Ditana király uralkodása idejéből (Kr. e. 1683-1640-es évek) származik, amely azt mondja ki, hogy a tulajdonosának aratáskor meghatározott mennyiségű árpát kell kapnia. Az első elektrumból készült fémpénzeket Lüdiában verték a Kr. e. 6. században, míg az első papírpénzt Kínában készítették 1000 évvel ezelőtt, a Szung-dinasztia uralkodása alatt.

Mezopotámiai agyagpénz, lüdiai electrum érme, papírpénz Kínából

A pénz régi. A szokások erősek. És mint tudjuk, minél régebbi valami, annál nehezebb megváltoztatni. De nem adjuk fel. Változást szeretnénk, mert hiszünk a digitális megoldások értékében. Hogyan kezdjünk hát neki?

 

Digitalizációs megközelítések

Amikor digitális megoldásokat szeretnénk létrehozni, több lehetőségünk is van. Az első, leggyakoribb lehetőség az, hogy szabványos digitális eszközöket és mechanizmusokat alkalmazunk, és a fizikai élményt digitális élménnyé alakítjuk. Ez olyan, mint lefordítani egy regényt oroszról németre. Nem könnyű, kreativitást igényel, de lényegében ugyanaz marad. Jó példa erre a megközelítésre a webáruházak feltalálása.

A digitalizáció lehetővé teszi a felhasználási helyzetek demokratizálását is. Ötszáz évvel ezelőtt egy éjfélkor hazatérő részeges lord nem aggódott túlságosan amiatt, hogy megtalálja-e a kulcsait. A szolgája kinyitotta neki az ajtót, ha felismerte az ura arcát vagy részeg hangját. Manapság már bárki élvezheti ezt a fajta szolgáltatást az intelligens záraknak köszönhetően.

A digitális megoldások másik forrása, hogy átültetjük a mesékből vagy sci-fi regényekből származó élményeket a mi világunkba. Manapság már a világítást is felkapcsolhatjuk a szavainkkal, a Google Home vagy az Alexa segítségével.

És persze vannak teljesen új élmények is az életünkben; nem emlékszem olyan mesére, amiben Instagram vagy Tik-Tok szerepelt volna.

Amikor megpróbáljuk helyettesíteni a készpénzt, az összes ilyen módszert bevetjük, de leginkább az első megközelítésre támaszkodunk. Ezért még fontosabb, hogy megértsük, hogyan működik a készpénz, vagy még inkább, hogy mit gondolnak az emberek a készpénz működéséről. Létrehoztuk a bankok által működtetett digitális pénzt. Vannak kriptovalutáink. Több állam, például Svédország vagy Kína központi banki digitális valuták (CBDC) kifejlesztésén dolgozik, digitális átváltásra szolgáló oldalaink vannak a készpénz elkerülésére.

Ezek a megoldások még extra előnyöket is kínálnak. Távoli helyekre is küldhetünk pénzt, és át is válthatjuk a küldés során. Korlátlan mennyiségű pénzt tárolhatunk egy kis számítógépen, és olyan pénzügyi tranzakciókat automatizálhatunk, amelyeket korábban nem tudtunk megtenni. Ügyesek vagyunk az átalakításban és abban, hogy többet kínáljunk. De vajon jók vagyunk-e? A készpénz régi és talán haszontalan is, ezért mennie kell.

 

Emberek, akik készpénzt használnak

A digitális megoldásoknak számos nyilvánvaló előnye van, de még mindig rengetegen vannak, akik nem használják vagy nem akarják használni ezeket. Nem arra fogunk koncentrálni, hogyan tudjuk őket meggyőzni, megtanítani vagy képessé tenni a digitális megoldások használatára, de jó látni, kik ők, mert a kormányzati és banki erőfeszítések nagy része rájuk irányul. Mi inkább az embereket, nem pedig az élményt szeretnénk átformálni.

Vannak emberek, akiknek egyszerűen nincs eszközük az online bankoláshoz. Nincs okostelefonjuk. Nincs Apple Macbookjuk. Nincs okosórájuk. Még egy Google home sincs a sátorban. Lehetővé kell tenni számukra, hogy rendelkezhessenek a megfelelő eszközökkel.

A bűnözők és az adócsalók el akarnak rejtőzni, ezért inkább készpénzben bonyolítják le tranzakcióikat. Vannak olyan más köztiszteletben álló állampolgárok, például orvosok, pszichológusok, takarítók vagy edzők, akik inkább egy kicsit kevesebb adót akarnak fizetni. Nekik is a készpénz a barátjuk. És persze ott vannak a szabadságharcosok, akik egyszerűen gyűlölik, ha nyomon követik őket.

Vannak, akik egyszerűen nem tudják használni a digitális megoldásokat, mert nincsenek meg hozzá a szükséges készségeik. Talán nem tudnak írni vagy olvasni, mentális korlátaik vannak, vagy egyszerűen nem rendelkeznek digitális ismeretekkel.

Az idősebbek sokszor nehezen tanulnak meg új dolgokat, a gyerekeket pedig könnyebb megtanítani az érmék és a színes bankjegyek használatára.

És ne feledkezzünk meg azokról sem, akik fizikai korlátaik miatt nem tudják jól használni a digitális eszközöket.

 

A készpénznek vannak pozitív hatásai

A készpénz azonban nem csak azoknak fontos, akik nem tudnak vagy nem akarnak digitális pénzt használni. Vannak pozitív hatásai is, amelyeket Avni M. Shah, a torontói egyetem tanára ismert fel. Mint azt már tudjuk, készpénzzel fizetni fájdalmas. Ez viszont jó hírt is jelent. Avni bebizonyította, hogy jobban értékeljük azokat a dolgokat, amelyeket készpénzzel vásároltunk meg. A fájdalmas folyamat a vásárlást értékesebbé teszi.

Első kísérletében Shah egy magánegyetem 98 munkatársát kereste meg, és megkérdezte őket, hogy szeretnének-e bögrét vásárolni. A bögre sötétkék volt, és az egyetem logóját ábrázolta. Elmondta nekik, hogy a bögrét általában 6,95 dollárért árulják, de egy promóció keretében 2 dollárra csökkentették az árát. Körülbelül kettő órával az ügylet után Shah mindenkit felkeresett, aki bögrét vásárolt, és megkérte őket, hogy vegyenek részt egy utólagos felmérésben. Vissza akarta vásárolni tőlük a bögrét, de azt találta, hogy akik készpénzzel vásároltak, sokkal többre értékelték a bögrét, mint azok, akik kártyával vették meg.

A készpénzzel vásárolt bögrét sokkal többre értékelték a vásárlók

Shah három másik kísérletet is elvégzett, hogy jobban megértse, hogyan működik a fájdalom a fizetések során. Bebizonyította, hogy ha növeljük a kifizetés összegét, a fájdalom is egyre nagyobb lesz. Ez nem okozott nagy meglepetést, de azt is felismerte, hogy ha szervezeteket támogatunk készpénzadománnyal, az elkötelezettség és a kötődés erősebb lesz, mint ha digitális módon adományoznánk.

A készpénzes fizetés mechanizmusa

Az elvégzett kísérletek fontos tanulsága az, hogy ha készpénzzel vásárolunk meg dolgokat, kisebb eséllyel cseréljük le vagy dobjuk ki őket, ha egy kicsit megöregedtek vagy megkoptak: az érzelmi kötődés erősebb a tárgyak megszerzésekor megélt fájdalom miatt.

 

A készpénzhasználat összetevői

Úgy tűnik, hogy a készpénz nem olyan haszontalan, mint ahogyan azt az indiai kormány gondolja. Tudunk vele fizetni, értéket tárolni, akár dicsekedni is, de egy pénzérmével még egy csavart is behajthatunk. Az összes felhasználási helyzetet fontolóra vesszük, hogy megértsük, miért tűnnek jobbnak valamilyen szempontból a jelenlegi online megoldásoknál, legalábbis a felhasználók agyában.

Ahhoz, hogy jól megértsük az összképet, gyorsan végig kell gondolnunk, kik a szereplői a történeteinknek. Az átadó szerepe nyilvánvaló, de gyakran elfeledkezünk arról, hogy van olyan személy is, aki átveszi és tárolja a készpénzt. Ők is éreznek, gondolkodnak és lélegeznek. És persze valaki szabályozni is akarja ezeket a folyamatokat, hogy zökkenőmentesebbé vagy előnyösebbé tegye őket egyes ellenőrző szervezetek számára.

Azok, akik hisznek a készpénzben, úgy vélik, hogy az alábbi előnyöket nyújtja. Megbízhatónak, kényelmesnek, gyorsnak, használatát könnyen megtanulhatónak és nyomon követhetőnek tartják. Igaz-e mindez? Nézzük meg részletesen a felhasználási helyzeteket, hogy megértsük, mi áll e gondolatok mögött.

 

Készpénz a fizetésekben

A készpénzt eredetileg a fizetések megkönnyítésére találták fel. A csere sok esetben bonyolultnak tűnt, ezért őseink agyagpénzt kezdtek használni, hogy megkönnyítsék az életüket. Nézzük meg, hogy vannak-e még olyan felhasználási helyzetek, amikor a készpénz hasznos lehet.

Az átadó szempontjából a készpénz legértékesebb tulajdonsága az, hogy bárhol és bármikor működik. Rossz a térerő? Semmi gond. A tengerparton vagy, és nincs zseb a ruhádon? Semmi gond. Háborús övezetben vagy, ahol valaki lövöldözik körülötted? Semmi gond. Ha ki tudod nyújtani a kezed némi készpénzzel, valaki más ki tudja nyújtani az övét, hogy elvegye tőled. A készpénz működik. Ez az egyszerűség és megbízhatóság hatalmas előny. Ha elindulsz otthonról, nem kell túl sokat gondolkodnod azon, mi vár rád. Ha elég készpénz van nálad, akkor mindent meg tudsz oldani. Kivéve Hollandiában, ahol egyes éttermek csak kártyát fogadnak el.

Hollandiánál maradva, van egy másik problémánk is, amit jobban meg lehet oldani készpénzzel. A készpénz univerzális. Minél nagyobb a szám rajta, annál jobb, és a papír veri a fémet. Természetesen, ha egy új országba megyünk, pénzt kell váltanunk, de az olyan elismert valutákkal, mint a dollár vagy az euró, elég nagy területeket le tudunk fedni. Másrészt a fizetési rendszerek (különösen Európában) sokkal széttagoltabbak, és meglepetésekre is fel kell készülnünk. Hollandiában például szinte bárhol használhatod a kártyádat. Ha van Maestro kártyád. Ha nem, akkor egyes parkolóautomatáknál készpénzt kell használnod. A Mastercard, a Visa és az érintés nélküli fizetés varázslata nulla hatással van rájuk. Csak a jó öreg érméket és a Maestro-t fogadják el.

Vagy esetleg a Távol-Keleten vagy? Talán nem tudod, hogyan tudsz fizetni a buszon vagy az utcai ételárusnál, de biztos lehetsz benne, hogy a készpénz jobban működik náluk, mint az a fizetési rendszer, amellyel otthon a cappuccinódat vásárolod. Bizonyos esetekben az online fizetés csodálatosan gyors lehet. Egy másodperc alatt fizethetsz az okosgyűrűddel. Szó szerint. És ez nem túlzás. De nem mindenhol és nem minden összeget. És nem mindenkinek van okosgyűrűje. Másrészt a készpénzes fizetés sebessége eléggé kiszámítható. Ez 5 másodperctől maximum 1 percig tarthat, ha valami balul sül el. De nem több. Ezt viszont nem tudod garantálni a kártyával, ami sokszor gyorsabb, mint a készpénz, de nem minden esetben. Ha nagyon sietsz, akkor jobb a vasútállomáson készpénzzel fizetni, hogy elérd az 5 perc múlva induló vonatot.

Ezt a megfigyelést az Uber kutatócsoportja is megerősítette, akik megfigyelték, hogy az indiai felhasználók sok esetben kényelmesebbnek találják a készpénzt, és bár az Uber az első naptól kezdve digitális cég, Indiában mégis bevezette a készpénzes fizetést. Ez egy kissé ellentétes irány, mint amit a kormány szeretne elérni ott.

A készpénz egyik szépsége az, hogy nem sérülékeny. Természetesen erős szándékkal tönkreteheted vagy megrongálhatod a pénzt, de a hétköznapi használat mellett szinte lehetetlen kárt tenni benne. Vannak helyzetek, amikor ez számít. Képzeld el, hogy Horvátországban fizetsz az autópálya fizetőkapujánál a tenger felé tartva. Ki kell nyújtanod a kezed, és figyelned kell arra is, hogy a lábad a féken maradjon. Az utastársaid esetleg egy üveg vizet próbálnak keresni melletted, és valami idegesítő zajt csapnak. Ez még mindig nem egy túl bonyolult mozdulat, de előfordulhat, hogy fizetés közben véletlenül kiesik a kezedből a mobilod. Tudod, hogy a kemény betonon fog landolni, és nem ez a legjobb bánásmód az értékes iPhone-od számára. Jobb ezt elkerülni és inkább a jó öreg készpénzre hagyatkozni.

Maradjunk ennél a fizetőkapus példánál. Nem akarod használni a telefonodat, mert az kockázatos, ezért az érintés nélküli fizetést választod. A kezelő elveszi a kártyádat, elvégzi a fizetést, te pedig reméled, hogy a megfelelő összeget vonták le. Valószínűleg csak a következő benzinkútnál lesz időd megnézni a zsebedben lévő mobiltelefonodat, hogy ellenőrizd, helyes összeget vontak-e le. Ha viszont készpénzt használsz, akkor pontosan tudod, mennyit fizettél, mert látod a visszajáró összeget. A visszajelzés azonnali, és nagyon könnyen követhető.

Talán nem a legnagyobb előnye a készpénz használatának, de érdemes megemlíteni, hogy nagyon könnyű elosztani. Ha a telefonodat használod fizetésre, akkor meg kell találnod, hogy fizetni tudj. Még akkor is, ha sietsz. A készpénz több helyre és több zsebbe is szétosztható. Ezért amikor gyorsan szükséged van rá, elég megtalálnod az egyik tárolóhelyet.

A készpénz gyakran gondot okoz az átvevőnek, mert valahol tárolni kell. Másrészt a készpénz felhalmozása közvetlenebb jele annak, hogy jól megy az eladás. Ha kisvállalkozó vagy, és sok bankjegyet látsz a pénztárgépedben, érzed, hogy egyre gazdagabb vagy. A fizikai tárgyak nagyobb örömet okoznak, ha megérinted vagy meglátod őket, mintha csak megnyitsz egy alkalmazást, és látsz egy számot, ami a vagyonodat jelképezi.

A digitális élmények nem túl átláthatóak a tranzakcióban részt vevő másik fél számára. A legtöbb esetben senki sem látja, hogy mi van a képernyődön. Másrészt, ha készpénzt kapsz, azt a kezedben tartod és a partnered biztos lehet benne, hogy az ügylet sikeres volt. Nincs szükség további intézkedésekre. Micsoda megkönnyebbülés!

Az anonimitás ellentmondásos téma a polgárok és az állam számára. Az állam teljes ellenőrzést kíván, az emberek viszont teljes szabadságot. Még a tisztességes polgárok sem szeretik, ha nyomon követik őket. Persze előfordulhat, hogy van némi Monero a hardveres tárcádban, hogy elrejtsd a vagyonodat vagy a tranzakcióidat, de a lakosság 99%-a számára ez még bonyolult, mint az atomfizika. Sokkal egyszerűbb csak készpénzt használni.

Ha hibát követsz el, ha túl sok pénzt adsz át, vagy rossz pénznemet használsz, az viszonylag könnyen helyrehozható, hacsak nem egy bűnözővel van dolgod. Sokkal nehezebb viszont ugyanezt elérni az online felületeken, nem beszélve a kriptovalutákról, ahol a hibáidból csak igen keservesen tanulhatsz.

Az átvevő oldalán sokkal egyszerűbb kimondani egy számot és várni a készpénzre, mint beírni egy számot egy nehézkes eszközön, megmutatni az átadónak és remélni, hogy jól látja. A hang használata az élmény egyik olyan összetevője, amelyik meggyorsítja a dolgokat, kivéve, ha külföldi vagy és kihívást jelent idegen nyelven dekódolni a számokat.

Nem vagy biztos benne, hogy van-e nálad pénz? Utáljuk, hogy a készpénz helyet foglal, viszont könnyebb ellenőrizni, hogy van-e még nálunk.

Vannak emberek, akiknek extra kontrollra van szükségük. A készpénz segít ebben. Azt a pénzt, ami nálad van, elköltheted. Természetesen kölcsönkérhetsz másoktól, de ez macerás és egy kicsit megalázó is. Az online fizetéseknek is van egy limitje, de könnyebb ezt a helyszínen megemelni, mint egy barátot szerezni, aki a bárban kölcsönadna neked 1000 eurót.

 

Egyéb esetek

A készpénzt leginkább a fizetéshez használjuk, de előfordul néhány más olyan helyzet is, amikor a készpénz jól jöhet. Latin-Amerikában vagy esetleg Cipruson élsz? Akkor tisztában vagy vele, hogy nem lehetetlen elveszíteni a pénzedet, ami a bankban van. Az sem túl előnyös egyes országokban, ha a hatóságok tudják, mennyi pénzed van. Ha a parketta alatt tartod a pénzedet, senki sem fog zargatni.

A készpénz nem csak praktikus dolgokról szól. Vannak, akik szeretik, ha csodálják, irigylik vagy éppen gyűlölik őket, mert gazdagok. A készpénz segít nekik abban, hogy érezzék a hatalmukat. Ez jó vagy rossz? Nem minősítem, de a készpénz mindenképpen segíti őket abban, hogy ezt érezhessék. Bár a bankok elég jól óvják a pénzedet, vannak, akik szeretnek mindent kontrollálni. A készpénz esetén te választhatod meg a biztonságod szintjét. Ott is hagyhatsz egy kupac eurót a dohányzóasztalon, de lehetőséged van arra is, hogy 10 testőrrel őriztesd a vagyonodat egy páncélozott pincében.

A készpénznek nem ez a legfontosabb felhasználási módja, de akár fizikai tárgyként is használható. Akár egy csavart is be lehet vele hajtani. Ez például határozottan egy olyan dolog, amit nem tudsz megtenni a mobilbanki alkalmazásban látható számjegyekkel.

Végül, de nem utolsósorban a készpénz mélyen beépült a kultúránkba. És ez nem csak a digitalizációnk szintjéről vagy a vagyoni hatalmunkról szól. A dánok szuperdigitálisak, míg Németországban még mindig tisztelik a készpénzt. A japánok még az új évet is úgy ünneplik, hogy szépen megőrzött bankjegyeket ajándékoznak díszes borítékokban a gyerekeiknek. Az otoshidama a japán kultúra egyik erős pillére.

 

Tanulságok

Összefoglalva, a régi, gyűlölt és szeretett készpénzünket még mindig sokan univerzális, megbízható, könnyen érthető és gyors fizetési módnak tartják. Igaz ez? A lényeg az, hogy mindez nem számít. Csak az számít, hogy az emberek hogyan érzik magukat, mert ez irányítja a választásukat.

Foglaljuk össze, mit tanultunk a készpénzzel kapcsolatos élményből a pénzügyek digitális átalakítására irányuló erőfeszítéseinkkel kapcsolatban:

  • A készpénz lehetővé teszi, hogy úgy bonyolítsunk le tranzakciókat, hogy nem látunk és nem követünk mindent a szemünkkel. Ez szinte lehetetlen, ha bármelyik digitális megoldást választjuk. A digitális élményeinket hangokkal és beszélgetős dizájnelemekkel bővítve vonzóbbá és gyorsabbá tehetjük.
  • Mivel a szokásos készpénzes tranzakciókban legalább két szereplő vesz részt, elengedhetetlen, hogy mindketten követni tudják, mi történik. Ha mindenki a saját képernyőjét bámulja, az eléggé lehetetlen. A visszajelzés minden helyzetben kulcsfontosságú.
  • A pénzügyi tervezés során az érdekek egymással ellentétesek lehetnek. Erre oda kell figyelnünk. Ami jó az államnak, az nem feltétlenül jó a polgároknak.
  • A kényszer felgyorsíthatja a változásokat, de nem teszi azokat maradandóvá. Az emberek mindig találnak majd valamilyen kerülőutat, hacsak nem tanítják meg és győzik meg őket arról, hogy a készpénz megszüntetése jó és helyes. A készpénzhasználat tanulmányozása nemcsak abban segít bennünket, hogy jobb pénzügyi élményeket teremtsünk, hanem arra is megtanít, hogyan teremtsünk jobb digitális élményeket úgy általában. A készpénzhasználatból származó fő tanulságok a következők:
  • Felhasználóink jobban értékelik a stabilitást és a megbízhatóságot, mint az extra funkciókat. Ez a tanulság képezi az egyszerű, de kiváló prioritizálási módszer, a Kano modell alapját.
  • Minél régebbi egy feladat/szokás, annál nehezebb azt leváltani. Ne várd el, hogy az emberek gyorsan átálljanak a te megoldásodra, ha már generációk óta használnak valamit. Az Aperol Spritz divatosan hangzik, de nem fogja egyhamar leváltani a bort.
  • A digitális nem eredendően jó. Szeretjük a digitális dolgokat, de meg kell értenünk, hogy minden helyzethez értéket kell adniuk.
  • A tartalékmegoldások elengedhetetlenek, különösen akkor, ha a felhasználóink valami kulcsfontosságú dolgot csinálnak. A pénz pedig egyformán fontos a szegényeknek és a gazdagoknak.
  • Nem elég egyetlen érzékszervet megcélozni. Ha több érzékszervre támaszkodunk, gyorsabbá és könnyebben emészthetővé tehetjük az élményünket. Olyan ez, mintha egyszerre több processzort használnánk az adatok gyorsabb feldolgozása érdekében.
  • A fizikai jelleg megszüntetése csökkentheti az érzelmi bevonódást. Még mindig könnyebben kötődünk a fizikai dolgokhoz. Ezt elég jól megtanultuk a COVID alatt. Csak hasonlítsd össze az itt töltött napokat a legutóbbi online konferenciával, amin részt vettél.

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Tudj meg többet a témáról

    Készíts user personát egyszerűen sablonunk segítségével!

    2023. aug. 03. | 11 perc olvasás

    A marketinges nagynénje látta az applikáció terveit és egy fantasztikus, korszakalkotó ötlete támadt. / “Nagyon tetszenek a jelmezes kiskutyák, úgyhogy szerintem megjelenhetnének valahogy a logóban.” / “...

    Hogyan használhatjuk a színpszichológiát a UX designban marketing és branding célok elérésére

    2023. jún. 20. | 14 perc olvasás

    A színek kulcsszerepet játszanak mindennapi életünkben, illetve abban, ahogyan a világot érzékeljük. Ezt előnyünkre fordíthatjuk a brand kialakítása, a termékmarketing vagy akár egy adott szolgáltatást...