Innovatív UX megoldások a Bunq neobanktól Digitális bankolás Hollandiában – 1. rész

A digitális és/vagy mobil bankok a pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó gazdasági szervezetek leginkább felhasználóbarát válfajába tartoznak. Szolgáltatásaik nem kizárólag a digitális generáció intenzív érdeklődésére alapoznak, ezért elsősorban a jó felhasználói élményre, az egyszerű használhatóságra vágyók egyre népesebb táborát célozzák. Költséghatékonyságra törekednek: személyi és dologi kiadásaik alacsonyan tartása mellett magas profitrátát eredményező, újszerű, vonzó prémiumszolgáltatásokkal nyerik el ügyfeleik figyelmét.

A hagyományos, a Fintech versenytársak szorításában egyre gyorsabban innováló bankok mellett léteznek kifejezetten áramvonalasított szolgáltatók is, melyek fizikai képviselettel alig, vagy egyáltalán nem rendelkeznek. Jellemzőjük, hogy a velük való ügyintézés sem személyes találkozókra alapul; elsősorban az online, mesterséges intelligenciával hatékonyan fejleszthető kommunikációt részesítik előnyben, weboldalon és/vagy mobilalkalmazáson keresztül.

A pénzügyek okostelefonos felhasználás esetén szó szerint kézben tartott intézése vonzó alternatíva a Fintech fejlesztésekre érzékeny, egyre gyarapodó vásárlói réteg számára. További értéket képvisel többnyelvű felületük, melyek az adott ország nem anyanyelvű lakosságát, az ott csak ideiglenesen tartózkodók táborát célozza.

Ezek a trendek a világ egyre több részén, így Hollandiában is mind erősebben jelentkeznek. A németalföldi piac néhány jellemző szereplőjén keresztül vizsgáljuk a helyi innovatív szolgáltatások kínálatát és az általuk kínált felhasználó élményt. Elsőként a Fintech fejlesztés egyik kiemelkedő alakja, az amszterdami székhelyű Bunq kerül terítékre.

 

Bunq – zöld bankolás és utazásalapú közösségépítés

A Bunq egyike a négy legnagyobb, a hagyományos pénzintézeteket fenyegető szolgáltatónak, az N26, a Revolut és a Monzo mellett. Bár pontos adatot nem hoz nyilvánosságra, becslések szerint közel 2 milliósra becsült felhasználói tábor él a 2012-ben alapított vállalat szolgáltatásainak előnyeivel. 2019-re vonatkozó pénzügyi eredménye szerint ügyfelei értékelik a környezet megóvására és az utazási közösségépítésre alapuló stratégiáját: 2018-ról 2019-re több mint duplájára (211 milló euró vs. 433 millió euró) nőtt az ügyfélbetét értéke.

A Bunq SuperGreen szolgáltatása egyedi a maga nemében. A holland pénzügyi szolgáltató az ügyfél költéseinek arányában környezetvédelmi tevékenységet finanszíroz: minden elköltött 100 euró után együttműködő partnerének bevonásával állja egy fa ültetési költségét, amivel csökkenti az ügyfél karbonlábnyomát. A Bunq állítása szerint átlagos költési szint (havi 1000 euró) és életvitel mellett két év alatt széndioxidmentessé teheti életét az ügyfél pusztán azzal, hogy használja a bank szolgáltatását. A Bunq példáját természetesen más szolgáltatók is követik, mint például a ghenti Bonsai.

A nonprofit, 2005 óta létező Eden Reforestation Projecttel kialakított együttműködés révén havi rendszerességgel támogatja a holland pénzügyi szolgáltató a Föld újraerdősítését. Ezzel az erős környezetvédelmi üzenettel eléri a téma iránt elkötelezett fogyasztók figyelmét. A szolgáltatás kialakításának köszönhetően a pénzügyi tranzakciók számának és értékének növelésére készteti az ügyfelet, amivel extra bevételre tehet szert a bank.

Erősítendő a bankkártya-tulajdonosok elkötelezettségét, grafikus és numerikus módon egyaránt megjeleníti az eddigi költések környezetvédelmi hatását. A mobilalkalmazáson keresztül nyomon követhető a korábban végrehajtott pénzügyi tranzakciók által indukált faültetés mennyisége. Ez nem csak pozitív visszaigazolást ad a Bunq ügyfeleinek, hanem egyben további költésekre sarkallja őket.

Szintén a környezetvédelem melletti elkötelezettségét erősíti a Bunq SuperGreen szolgáltatáshoz járó bankkártya anyaga. A lap tartósságot ígérő rozsdamentes acélból készül, melynek újrafeldolgozása kisebb terhelést jelent környezetvédelmi szempontból, a hagyományos műanyag kivitelhez viszonyítva.

Bunq SuperGreen – erdők születnek a felhasználói költések nyomán

A Bunq Travel Assistant szolgáltatása más bankokkal szemben könnyebbé teszi az utazással kapcsolatos kiadások felügyeletét. Többek között segíti a különböző valuták közötti átváltást, ZeroFX szolgáltatása révén 3 százalékos kedvezményt biztosítva az általános banki gyakorlathoz képest. Emellett tanácsot ad az adott országban való kártyahasználatról és egyéb, pénzügyileg hasznos tippekkel látja el a bank ügyfeleit.

A Bunq a Travel Assistant révén közösségépítést is végez. A szolgáltatáson keresztül a holland pénzintézet ügyfelei megoszthatják egymással külföldi pénzügyi tapasztalataikat, így az adott országban meglevő financiális szokásokról, tippekről-trükkökről első kézből értesülhetnek azok, akik még korábban nem jártak a desztináción. Az elveiben a Tripadvisor megoldásához hasonló véleményezési és ötletadó rendszerrel az idegen nyelvű környezetben kevéssé magabiztosan mozgók kaphatnak támogatást. Ez a lehetőség, a szolgáltatás kifejlesztését követően már közel zéró banki erőforrás felhasználásával működik, mivel annak tartalommal való feltöltéséről a közösség gondoskodik.

A Travel Assistanton keresztül engedélyezhető push-üzenetekkel a felhasználó folyamatos, lokációalapú értesítéseket kap. Az úgynevezett geokerítések (geofencing, virtuálisan kijelölt földrajzi határok) használatával a Bunq egészen pontosan meg tudja határozni, amennyiben használója pénzügyi szempontból érdekes vagy fontos helyszínen jár. Képes például felismerni, ha repülőtéren tartózkodik az ügyfél, így már azelőtt tippeket kaphat az optimális megoldásokhoz, mielőtt szembesülne az olyan feladatokkal, mint például a valutaváltás. Kikerülve a személyi adatok felhasználásával és adatszivárgással kapcsolatos aggályokat, a Travel Assistant nem tárolja a felhasználó tartózkodási helyét.

Innovatív jegykezelő platformot is kínál ügyfeleinek a Bunq. Használatával a pénzintézet mobilalkalmazásából nyílik lehetőség múzeumokba, kiállításokra, bemutatókra és egyéb látványosságokra belépést biztosító jegyek beszerzésére.

Egyetlen felületen összefogva, a mobilalkalmazásból érhetők el a fenti lehetőségek, ezáltal egyszerűen és gyorsan használhatók, ráadásul mindig kéznél vannak.

Bunq Travel Assistant – egymást segítő hollandok a világ számos országában

Minden innováció annyit ér, amilyen széles körben használják. Elengedhetetlenül fontos, hogy könnyen kezelhető felület kerüljön a felhasználó elé. Felismerve ezt a kihívást, a bunq drasztikusan egyszerűsítette mobilappja alkalmazásba vételének módját. Az újonnan csatlakozó felhasználókra ezáltal csak két feladat hárul: az app letöltésének és telepítésének folyamatát követően ki kell választaniuk a kívánt előfizetést; minden egyéb beállítást elvégeznek a pénzintézet algoritmusai a háttérben.

Statisztikailag is kimutathatóvá vált a minimális felhasználói beavatkozásra törekvés előnye. A megújult mobilalkalmazás megjelenése előtti időkhöz képest duplázódott a holland cég szolgáltatásra egységnyi idő alatt feliratkozók száma.

Mindazonáltal nem hagyja figyelmen kívül az egyedi igényeket sem a bunq: az okostelefonokra készített app a lehető legegyszerűbb formában, három menü (me, us, profile) segítségével részletes beállítási lehetőségeket nyújt.

Gyakorlatilag a bankok között egyedülállóan a bunq bárki számára lehetővé tette mobilalkalmazásának jobbá tételét. A pénzintézet saját API-ján keresztül, saját fejlesztőeszközeivel készíthetők kiegészítések a vállalat appjához. Az elkészült alkalmazások, átvizsgálást követően, a többi felhasználó számára is elérhetővé válnak.

Amint az a fenti példákból is látszik, a közösségépítés és az egyszerű használhatóság minden szinten fontos a németalföldi pénzintézet számára. A mobilapp Common Goals lehetőségével például alig néhány érintéssel hozhatók létre új, társadalmilag fontosnak tartott adománygyűjtések, melyekhez csatlakozni szintén nagyon egyszerűen lehet a mobilalkalmazásból. A bunq tehát felismerte, hogy amennyiben egyszerűen tud új felhasználókra szert tenni, a meglévőket pedig viszonylag alacsony ráfordítással, a közösségépítés erejével megtartani, akkor a többi, nehezen mozduló pénzügyi szolgáltatóval szemben nem csak piaci részesedést képest növelni, hanem azon magasabb profitszintet tud elérni.

Profil a mobilalkalmazásban – kézben tartható kiadások

 

Játékos, egyszerű, elegáns: minden alapja a könnyed design és az egyszerű flow

A Bunq felületét a már említett közösségi együttműködés keretében is, folyamatosan frissítik, újratervezik. A legújabb felület ismét frissebb, merészebb és játékosabb lett, mint a korábbi. A tervezők egyértelmű célja volt, hogy az új design maradjon hű az eredeti márkához, vagyis változatlanul színes, játékos, egyszerű és elegáns legyen. Elsődleges üzenete, hogy a megoldás segít időt és pénzt megtakarítani, és a környezetet is védeni. Fontos szempont volt, hogy asztali gépen, mobilon és más médián keresztül elérve egységes kép fogadja a felhasználókat. Így döntöttek amellett, hogy visszatérő vizuális elemek lesznek az élénk színes, egyszerű groteszk fontkészlet és a rendkívül hangsúlyos ikonográfia.

Látható, hogy az app tervezői nagyon odafigyeltek, hogy egységes és következetes legyen a felület megjelenése. Ennek érdekében szükséges volt több olyan elem bevezetése, amelyek mindezeket összekapcsolják. Ezek közé tartozik a rendkívül egyszerű user flow, fekete háttéren megjelenő elsődleges és másodlagos színek tömkelege, amelyek még így is képesek egységes, vidám és rendkívül trendi, lendületes világot mutatni. Mindez azt mutatja, hogy a Bunq nem éppen egy tipikus, unalmas és hagyományos bank.

A tervezés során a mobil verzióból indultak ki, és nagyon odafigyeltek arra is, hogy a Bunq felhasználók többsége egyértelműen a mobilos környezetből érkezik (aktuálisan) és származik (vagyis ez a leginkább megszokott környezet számára). Elsőként a kisebb elemeket tervezték meg, majd modulokba, szakaszokba csoportosították azokat. Miután a mobilos felületen helyükre kerültek ezek a modulok, és megtervezték asztali gépre, mobilra és táblagépre készült variációkat is. A felületek elrendezését a már említett, szigorú rácsrendszer segítette. Azt pedig, hogy a sokféle színnek ne legyen gyerekes hatása, kétféleképpen oldották meg. Egyrészt fekete hátteret és semleges betűszíneket alkalmaztak, másrészt a választott színek némileg eltérnek a gyerekek számára készült játékokon, felületeken és kiadványokban alkalmazottaktól, így lett a piros vörösesebb és a sárga okkeresebb. A használt képek- ikonok pedig felnőttesebbek.

Bunq, és a tervezése során használt irányelvek, grafikák.

A Bunq felhasználói gyakran emlegetik, hogy az appot megnyitva mindent nagyon egyszerűen el tudnak azon végezni, az egész megoldás felülete és folyamata különösen friss érzést kelt bennük. Legjobban a kifejező színeit szeretik (természetesen a könnyű flow mellett). Sokat is tesz a Bunq azért, hogy ennyire jó legyen a felülete és szeressék a felhasználói is. Ezek közé tartozik például, hogy komplett felületet üzemeltetnek, ahol a felhasználók megírhatják javaslataikat, problémáikat, a megoldás használata során észrevett javítanivalókat. Olyan problémák és önkéntes javaslatok gyűlnek össze itt, amelyeket sok esetben csak hosszas felhasználói kutatás és tesztelés során lehetne feltárni. A Bunq pedig visszajelez a felhasználóinak arról, hogy melyik – itt felvetett – problémákat oldottak már meg, és hogy min dolgoznak éppen a fejlesztők.

Felesleges információk a képernyőn – 1
Felesleges információk a képernyőn – 2
Felesleges információk a képernyőn – 3

 

És ami igazán szimpatikussá és szerethetővé teszi a Bunq-ot,

az az, hogy a vállalat ezeket a felhasználói észrevételeket – többek között – a Twitteren is megköszöni, ami egyrészt kiváló kommunikációs gesztus a userek felé, mert mutatja, hogy hallgatnak azok észrevételeire, másrészt a megújult felületet is itt harangozza be.

A felhasználók észrevételei alapján (is) frissített verziók tehát folyamatosak, 2021. januárjában a 16. verziónál tartottak épp.

A bunq új verziójának beharangozója

 

Összefoglalás – Miért kedvelik a felhasználók a Bunq-ot?

Egy szolgáltatás akkor lehet igazán népszerű, ha vagy egy komoly problémát old meg, vagy még a fogyasztók előtt is ismeretlen dolog iránt kelt igényt. A Bunq mindkét területen jól teljesít: kényelmessé és egyszerűvé teszi a digitális bankolást, mindemellett egyedülálló szempontokat hoz be a pénzügyek kezelésébe.

A környezetvédelem komfortossá tételével azokat a fotelhuszárokat is be tudja vonzani, akik elméletben szívesen tennének a bolygónk flórájának és a faunájának megóvásáért, de tevékenyen résztvenni nem hajlandóak. Emellett a Hollandián kívüli országok eltérő pénzügyi szokásaihoz való igazodást is megkönnyíti, még ha ez az előny a jelenlegi, koronavírussal és karanténokkal terhelt időszakban csupán mérsékeltnek mondható.

A Bunq szolgáltatásai innovatív UX designnal párosulnak, és így elég egy okostelefon az online bankolási tevékenységek elvégzéséhez. Ez tulajdonképpen deklarált célja is volt a holland pénzintézetnek; kifejezetten a mobil platformot használókat célozza termékeivel és szolgáltatásaival. Napjainkban igazán logikus döntés ez, hiszen egyre több okostelefont és tabletet használunk a mindennapi életünk során, szemben az asztali számítógépek és laptopok stagnáló számával. Jelenleg Európában nagyjából fele-fele az arány, ugyanakkor a mobil készülékeket könnyebben kapjuk elő, különösen menet közben.

A blogbejegyzés folytatásában részletesen írtunk azokról a nagy, nemzetközi háttérrel rendelkező, holland gyökerű bankokról, amelyek ugyancsak kezdeményező, innovatív megoldásaikról ismertek.

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Tudj meg többet a témáról

    Készíts user personát egyszerűen sablonunk segítségével!

    2023. aug. 03. | 11 perc olvasás

    A marketinges nagynénje látta az applikáció terveit és egy fantasztikus, korszakalkotó ötlete támadt. / “Nagyon tetszenek a jelmezes kiskutyák, úgyhogy szerintem megjelenhetnének valahogy a logóban.” / “...

    Hogyan használhatjuk a színpszichológiát a UX designban marketing és branding célok elérésére

    2023. jún. 20. | 14 perc olvasás

    A színek kulcsszerepet játszanak mindennapi életünkben, illetve abban, ahogyan a világot érzékeljük. Ezt előnyünkre fordíthatjuk a brand kialakítása, a termékmarketing vagy akár egy adott szolgáltatást...