Hatékonyság és kultúra, avagy mire jó a Design Critique?

Mi az a design critique?

A design critique egy kb. egyórás, célirányos meeting, melynek célja, hogy a designer rendszerezett, hasznosítható szóbeli visszajelzéseket kapjon a készültség valamilyen fokán álló terveire. A design critique-en minden hozzászólás alapját ugynazok a felhasználói vagy üzleti célok képezik, amik alapján a tervező is dolgozott.
 

A design critique fejleszti a céges kultúrát

A design critique nem csak a szigurúan vett tervezési módszertanban bizonyul hasznosnak. Mi is azért honosítottuk meg az Ergomániánál, mert kicsit hosszabb távon a teljes vállalati kultúrát szeretnénk fejleszteni vele. A design critique hasznai az alábbiakban mutatkoznak meg:

  • Hatékony visszajelzési kultúrát teremt. A critique során a visszajelzések nem szubjektív értékítéleten alapulnak, hanem mindenki ugyanazokból a felhasználói és üzleti célokból indul ki, mint maga a designer.
  • Fejleszti a szóbeli kifejezésmódot, a szaknyelvi készségeket. Van, aki könnyebben beszél, van, aki nehezebben. Mint mindenben, ebben is lehet rutint szerezni. Ha rendszeresen, kollégák előtt beszélsz pár percet desinról, egyre gördülékenyebben és szakszerűbben tudod majd kifejezni magad – akár ügyfelek előtt is.
  • Kölcsönös és demokratikus. A design critique nem a szenioritásra vagy dominanciára épít. Ilyenkor nem a “szolgálati út”, nem a szokásos alá-fölé rendeltség dönt, nem a senior mondja meg a juniornak, mit hogy kell csinálni. Mindenkinek a véleményére ugyanannyi idő jut, egyik szereplőnek sincs esélye, hogy időben, hangerőben vagy szenioritásban ledominálja a többieket.

 

Design critique-et szinte bármiről tarthatsz

A design folyamat szinte bármely produktuma vagy munkaanyagaga alkalmas rá, hogy a critique módszerével gyűjts visszajelzéseket a csapattól. Tipikusan persze felületterveket szoktunk bevinni critique-re (szoftveres drótvázat, UI tervet, prototípust).
A módszer nem zárja ki azonban, hogy más artefaktokat is kritizáljatok: skiccet, flow-t, koncepciót.
A lényeg, hogy terv alapuljon valamilyen koncepción, és a készültségnek valamilyen értelmezhető fokán álljon, mondjuk 30% és 70% között – vagy ha úgy tetszik, valahol a barlangrajz és a kész alkalmazás között.
 

Nincs szükséged különleges kellékekre

Egy design critique-hez szinte alig szükséges bármilyen kellék. Ami kell, azt úgyis megtalálod egy átlagosan felszerelt tárgyalóban. Ami feltétlenül szükséges: szabad tárgyaló, timer, projektor, és mindenkinek saját írószer és jegyzetfüzet.
 

Kicsi, de hatékony csapatot hívj össze

A critique kiscsoportos műfaj: az előadón és a moderátoron kívül kb. 4-6 meghívottal működőképes. A meghívottak összeválogatásánál figyelj a heterogenitásra, azaz ne kizárólag abból a csapatból hívj embereket, amelyiknek a munkáját a critique közvetlenül érinti. A legjobb, ha a termék szempontjából közepes kötődésű embereket hívsz, akik ismerik a témát, de nem állnak se túl messze tőle, se túl közel hozzá.
 

Három szakaszból építsd fel a design critique-t

Az alábbi 3 szakaszra érdemes bontanod a critique egészét.

  1. Prezentáció: a designer bemutatja a designt. (10-15 perc)
  2. Felkészülés: a csapat tagjai lejegyzetelik, mely pontokhoz akarnak hozzászólni. (5 perc)
  3. Kritika: a csapat tagjai egyesével visszajelzéseket adnak a designernek. (30-40 perc)

A szakaszokat egy timer segítségével érdemes timeboxolni. A moderátor feladata, hogy figyeljen az időre, és a kritikák elhangzásakor jegyzeteljen a designer számára. A szakaszok között nem tartunk szünetet.
A prezentáció előtt a moderátor szokás szerint nagyon röviden elmondja a critique alapvető szabályait. A kritikai szakaszban a résztvevők sorban, egymás után, megszakítás nélkül elmondják visszajelzéseiket. A kritikai szakasz után – ha van rá idő és igény – kialakulhat vita, de nem szükséges.
Lássuk részletesen, mi történik az egyes szakaszokban.
 

Prezentáció: azaz hogy mutasd be a designt hatékonyan?

Prezentáláskor felhasználói vagy üzleti célok alapján mutasd be a designt. Milyen élethelyzetben találkozik a látogató ezekkel az oldalakkal? Milyen feladatot hajt végre a látogató ezeken az oldalakon? Mivel teremt és milyen értéket a megrendelődnek? Ez azért fontos, mert a visszajelzéseket is – ideális esetben – az alapján fogod kapni, hogy a designod megvalósítja-e az ismertetett célokat.
Figyelj az alábbiakra, és megkönnyíted a csapatnak a designod megértését:

  • Készülj fel időben a prezentációra, szedd össze előre a releváns információkat.
  • A meghívóban foglald össze a projekt legfontosabb tudnivalóit, vagy csatold a design briefet, ami alapján dolgoztál.
  • A prezentáció elején mondd el, hány képernyőt fogsz mutatni, és hogy milyen készültségi fokon áll a designod.
  • A prezentációd elején ismertesd újra a designod üzleti vagy felhasználói célját, pl. vetítsd ki a design briefet.
  • Ismertesd a főbb dilemmákat és döntési pontokat, amik hatással voltak a munkádra.
  • Ismertesd a kutatási eredményeket, korábbi verziókat, felhasználói teszteket, amik hatással voltak a munkádra.

 

Kritika: azaz hogyan adj konstruktív visszajezést?

Amikor visszajelzést adsz, ugyanazokból a felhasználói vagy üzleti célokból indulj ki, amiket a designer a képernyők bemutatása előtt ismertetett.

  • Kerüld a szubjektív ítéleteket, pl. “nem tetszik”, “furcsa”, “én máshogy csinálnám” stb.
  • Emeld ki a design erősségeit is. Mik azok a pontok, ahol a design kielégíti a brief támasztotta igényeket? Mit érdemes mindenképp megtartani a designból? Hol jár jó úton a designer?
  • Ha te is felírtad magadnak ugyanazt, amit előtted már elmondtak, nyugodtan ismételd el. Nem mindegy, hogy részlet – akár negatív, akár pozitív – egy embernek tűnik fel, vagy hatnak.
  • A kritikádat megfogalmazhatod kérdés formájában is. Nyugodtan állítsd dilemma elé a designert. “Miért döntöttél így?”, “Milyen lehetőségek voltak még?”
  • Nem feladatod, hogy alternatív megoldásokat találj ki; a critique nem “idea generation” eszköz. A designer a saját, elkészült munkájára vár visszajelzéseket vár.

 

Rajtad múlik, mit fogadsz meg

A design critique módszer autonóm designerekkel számol, azaz designerként rajtad múlik, hogy a visszajelzések közül mit építesz be a további munkádba, és mit vetsz el. A módszer nem tartalmaz sem kötelezően elfogadandó elemeket, sem számonkérést a critique-en elhangzottakkal kapcsolatban. Azonban a csapatodnak mindig felelősséggel tartozol, így ha nem fogadsz el valamit a javaslataik közül, készülj fel rá, hogy a döntésedet meg kell tudnod indokolni.
Ne feledd: mindenki azért jött, hogy segítsen neked. Amikor a társaid visszajelzést adnak neked, akkor nem téged kritizálnak, hanem a designodat. Mikor a critique véget ér, akár meg is köszönheted nekik.
 

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Tudj meg többet a témáról

    Készíts user personát egyszerűen sablonunk segítségével!

    2023. aug. 03. | 11 perc olvasás

    A marketinges nagynénje látta az applikáció terveit és egy fantasztikus, korszakalkotó ötlete támadt. / “Nagyon tetszenek a jelmezes kiskutyák, úgyhogy szerintem megjelenhetnének valahogy a logóban.” / “...

    Hogyan használhatjuk a színpszichológiát a UX designban marketing és branding célok elérésére

    2023. jún. 20. | 14 perc olvasás

    A színek kulcsszerepet játszanak mindennapi életünkben, illetve abban, ahogyan a világot érzékeljük. Ezt előnyünkre fordíthatjuk a brand kialakítása, a termékmarketing vagy akár egy adott szolgáltatást...