Facebook belépés és nyitóoldal

A Facebook beléptető oldalán jó helyen van a logó, a kommunikációs üzenet és a kép is passzol az oldal küldetéséhez. Több gond van azonban a jobb oldallal. Mivel a Facebook használata csak regisztrációval lehetséges, ezért a belépés funkciónak jóval nagyobb szerepe van, mint egy átlagos oldalon. Ha kiolvasnám a nagy ergonómiai kézikönyvből, hogy hova kell rakni a belépést, akkor a facebookosok csillagos ötöst kapnának. Jó helyen a jobb felső sarokban van, minden klappol (talán a szövegek lehetnének egy kicsit jobban olvashatóak és a Forgotten your pasword? (Elfelejtetted a jelszavad?) lehetne inkább a szövegdobozok alatt), de mégsem jó. Ennek sokkal kiemeltebb helyen kellene lennie, mondjuk a sign up (regisztráció) felett, a login gombnak ordítania kellene és vonzania a tekintetet.

A regisztrációs form rendben van, de ha már megnyugtatjuk az embereket, hogy ingyenes, akkor egy mondat is lehetne arról, hogy ez a használthoz elengedhetetlen. A new password (új jelszó) helyett sokkal jobb lenne a jelszavad címkézés, mert az ember arra gondol mihez képest új? Miért is új? A month, day, year (hónap, nap, év) után nem raknék : jelet, szimplán csak ronda.
Az alsó menüsorban a logint teljesen felesleges, főleg, ha jól látható lenne fenn. A nyelválasztó (English (US) stb.) felirata sem a legelőnyösebb. Egy nemzetközi oldalon nem lehet így eldugni a nyelvválasztást.
Miután beírtam emailcímem, jelszavam bent vagyunk végre saját birtokon. Nem örülök a home linknek a facebook logó mellett, amikor ugyanoda visznek. Az sem tölt el túl nagy vidámsággal, hogy már a nyitón is aktív mind a két link, így ha kattintok rájuk, akkor ugyanoda visznek vissza.

 
 
A többi pont oké. Jobbra fent a nevem van a Settings (beállítások) mellett, teljesen nem különülnek el, jobb lenne valami szöveg, hogy Rung Andrásként vagy belépve.
Középen az írja a Facebook, hogy lehet felhasználónevem (username), alatta pedig elmondja röviden, hogy mire jó ez, de ebből nem derül ki, hogy az a lényeg, hogy lehet permanens url-em, mint www.facebook.com/rungandras a http://www.facebook.com/home.php?ref=logo helyett. Ezt nem igazán sikerült elcsípni. Mindegy, azért beállítottam, hogy örüljenek.
Csak némi kattintgatás után sikerült rájönnöm, hogy a baloldali menüsor azt kontrollálja, hogy középen az üzenőfalon linkek, képek bármi más jelenik meg. Ezt elég ügyetlenül sikerült kommunikálni. Látszólag semmi kontroll kapcsolat nincs ez a menüsor és az üzenőfal közt.

Hello Rung, do you speak Magyar? felirat sem éppen a bizalmam erősíti, amikor újra belépek (ekkor már van felhasználónevem is, azt hittem több zaklatás nem lesz). Nos ha a magyar nem is világnyelv, de ott van a top 100-ban a pár ezerből. Tudhatnánk, hogy Hungarian. De ennél jobban zavar, hogy lehet, hogy fontosak a Facebooknak a fordítások, de miért foglalja ez el a belépő képernyőm felét, mint a legfontosabb dolog?
Ezzel szemben a requestek (kérelmek) teljesen el vannak dugva a jobb felső sarokban. Az ikonok elég vacakok és semmitmondóak, a kiemelések gyengék. Ez a rész sokkal jobban ki lehetne dolgozva.

 
 
 
A többi tartalom a jobb oldalon nagyjából rendben van, bár ha a highlights (kiemelések) alatt nem szerepel semmi, akkor nem tudom miért kell megjelennie itt.

A connect with friends pont is teljesen felesleges bal oldalon alul. Ha nem akarjuk ezt nyomni, akkor miért van itt is meg a menüben is. Ha meg fontos, akkor miért a jobb alsó sarokba dugjuk el?
Azt sem teljesen értem, hogy a facebook allécében lévő funkciókat miért kellett az allécbe lerakni. Fontosak és hely is lenne nekik fenn.

Mivel megnéztem a wiw keresőjét nézzük meg a facebookét is. Tetszik, hogy ajánl embereket és az is jó, hogy az email accountomat átbányászva is tud ajánlani embereket. Az viszont nem nyerte el a tetszésem, hogy a sima kereső el van dugva az oldal legaljára, ha a find people-re kattintok, akkor csak görgetéssel látom.
A wiwhez képest igen limitáltak a lehetőségeim régi iskolatársak és munkatársak után kereshetek a munkahely és az iskola alapján. Ennyi. Az interface rendben van, leszámítva azt a csúnya bakit, hogy a leaving year (végzési év) nem fér bele a dobozába. Egy ekkora oldalon ilyen csúnyaság nem maradhatna ott.

E rövid elemzésből is látszik, hogy habár a facebook sokkal kompaktabb, mint a wiw, gördülékenyebb és gyorsabb, nem igazán mondható tökéletesnek és olykor ötletes megoldásai ellenére is sok ergonómiai hibát rejt.
 

5 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 5 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

Alza.hu UX Design szemmel: Vásárlás vagy Kihívás?

2024. okt. 04. | 5 perc olvasás

Egy gördülékeny vásárlás olyan, mint egy űrlény, aki fénysebességgel utazik. Gyors és hatékony. Az online vásárlás világában a felhasználói élmény (UX) kulcsfontosságú. A zökkenőmentes vásárlási folyamat...

A készpénzes fizetés élménye – Váltsunk azonnal mindenben digitális fizetésre vagy inkább várjunk?

2024. máj. 10. | 23 perc olvasás

Ebben a cikkben azt vizsgáljuk, hogy a végfelhasználók milyen előnyöket társítanak a fizikai készpénz használatához. Szemügyre vesszük azokat a folyamatokat és élethelyzeteket, amikor a készpénz használatát...