Kerekasztal-beszélgetés: Csak a felhasználói élmény rovására növelhető a biztonság?

A UX szerepe a digitális transzformációs projektekben címmel vezetett angol nyelvű kerekasztal-beszélgetést a budapesti eFinance & Fintech Festival 2020 eseményen Dr. Rung András, az Ergománia CEO-ja. Az alábbiakban a kerekasztal-beszélgetésen elhangzott, legérdekesebb témákat és gondolatokat tesszük közzé.

A kerekasztal-beszélgetésen jelenlévő, a banki szférából érkezett 25-30 főt elsőként arról kérdezte Dr. Rung András, hogy melyik, általuk képviselt cégnél van kifejezett UX-csapat, milyen módszerekkel kutatnak, milyen folyamatokkal foglalkoznak és milyen tapasztalataik vannak a témában. A résztvevők közül többen kihangsúlyozták a felhasználói élmény designnal egyenlő fontosságát a fejlesztés során. A design thinking módszertan és a közösségi média használata példaként szintúgy lényeges szempontként merült fel, ezekre is figyelmet fordítanak a résztvevők által képviselt bankok. Arról, hogy a cégük figyelemmel követi-e a konkurencia tevékenységét, elmondták, hogy tekintettel vannak rá, de nem az elsődleges fontosságú számukra.

Ezután arra volt kíváncsi Dr. Rung András, hogy részleteiben mennyire fontos beszélgetőpartnerei számára a UX területe, figyelnek-e a használhatósági szempontokra. A résztvevők elmondták, hogy sok banknál a UX-terület kifejezetten fejlett és számukra lényeges terület. Az egyes cégek ismernek jó gyakorlatokat, és azt is elmondták, hogy tapasztalatuk szerint a TelCo cégek valamelyest nyitottabbak a technológiai újdonságokra. A bankok gyakorlata ezzel szemben sokkal nehézkesebb: szigorúbb szabályokat kell alkalmazniuk, és merevebb gondolkodású emberekkel dolgoznak együtt. Ez egyben azt is jelenti, hogy hiába látnak jó ötleteket, találkoznak kifejezetten jó esettanulmányokkal, a szervezeten belül mégiscsak nagyon nehéz átvinni az új elképzeléseket. A Budapest Bank képviselője például igényét fejezte ki egy saját, UX-hez dedikált csapatra, aminek egyelőre híján vannak.

A belső szervezeti folyamatok és sok helyütt jelen lévő, szigorú korlátok között gondolkodó emberek miatt sok bank, ismerve ugyan az újdonságokat és a jobb példákat, nehezen mozdul tehát. Belátják, hogy fontos a gyorsaság; mivel a teljes rendszer állandóan változik, a tradicionális bankoknak egyre kisebb értelme van a digitális világban, az egyre inkább előtérbe kerülő progresszív bankok között.

A tudás exportálásában szerzett tapasztalataikra támaszkodva elmondták, hogy a szervezeti kultúra és az itt megjelenő tudás között érdemes különbséget tenni. UX csak egy része a vállalati tudásnak, alkalmazásában meghatározó a szervezeti kultúra is. Vagyis: ahhoz, hogy javulhasson a bankok által biztosított felhasználói élmény, a teljes szervezeti kultúrának változnia kell.

Ugyanakkor gyakran elhangzik, hogy a UX csak egy gyorsan közkedveltté vált kifejezés, különösebb mögöttes tartalom nélkül. Belátható tehát, hogy csak akkor érvényesülhetnek a szempontjai, ha a szervezeti kultúra be tudja fogadni azokat.

Kerekasztal-beszélgetés, részlet

A következő téma a UX és a biztonság kérdése volt. A résztvevők kifejtették, hogy a kettő ellensége egymásnak, és ez sok banki folyamatot (avagy sok UX szempontot a banki folyamaton belül) nehézkessé tesz. Ez azt jelenti, hogy a biztonsági szempontok szembe mennek a UX szempontjaival. Vagyis, ha jobb a UX, egyszerűbbek a banki folyamatok, csökken a biztonság és vice versa: magasabb szintű biztonság általában rosszabb UX-el jár együtt.

A Cydrill részéről Jeges Ernő kifejtette, hogy erre kiváló példa a kéttényezős hitelesítés (Two-Factor Authentication, 2FA), például amikor az utalásnál SMS-t is kapunk a telefonunkra. Ez bonyolítja a folyamatot, amit nem szeretnek a felhasználók (valóban rosszabb így a UX), viszont ezáltal biztonságosabbá válik az utalási procedúra. Nagyon ritka helyzetekben mozognak együtt felfelé, vagyis a nagyobb biztonság és jobb UX ritkán járnak kéz a kézben.

A blokklánccal kapcsolatosan is többen megszólaltak, és az oktatás, edukáció fontosságára helyezték a hangsúlyt. A blockchain ugyanis különválasztandó a kriptovalutáktól. Bár kétségtelenül ez a legismertebb alkalmazási formája, számos más szerepben is hasznos lehet a pénzintézetek számára, például a pénzküldés-azonosítás biztosításában játszhat szerepet.

Az „igazi blockchain”-t nem lehet szabályozni, bár nagyon sokan szeretnék. Azt is megjegyezték, hogy ugyan hatalmas üzletről van szó, sosem szabad megfeledkezni az emberekről.

Oszd meg velünk véleményed

    Kérem írd be üzenetedet

    Kérem írd be email címed!

    Kérem írd be üzenetedet

    Küld

    Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

    Csapatunk

    Kapcsolat

    Kedves Ergo,

    A nevem
    . Az email címem
    . Üzenetem:

    ajánlott
    cikkek

    Find out more about the topic

    Mi az a service design és miért kell egy banki szolgáltatást megtervezni?

    2020. Júl. 02. | 15 perc olvasás

    Egy szolgáltatás életciklusát 5 részre oszthatjuk fel az ITIL (Information Technology Infrastructure Library, azaz a Információs Technológiai Infrastruktúra Könyvtára) módszertana szerint: Szolgáltatás...

    Tudatosabb és gondosabb funkcióválasztást!

    2020. máj. 18. | 12 perc olvasás

    Dr. Rung András, az Ergománia CEO-ja „Choose your features with care“ címmel adott elő az budapesti eFinance & Fintech Festival 2020 eseményen, angol nyelven. Előadásának bevezetőjében arról beszélt...