Ergonómiai típushibák a magyar weben 2009-ben
A keddi előadásom anyagát szövegesen most közzé is teszem, aki olvasgatni szeretné, annak íme. Néhány gondolat már korábban felbukkant itt a blogban, de most egy kicsit más rendszerbe vannak szedve.
I. ergonómiai hibák okai
1. weblapfejlesztések esetlegesek
- nincsenek tervek, hanem rosszul artikulált vágyak
- célok homályosak
- szerepek nem tisztázottak
2. szekvenciális fejlesztés
megrendelő » designer » fejlesztő » optimalizálás
gondok a szekvenciális kivitelezéssel:
nincs visszajelzés
nincs megfelelően előkészítve a következő lépés
hibák öröklődnek és halmozódnak
későbbi szakértők tudásával a korábbi szakaszok is sikeresebbek lehetnének
jelentősen drágább
3. szakértők hiánya
- fejlesztő
- designer
- seo szakértő
- projektvezető
- marketinges
- tesztelő
- ergonómus
- stratégiai tervező
4. nem látják az ergonómia fontosságát
- nem hallottak róla
- ez is csak pénzlenyúlás
- az ergonómiához mindenki ért
- a mi embereink értenek hozzá
- általános igazságok puffogtatása
- túl bonyolult, túl sok idő
- nincs rá pénz
5. ergonómia alárendelt szerepben
ergonómia nem tervezésnél,
hanem az áttervezésnél kerül fókuszba
előnye:
- már jól látjuk a tartalmakat
- vannak ismereteink a felhaszálói szokásokról
hátránya:
- radikális változással szembeni ellenállás
- pluszfejlesztésre nincs keret
- programozói ellenállás
- szerkezetet a design alakítja ki vagy nincs szerkezet
- továbbra sem gondolkozunk az emberek fejével
6. elmaradás 6-8 év
II. létező problémák
1. átgondolatlan navigáció
- redundancia
- nem sztenderdizált elnevezések
- értelmezhetetlen elnevezések
- semmitmondó elnevezések
- régimódi menüstruktrúra alkalmazása
- sok menüpont
2. keresési alkalmazások primitív színvonala
- sok helyütt hiányzik
- ha van teljesen megbízhatatlan
- részlegesen keres csak
- keresési találatokban nem mindig lehet látni, hogy miben is volt a találat tulajdonképpen
3. információ strukturálatlan és elavult
- regisztráció nehézkes volta
- felesleges adatok bekérése
- rossz struktúráltság
- felhasználó számára kényelmetlen adatbekérdezés
- nem lehet tudni mire való
4. nem megfelelő technológiák
- frame
- sql lekérdezések url-ben
- animált gifek
- flash túlhajszolás
5. marketingízű kommunikáció
- 90-es évek unalmas marketinszövegei
- felhasználó félrevezetése
- sok szó, kevés tartalom
6. fókuszvesztés
- nem lehet tudni mi a weblap fő célja
- meguk az üzemeltetők sem mindig tudják
7. sablonos gondolkozás
- termékek megjelenítése
- termékek előnytelen bemutatása
- termékek nincsenek jól összekapcsolva
- termékekről az információ áttekinthetetlen
- termékeket nem lehet összehasonlítani
- elégtelen vagy nem megfelelő információ a döntéshez
8. színes katalógus színdróma
- nyomtatott anyagokban bevett megoldások
- beszkennelt anyagok, pdf használata
- vonzódás a színes információhiányos felületekhez
Mind a 17 hozzászólás mutatása
17 hozzászólás
Oszd meg velünk véleményed
Rung András | 2009. Nov. 11.
@Bajnok: Ezt nem teljesen értem. Mit jelent, hogy kikerült a főoldalról és az rss-ből? Ez egy viszonylag régebbi bejegyzés.
Bajnok | 2009. Nov. 11.
@Rung András: Szívesen. Nekem is úgy ajánlották.
Amúgy ez a cikk direkt került le a Főöladlról, és az RSS-ről?
Rung András | 2009. Nov. 10.
Tényleg jó, 2 kattintással már látom az árakat. Ilyet se láttam még autós oldalon, ahol általában gány pdf doksikban rejtik el az igazságot. Köszi a linket.
Bajnok | 2009. Nov. 10.
Az én személyes kedvenc oldalam, és hozzá kapcsolódó fejlesztési sztorim a www.vw.co.uk.
TribalDDB London azt a feladatot kapta, hogy alkossa meg a világ legjobb autós weboldalát. Ennyi.
Meg lehet nézni az eredményt.
Rung András | 2009. Jun. 03.
Azzal nekem semmi bajom, ha valaki nem járatos az ergonómiában, bár meg kell jegyeznem egy jó vezetőnek most már illik tudnia a webes jelenlét alapjairól is, ugyanúgy, ahogy a médiatervezés sem a szakterülete, de az alapokat illik tudni. Másrészt az igazi gond, hogy miután elmondom egy óra alatt utána is sokszor bután néznek, vagy azt mondják, hogy ja hát ez nagyon érdekes, és soha nem hallasz róluk többet.
kacsesz | 2009. May. 16.
Az összefoglaló szuper, bár a megrendelők "felnövésére" még várni kell. Különben meg nem is lehet (szabad) elvárni senkitől, hogy ismerje ezeket a fogalmakat.
Azért hívott téged mert Te ismered ezeket, és bízik benned, hogy jót csinálsz. Elsősorban neki jót. És ez a lényeg. Alapvető kérdésem tárgyalások során, xxxx. mond ez valamit? Önnek ? (xxx behelyettesíthető szakszavakkal). A válasz: hát nem, igenigen , rémlik,
akkor szedd össze magad és érthetően magyarázd el neki a webergonómiát, vagy a SEO-t.
Rung András | 2009. Mar. 06.
@Bond, JamesBond: nyilván ez is finomodni fog de még most is van építész és építész közt különbség. A végén a szakember közt mindig a megrendelőnek kell választania. Legfeljebb, ha azokon belül jó a szakmaiság, akkor laikusként is kevésbé nyúlhat félre, bár egy jó marketinges vagy cégvezető ebben a témában nem is lehet 100%-osan laikus.
A második megjegyzéseddel vitatkoznék. Az az érzésem, hogy a saját tájékozódási vágyadat és a megjegyzésed alapján sejthető tájékozottságodat alábecsülöd. Sokan semmit, de semmit nem olvasnak nem tájékozódnak és úgy költenek milliókat weblapokra. Mondjuk amiket említettél abból az ergonómia amiről a legkevesebbet hallanak, de a többi is sokszor kimarad. De örülök, hogy te legalább lekörözted őket és utánaolvastál!:)
Bond, JamesBond | 2009. Mar. 06.
@Rung András: hasznos összefoglaló András. Valóban, a megrendlőnek is tudatosnak kell lennie, bár valahol szomorú, hogy laikusként nem bízhat meg a "szakemberekben".
Én - mint pénzét és leendő befektetését féltő megrendelő - igyekeztem kicsit elmélyülni a website fejlesztés aspektusaiban. Aki kicsit is foglalkozik ezzel az kizárt hogy ne akadna össze olyan alapfogalmakkal mint:
- SEO
- webergonómia (usability)
- online stratégia kérdése
- stb
Rung András | 2009. Feb. 26.
igen példákon is gondolkoztam, elvileg kirakom a prezis változatát, amiben már lesznek vizuális minták, de külön név nélkül nem akarok senkit kiemelni. Persze a képek alapján beazonosíthatóak az oldalak, de nem ez az elsődleges cél.
zsombor | 2009. Feb. 25.
tényleg jó kis összefoglaló, viszont egyes típushibáknál példák is belefértek volna. ez építő kritika, biztos van, aki megsértődik rajta gondolkodás helyett, de az hülye.
Rung András | 2009. Feb. 22.
Örülök, hogy tetszik, hamarosan kirakom prezi-ben is, csak gondoltam, aki olvasgatni szeret, annak könnyebb így összefoglalni. Természetesen ez a rövid kis előadás nem teljes körű összefoglaló, de sok mindenre rávilágít talán.
Hutchington | 2009. Feb. 22.
Jajj de régen kerestem már egy ilyen összefoglalót. Nagyon jó!
Rung András | 2009. Feb. 22.
így van. ez egy új dolog, amihez a megrendelőknek is fel kell nőni. Ma már senki sem fogad el egy olyan házat, amin nincs ajtó, vagy az ablak nem záródik. Weblapban ez még természetes.
Bővíz László - JUEX | 2009. Feb. 21.
@Lamorak: Addig lesznek ilyen projektek, amíg vannak megrendelők, akikkel ezt el lehet játszani.
A szoftverfejlesztés egy iparág, aminek ugyanúgy vannak kóklerei és mesterei, mint a házépítésnek.
Szeretek az építészettel példálózni, mert az egy ismert iparág kiforrott módszerekkel.
Aki a kőművesre bízza az egész projektet az magára vessen, amikor beköltözés után rászakad a tető (ha lesz egyáltalán tető)
Bővíz László - JUEX | 2009. Feb. 21.
Hasznos kis összefoglaló. Jó, hogy felraktad András. Remélem sokan fogják használni sorvezetőként ;)
Rung András | 2009. Feb. 21.
@Lamorak: A szöveg valóban tanulságos, kissé karcosabb stílusban valóban hasonló dolgokat mutat be. A blogból nem derül ki, hogy ki a szerző, bár van tippem:)
Lamorak | 2009. Feb. 21.
A dolog másik oldalán megdöbbentően hasonlóan látják: programozó/fejlesztő barátom posztja arról, az hogy is megy:
karmazsintreff.freeblog.hu/archives/2009/02/14/Hogyan_fejlesztunk_mi_elso_resz/