Banki innováció: underground gerilláktól a láthatatlan jövőig

Mi hajtja valójában a banki innovációt: a szervezet mélyén rejlő tudás, a technológiai óriások diktálta verseny, vagy a felhasználók radikálisan átalakuló elvárásai? A Budapest Fintech Week során a két nézőpontból is vizsgáltuk a pénzintézetek jövőjét. Míg Joren Scharn (Rabobank) előadása a belső innováció felszabadítását mutatta be, addig a vele, valamint Nicole Strojjal (Raiffeisen) és Fetter Istvánnal (CIB) folytatott kerekasztal-beszélgetés a piaci stratégiákat és a technológiai kényszereket elemezte. A belső potenciál mozgósításától az Amazon-szintű ügyfélélményig: a banki transzformáció legfontosabb tanulságai.

 

A nagyvállalati környezet egyik legfájóbb paradoxona, hogy miközben a szervezetek dollármilliókat költenek külső tanácsadókra, a valódi innovációs potenciál gyakran házon belül, a napi operáció szintjén vész el. Joren Scharn, a Rabobank digitális stratégiáért felelős vezetőjének előadása éppen erre a dilemmára kínált gyakorlati választ: bemutatta, hogyan csatornázható be a hivatalos működésbe az általa „underground innovációnak” hívott, a szervezet mélyén spontán felbukkanó tudás. A banknál dolgozó mintegy nyolcezer mérnök nap mint nap szembesül olyan problémákkal, amelyekre pofonegyszerű, mégis nagy értékű választ tudnának adni, ám a lelkesedés rendszerint strukturális falakba ütközik. A szigorú hierarchia útvesztőjében az ötletek gazdái nem találják a döntéshozókat, a napi tűzoltás mellett nincs idejük a fejlesztésre, vagy egyszerűen hiányzik a vezetői szponzoráció. A holland szakember prezentációja arra a módszertanra fókuszált, amellyel rendszerszinten menthetők meg ezek a süllyesztőbe tartó, milliós üzleti értéket rejtő kezdeményezések.

A megoldás keresésekor a banki csapat egy, a startup-világra jellemző utat választott: nem drága, évekig tartó, felsővezetői jóváhagyást igénylő nagyprojektet indítottak, hanem a rendelkezésre álló erőforrások kreatív újrahasznosításával kísérleteztek. A cél egy olyan mechanizmus létrehozása volt, amely a felszínre hozza ezeket a rejtett, földalatti ötleteket anélkül, hogy megzavarná a bank kritikus napi ügymenetét. A megvalósításhoz három teljesen eltérő iparági szereplő best practice megoldásait gyúrták egybe: a holland takarmányozási és mezőgazdasági óriástól, a Nutrecótól a „citizen development”, azaz az állampolgári fejlesztés koncepcióját vették át, ahol mélyebb programozói tudás nélkül is építhetők prototípusok; a vállalati oktatásban piacvezető Skillsofttól a testreszabott tanulási útvonalakat integrálták; a Spotify-tól pedig magát a technológiai keretrendszert kölcsönözték. Ez a hibrid megközelítés tette lehetővé, hogy a rendszer egyszerre legyen edukatív, technológiailag stabil és felhasználóbarát.

A projekt legkreatívabb lépése kétségtelenül a konkrét platform kiválasztása és átalakítása volt. A Spotify nyílt forráskódú Backstage rendszerét vették alapul, amely alapvetően fejlesztői portálok építésére szolgál, ám a csapat egy eredetileg kisállat-kereskedés szimulálására fejlesztett modult szemelt ki magának. A virtuális polcokon sorakozó termékeket – például az állateledeleket és takarókat – innovációs ötletekre, a vásárlást pedig erőforrás-allokációra és szakértői támogatásra cserélték. Így született meg a Nexa Labs belső piactér. A platform tudatosan épített a közösségi média pszichológiai mechanizmusaira – lájkok, megosztások, kommentek –, hogy organikus buzz-t generáljon az ötletek körül. Ez lehetővé tette, hogy a projektek validációja széles körű közösségi alapon történjen, még mielőtt komolyabb erőforrásokat emésztettek volna fel.

 

A kudarcok pszichológiája és a validáció kényszere

A Nexa Labs pénzügyi modellje is formabontó volt: a fejlesztés a bank számára gyakorlatilag nulla euróba került, köszönhetően a Joren Scharn által „cow trade”-ként, azaz barterként, illetve költségsemleges partnerségként említett megállapodásoknak. A csapat felismerte, hogy a merészség és a jó tárgyalási pozíció képes kiváltani a vastag büdzsét. A fő példa a Spotify-jal kötött üzlet volt: a bank nem pénzzel fizetett a szoftverért, hanem a náluk keletkező szellemi tulajdont, a fejlesztett kódokat és a nagyvállalati környezetben szerzett teszteredményeket adta át az ingyenes licencért cserébe. Hasonló elvek mentén, tisztán szakmai alapokon sikerült elérniük, hogy a Nutrecóval és a Skillsofttal való együttműködés is 100%-ban ingyenes legyen. Ez a megközelítés bizonyította, hogy még a legszigorúbban szabályozott pénzügyi szektorban is létrejöhetnek költséghatékony partnerségek, ha a bank hajlandó a tudását és a kapcsolatrendszerét valutaként használni.

A platform éles működése során hamar kirajzolódott egy fontos párhuzam: a belső vállalati projektek buktatói kísértetiesen hasonlítanak a piaci startupok kudarcainak okaihoz. A nemzetközi statisztikák szerint a korai fázisú startupok mintegy 70%-a elbukik, aminek hátterében három fő tényező áll: a piaci igény hiánya, a tőke elfogyása és a csapatdinamika problémái. A Nexa Labs éppen ezeket igyekezett rendszerszinten orvosolni. A mérnökök gyakran hajlamosak a megoldásba beleszeretni a valós ügyfélprobléma helyett, ezért a platform a közösségi visszajelzésekkel és a gyors iterációkkal kényszeríti ki a korai validációt. A tőke elfogyását a projekt nullszaldós jellege és a belső erőforrások használata küszöbölte ki, míg a harmadik, talán legkritikusabb pontot, a csapatdinamikát a „keresztbeporzás” ösztönzésével kezelték. A baráti alapon szerveződő csapatok ugyanis gyakran elvéreznek a hiányzó kompetenciák miatt, a rendszer azonban segít abban, hogy a technológiai szakemberek üzleti vagy marketing tudással rendelkező kollégákkal egészüljenek ki.

A Rabobank esettanulmánya arra mutatott rá, hogy az innovációhoz nem feltétlenül végtelen erőforrás, hanem bátorság és okos folyamatszervezés szükséges. Az „underground” ötletek felszínre hozása nemcsak a vállalat versenyképességét növeli, hanem a munkavállalói elégedettséget is. A szakemberek ugyanis hivatalos keretek között, a heti négy órás tanulási idejük (L&D budget) terhére kapnak lehetőséget a kísérletezésre, így az innováció nem a napi munka rovására megy, hanem a szakmai fejlődés szerves részévé válik.

 

Az Amazon-effektus és a felhasználói élmény új mércéje

A konferencia következő szekciójában, a Rung András, az Ergomania alapítója által moderált panelbeszélgetésen a hangsúly a belső folyamatokról a külső piaci kényszerekre helyeződött át. A beszélgetés során kirajzolódott, hogy a banki innováció ma már nem olyasmi, amivel a marketingbrosúrákban kell dicsekedni, hanem sokszor a túlélés záloga. A pénzügyi szektor ugyanis egy olyan pályán kénytelen játszani, ahol a játékszabályokat és a felhasználói elvárásokat már rég nem a versenytárs bankok, hanem a globális techóriások diktálják. Ezt a jelenséget Nicole Stroj, a Raiffeisen Bank International innovációs vezetője az „Amazon-effektussal” és a digitális megszokás hatalmával írta le.

A szakember rámutatott: magánemberként mindannyian, generációtól függetlenül hozzászoktunk a gyorsasághoz, azonnalisághoz. Amikor a TikTokot pörgetjük, vagy egyetlen gombnyomással rendelünk az Amazonról, az élmény súrlódásmentes, gyors és végtelenül egyszerű. Ez a kondicionálás alapjaiban formálja át a pénzintézetekkel szembeni tudatalatti elvárásainkat is. Ha egy webshop képes másnapra szállítani egy terméket, vagy egy ételfutár applikációban valós időben követhetjük a vacsoránk útját, akkor pszichológiailag nehezen elfogadható, hogy egy banki tranzakció napokig tartson. A modern felhasználó szemében ez a késleltetés ma már nem a biztonság jele, hanem egyértelműen rossz szolgáltatás – még akkor is, ha a háttérben zajló komplex kockázatelemzés indokolja ezt. Stroj konklúziója szerint a bankoknak nincs más választásuk: fel kell venniük a kesztyűt, és felhasználói élményben „kicsit olyanná kell válniuk, mint a TikTok”.

Fetter István, a CIB Bank kisvállalati divíziójának vezetője ezt a technológiai nyomást kiegészítette a nagyvállalati felelősségvállalás (ESG) és a szélesebb kulturális hatás szempontjával. Egy olyan nemzetközi óriásnak, mint az Intesa Sanpaolo, a 21. században már nem elegendő pusztán profitot termelnie; mérhető pozitív társadalmi és környezeti hatást is kell gyakorolnia. Az innováció ebben az olvasatban nem csupán új, csillogó funkciók fejlesztését jelenti az applikációban, hanem egy olyan eszközt, amellyel a bank fenntarthatóbban, etikusan és az ügyfelek, valamint a társadalom valós, mélyebb igényeit kiszolgálva tud működni. A banki innováció tehát egy kettős szorításban létezik: egyszerre kell választ adnia a fogyasztói türelmetlenségre és a társadalmi felelősségvállalás szigorodó új követelményeire.

 

Defenzív taktikák és a „gyorsnaszádok” harca

A stratégiai megközelítéseket illetően Joren Scharn egy érdekes kettősséget vázolt fel a védekező (defenzív) és a támadó (offenzív) innováció között. A defenzív innováció elsősorban a kockázatkerülésről és a piaci részesedés védelméről szól, míg az offenzív a piacformálásról. A Rabobank szakembere egy érdekes példával illusztrálta, hogy a digitális rohanás nem mindenki számára kötelező: említett egy holland biztosítótársaságot, amely tudatosan döntött úgy, hogy nem innovál, hanem pontosan úgy működik, mint az 1960-as években. Ez a retro, hiper-személyes, papíralapú megközelítés – akárcsak a bakelitlemezek reneszánsza a zeneiparban – egy kifejezetten vonzó, prémium szolgáltatás lehet egy bizonyos, konzervatívabb ügyfélkör számára. Ez a példa rávilágít arra, hogy a digitális transzformáció nem minden szegmensben az egyetlen üdvözítő út, bár a tömegpiacon kétségtelenül elkerülhetetlen.

A nagyvállalati környezetben azonban az innováció leggyakrabban egy szekvenciális kényszerpálya: ha a piac elmozdul, a banknak követnie kell. Itt lépnek be a képbe az olyan neobankok, mint a Revolut, az N26 vagy a Bunq. A panel résztvevőinek egyöntetű véleménye szerint ezek a szereplők nem ellenségek, akiket el kell pusztítani, hanem a „lusta nagybankok” legjobb edzőpartnerei. Joren Scharn szerint a neobankok megjelenése a legjobb dolog, ami a szektorral történhetett az elmúlt évtizedben, mert a versenyhelyzet kikényszerítette a modernizációt és felébresztette az alvó óriásokat.

A stratégiai válasz azonban nem feltétlenül a neobankok funkcióinak szolgai másolása, hanem „gyorsnaszádok“ vízre bocsátása. Ha egy hagyományos, lomha nagybank olyan agilis akar lenni, mint egy fintech, érdemes létrehoznia egy leányvállalatot vagy spin-off céget. Ez az új entitás mentes a vállalati bürokrácia terhétől, de a háttérben élvezi az anyabank tőkeerejét és a „Powered by Rabobank” címke nyújtotta bizalmat. Nicole Stroj ezt a gondolatmenetet azzal egészítette ki, hogy a jövő valószínűleg a „multi-banking” irányába mutat: az ügyfelek megtartják a biztonságos nagybankot a megtakarításaiknak, de a napi tranzakciókra egy szexibb, gyorsabb fintech megoldást használnak párhuzamosan. A bankok feladata, hogy ebben a fragmentált térben találják meg újra a helyüket.

 

Az AI valósága és a szabályozói cunami

A beszélgetés egyik legtanulságosabb része a mesterséges intelligencia (AI) szerepének tisztázása volt. Bár a bankszektor költi globálisan az egyik legtöbbet AI-fejlesztésekre – hiszen, ahogy Nicole Stroj rámutatott: „a bankok valójában adatcégek” –, a megtérülés helye és módja gyakran teljesen félreértett a köztudatban. Joren Scharn egy metaforával írta le a két-három évvel ezelőtti helyzetet: a nagy tanácsadó cégek úgy érkeztek a bankokhoz az AI-megoldásaikkal, mint egy túlbuzgó tűzoltóautó legénysége, akik mindenáron oltani akarnak egy házat, ami nem is ég. Mindenki új, AI-vezérelt ajánlatokat és futurisztikus termékeket akart fejleszteni az ügyfelek számára, miközben a technológia valódi ereje nem ebben rejlik. A valóságban az AI igazi terepe ma nem az ügyfelek elkápráztatása vagy a generatív chatbotok mindenáron való erőltetése, hanem az „automatizáció szteroidokon”, vagyis a belső hatékonyság brutális növelése.

A bankokra zúduló szabályozói cunami – a compliance, a pénzmosás elleni küzdelem (AML) és az ügyfélátvilágítás (KYC) – ma már kezelhetetlen tisztán emberi erőforrással. Csak 2024-ben a Rabobankot 3333 új szabállyal és előírással terhelte meg a felügyelet, ami átlagosan napi kilenc (!) új előírást jelent. A bank korábban kétezer embert vett fel csak ezek kezelésére, de a fenntartható működéshez a folyamatok közel 90%-át automatizálni kellett. Ebben a környezetben az AI használata nem innovációs luxus, hanem a működés elemi alapfeltétele; algoritmusok nélkül lehetetlen lenne megfelelni ezeknek az elvárásoknak.

Fetter István azonban a magyar piac sajátosságaira hívta fel a figyelmet, ami egyben komoly Service Design tanulság is a régió számára. Hiába a fejlett AI és a digitális folyamatok, ha a jogszabályi környezet fizikai jelenlétet követel. A magyar valóságban a Babaváró hitel vagy a CSOK igénylése, illetve a vállalati hitelezés végén a közjegyző előtti személyes megjelenés olyan analóg akadályt, súrlódási pontot jelent, amit technológiával nem lehet átugrani. A digitális szigetek már működnek, de az end-to-end digitális élményhez a szabályozói oldalnak is fel kell nőnie.

 

Blokklánc, Agentic AI és a munka vége

A technológiai mélyrétegekben kutatva Joren Scharn az „Agentic AI” (ügynök alapú AI) jövőbeli szerepét emelte ki az IT-üzemeltetésben. A modern banki rendszerek ma már az ő szavaival olyanok, mint a „cloud spaghetti”: szerverek, node-ok, felhőszolgáltatások és API-k átláthatatlan halmaza alkotja az infrastruktúrát. Ebben a komplexitásban az emberi felügyelet már kevés. Az AI viszont képes arra, hogy anomália-detektálással – például ha a szokásos 1 GB adatforgalom helyett hirtelen 100 GB áramlik két szerver között – azonnal jelezze a hibát. Sőt, a jövőben önálló agentek javíthatják is ezeket a problémákat anélkül, hogy az ügyfél ebből bármit észlelne, biztosítva a láthatatlan, de kritikus stabilitást.

A beszélgetés végén a résztvevők a távolabbi jövőbe tekintettek, és meglepő módon nem az AI, hanem a blokklánc került a transzformációs jóslatok középpontjába. Joren Scharn határozottan állította, hogy míg az AI a hatékonyságot növeli, a pénzügyi szektor igazi, strukturális átalakulását a blokklánc fogja elhozni. Kiemelte azonban a veszélyes tudásbeli szakadékot: tapasztalata szerint a banki felsővezetők alig 10%-a érti valójában a technológia működését. Pedig a nemzetközi elszámolások és a decentralizált pénzügyek (DeFi) – azon belül is a hitelezés – terén a blokklánc 15 éven belül teljesen új pénzügyi síneket fektet le. A verseny éles: ha a Wise és a hozzá hasonló fintech szereplők nem szorítják ki a SWIFT-et 5 éven belül, akkor kudarcot vallottak.

Nicole Stroj a jövőképet a digitális identitás és az agentek közötti kommunikáció irányába tágította. Felvetette annak a lehetőségét, hogy a jövőben talán nem is emberek, hanem az ő AI-ügynökeik fognak bankolni egymással a háttérben. Ez a forgatókönyv teljesen új UX/UI tervezési kihívásokat teremt: hogyan tervezzünk interakciót és felületet egy bot számára? Stroj ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a „human-centered design” örök érvényű marad, hiszen a lánc végén, még ha digitális közvetítőkön keresztül is, még mindig egy hús-vér ember valós igényét kell kielégíteni.

A beszélgetés legfilozofikusabb – és egyben legironikusabb – pillanatát Fetter István hozta el a munka jövőjéről szóló „poszt-work” víziójával. Egy fanyar humorú gondolatkísérletben felvázolta, hogy egy olyan világban, ahol a termelést és a szolgáltatásokat robotok végzik, a munka puszta nosztalgikus terápiává válhat, és az emberek fizetni fognak azért, hogy bejárhassanak egy felnőttmegőrzőbe, ahol az őseikhez hasonlóan irodai környezetben játszhatnak, meetingeken ülhetnek és fontos titulusokat viselhetnek. A zárógondolat mégis visszarántotta a hallgatóságot a realitásba: ahogy Joren Scharn emlékeztetett, a robotika által legkevésbé veszélyeztetett szakma a vízvezetékszerelőé. A bankok szerepe átalakulhat láthatatlan infrastruktúrává, az adatokat kezelhetik robotok, de a fizikai világ komplex, kiszámíthatatlan problémáinak megoldása még nagyon sokáig emberi privilégium marad.

Oszd meg velünk véleményed

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

UX-érettség: az ad-hoc működéstől a tudatos stratégiáig

2025. okt. 31. | 15 perc olvasás

A felhasználói élmény (UX) stratégiai szintre emelése, vagyis a UX-érettség ma már megkerülhetetlen üzleti tényező. Ennek a képességnek az elérése és fejlesztése állt a Product Design Talks legutóbbi ...

Fintech időjárás-jelentés: globális utazás Nyugatról Keletre

2025. aug. 26. | 11 perc olvasás

Bár a digitális banki és Fintech innováció gyakran univerzális nyelvnek tűnik, vajon a kihívások és megoldások ugyanazok Londonban, Budapesten és Taskentben? Mit tanulhatnak az érett piacok a fejlődő ...