Our blog

Kvalitatív kutatási módszerek a UX kutatások világában

A felhasználók (user) viselkedésének megértésére, a felhasználói igények (user needs), kimondatlan szükségleteinek felméréséhez és kutatásához többfajta kvalitatív (qualitative) módszer (method) létezik. A módszerek közötti megfelelő választás (módszertan, részletesség, mélység) a rendelkezésre álló pénzügyi keretek kérdése és szakmai igények, előírások függvénye is. Sokféleképpen lehet kutatni, a lényeg, hogy tegyünk valamit, hiszen már a legelemibb, kis létszámú kutatás vagy felmérés is hasznos eredményeket hozhat. De még mielőtt rátérnénk az egyes módszerek megismerésére, lássunk egy rövid áttekintést néhány összefoglaló ábra segítségével, az alapvető metódusokról!   Kutatási módszerek több dimenzióban A rendelkezésre álló UX-kutatások (UX research methods) bemutatásának talán legismertebb, érthető és áttekintő módja

Magyar Fintech – Bankárok és narancstermés – 2. rész

„Nem az számít, hogy mit tudsz, hanem az, hogy kit ismersz” – ez a régi mondás különösen igaznak tűnik a magyar fintech területén végzett kutatásaim során. Itt, az Ergomania hazájában az ajtók sokkal könnyebben nyílnak meg. Olyannyira, hogy ezt az országértékelést két cikkre kell osztanom a bankárok és maguk a fintechesek között. Ebben a részben két nagy bank – az OTP és a K&H -, valamint a Magyar Nemzeti Bank (MNB), Magyarország központi bankjának a képviselőivel beszélgetek.   Hatalmas változás 30 év alatt Az OTP Bank innovációs vezetőjének azt a buta kérdést teszem fel elsőként, hogy milyen ízű a magyar

Európa legnépszerűbb digitális bankjai – mit kell róluk tudni?

Ahogy az online banki szolgáltatások egyre több igényt elégítenek ki és egyre szélesebb körben terjednek el, sokan választják azt a kényelmes megoldást, hogy okostelefonjukat egyebek mellett bankként is használják. Sokan azért döntenek így, mert rossz tapasztalataik vannak a hagyományos bankok intézményével, vagy úgy érzik, hogy indokolatlanul magas díjakat számítanak fel a valuta vásárlásért vagy a külföldre történő pénz utalásért. Egyesek pedig azért, mert bankjuk nem foglalkozik külföldi részvény-közvetítőkkel vagy kriptovalutával. Így a hagyományos bankok lemaradhatnak a gyors tempót diktáló ügyfélköreik igényeitől. A digitális bankok és a decentralizált fizetési rendszerek (DeFi) pedig nem haboznak kihasználni ezt az előnyt – egy egészen

NORVÉGIA – Kicsi, de fenntartható

„Norvégia hosszúkás ország, mindössze 5 millió lakossal és hatalmas távolságokkal bármerre is indulunk – írja le Niklas Sandqvist az országot, amelyet 1999 óta az otthonának hív. „Valójában svéd vagyok” – magyarázza. „Svédország iparosodottabb ország, strukturáltabb, germánabb, Norvégiában az iparosodás nem nagy múltra tekint vissza. Ugyanakkor az elmúlt 30-40 évben óriási fejlődés ment végbe, köszönhetően az olajiparból származó jólétnek. Ma már lakosonként a világ egyik leggazdagabb országa vagyunk. Az adók magasak, ami lehetővé teszi közösségünk megfelelő finanszírozását. Az európai piac azonban nagyon különbözik a norvég piactól, és sok itt kifejlesztett szolgáltatás nem passzol Európába”. Erre a témára még visszatérünk. A Fintech

Fintech Romániában – Bízz a lábadban!

Mire való egy bank? Miért van szükség bankárokra? Honnan ered mindez? Egyből a romániai fintech egyik legragyogóbb csillagának, a Finqware társalapítójának és vezérigazgatójának filozofikus gondolataiba csöppenek. Talán nem teljesen meglepő, hiszen Cosmin Cosma az egyetemen Heidegger fenomenológiájával kezdte a tanulmányait, és azt mondja, hogy ezen keresztül kezdte megérteni „a dolgok valódi értelmét”. A filozófiától a bankig eljutni nem kis ugrás, de Cosminnak 2005-ben ez könnyedén sikerült, amikor megpályázta az ING Bank egyik fiókjának franchise-jogosultságát a „végülis, miért is ne?” alapon. Az ING éppen fiókokat nyitott Romániában, és Cosmin úgy gondolta, talán érdemes lenne megpróbálnia, tekintve, hogy akkoriban még nem volt

Svédország – Felgyorsuló innováció és a fák megmentése – 2. rész

Mivel a svéd Fintech-környezet jelen pillanatban őrült módon virágzik, hogy Anders Norlint (Coach & Capital) idézzem, lógjunk még egy kicsit Stockholmban, és nézzünk be a Fintech művészetének két további gyakorlójához. Egyikük egy tekintélyes svéd bankban dolgozik, a másik pedig egy olyan úttörő zöld vállalkozásban, amelyet a papírfelhasználás csökkentése és a polgárok hivatalos dokumentumainak biztonságos digitális tárolása érdekében alapítottak. Michael Sparring a SEBx, a SEB, vagyis skandinávia legnagyobb pénzügyi csoportja által alapított Fintech startup partnerségi vezérigazgatója. A SEBx arra az elgondolásra épül, hogy egyesíti a már befutott bankok előnyeit a startupok előnyeivel. Michael azt mondja: „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy erőt,

Interjútechnika haladóknak

Mivel az interjú elkészítése gyors és egyszerű, a felhasználói visszajelzések begyűjtésének igen népszerű eszköze. Ez olyan (UX-)kutatási módszer, amelynek során a kutató kérdéseket tesz fel egy vagy több felhasználónak egy adott kutatási témával kapcsolatban. Hasonlít az újságírók vagy az egyéb kutatók által készített interjúkhoz, így a marketing/piackutatási interjúkhoz is (de a témáját tekintve különbözik azoktól), vagy a UX kutatásokban meglehetősen ritkán használt “kritikus eseménytechnika“ módszerhez. Egyszerűbb, mint a mentális modellek kutatása során készített mélyinterjús beszélgetés, de bonyolultabb, mint egy gerilla-interjú. A megfelelően lefolytatott interjúk gyakorlati értéke hatalmas: betekintést nyerhetünk a segítségükkel a felhasználók gondolkodásába, megismerhetjük véleményüket, tudásukat és vélekedésüket egy

Top 3 UX/UI kihívás egy mobil banking alkalmazás autópálya matrica vásárlásának folyamatában

A felhasználók egyre nagyobb számban intézik digitális ügyeiket mobil alkalmazáson keresztül. Azon felhasználók száma, akik a pénzügyi vagy banki ügyeiket is a bankok saját mobilalkalmazásaiban végzik (mobil bankolás), napról napra növekszik. Az autópálya matrica (motorway sticker) vásárlás manapság egy népszerű funkció, amit az autóval rendelkező felhasználók többsége rendszeresen használ. Nem is csoda, hogy egyre több banki szereplő szeretne ilyen, vagy ehhez hasonló funkciókat elérhetővé tenni a saját banki mobilalkalmazásában. Az Európában található pénzügyi szereplők, bankok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy kényelmi funkciókat építsenek a saját banki mobilalkalmazásokban. Az ilyen jellegű fejlesztések és funkciók nagyban hozzájárulnak az alkalmazások még szélesebb

Svédország – Kripto és nemzetközi hangulat – 1. rész

Anders Norlin barátságos és bennfentes Fintech tanácsadó, illetve a Findec svéd Fintech tagszervezet korábbi vezérigazgatója, aki szerint a svéd Fintech szcénán „őrületes fellendülés tapasztalható.” Ez érvényes a hadrendbe állított kockázati tőkére, valamint a növekedésre és munkaerőtoborzásra – mindennek középpontjában pedig Stockholm áll, ahol az összes vállalkozás mintegy 80%-a működik. A Fintech évről-évre 20%-os teljes növekedést mutat, és ez most már húsz éve így van megszakítás nélkül, „amit természetesen a Klarna vezet, azonban a központi bankunkkal történtek és a – megvalósuláshoz közel járó – E-Krona projekt is azt mutatják, hogy a Fintech figyelemreméltó terület” – teszi hozzá Anders. Tehát a széles

Hódít a Fintech Belgiumban – Mit keresnek a bulik és a WhatsApp egy mobilbank appban? – 3. rész

A fiatalok zöme nem akar banki alkalmazásokkal vesződni, viszont szívesen használ újszerű vagy éppen ismerős felületeket, ha azok illeszkednek életstílusukhoz. Egy közös vacsora árának összedobása vagy csevegőprogramra hajazó banki kommunikáció? Ilyen kérdésekre kell megoldás! A kispénzű, ezért sokszor még feltérképezetlen korosztály a pénzügyi appokban szokatlan, de a célcsoport számára napi szinten használt funkciókkal hódítható meg. Azok a Fintech szereplők, akik képesek bevonni a fiatal generációt, lépéselőnybe kerülhetnek a szinte kizárólag a jól ismert, tehetősebb, középkorú ügyfeleket célzó bankokhoz képest.   Payconiq A mobilfizetéssel foglalkozó, fizetésfeldolgozás-központú platformot üzemeltető, 2015-ös alapítású Payconiq International kezdeti lépéseit az ING Bank bábáskodásával tette meg, melyhez