Weblaptervezés: a jó menü ismérvei 1.

  • Rung András
  • 2008. dec. 29.
  • 2 hozzászólás
  • 2 perc

Most azt mutatom be, hogy a menü lényegi felépítésében mi az, amire jó figyelni. Mitől lesz igazán praktikus és jól használható.

1.Menüpontok száma

A menüpontok számát az amatőr oldalak gyakran rosszul lövik be. Sok a tartalom, nehéz kategorizálni, ezért nem ritka, hogy egy oldalon akár 15-20 menüpont is megjelenik.

Miért rossz ez? Sokszor szoktak hivatkozni arra, hogy 5-9 menüpontunk legyen, mert a rövid távú memóriában ennyi információ ragad meg. Az 5-9 menüpont valóban az ideális szám, de nem a memória miatt, hisz egy menünél az összes választási lehetőséget látjuk, többször is áttekinthetjük. A lényeg az áttekinthetőségben van. Ez az 5-9 szám az, ami egyszerre átlátható, és ennyi lehetőség közül jó lehet választani.

Ritkán van egy weboldalon 5-nél kevesebb menüpont, ha van az nem gond, valószínűleg az illetőnek ekkor kevés tartalma van. A 9-es számot viszont nem tanácsos átlépni, mert utána már nehezebb áttekinteni a lehetőségeket, ez jelentősen megnehezíti az eligazodást és a hatékonyságot. Így ez nem sikerült a www.budapest.hu-n sem

 

 

2. Adjunk találó menüneveket!

Menüpontjaink alatt tartalmak találhatók. Sokféle, sokszínű. Az biztos, hogy még a legkomplexebb weblap esetében is a tartalmak 50-100 szűkebb kategória alá besorolhatók. Ezt követően hozzunk létre 5-9 halmazt, amibe megpróbáljuk ezeket a tartalmakat besorolni hasonlóság (tematikus vagy funkcionális) alapján. Ha megvannak a halmazaink, adjunk olyan nevet nekik, amelyek jól fedik a tartalmukat és egy átlagos felhasználó számára is egyértelművé teszik, hogy mi található az adott menüpont alatt.

Az egész folyamat igazán akkor sikeres, ha ezt nem csak magunk, hanem 5-10 potenciális felhasználó-vásárló is megcsinálja, hisz akkor jobban látjuk, hogy mennyiféle megoldás lehetséges. Így könnyebben tudunk egy mindenki számára érthető és átlátható struktúrát kialakítani. Persze ennél vannak sokkal profibb és szervezettebb megoldások is, de ha ezt a megoldást minden magyar weblapnál végigzongoráznák, akkor máris jelentősen javulna azok hatékonysága. A kategorizálást elvégezhetjük olyan dokumentumokkal, tartalmakkal is, amelyek tipikusnak mondhatóak.

Hamarosan folytatom…

 


A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

  1. csipa11 Válasz
    Várom a folytatást! :)

    Érdekesek amiket írsz.. :P
  2. Rung András Válasz
    Már meg is jött. Jó olvasást!

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!