Tesztelési praktikák

  • Rung András
  • 2014. márc. 12.
  • nincs hozzászólás
  • 3 perc

Bár még mindig sokan nehezen veszik rá magukat, hogy teszteléssel valódi visszajelzéseket gyűjtsenek termékükről, egyre többen elfogadják annak kihagyhatatlan szükségszerűségét. A tesztelésről számos kiváló könyv született már (Steve Krug, Rocket surgery made easy,  vagy Jeffrey Rubin és munkatársai: Handbook of usability testing ), de van néhány apróság, amelyekre különösen érdemes figyelemmel lennünk, hogy tesztelésünk ne fulladjon kudarcba, vagy legalábbis hatékonyabb legyen.

  • Kapcsoljunk ki minden üzenő rendszert (pl. Messages a mac-en). Kellemetlen, ha bevillan, hogy valaki feljött a skype-ra, levelet kaptunk, módosított valaki egy fájlt a dropboxban. Ezek nem csak zavarják a tesztet, hanem rögzítődnek is képernyőfelvételünkön, azaz vagy ki kell őket majd vágnunk, vagy bárki láthatja, aki a tesztet nézegeti.
  • Tudjuk, hogy hogyan pause-olhatjuk le a felvételt. Bármikor közbejöhet egy halaszthatatlan hívás (főleg a tesztelőnknek), ami miatt esetleg fel kell függeszteni a tesztelést.
  • Mindig teszteljük le, hogy a mikrofon megfelelően rögzít-e tesztelés előtt.
  • Ha webes felületet tesztelünk, akkor nyugodtan tesztelhetünk online. Legcélszerűbb ehhez skype képernyőmegosztást választani. Ha más operációs rendszert használ tesztelőnk, akkor is tudjuk, hogy miképp lehet ott kezdeni a képernyőmegosztást (sok felhasználónak ez új), hogy tudjunk nekik segíteni. Teszteljük ilyenkor, hogy elég jó-e az internet kapcsolat a teszteléshez.
  • Ha saját gépen tesztelünk, akkor takarítsunk el mindent az Asztalról, amit nem akarunk, hogy a felvételen látszódhasson.
  • Mindenképpen kérjük tesztelőnk beleegyezését ahhoz, hogy kollégáinkkal megoszthassuk a felvételeket.
  • Nagyon sok szuper tesztelő szoftver van, de sokszor bőven elég egy egyszerű képernyő-hangrögzítő is.
  • Ha tehetjük ne a jegyzetelésre fókuszáljunk, hanem inkább a hasznos kérdések feltételére. Az összes információt ki tudjuk nyerni a videóból, amit később visszanézünk
  • Minél hamarabb nézzük vissza a videóinkat. Jobban fogunk emlékezni, hogy mit miért kérdeztünk, illetve, hogy melyik részek érdekesebbek. Persze ezeket a pontokat szoftveresen is megjelölhetjük felvétel közben, ha épp eszünkbe jut időben.
  • Visszanézésre ajánlott VLC-t használni, ahol elég jól tudjuk, hogy hol vannak a kevésbé érdekes részek (pl. mi magyarázunk valamit), akkor ott belegyorsíthatunk a felvételekbe. Alapesetben célszerű a felvételeket 1.3-1.8-szoros gyorsításban nézni. Még ilyen sebességgel is jól érthető, hogy mit mondanak a felhasználók, viszont gyorsabb lesz a videók feldolgozása.
  • Fontos, hogy a felhasználónk beszéljen teszt közben és ne mi, viszont az is fontos, hogy jól irányzott kérdésekkel minél több információt kihúzzunk belőle.
  • A tesztelés nem csak hibagyűjtésről szól. Megfigyelhetjük felhasználóink szóhasználatát (ezt kell alkalmaznunk saját megoldásunkban), mi tetszik neki (ha kritizálják is, akkor is magabiztosak lehetünk benne).
  • Az eredményeket érdemes egy excelbe rögzíteni. Kinek mi volt mennyire nehéz. Ezt követően látni fogjuk, hogy melyik hibák hány felhasználót és milyen mélységben érintenek meg. Kezdjük rögtön a sokakat érintő súlyos hibák javításával.

A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!