Szolgáljuk az üzleti célokat

  • Rung András
  • 2013. nov. 6.
  • nincs hozzászólás
  • 2 perc

Termékek tervezése, áttervezése során nagyon gyakran lehet azzal találkozni, hogy az üzleti szempontokat képviselők már egy kész koncepciónak a megvalósításával bízzák meg a felhasználói élmény kialakításáért és a digitális felületek megtervezéséért felelős ergonómiai szakembereket. Ez a megközelítés azonban több szempontból sem szolgálja megfelelően az üzlet hatékony építését.

Ha merev, kiforrott üzleti koncepciót akarunk megterveztetni, akkor igen valószínű, hogy a ezek nem úgy fognak célba találni a felhasználóknál, ahogy szeretnénk. Hiába akarunk egy funkciót vagy szolgáltatást eladni, ha az nem vagy nem pont úgy szükséges a felhasználóknak. Vegyük sorra hát, hogy miért előnyös az üzleti értékek megvalósítása szempontjából, ha ergonómia szakértők minél korábban bevonódnak a termék, weboldal, alkalmazás tervezésébe, áttervezésébe:

  • Az ergonómiai szakértők mivel jól ismerik a felhasználók igényeit, rá tudnak mutatni tervezett funkciók feleslegességére, ugyanakkor tudnak új, olyan funkciókat is javasolni, amelyekre az üzlet képviselői sosem gondoltak volna. Így vagy bizonyos felhasználói igényeket hatékonyabban elégítenek majd ki, vagy bizonyos már tervezett funkciók használatát vonzóbbá, könnyebbé tehetik.
  • Az ergonómia szakértők gyakran jóval nagyobb rálátással rendelkeznek a fejlesztői, keresőoptimalizálási és design szempontokra, mint az üzleti szempontok képviselői, viszont a fejlesztőknél és designereknél könnyebben tudják a marketingesek, üzletemberek nyelvére fordítani ezeket a szempontokat, hogy utána az üzlet képviselői számolni tudjanak ezekkel.
  • A tervek korai felvázolása, felskiccelése az ergonómiai szakértők által inspiratívan segítheti az üzleti szempontok átgondolásában is a marketingeseket.
  • Az együttdolgozás során az ergonómiai szakemberek magukévá tudják tenni az üzleti célokat. Azokra nem úgy fognak tekinteni, mint kellemetlen megkötöttségekre, amelyektől a felhasználókat meg kell szabadítani, hanem olyan felületeket fognak tervezni, amelyek ezeket a célokat hatékonyan szolgálják.
  • Mivel a marketingesek megértik és átlátják az ergonómusok elképzeléseit az együttdolgozás során az adott feladattal kapcsolatban, sokkal nagyobb bizalommal fognak viszonyulni a később megszületendő tervekhez. Gyanakvásuk, bizalmatlanságuk jóval alacsonyabb lesz, nem fognak azon aggódni, hogy vajon az ergonómiai szakértők túlzott barátai lesznek a felhasználóknak, és az üzleti érdekek kiszolgálását teljes mértékben alárendelik majd a felhasználók boldoggá tételének.

A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!