SEO vagy hatékony honlap?

  • Rung András
  • 2008. dec. 17.
  • 4 hozzászólás
  • 3 perc

A kérdés nem megválaszolhatatlan, de jó választ csak az egyes weboldal ismeretében adhatunk, persze ez ekkor sem könnyű. Az alaplogika viszont nagyon egyszerű, ha van 1 egység pénzünk arra költsük, ami többet hoz vissza. A SEO alapvetően látogatónövekedést hoz, a hatékony/ergonomikus honlap pedig konverziót növel. Egyszerű hasonlattal élve, ha vadászok lennénk és le akarnánk lőni egy testes macit, akkor a SEO szakember marha sok töltényt és egy vacak puskát, az ergonómus meg egy jó pontos puskát és pár töltényt adna a kezünkbe. Ha részrehajló lennék, akkor azt mondanám az utóbbi azért elegánsabb (bár nem feltétlenül eredményesebb!) megoldás.

Kisvállalkozások esetén reménytelen egzakt módon eldönteni, hogy SEO-ra vagy ergonómiára költsünk inkább. Ilyenkor csak az segít, ha alaposan mérlegelünk és utána döntünk arról, hogy mi is jó nekünk. Vannak persze egzakt módszerek is, de arra se időnk, se pénzünk nem lesz, hacsak nem vagyunk nagyon eleresztve mind a kettővel.

SEO-ra akkor van igazán szükségünk, ha az oldalunk jól működik, egy átlagos felhasználói teszten jól teljesít, az adott műfajban, nagy a konverzió. Hatékonyságnövelés inkább akkor ajánlott, ha már elég sok látogatónk van, de valahogy nem törik meg a jég. Ekkor nem az a megoldás, hogy még rengeteg pénzért kétszer annyi látogatót szerzünk, hanem az, hogy relatíve kevés pénzért a vacak oldalunk hatékonyságát duplájára növeljük, hisz az eladások, vagy sikeres tranzakciók száma ekkor is ugyanannyi lenne. Így pl. egy bookline jellegű oldalnak mindenképpen az ergonómia ajánlott, hisz elég jól ismert, de távolról sem tökéletes.

Érdemes még azt is megjegyezni, hogy a legtöbb SEO-s megoldással szemben az ergonómia tartós eredményt. A SEO-nál gyakran mondják, hogy bizony rendszeresen költeni kell rá, karban kell tartani az eredményeket. Az ergonómiára ez nem igaz. Ha valami egyszer jól működik, akkor az 5 év múlva is jól fog működni, hacsak valaki bele nem kontárkodik. Természetesen az évek múltával bizonyos ergonómiai szempontok háttérbe kerülhetnek, és ilyenkor szükséges ezt-azt megváltoztatni, de ez nem igényel havi szintű aktivitást. Hátránya azonban, hogy ehhez majdnem mindig programozó kell. SEO-zni, ha nem is túl hatékonyan lehet programozó nélkül is, az ergonómiában szinte mindig a kódba kell nyúlni (persze vannak esetek, amikor nem pl. szövegek átírása).

Hozzátartozik a dologhoz, hogy a legbölcsebb megoldás a SEO és az ergonómiai fejlesztéseket párhuzamosan vinni. A jó ergonómia általában automatikusan erősíti a SEO-t, hisz a SEO a Google szabályait akarja követni, amelyeket alapvetően az ergonómia szolgálatában találtak ki. Persze egymásnak keresztbe is tudnak tenni, de majd erről egy másik posztban írok.


A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

  1. MacTom Válasz
    Basszus, mosz esett le, mikor a szemem a jobb sarokba tévegt, hogy a Te könyvedet olvastam a Felhosználóbarát weboldalakkal kapcsolaban. Elsőre névről nem ugrott be. Kösz a könyvet. a visszajáró ügyfeleim egy részét annak köszönhetem, hogy olvastam. De hogy a témához is szóljak, igen, együtt kell csinálni, mert mindegyik béna a másik nélkül. De pl. amíg a SEO-ba nem tud nagyon beleszólni az ügyfél, az ergonómiába folyamatosan megpróbál. Sőt, ez a weboldal megrendelő ügyfelek új nemzeti sportja lett:)))
  2. Rung András Válasz
    Ennek örülök, hogy hozzájárulhattam némileg üzleti sikeredhez. Remélem ez a blog is folytatni fogja ezt a jó hagyományt és tudok írni még egy-két hasznos dolgot. A bejegyzésed második felével egyet értek. A SEO esetén a megrendelésig akadékoskodik az ügyfél, és utána hallgat és reménykedik. Persze nem mindig, néha a SEO-ba is bele tudnak folyamatosan szövegelni, vagy úgy fejlesztegetik párhuzamosan az oldaluk, hogy azt pont keresztbe tegyen. Az ergonómia rosszabb eset. Ott tényleg sokszor beleszövegelnek. Engem is megpróbáltak többször már kioktatni laikus marketingmenedzserek, hogy mi is az az ergonómia, és hogy mertem rosszakat mondani a szent, de pocsékul összerakott oldalukról. Régen vitatkozni próbáltam az ilyenekkel, most már inkább hagyom, hogy bajlódjanak maguk. Mindenkin nem lehet segíteni, azon kell, aki be is tudja fogadni a tudást.
  3. Roamer1972 Válasz
    Igen, az én tapasztalatom is az, hogy sok "nagytudású" ügyfél mindig próbál "nagyon okos" lenni és folyton megmondani, hogy én hogy csináljam az Internet marketing-et neki. Én mindig mondom nekik, hogy engedjék már, hogy a vásárlói döntsék el, hogy hogyan nézzen ki a website-ja, amit mi tesztelés során ki tudunk alakítani. De vannak sokan, akik nem hisznek a tesztelésben és nem akarnak pénzt áldozni rá. Pedig véleményem szerint folyamatos tesztelés nélkül soha nem lesznek meg azok a kulcsszavak, amik a jó SEO-hoz kellenek.
  4. Rung András Válasz
    Teljesen egyet értek veled. A bölcs ember nem attól bölcs, hogy mindenhez ért, hanem megfelelő embereket válogat a megfelelő feladatokra. Állítólag XIV. Lajos is ezért volt sikeres. Ha van egy munka, akkor elég körültekintően választom ki, hogy ki dolgozzon rajta, de ha már megvan az ember, akkor rábízom, hisz ő a szakértő. Ezt azonban sokan nem értik, nyilván sok rossz tapasztalat is van amögött, hogy ez a rossz mentalitás kialakult, de ez még nem mentség.

    Milyen jellegű tesztelést használtok a seo-hoz? Vagy ez is inkább ergonómiai jellegű? A tesztelés ott sem megspórolható. Igazán egy valamit is magára adó oldal félévente vagy legalább évente csinál egy átfogóbb tesztelést. Nem a legolcsóbb dolog, de bőven visszahozza a befektetett pénzt.

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!