Raiffeisen mobilbank, egy jószándékú próbálkozás

  • Rung András
  • 2012. júl. 19.
  • 2 hozzászólás
  • 4 perc

Manapság már egyre kínosabb, ha egy nagy szervezetnek nincs mobiloldala vagy mobilalkalmazása. Ezt a nyomasztó hiányt érezhették a Raiffeisennél is, és ezért összehozták mobilbankjukat. Nemrég osztottunk meg facebook oldalunkon egy jó cikket arról, hogy miképp érdemes mobilbankot készíteni. A Raiffeisen mobilalkalmazása leginkább azt az érzetet kelti, mint hogyha néhány lelkes programozó ezt olvasta volna, és gyorsan összedobott volna egy alkalmazást, hogy ez tényleg működik-e élőben. Mindigis nagy hívei voltunk a jól átgondolt funkcionalitásnak és az egyszerűségnek. A Raiffeisen mobilalkalmazás azonban annyira kis egyszerű, hogy az már minket is sokkol.

A belépés már kissé bizarul kezdődik. A magyar nyelven (az app storeban) ismertetett alkalmazás angolul működik. Fájóan hiányzik a belépő oldalról egy azonnali belépési lehetőség, ahova begépeljük ügyfélszámunk és jelszavunk. Egy oldallal így kevesebb lenne. Érdemes egy pillantást vetni a többi menüpontra is. Miért második a hírek? Kit érdekel az impresszum egy mobilalkalmazásban? Egy kicsit ennél jobban kellett volna erőlködni ötletekkel…


Belépés előtti választási lehetőségek

A bankok mindig arról álmodoznak, hogy számtalan számlánk lesz és a felületeken azt próbálják megoldani, hogy az ügyfelek tudjanak választani a rengeteg számlájuk közül. Fel kellene dolgozni, hogy az embereknek általában 1, legfeljebb 2-3 számlája van. Ilyenkor is általában van egy amit gyakran használnak a többit meg csak időnként (pl. eurós számla, befektetési számla). Célszerű lenne ezt a leggyakrabban használt vagy alapértelmezett számlát rögtön betölteni és nem terhelni a felhasználókat a választgatással.


Helypazarló és öncélú számlaválasztás


Feladatválasztás

Mielőtt kipróbálnánk az utalást vetünk egy pillantás számlatörténetünkre is. Szintén megmosolyogtató, hogy összesen 2 napra! lehet azt visszanézni. Ennek valami álságos biztonsági megfontolás lehet az oka, de nem sikerült rájönni, hogy miért veszélyes, ha 3 nappal ezelőtti tételeinket is lehet látni. Nagyon gyakori eset, hogy valami régebbi tételt akarunk ellenőrizni, de ezt itt nem lehet megtenni. A felületen a hangsúlyok is rosszak. Az utalási típusa helyett inkább az időpontot és az összeget kellene előtérbe helyezni, míg a hónap nevét mindig szóval illik kiírni.


2 napos számlatörténet, csak ennyit tudhatunk…

Amikor egy utalásba belevágunk szintén biztonságtechnikai okokból, akkor csak a már elmentett partnereinknek küldhetünk pénzt. Ennek az az oka, hogyha valami gonosz ember ellopja a mobilunk, és tudja a belépési adatainkat, akkor ne tudjon gyorsan a svájci bankszámlájára pénzt küldeni. Ezzel azonban megnehezítik a felhasználók életét, míg a biztonság azonban csak látszólag nő. Egy ilyen esetben a gonosz ember a webes felületen lép majd be, ahol utalás előtt kap ugyanerre a telefonra egy megerősítő sms-t, majd a kóddal könnyedén elutalja magának a meg nem érdemelt summát. Itt a banki mobilvilágban elterjedt népszerű álmegoldáshoz van szerencsénk.


Csak elmentett partnereink közül választhatunk

Az utalási összeg beírásánál jól esne a beépített billentyűzet helyett egy nagyobb számokat megengedő számológép, és ügyetlenül oldották meg az sms bekérést is. Ezt eddig legigényesebben tudtommal a BNP Paribas oldotta meg, ahol a küldött sms egyben egy url, amire ha kattintunk, akkor olyan, mintha beírtuk volna a jelszavunk, hisz igen nehézkes az sms-ek közé kapott jelszót egy másik felületen bevinni. Másolni nem tudunk, azaz vagy emlékezetből kell beírni vagy le kell írni egy füzetbe és begépelni a felületen.


Pénzösszeg és közlemény meghatározása


Sms jelszó kérése


Sms jelszó várása


Sms jelszó megadása

A Raiffeisen mobilalkalmazása klasszikusan egy hiánypótló próbálkozás mélyebb átgondolás és szenvedély nélkül. Hab a tortán még, hogy ha kisvállalkozók vagyunk, akkor miután megadtuk az utalást semmi, azaz semmi sem történik. Se üzenetet nem kapunk, se az összeg nem kerül levonásra. Kis idő után sikerült rájönni, hogy kisvállalkozóknál az utalást aláírással kell megerősíteni az online felületen, és a kevésbé gondos fejlesztők (tervezők ha voltak…?) erről a funkcióról egyszerűen elfelejtkeztek.


A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

  1. pnc Válasz
    engem is lesokkolt elsore, az angol felulet, de ha magyarra rakod a telefont, akkor a rafi app is magyar lesz (de ettol meg bena) amugy a storeban korulnezve, gyanusan hasonlo a rafinak a kornyezo orszagok mobilbankos appja, gondolom kozponti fejlesztes es max helyi lokalizacio.
    • Rung András Válasz
      A román rafi mobilja, mintha más lenne. Egyébként ha ez a kis vicc központi fejlesztés, akkor még kellemetlenebb. http://www.raiffeisenonline.ro/demo/#raiffeisen-smart-mobile

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!