Praktikus tanácsok blogoláshoz

  • Rung András
  • 2017. aug. 7.
  • nincs hozzászólás
  • 5 perc

Blogot bárki könnyedén elkezdhet írni. Nem kell hozzá különösebb technikai tudás, előképzettség, legfeljebb csak egy kis lelkesedés. Regisztrálni kell egy blogszolgáltató oldalán vagy használhatjuk akár saját honlapunk blog szekcióját is, és máris írhatunk amennyit, és amiről csak akarunk.

De a kezdeti lelkesedés sokszor gyorsan elszáll. Ahhoz, hogy blogunk hosszú távon magunknak és másoknak is örömet, értéket adjon, fontos néhány alapelvet betartanunk. Írásunkban ezekből mutatunk be néhányat. Természetesen ezeken túl több szempontot is figyelembe lehet venni, de akit mélyebben érdekel a téma, a bejegyzés végén található linkek közt talál további praktikus tanácsokat, tippeket.

Irányelvek jó blog írásához:

1. Írj jó webes szöveget!
Tartsd be azokat az elveket, amelyek általában a webes szövegírásról szólnak! Ezek röviden a következők: a szöveged tördeld maximum 100 szavas, rövid, gyorsan áttekinthető bekezdésekre. Az egyes sorok ne legyenek túl hosszúak, mert a túl hosszú soroknál könnyebben elvesztjük az olvasás fonalát, és könnyen összezavarodunk, hogy pontosan hol is tartottunk. A backlinko.com vizsgálata alapján a hosszabb szövegek jobban teljesítenek a keresőkben, mint a kevesebb gondolatot tartalmazó blogbejegyzések, ezért célszerű legalább 350 szavas bejegyzéseket írni.

Alkalmazz a lényegi tartalmakhoz félkövér kiemeléseket. Amennyiben témád megengedi, kezdd a bekezdést olyan tételmondattal, amely jól kifejezi a bekezdés lényegi üzenetét, esetleg összefoglalja azt. Hosszabb szövegekben alkalmazz alcímeket is!
Természetesen, ha szépirodalmi(as) szöveget írsz, akkor ettől több pontban is eltérhetsz a nagyobb esztétikai élvezet érdekében.

 

2. Linkelj bátran!
Tegyél bátran linkeket minden olyan tartalomra, amivel kapcsolatban érdekes háttéranyagot tudsz ajánlani. A linkjeid olyan szövegrészletek legyenek, amelyek értelmesek és jól megragadhatóak, önmagukban is van valami üzenetük. Kerüld a semmitmondó linkcímeket, mint pl. „tovább”, „kattints ide” stb. Magyarázd meg linkekkel a nehezen érthető fogalmakat, ismereteket, szavakat, hivatkozz a Wikipediára, kíméld meg olvasóidat attól, hogy keresgélniük kelljen!

 

3. Használj képeket!
Használj olyan képeket a blogban, amelyek alátámasztják szövegedet, növelik annak érdekességét, jól illusztrálják tartalmát! Keress valóban kapcsolódó képeket, ne pusztán dekoráció legyen a képhasználat! A képeket feliratozd is, ha szükséges, hogy egyértelmű legyen, mire is vonatkoznak.

 

4. Rendezd átgondoltan tartalmaid!
Amennyiben több eltérő témába is sorolhatók bejegyzéseid, szervezd azokat kategóriákba! Az esetek többségében ez sokkal jobb elrendezési mód, mintha csak dátum alapján lehet olvasgatni. Használj címkéket (tageket) is! Ha két radikálisan eltérő témánk van, pl. főzés és közgazdaságtan, akkor jobban tesszük, ha külön blogokat vezetünk. Ne keverj nagyon eltérő dolgokat! A rendszerezésben használhatsz mind mapping programokat is.

 

5. Használd ki a technika adta többlet-lehetőségeket!
Jelenj meg a Twitteren, Facebookon érdekes tartalmakkal, és tegyél ki egy közösségi média ikont blogodba. Ennek célja, hogy onnan is kapj közvetlen követőket és a tartalmadat minél könnyebb legyen megosztani a közösségi médiában, lehetőleg minél több csatornán!

 

6. Legyél következetes a publikálásban
Nem jó, ha ritkán publikálunk, de ennél sokkal rosszabb, ha rendszertelenül. Olvasóinkat, főleg az igazán hűségeseket, ez zavarni fogja. Találj ki magadnak egy vállalható rendszerességet, és próbáld meg ehhez tartani magadat! Ha egy mód van rá, ez két hétnél ne legyen ritkább. Ha nem napi aktualitásokról írunk, akkor akár be is tárazhatunk korábbi bejegyzésekből, és amikor kevesebb időnk van, akkor ezeket elővehetjük.

 

7. Mutasd be magadat!
Tegyél ki magadról olyan képet, amin szimpatikus benyomást keltetsz, és látszik is valami belőled! Írj magadról legalább 1-2 sort, de ha “Magamról” szekciót tudsz nyitni, az még jobb. Ne feledd el kirakni az elérhetőségeidet vagy jól látható helyre egy kapcsolati űrlapot. Ha valaki szeretne veled kapcsolatba lépni, elég ügyetlen, ha egy kommentbe írnak ilyeneket: “Hello, szeretnék neked nagy üzletet ajánlani, kérlek írjál a peter.wunzberger@gmail.com-ra, mert nem találom az email címed.”

 

8. Válassz jól hangnemet!
Természetesen a blog hangvételét alapvetően a téma is meghatározza. Legyél közvetlen, személyes, de ne legyél túlzottan bratyizós, mert az sokakban visszatetszést kelthet! Nagyon fontos, hogy a kommentekre válaszolj mind a blogon, mind a közösségi médiában. A párbeszéd az aktív olvasókkal értékes tartalmat ad a blogodhoz, másrészt visszajelzés azzal kapcsolatban, amit írsz. Ha teheted valami toplista félében emeld ki a legaktívabban kommentezőket!

 

9. Címeid legyenek egyértelműek és figyelemfelkeltőek!
Az érdekes cím azért is fontos, mert az Facebook alapján jövő látogatók könnyen lehet, hogy csak ennyit fognak előre látni a bejegyzésedből. Ez alapján fogják érdekesnek vagy érdektelennek minősíteni. Az írásodból még semmit sem fognak látni, azaz nincs mögöttes kontextusuk, hogy értelmezzék, miről is fog szólni. Éppen ezért ne adj semmitmondó vagy feleslegesen poénkodó címet csak azért, mert abban bízol, hogy úgyis el fogják olvasni a legfrissebb bejegyzésed.

 

10. Kedvezz a Google-nek!
Adj olyan címeket a blogbejegyzéseidnek, amilyen kulcsszavak alapján szeretnéd, hogy megtaláljanak! Az sem árt, ha a blogodnak önálló domainneve van. Igaz, egy blogszolgáltatónál sok látogatót kapsz „ingyen”, viszont jobban meg is van kötve a kezed.

Az írásod végén érdemes megadni kapcsolódó más tartalmakat is, például így:

16 Top Tips from Blogging Experts for Beginners
25 Blogging Tips for Newbies and Veterans
12 Blogging Mistakes Most Beginner Bloggers Make
4 Places To Find Blog Post Ideas
How To Start a Blog – Beginner’s Guide for 2017
Incredible Blogging Tips – Take Your Blog from Zero to Hero
How to Become a Better Blog Writer in 30 Days
How to Write a Blog Post: A Bookmarkable Formula + 5 Free Blog Post Templates


A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!