Pénztermelő webshopok I.: termékoldalak

  • Rung András
  • 2009. okt. 15.
  • 12 hozzászólás
  • 4 perc

Sokat változott az e-kereskedelem az elmúlt években Magyarországon. Fejlődésnek ezt csak jóindulattal lehet nevezni, hisz a legtöbb webshop éppen hogy csak működik, és igen messze van attól, hogy valódi eszköze legyen a hatékony kereskedelemnek. Mindenesetre már annak is örülhetünk, hogy létezik a magyar e-kereskedelem, de van még rajta mit dolgozni. A feladat egyáltalán nem lehetetlen. Csupán csak jobban oda kell figyelni az emberek valós igényeire, képességeire és követni kell néhány egyszerű, de fontos szabályt. Már régóta tudjuk, hogy egy kisebb használhatósági ráncfelvarrás is drasztikus bevételnövekedést hozhat. Mára már teljesen elfogadott tény, hogy a piacvezetők az ergonómiát szemléletükbe szervesen beépítő oldalak lesznek csak.

Álljon itt néhánytanács mindazoknak, akik már rendelkeznek kereskedelmi oldallal, vagy tervezik annak létrehozását:

Elegendő termékinformáció
Még a kisebb vásárlási döntéseink előtt is szeretjük megvizsgálni a boltban a kiválasztott terméket. Olvashatunk csomagolásán, megfoghatjuk, beszélgethetünk az eladóval a termékről. Egy webshopban erre nincs mód. Ha árunk (ha egyáltalán nem felejtjük el kiírni) nem drasztikusan olcsó, akkor nem fogják megvenni termékünket, ha nem biztosítunk a valódi vásárlást közelítő élményt. Sajnos gyakran találkozok azzal, hogy akár egy több száz ezer forintos termékről is egy-két soros információ van odavetve. Ilyenkor a vásárló biztos elhagyja oldalunk, és vélhetőleg sosem tér vissza hozzánk.

Célszerű ezért a termékekről minél több információt adni. Akit igazán érdekel egy termék, az szívesen tudna meg róla minél többet. Adjuk meg a termék tulajdonságait, méretét, anyagát stb. mindent, amiről el tudjuk képzelni, hogy fontos lehet a vasárlói döntés meghozatalában. Az Apple termékoldalán láthatjuk, hogy megadják a méretet és a súlyt, a kijelző adatait, a processzor és a memória típusát és így tovább, minden olyan információt részletesen, ami egy nagy értékű vásárlásnál szóba jöhet.

 

Rendszerezett termékinformáció, egyszerű nyelvezet
A sok információ természetesen, ha ömlesztett formában jelenik meg, akkor sokkoló lehet. A fentebbi példán is jól látható, hogy ezeket tematikusan csoportosítják az Apple oldalon igényes kiemelésekkel, felsorolásokkal. A legtöbb felhasználó számára értékes információt helyezzük előre. Ne bízzuk magunkat a gyártó katalógusának sorrendjére. Mi ismerjük vásárlóinkat (pl. keresési kulcsszavaik alapján) nem ők. Rendezzük a legtöbb felhasználó számára szükséges információt előre, jól kiemelve. Gondolkozzunk el minden apró részlet sorrendjén, mert ezek is hozhatnak érzékelhető változást az eladásban.

A termékleírásban törekedjünk az egyszerű nyelvezetre, hogy a paramétereket, leírásokat egyszerűbb vagy tájékozatlanabb vásárlóink is megértsék. Nem szégyen a bonyolultabb terminusokhoz szótárat vagy külső linkeket biztosítani. Természetesen csak akkor, ha valóban nem tudunk semmi egyszerűbbet kitalálni. A helyesírásról se feledkezzünk meg! Az elgépelések, hiányzó ékezetek az ő-ről, ű-ről nagyon kiábrándítólag tudnak hatni.

A vásárlók 95%-ának fontos információkat sose adjuk közre a gyártó beszkennelt prospektusaiból pdf-ben. Kényelmes megoldás, csak éppen nem jó semmire. A pdf dokumentumban nem lehet keresni oldalunkon, így számos terméket nem találnak meg majd vásárlóink. Másrészt az emberek nem szeretnek pdf dokumentumokban turkálni. Vegyük a fáradtságot és tördeljük be az oldalra ezeket az információkat.

Jó minőségű képek a termékekről
Hacsak nem digitális terméket vagy könyvet adunk el, akkor érdemes mindig több képet megmutatni a termékről. Minél több nézet, minél több színárnyalat, semmit se bízzunk a vásárló fantáziájára! Mutassuk meg a termék felületét is! Képeink ne legyenek kosz méretűek, hanem jó minőségű, akár kattintással egész képernyősre kinagyítható igényes fotók. Alkalmazhatunk valamilyen könnyen kezelhető képnézegetőt, de még egyszerűbb ha egyszerre látjuk kicsiben az összes képet, és ha az egeret rámozgatjuk egy ilyen kis képre, akkor az nagyban jelenik meg.



A SZERZŐRŐL

Rung András 2002 óta foglalkozik UX-szel. Az innovációt és az üzleti fókuszt mindig szem előtt tartja. Az első magyar webergonómiai könyv a Felhasználóbarát honlapok társszerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek.

  1. BaluKapitany Válasz
    sajnos a hazai webshop tulajdonosok úgy vannak vele nagyrészt, hogy igazából csak egy árlistát akarnak feltenni a netre, amiből rendelni is lehet. Az, hogy informálják a felhasználókat az nem cél, hanem inkább fölösleges munka számukra.
    Mert: minek tegyünk fel minden adatot a termékről, ha így is rendelnek?
  2. Rung András Válasz
    Ebben teljesen igazad van, csak abba nem gondolnak bele, ha mondjuk jól működne akár akkor a többszörösét is eladhatnák annak, amit most, vagy ha a konkurencia hamarabb ébred mint ők, akkor meg akár elkezdhet leszálló ágba is kerülni az üzletük. Az árlista is több, mint a semmi, de ha ehhez is nehéz eljutni, akkor még ezt a célt se érték el. Vagy nézz meg akár olyan nagy oldalt mint a media markt, ahol még ezek is hiányoznak.
  3. showderklubonline Válasz
    egyszer dolgoztam egy vállalkozónál 1 napot, ő azzal kezdte, hogy 2 millió ft-t beleölt egy webshopba illetve argepponthu és olcsobbatponthu féle árösszehasonlító oldalakon való megjelenülésbe, futárcégekkel való együttműködésbe... ezt elmesélve egy teljesen profi vállalkozásnak hittem a dolgot, azután viszont rá kellett néznem az oldalra. "ez egy szar". nem lehetett rá mást mondani. :D joomla webshop kiegészítés némi piros dizájnnal :D. rendszertelenül bemásolt adatok, kereshetetlen termékek, stb... az is kiderült utána, hogy a termékek jelenleg nincsenek készleten, az induláskor inkább megveszik valamelyik konkurenciától és negatív haszonnal adják tovább. kb 2 hónap múlva jön az első adag saját áru... aztán a 2 milliós mese után még képes volt azt mondani a fószer hogy nem jelent be, na, akkor sok sikert! a minap véletlenül belefutottam az argep-en az üzlet nevére. a webshop már nem él (bár a link még oda mutat), egy kapcsolat oldal működik csak, ami valószínűleg a tulaj lakásának címét kínálja (megérkeztek a cuccok, befuccsolt a cég, otthon raktározás...). tehát összetett dolog ez az e kereskedelem (de a fent említett módon semmiképp ne fogjon bele az ember. tehát ne az e betűvel kezdje. jobb ha van egy a, mint alap...)
  4. showderklubonline Válasz
    ha a linkek miatt előzetes moderációra szorul a kommentem, akkor csak a szerkesztőnek néhány hasznos tipp (bár gondolom ismeri :D)... ha megjelenik, akkor nézegessétek...

    www.smashingmagazine.com/2009/10/08/15-common-mistakes-in-e-commerce-design-and-how-to-avoid-them/

    www.smashingmagazine.com/2009/03/23/designing-for-the-user-experience-in-ecommerce/

    www.smashingmagazine.com/2009/09/05/showcase-of-fresh-and-well-designed-online-shops/
  5. Rung András Válasz
    @showderklubonline: Nem látok semmi moderálni valót a szövegeden. A linkeket ismerem, de valóban valid és jó források, a smashinget mindig érdemes olvasni.
  6. Hrisztia Válasz
    Ami nekem a legtöbb hazai webshopból hiányzik az a kommentelés lehetőségének hiánya (persze vannak kivételek). Elhiszem, hogy időigényes moderálni, és a gyártó nem is szívesen használja a saját termékeit hirdető honlapon, de a gyűjtőhonlapok igazán megengedhetnék maguknak....Főleg nagyobb értékű vásárlásoknál szeretik az emberek elolvasni mások véleményét is, kérdéseket feltenni stb.
  7. Rung András Válasz
    @Hrisztia: Teljesen igazad van. Ez lenne az egyik legfontosabb információ a termékről. Én úgy látom, hogy a legnagyobb félelem nem a konkurencia belecsúnyálkodása, ami miatt a moderációra szükség lenne. Megvannak persze az alapfélelmek, hogy mi van ha valaki ezt meg ezt beleírja, de a másik sokkal reálisabb félelem, hogy mi van, ha senki nem ír semmit oda és csak ott árválkodik.

    Ha megnézed a legtöbb magyar weboldalon, ahol van is, ott üresen árválkodik. Az amazonnak "könnyű", hisz ott min. 30-szor annyi felhasználó mondja, mondhat véleményt. A magyaroknál sajnos nehéz ezt beindítani, ráadásul a magyarok szerintem kevésbé szeretik publikusan megmondani véleményüket.
  8. roth Válasz
    az amazon sikerességéről egy érdekes előadás (hanggal):
    www.uie.com/brainsparks/2009/06/01/presentation-revealing-design-treasures-from-the-amazon/
    a 31. slide szerint minden 1300 vásárlásra jut egy review, tehát 20 review-hoz 26.000 eladás kell, és 2 százalékos konverziót feltételezve ehhez pedig 1.300.000 látogató.
    Még ha nem is gondolkozunk 20 véleményben, ezek akkor is hatalmas számok. Mondjuk egy sima 1-5-ig értékelésre biztos, hogy többen hajlandók, és azt moderálni sem kell.
  9. Rung András Válasz
    Abszolút egyet értek, ezért nem szabad erőltetni, hogy csak review-val lehessen értékelni. Ez sajnos a magyar viszonyokban sokkal nehezebb kimozdítani, és szerintem meg lehet jeleníteni offline módon gyűjtött hiteles adatokat is. Látom az anyag a legendás Jared Poolhoz kötődik.:)
  10. roth Válasz
    @Rung András: milyen offline adatokra gondolsz?
    és igen, bár a pontosság kedvéért: Jared Spool :)
  11. Rung András Válasz
    @roth: Igen, helyes a helyesbítés:)
  12. Pingback: Ergománia – weblap tervezés, elemzés, tesztelés » Bevételnövelés kipróbált módszerekkel – ingyenes előadás

Szólj hozzá

 
Kérjük, írja be nevét!
Kérjük, írja be email hozzászólását!