Mire elég a cukiság? Tanuljunk a pinterest.com-tól…

Mikor először hallottam a pinterest.com-ról, akkor egy vállrándítással elintéztem, hogy milyen hülyeség. A pinterest-en képeket oszthatunk meg, és emberek örülnek neki. Erre ott van a facebook, vagy aki komolyan gondolja képekkel való foglalkozást, az menjen a flickre, és nézegessen ott képeket. Hiába intéztem el magamban a pinterestet, újra és újra hallok róla. Alaposabban átgondolva már nem is tűnt akkora hülyeségnek, hisz a pinterest azt testesíti meg, ami sokak számára (számomra is) a facebook egyik alapfunkciója. Mik is ezek?

  • Érdekel mit csinálnak a barátaim, ismerőseim
  • Barátkozni akarok
  • Be akarom mutatni mit csinálok, azt akarom, hogy menjen az üzletem, vagy mindenki coolnak tartson
  • Unatkozom vagy fáradt vagyok, valami könnyen fogyasztható érdekeset akarok kapni

A pinterest az utóbbi igényre utazott rá. A facebook falon a szövegek elvesznek, a videók hosszúak vagy zajosak, viszont képeket könnyen és addig lehet nézegetni amíg kedvünk van, és ha már nézünk valamit, akkor miért ne érdekes képeket néznénk profiktól? A jó üzleti ötleten túl azonban a pinterestnek vannak más erényei is. Azt a keveset, amit tud, hatékony és szép designnal és igényes működéssel valósítja meg, ami a facebook bicebóca felhasználói élményét messze meghaladja.
A pinteresten könnnyű cuki, izgalmas vagy szép dolgokat fellelni
Nézzük meg hát, mit tanulhatunk a pinteresttől? A pinterest az etsy.com-hoz hasonlóan okosan háttérbe tolja a designt, hogy a képek élhessenek, lélegezhessenek. Amiben azonban igazán zseniális, az a hangsúlyok és fontosságok finom kalibrálása. Ami fontos az látható, ami nem fontos az csak alig…
Diszkrét figyelemfelhívás

Keresés szokatlan helyen
Így pl. a pinterest kulturáltan figyelmeztet minket arra, ha valamit vár tőlünk. Észre lehet venni, de hagy minket élni. Mivel nagyon kevés funkcióra redukált a pinterest működése, ezért bizonyos alapvető eszközöket másképp is kezelhet. Ilyen a keresés, amit sosem illik a bal oldali sarokba rakni, de a pinterestnél ez nem gond. A lényeg, ha kevés elemünk van, akkor nem kell arra törekednünk, hogy minden a helyén legyen, mert könnyű a kevés eszközt megtalálni. Ez lényegében olyan, mint ha egy kis lakásban zsúfoltan élünk, akkor célszerű a kulcsot a szögre akasztani, hogy induláskor rohanva is megleljük, míg ha nagy minimál lakásban tengetjük napjaink, akkor bárhova ledobhatjuk a kulcsot hazaérve, mert úgyis megtaláljuk a kevés berendezés közt.
Mouse overre látjuk a lehetséges akciókat
Gyakori probléma listában tárgyakat mutató oldalaknál, hogy minden elemhez tartozhat egy akció (pl. vásárlás, összehasonlítás). Ilyenkor minden elemre rászorítják a gombokat, linkeket, amitől a felület nehézkes és túlzsúfolt lesz. A pinterestnél ezek a gombok like (tetszik), repin (kitűzöm), comment (kommentelem) csak akkor jelennek meg, ha az egeret rávisszük egy képre. De mint számos kutatásból tudjuk, a tekintet irányultsága és az egérmutató helyzete igen gyakran egybe esik, azaz amire nézünk többnyire arra visszük az egeret is.
Az ikonokra is érdemes egy pillantást vetni mintánkon, amelyek formájukban egyértelműek és sztenderdek, de a készítők nem bízták a véletlenre és mindegyik mellé odaírták a jelentését is. Erre a támogatásra a viszonylag újszerű repinnek volt szüksége, de ilyen esetben a többi ikon sem maradhat címkézetlenül.
Minden tartalomhoz megfelelő hangsúlyok, itt épp nagy betűk kellenek

Kicsi címkék, könnyen azonosítható tartalmakhoz
A pinterest megfelelően játszik a betűméretekkel is, minden mérete akkora amekkorának lennie kell az adott közeget figyelembe véve. Ahol a képeket böngésszük, ott a képeket emelik ki, viszont ahol már a szövegekkel fontosabb az interakciónk, ott a szöveg kap nagy hangsúlyt. Érdemes azt is megfigyelni, hogy a gombok direkt és célratörő nyelvezetet használnak pl. pin it (tűzd ki). Az oldalon ezen a részen a táblagépes használat is jól támogatva van, hisz a bezáró x is hatalmas, könnyű rábökni. Az interakcióknál gondosan megtervezett, hogy az információs üzenet elég sokáig ki van írva, hogy el tudjuk olvasni, viszont magától is eltűnik egy idő után, hogy ne akadályozzon minket tovább. Igényes, hogy a címkézések kicsik, ahol majdnem teljesen egyértelmű, hogy mire vonatkoznak és egyébként is gyorsan tanulhatóak a környezetből.
Kommentfolyam megjelenítése

Komment jelentése
A kommentekre való válaszolási lehetőség viszont mindig ki van téve, ha már vannak kommentek, azaz a gyors reagálást, az interakciók bővülését szeretnék erősen támogatni. A hangsúlyok eltalálásában jó a kommentek feljelentése is, ami nagyon kicsi, hisz alapvetően nincs jelentősége ennek.
Mint a bemutatott jelenségekből láthattuk a pinterest jó példája annak, hogy hogyan lehet egy egyszerű dolgot kevés eszközzel finoman, igényesen vezetni. Az ilyen példák jó kontrasztban állnak a magyar oldalak funkciókkal túlzsúfolt, de ugyanakkor használhatatlan felépítményeivel.

1 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 1 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

Készíts user personát egyszerűen sablonunk segítségével!

2023. aug. 03. | 11 perc olvasás

A marketinges nagynénje látta az applikáció terveit és egy fantasztikus, korszakalkotó ötlete támadt. / “Nagyon tetszenek a jelmezes kiskutyák, úgyhogy szerintem megjelenhetnének valahogy a logóban.” / “...

Hogyan használhatjuk a színpszichológiát a UX designban marketing és branding célok elérésére

2023. jún. 20. | 14 perc olvasás

A színek kulcsszerepet játszanak mindennapi életünkben, illetve abban, ahogyan a világot érzékeljük. Ezt előnyünkre fordíthatjuk a brand kialakítása, a termékmarketing vagy akár egy adott szolgáltatást...