Megfelelő szóhasználat a weboldalakon

Arra már megtanítottak minket az optimalizálással foglalkozó szakemberek, hogy nem mindegy milyen szavak szerepelnek az oldalunkon. Hisz, ha azt szeretnénk, hogy a fűnyíró szóra megtaláljanak minket, akkor bizony ennek a szónak ajánlatos a megfelelő helyeken a megfelelő mennyiségben előfordulnia.
Korábban már írtam arról , hogy a menüknél a konvencionális és egyértelmű szóhasználat az ajánlott. Így van ez az oldal többi részén is. Ha angol oldalt készítünk, akkor könnyebb dolgunk van, hisz relatíve sok sikeres minta van, amit követni lehet. A magyar oldalaknál még sok esetben magunknak kell kreatívnak lenni.
Mielőtt azonban kreatívvá alakulunk mindig derítsük ki, hogy milyen szóhasználat a bevett a területen. Pl. ingatlanos oldalt fejlesztünk és megnézzük 4-5 nagyobb portál szóhasználatát (ingatlan.com/icom, ingatlanbazar.hu/ib, slando.hu/sl, Otthon Centrum (oc), Duna House (dh):
társasházi (oc), lakás (icom, dh), tégla lakás/panel lakás (ib), lakás/garzonlakás (sl)
panel (oc), lakás (icom, dh), tégla lakás/panel lakás (ib), lakás/garzonlakás (sl)
ház (icom, dh), családi ház (ib, sl, oc)
ikerház (oc)
sorház (oc)
házrész (oc)
telek (icom, ib, oc, dh), telek/nyaraló (sl)
garázs (icom, ib, oc), parkoló (dh)
tanya (oc)
nyaraló (icom, oc), hétvégi ház (ib), telek/nyaraló (sl)
iroda (icom, oc, dh), kereskedelmi ingatlan (ib, sl),
üzlethelyiség (icom, oc, dh), kereskedelmi ingatlan (ib, sl)
vendéglátó (icom), kereskedelmi ingatlan (ib, sl), kereskedelmi (oc)
ipari (icom, oc), ipari ingatlan (ib)
fejlesztési terület (icom)
mezőgazdasági (icom, oc), mezőgazdasági ingatlan (ib)
külföldi ingatlanok (sl)
tároló (oc, dh)
Az összesítés természetesen nem biztos, hogy tökéletes (ha egy helyen egy kifejezést több dologra is értenek pl. kereskedelmi ingatlan, akkor azt az irodához, üzlethelyiséghez és vendéglátóhoz is beírtam.), pl. az oc esetén a kereskedelmi talán vendéglátóipari helyiségekre vonatkozik, talán nem, mivel van náluk külön iroda és üzlethelyiség is.
Azt is nehéz eldönteni, hogy súlyozzuk-e a “szavazatokat” vagy sem. Ha valóban vannak jó használati becsléseink, akkor érdemes, ha nem akkor inkább mellőzzük és csak azt vegyük figyelembe, hogy hány helyen, mit részesítenek előnyben. Ha egy viszonylag részletgazdag és egységes nyelvhasználati oldalt szeretnék, akkor ezeket a kategóriákat adnám meg:

társasházi lakás
panel
családi ház
ikerház
sorház
házrész
telek
garázs
tanya
nyaraló
iroda
üzlethelyiség
vendéglátó
ipari
fejlesztési terület
mezőgazdasági
tároló
külföldi ingatlanok
Egyedül az ipari esetén írnám ki az ingatlant, habár ezt csak az ingtalanbazár követi. Ha megvan a szóhasználati listánk természetesen még nem vagyunk kész. Egyrészt a nagyon rossz gyakorlattól elrugaszkodhatunk, mert a cél, hogy olyan szavakat használjunk, amelyeket a felhasználóink értenek és keresnek. Így lehet, hogy mindenki a személygépjármű szót használja, mégis inkább használjuk az autó vagy a személyautó kifejezéseket, mert ez közelebb áll a felhasználókhoz. A legjobb persze a kocsi lenne, mert a legtöbbet ezt használják az emberek, de egy kicsit is hivatalosabb oldalon már ezt nem várják el.
Az már egyéni ízlés kérdése, hogy milyen mélységig tesszük rendbe/tervezzük meg oldalunkon a szókincset. Formoknál, termékoldalaknál ez életfontosságú. Ne idegenkedjünk az angol vagy a nemzetközi elnevezésektől sem, ha felhasználóink ezeket a neveket ismerik. Írjuk le úgy őket, ahogy a felhasználók szeretik. Nem a Magyar Nyelvi Bizottságnak, hanem az embereknek készítjük oldalainkat.
 

12 hozzászólás

Oszd meg velünk véleményed

Mind a 12 hozzászólás mutatása

Kérem írd be üzenetedet

Kérem írd be email címed!

Kérem írd be üzenetedet

Küld

Website-okat, mobil applikációkat és szoftvereket tervezünk, hogy segítsünk megvalósítani üzleti céljaidat!

Csapatunk

Kapcsolat

Kedves Ergo,

A nevem
. Az email címem
. Üzenetem:

ajánlott
cikkek

Tudj meg többet a témáról

‘Atomic design’ módszertan a UX tervezésben – 7 dolog, amit tudnod kell

2023. nov. 02. | 14 perc olvasás

Az UX és UI designerek az ‘atomic design’ módszertant alkalmazzák a tervezés során elkövetett változtatások gyorsabb és egyszerűbb végrehajtása érdekében. Néha azonban hajlamosak vagyunk a dolgokat a ...

Hogyan használhatjuk a színpszichológiát a UX designban marketing és branding célok elérésére

2023. jún. 20. | 14 perc olvasás

A színek kulcsszerepet játszanak mindennapi életünkben, illetve abban, ahogyan a világot érzékeljük. Ezt előnyünkre fordíthatjuk a brand kialakítása, a termékmarketing vagy akár egy adott szolgáltatást...